AMD drivers (rx480) zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-10 20:31
Reeds geregeld, oud topic.

[ Voor 96% gewijzigd door Undeviginti op 19-02-2021 15:22 . Reden: oplossing gevonden ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:31
Niet toevallig een miningkaart geweest waar een mining bios op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
Uszka schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:19:
Niet toevallig een miningkaart geweest waar een mining bios op staat?
Ik geloof dat het een "regulier" gebruikte kaart is. Om zeker te zijn, hoe zou ik dit kunnen checken?

Mijn technische know-how is redelijk beperkt tot het bovenstaande helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Eerst checken welke biosversie erop staat. Dat kan oa met HWinfo64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
Uszka schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:28:
Eerst checken welke biosversie erop staat. Dat kan oa met HWinfo64
Ik heb het getracht via het door uw gesuggereerde programma, echter weet ik niet hoe ik het daar kan zien.Ik heb dit wel toegevoegd als 2e link.

In Windows staat het volgende:

https://imgur.com/a/wLb63rb

https://imgur.com/a/Jclpusq

anders hoop ik dat het dit is:

Video BIOS Version: 015.050.000.000.000000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Staat in een ander tabblad van HWinfo64 waar 'Summary' 'Save Report' en 'Sensors' boven staat. Daar 'video adapter' uitklappen en RX480 aanklikken. In het rechter gedeelte van het scherm krijg je de gegevens van de videokaart met oa de biosversie.

Edit: 015.050.000.000.000000 zou het wel eens kunnen zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Uszka op 10-08-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:50

rdejongjr

Gnome

Kan van alles zijn;
- Rotte kaart (moeite met power states na laden drivers)
- Rotte voeding
- Terugklokkende cpu (temp/power)
- Rokend moederbord (220W+ CPU in dit weer, arm ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
Uszka schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:14:
Staat in een ander tabblad van HWinfo64 waar 'Summary' 'Save Report' en 'Sensors' boven staat. Daar 'video adapter' uitklappen en RX480 aanklikken. In het rechter gedeelte van het scherm krijg je de gegevens van de videokaart met oa de biosversie.

Edit: 015.050.000.000.000000 zou het wel eens kunnen zijn.
Voor de 8 gig versie vind ik 015.050.000.001.000000 (https://www.techpowerup.c...apphire-rx480-8192-161222) terwijl bovenstaande bios versie past bij een 4g kaart.Mijn kaart beschikt echter wel over 8gig dedicated vram. Zou dit een issue kunnen zijn?

4g versie: 015.050.000.000.000000 > mijn huidige bios versie volgens HWinfo
8g verise: 015.050.000.001.000000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
rdejongjr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:27:
Kan van alles zijn;
- Rotte kaart (moeite met power states na laden drivers)
- Rotte voeding
- Terugklokkende cpu (temp/power)
- Rokend moederbord (220W+ CPU in dit weer, arm ding)
Is er een manier om dit te controleren? De idle temperaturen leken niet apart toen ik de drivers had geïnstalleerd. > buitentemperatuur 28 graden.
CPU 45-50, Moederbord 40, GPU 50 (dus incl. de reeds verwijderde drivers)

Hierbij moet ik wel zeggen dat de GTX 1050 geen enkele van deze signalen vertoonde maar wel circa dezelfde temperaturen had. Wel trekt de GTX 75w, tegenover de RX 225.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:50

rdejongjr

Gnome

andere voeding en/of systeem testen met een verse Windows installatie (wel alle updates) wanneer het beeld dan weer telkens wegvalt na het laden van de driver is de kaart gewoon rot.

Eventueel kun je dan een andere bios proberen maar daar ben ik niet bedreven in, wij keurden de kaarten dan gewoon af en hop door naar de fabrikant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
rdejongjr schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:50:
andere voeding en/of systeem testen met een verse Windows installatie (wel alle updates) wanneer het beeld dan weer telkens wegvalt na het laden van de driver is de kaart gewoon rot.

Eventueel kun je dan een andere bios proberen maar daar ben ik niet bedreven in, wij keurden de kaarten dan gewoon af en hop door naar de fabrikant...
Helaas wordt dat lastig, dit is de enige desktop in huis. Laatste optie wordt een schone windows installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:24

Nemesizz

Untouchable

Zit er geen sticker op de achterkant van de kaart? (typenummer, serial number, enz)

Dan zou je kunnen kijken of het een 4 of 8GB variant betreft.

Helaas zijn kaarten uit die periode redelijk 'risicovol' om 2e hands aan te schaffen omdat er toen enorm veel kaarten gebruikt zijn voor mining (en vooral de Radeons waren toen populair onder miners).

Het probleem is dus dat ze vaak een custom BIOS hebben, en daardoor niet goed functioneren onder normale omstandigheden waar je zo'n kaart voor wilt gebruiken (beeld geven, gaming, enz). Vaak wel simpel op te lossen door de BIOS te flashen naar een gewone kaart, maar als je daar niet op bedacht bent kun je soms rare problemen krijgen.

Qua levensduur (waar veel zich zorgen om maken) zou ik me dan juist niet druk om maken. Die mining kaarten hebben dan wel veel onder load gelopen, maar eigenlijk is dat minder slecht dan gaming (waar load constant fluctueerd, en temperaturen ook, wat eigenlijk slechter is voor een kaart dan een constante load en temperatuur.... maar dat terzijde ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
Nemesizz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:52:
Zit er geen sticker op de achterkant van de kaart? (typenummer, serial number, enz)

Dan zou je kunnen kijken of het een 4 of 8GB variant betreft.

Helaas zijn kaarten uit die periode redelijk 'risicovol' om 2e hands aan te schaffen omdat er toen enorm veel kaarten gebruikt zijn voor mining (en vooral de Radeons waren toen populair onder miners).

Het probleem is dus dat ze vaak een custom BIOS hebben, en daardoor niet goed functioneren onder normale omstandigheden waar je zo'n kaart voor wilt gebruiken (beeld geven, gaming, enz). Vaak wel simpel op te lossen door de BIOS te flashen naar een gewone kaart, maar als je daar niet op bedacht bent kun je soms rare problemen krijgen.

Qua levensduur (waar veel zich zorgen om maken) zou ik me dan juist niet druk om maken. Die mining kaarten hebben dan wel veel onder load gelopen, maar eigenlijk is dat minder slecht dan gaming (waar load constant fluctueerd, en temperaturen ook, wat eigenlijk slechter is voor een kaart dan een constante load en temperatuur.... maar dat terzijde ;) ).
Bedankt voor je reactie! Heb de kaart eruit gehaald en het blijkt inderdaad 4gb. Apart dat windows 8 gb aangaf, al lees ik wel dat dit schijnbaar mogelijk is bij deze kaart.

De bios versie die ik hiervoor noemde komt overeen met de aanbevolen bios versie voor een 4gb versie.

Openstaande opties: windows fabrieksinstellingen. Het flashen van de bios wordt wellicht lastig doordat het beeld vaak blijft hangen (bijna elke klik/actie) wanneer ik de kaart gebruik. In safe mode kan ik wel normaal te werk gaan.

Les geleerd voor de volgende keer: beter opletten en beter informeren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Geen driver installeren (of inderdaad safe-mode), en proberen de kaart te flashen (wel disclaimer: flashen is altijd op eigen risico), nu werkt die immers ook niet goed.

Windows geeft overigens wel vaker 'rare' waardes aan bij geheugen (zowel RAM als GPU, als je kijkt bij taakbeheer althans), zo zou ik ook 16GB videogeheugen hebben, kaart van mij heeft 'maar' 8GB.
Windows rekent er ook dingen als RAM (of ergste geval ...swapfile van je drive) bij het geheugen. Voor correcte informatie kun je beter een programma als GPU-z gebruiken, veel handiger, duidelijker en accurater.
(gewoon gratis programmatje, zelfs geen installer nodig, kun je downloaden en draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeviginti
Nemesizz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:28:
Geen driver installeren (of inderdaad safe-mode), en proberen de kaart te flashen (wel disclaimer: flashen is altijd op eigen risico), nu werkt die immers ook niet goed.

Windows geeft overigens wel vaker 'rare' waardes aan bij geheugen (zowel RAM als GPU, als je kijkt bij taakbeheer althans), zo zou ik ook 16GB videogeheugen hebben, kaart van mij heeft 'maar' 8GB.
Windows rekent er ook dingen als RAM (of ergste geval ...swapfile van je drive) bij het geheugen. Voor correcte informatie kun je beter een programma als GPU-z gebruiken, veel handiger, duidelijker en accurater.
(gewoon gratis programmatje, zelfs geen installer nodig, kun je downloaden en draaien).
Denkt u dat het zin heeft om eenzelfde bios versie te flashen? Dit is een beetje buiten mijn gebied, maar als dit een correct werkende gpu oplevert wil ik dit prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Undeviginti schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Denkt u dat het zin heeft om eenzelfde bios versie te flashen? Dit is een beetje buiten mijn gebied, maar als dit een correct werkende gpu oplevert wil ik dit prima doen.
Niet geschoten is altijd mis, nu werkt die immers ook niet.
Of een nieuwere BIOS versie (als die aanwezig is) voor de betreffende kaart.
Pagina: 1