2 stuks TL- lampen tegelijk kapot.oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 15:54
Ik heb 1 a 2 jaar geleden in de schuur 2 tl armaturen opgehangen van de gamma, basic lijn.
het zijn armaturen met een elektronisch voorschakelapparaat, dus zonder starter. er gaan tl buizen in van 1,2 m lang, deze zaten bij de armaturen. ( T8 36W 6400K ErP RoHS 580 414)

Onlangs zijn deze waarschijnlijk tegelijk stuk gegaan. omdat dit al na de donkere winterperiode was, heb ik ze niet meteen weer gemaakt.
Nu heb ik vakantie en dacht dit ff op te lossen.

omdat er geen starter in zit heb ik 2 nieuwe tl buizen gehaald, deze deden het in beide armaturen niet.

Ik vermoed dat de ballast stuk is. Omdat er geen starter in zit moet er een elektronisch voorschakelapparaat in zitten. (evsa) deze moeten dan tegelijk stuk zijn gegaan. is dit normaal? en waar kan dit door zijn gekomen, onweer of zo? de armaturen hangen vlak onder het platte dak van de schuur.

kan ik iets doen om vast te stellen dat inderdaad de evsa's kapot zijn gegaan? ik vind dit binnen 2 jaar best snel, en als dit door bijvoorbeeld onweer kan komen, zit ik hier straks iedere iets heviger onweersbui met het compleet vervangen van de armaturen, waar ik niet echt op zit te wachten.

een andere oplossing is om de tl buizen te vervangen door LED buizen en de ballast uit het circuit te halen. maar heb ik dan niet alsnog het probleem dat de buizen kapot kunnen gaan door dezelfde oorzaak als de evsa? het verschil is dat de ballast nu in de TL-Buis verwerkt is, die dan net zo goed vatbaar is voor storingen als een evsa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Heb je nog wel spanning op het armatuur (fase en nul meten)? Misschien is je schakelaar wel kapot ofzo. ;)

Als je spanning hebt op de aansluiting en reeds een nieuwe buis hebt geprobeerd, kun je in ieder geval wel concluderen dat het VSA kapot is. Veel meer variabelen heb je niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb het met een simpele spanningzoeker/schroevendraaier gecontroleerd, als de schakelaar op aan staat is er spanning op de schakeldraad op beide schroefjes van het kroonsteentje waar de evsa op aangesloten is. ( in het armatuur dus) Op de nul en aarde is geen spanning.
daarom ook het vermoeden dat de evsa kapot is. de draden die daar uit komen kan ik niet met die spanningzoeker proberen, deze zitten niet met een schroefje of zo vast.

ik weet niet of ik de fitting kan controleren met die spanningzoeker,als ik die al kan bereiker. ik heb ook geen idee of de spanning / stroom die daar op zou moeten staan voldoende is om te meten met zon simpele spanningzoeker.

wat kan dan een reden zijn dat beide evsa stuk zijn gegaan, en wat doe ik om dat voorkomen in de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
engelbertus schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:59:
ik heb het met een simpele spanningzoeker/schroevendraaier gecontroleerd, als de schakelaar op aan staat is er spanning op de schakeldraad op beide schroefjes van het kroonsteentje waar de evsa op aangesloten is. ( in het armatuur dus) Op de nul en aarde is geen spanning.
Je hebt nog kans dat de nul ergens onderbroken is. Die uitleg lijkt me toch minstens zo aannemelijk dan 2 VSA's die tegelijkertijd overlijden.

Oftewel: meet eens met een dubbelpolig toestel de spanning tussen fase en nul.

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 10-08-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:03
Je hebt verder nog wel gewoon stroom in je schuur? Je hebt wel eerst in je meterkast gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik heb gewoon stroom in de schuur. Met de lichtschakelaar op aan heb ik op de fase in het kroonsteentje in het armatuur op beide schroefjes spanning. Van daar gaat de fase naar de evsa. Ikjes uiteraard gecheckt met de tl-buis eruit. Ik ging er van uit dat, aangezien het een electronisch apparaat is, met een electronisch, en geen mechanisch relais, er dan ook spanning op de nul moet staan (in het armatuur. ) als dat niet juist is kan het ook een andere onderbreking in de nul zijn. Ik zal morgen eens proberen of een verhuislamp het wel doet als ik die in het armatuur aansluit. Ik heb geen 2 polige meetstokken oid... ik ben ook maar een huis tuin en keuken knutselaar... maar een lampje aansluiten zou ik wel moeten kunnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
getest door 1 evsa los te halen van het kroonsteentje, en daar een verhuisfitting op aangesloten. dan doet het lampje in de verhuisfitting t gewoon.

dus denk toch dat het de evsa is. iok zou het ook raar vinden als een net aangelegd stuk bedrading nu al los zou zijn gekomen. heb de lasdozen ook maar open gemaakt en alle aders zitten nog stevig in de laskoppelingen. dat zijn van die doorichtige.. dus kan dat precies zien zitten.

ik zal voor de zekerheid dan nog eens de evs weer aansluiten om te kijken of de tl buis t dan ook weer doet, maar heb daar een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Die EVSA`s gaan snel stuk..

ik heb ze er bij mij uitgegooid en led buizen erin gedaan.. ik wil nooit meer terug naar TL..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik heb ook twee noxion tl buizen besteld bij lampdirect... incl bezorgen nog goedkoper dan gamma tl buizen ... we gaan het zien of dat makkelijk gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
engelbertus schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:43:
getest door 1 evsa los te halen van het kroonsteentje, en daar een verhuisfitting op aangesloten. dan doet het lampje in de verhuisfitting t gewoon.
Yes, dan zal inderdaad het EVSA kapot zijn. :)
dus denk toch dat het de evsa is. iok zou het ook raar vinden als een net aangelegd stuk bedrading nu al los zou zijn gekomen.
Tjah. Net zo raar als 2 VSA's die tegelijkertijd kapot gaan? :+

Nu weet je het in ieder geval zeker. :)

En een LED-tube is natuurlijk een prima oplossing!

Pagina: 1