PCIe 4.0 vs 3.0 Big navi/RTX 3000

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisuu01
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 22:01
Wat verwachten de mede tweakers?

Zouden de snelheid en kracht van Big Navi en RTX 3000 er voor gaan zorgen dan mensen met een PCIe 3.0 mobo moeten gaan upgraden? Of zal een PCIe 3.0 moederbord nog wel even relevant blijven.

Hoe dicht zit een RTX 2080 Ti bijvoorbeeld tegen de limiet van een PCI3 3.0 16x slot aan?

Ik hoop natuurlijk dat dit topic gaandeweg up to date wordt gehouden naarmate we meer te weten komen bij de release van de verschillende GPU's uit de verschillende series.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrisuu01 op 10-08-2020 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
https://www.techpowerup.c...0-ti-pci-express-scaling/

Upgraden, nee volgens mij is dat niet nodig. PCIe 3.0 zal nog voldoende lang relevant blijven denk ik. Je ziet dat een 2080Ti net pas de 8 lane bus vol trekt en in een aantal testen bij 16 lanes wat performance verbetering laat zien.

Als ik zo snel opzoek vind ik de nvidia 600 serie en de amd hd7000 als de eerste PCIe 3.0 gpu's. 8 jaar geleden. Het heeft dus ~7 jaar gekost om de eerste gpu te hebben die PCIe 3.0 8x vol krijgt, of dus ook PCIe 2.0 16x.
Daarnaast heb ik het gevoel dat de performance verhogingen de laatste jaren in snelheid aan het afnemen zijn.

Maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van wat de gpu's de volgende jaren gaan doen. Misschien dat RTX heel snel gaat groeien en dat daar veel meer PCIe bandbreedte nodig gaat zijn, wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:43
Bij Horizon Dawn merkte men op dat PCIe 3.0 16x weldegelijk performance boost gaf versus PCIe 3.0 8x. Naast hogere FPS had men ook minder last van micro-stutters. Zie volgende post:

https://www.reddit.com/r/..._on_pc_shows_significant/

Let op dat er veel mensen zijn die problemen hebben met dit spel (lage FPS, crashes etc). Dus mogelijk is dit niet indicatief voor andere nieuwe spellen.

Wat ik wel interessant vind, is wanneer PS5 en de nieuwe Xbox worden gereleased, en wanneer console games naar PC worden geport, dat er ook mogelijk meer gebruik wordt gemaakt van de PCIe bandwidth.

Wazaa?