Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-04 10:11
Ave, medetweakers!

Mijn werkgever heeft mij het volgende ter ore gebracht:

Indien ik op vakantie ga naar een code geel land, waar dan ook ter wereld, en dit land onverhoopt veranderd in een code oranje land, ik twee weken verplicht in quarantaine / zelf isolatie moet.

Prima, geen probleem. Echter wist de werkgever ook te melden dat dit dan als onbetaald verlof gerekend zal worden. Dus twee weken onbetaald en verplicht thuis zitten. Allemaal leuk en aardig, maar als ik hiér, in het momenteel zonnige Nederland besmet raak, dan geldt het wél als normaal ziekteverlof. Raar verhaal dus.

Mijn vraag, mág dit überhaupt? De antwoorden die ik krijg zijn nogal tegenstrijdig. De ene zegt van niet en de ander zegt dat dit een uitzonderlijke situatie betreft.

Persoonlijk denk ik dat het niet mag, en dat ze op de bluf proberen te spelen. Daarnaast weet ik dat ik niet verplicht ben aan mijn werkgever om te vertellen waar ik naar toe ga op vakantie, of het nu code oranje of code geel is.

Wat ze hiermee natuurlijk logischerwijs in de hand werken, is dat men dit dus gewoon niet meer aan de werkgever zal melden. Mocht diegene dan Covid oplopen, kan men altijd zeggen dat dit in Nederland gebeurd is.

Wat is jullie mening hierover?

Beste antwoord (via Greymane op 10-08-2020 18:28)

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:41

Prx

Als je het wilt weten van een partij die het wettelijk wat uitgezocht heeft:
https://www.fnv.nl/corona/minder-werk-inkomen-door-corona

Jouw casus is dus beoordeeld als "Zal wel werkgever worden, maar is niet zeker. Nog geen juridische uitspraak over door een rechter."

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-05 14:34

sanzut

It's always christmas time

Als jij het risico opzoekt, moet werkgever daar dan het risico van dragen?
Als je niet kan thuiswerken lijkt onbetaald verlof me niet meer dan normaal en redelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
Ik heb mijn vakantieplannen nog nooit hoeven delen met mijn werkgever. Maar goed, ik denk niet dat er pre-corona veel mensen op vakantie naar Syrië of zo gingen. En mensen gaan ook skiën en dat brengt ook risico's mee.

Persoonlijk zou ik niet naar een land gaan als ik daarna twee weken in quarantaine moet. Maar mijn werkgever wordt niet geschaad daardoor want ik kan dan nog wel gewoon werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 11:15
Dit is wat de AWVN erover zegt: https://www.awvn.nl/nieuw...antaine-loondoorbetaling/. Het AWVN is overigens een werkgeversorganisatie maar in mijn ervaring is hun informatie vaak wel redelijk betrouwbaar. Dit artikel is volgens mij een goede uiteenzetting van de mogelijkheden van een werkgever en het gebrek aan jurisprudentie door een net veranderde wet.

Het lijkt grijs gebied, dat is ook wat ik ook mijn omgeving hoor van arbeidsjuristen. In het artikel staat ook nog wat over het moeten vertellen van vakantieplannen. Mogelijk geeft het je nog wat ander perspectief.

Overigens wordt bij code oranje aangeraden direct het land/gebied te verlaten, twee weken zal dus überhaupt niet volledig onbetaald zijn tenzij het echt precies aan het einde van je vakantie is. Een 50/50 ligt dus voor de hand en is mogelijk een goede compromis.

[ Voor 29% gewijzigd door Arjan90 op 10-08-2020 17:59 ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Je werkgever mag jou niet ziek melden als je in thuisisolatie of quarantaine moet. Ongeacht waar je op vakantie bent geweest. Dat is puur jouw eigen verantwoordelijkheid en risico.

Als je daadwerkelijk ziek bent mag je je wel altijd ziek melden. Maakt niet uit hoe je besmet bent geraakt. Zolang een bedrijfsarts maar kan bevestigen dat je ook echt ziek bent (een positieve coronatest is waarschijnlijk genoeg). Je mag je zelfs tijdens je vakantie al ziek melden, dan krijg je de verlofdagen dat je ziek was terug.

https://www.arboned.nl/coronavirus/faq

[ Voor 44% gewijzigd door RocketKoen op 10-08-2020 18:00 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Greymane schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:49:
Ave, medetweakers!

Mijn werkgever heeft mij het volgende ter ore gebracht:

Indien ik op vakantie ga naar een code geel land, waar dan ook ter wereld, en dit land onverhoopt veranderd in een code oranje land, ik twee weken verplicht in quarantaine / zelf isolatie moet.

Prima, geen probleem. Echter wist de werkgever ook te melden dat dit dan als onbetaald verlof gerekend zal worden. Dus twee weken onbetaald en verplicht thuis zitten. Allemaal leuk en aardig, maar als ik hiér, in het momenteel zonnige Nederland besmet raak, dan geldt het wél als normaal ziekteverlof. Raar verhaal dus.

Mijn vraag, mág dit überhaupt? De antwoorden die ik krijg zijn nogal tegenstrijdig. De ene zegt van niet en de ander zegt dat dit een uitzonderlijke situatie betreft.

Persoonlijk denk ik dat het niet mag, en dat ze op de bluf proberen te spelen. Daarnaast weet ik dat ik niet verplicht ben aan mijn werkgever om te vertellen waar ik naar toe ga op vakantie, of het nu code oranje of code geel is.

Wat ze hiermee natuurlijk logischerwijs in de hand werken, is dat men dit dus gewoon niet meer aan de werkgever zal melden. Mocht diegene dan Covid oplopen, kan men altijd zeggen dat dit in Nederland gebeurd is.

Wat is jullie mening hierover?
toon volledige bericht
Waarom zou je het risico van jouw vacantiekeuze willen verschuiven naar de werkgever?
Ja ik weet dat als jij gaat basejumpen in een geel land je benen breekt, het risico ook bij de baas komt te liggen.. ondanks dat je er bewust voor kiest. Maar toch, het zijn best wel heftige tijden, ook voor werkgevers nu.
Kunnen we daar niet een beetje makkelijk met elkaar omspringen?

offtopic:
Ik kan niet thuiswerken en heb inderdaad van 'de baas' gehoord dat als ik naar een oranje land ga dat voor eigen rekening is. Bij een geel land, dat oranje wordt terwijl ik er bent is dat dan weer niet zo. Ik vind het jammer maar wel redelijk fair, je weet waar je aan begint en wat de eventuele schade is als je dit gaat doen

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greymane
sanzut schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:55:
Als je niet kan thuiswerken lijkt onbetaald verlof me niet meer dan normaal en redelijk
Het gaat er niet om wat je er moreel gezien van vind, het gaat er om of het wettelijk is toegestaan wat ze eisen.

Daarnaast is onze reis naar het buitenland, momenteel een land wat het goed onder controle heeft, en bovendien al vorig jaar geboekt en betaald. Het is ook nog eens naar een plek waar weinig mensen / toeristen komen. In een relatief afgelegen gebied.

Daarnaast zoek je het risico elke dag op. Bijvoorbeeld alleen al als je naar de winkel gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

En wat als je in Nederland op vakantie bent in een regio die naar oranje gaat?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
evilution schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:00:
En wat als je in Nederland op vakantie bent in een regio die naar oranje gaat?
Dan dus helemaal niks. Dan krijg ik volledig betaald.

Het mooiste is nog, ik wóón in code oranje gebied, en wordt wel geacht elke dag naar kantoor te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Greymane schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:00:
[...]

Het gaat er niet om wat je er moreel gezien van vind, het gaat er om of het wettelijk is toegestaan wat ze eisen.

Daarnaast is onze reis naar het buitenland, momenteel een land wat het goed onder controle heeft, en bovendien al vorig jaar geboekt en betaald. Het is ook nog eens naar een plek waar weinig mensen / toeristen komen. In een relatief afgelegen gebied.

Daarnaast zoek je het risico elke dag op. Bijvoorbeeld alleen al als je naar de winkel gaat.
Tjah, wettelijk.. Er zijn genoeg artikelen op nieuwssites waar advocaten zeggen dat het wettelijk gezien niet mag, maar dan zal je het voor de rechter moeten brengen. Moet je maar even Googlen, dan vindt je het wel.

Aan de andere kant, ga je op wintersport om te skieën, kan je ook het e.e.a. breken. Genoeg mensen die met een gipsvlucht terug komen, en dan ben je gewoon ziek/arbeidsongeschikt voor een periode.

Als de werknemer het risico wil nemen (of het nu corona is, of snowboarden), er zijn advocaten die vinden dat de werkgever die lasten zou moeten betalen. Maar zolang er nog geen jurispedentie over is, blijkt het gewoon een wilde gok wat de rechter er over gaat zeggen mocht iemand die aanvechten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

sanzut schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:55:
Ik zie hier veel mensen die niet goed lezen, en ook de feiten kwa kleurcodes niet begrijpen.

TS gaat naar een code GEEL land op vakantie. Nederland is dat ook, sommige delen zelfs oranje. Er is dus geen verhoogd risico.

Tijdens die vakantie gaat hij naar Oranje. Daar kan zowel TS als werkgever niets aan doen. Zelfde als risicovolle normale vakanties zoals skieen e.d.

Daarnaast, Finland is momenteel code oranje in Nederland. Waarom? Omdat we Nederlanders niet toelaten zonder 14d quarantine omdat NL het te grote risico is.

Oordelen op kleurcode van een land is dus echt nutteloos. In theorie ben je hier veel veiliger dan in Nederland. (en ik denk ook praktijk want hier is véél meer ruimte en minder contact).

Ik ben dan ook van mening dat de werkgever in dit geval bij de rechter aam het kortste eind trekt. En terecht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Prx

Prx

Jouw casus is dus beoordeeld als "Zal wel werkgever worden, maar is niet zeker. Nog geen juridische uitspraak over door een rechter."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

https://www.rijksoverheid...oranje-of-rood-reisadvies

Dat dringende advies 2 weken thuis te blijven is niet door de werkgever bedacht. Ik zou zeggen: stel voor die tijd thuis te werken. Als je echt niet thuis kan werken, dus ook geen administratief werk, relevante cursus doen, whatever, dan kan het inderdaad worst case de rechter worden waar jij dan de werkgever aanklaagt omdat die je ten onrechte niet betaalde. Best kans dat je wint ja, wijzende naar inderdaad het standpunt van de Algemene Werkgeversvereniging Nederland (tip: maak nu alvast een printje en digitale kopie van dat standpunt). Althans in dit geval waar ruim van de voren is geboekt en het overmacht zal heten.

Het je rechtsbijstand? Vraag nu hun advies, niet achteraf.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:24

Gotiniens

Fairly odd Tim

Greymane schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:04:
[...]

Het mooiste is nog, ik wóón in code oranje gebied, en wordt wel geacht elke dag naar kantoor te komen.
Anoniem: 472287 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:14:
[...]

TS gaat naar een code GEEL land op vakantie. Nederland is dat ook, sommige delen zelfs oranje. Er is dus geen verhoogd risico.
Ik neem even aan dat de TS in Nederland woont..

Hoe komen jullie erbij dat er in Nederland oranje gebieden zijn? Er is geen officieel reisadvies voor Nederland van het ministerie van buitenlandse zaken. En reisadviezen van andere landen zijn qua kleur niet te vergelijken met die van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Voor zover ik weet:
Thuiszitten met corona = ziek en dus betaald.
Thuiszitten in quarantaine, maar niet bewezen ziek = niet ziek, dus onbetaald verlof of vakantiedagen en dus betaald.

Of je overigens daadwerkelijk 2 weken in quarantaine moet gaan na in oranje gebied te zijn geweest is ook maar de vraag.
Zit hier vlak bij Belgische grens, provincie Antwerpen. Is niet dat als ik 10 km verder in België ben, het risico opeens veel groter is dan Brabant. Ligt er met name aan met wie je in contact bent geweest en op welke locatie precies. (stad Antwerpen is wel risicovoller bijvoorbeeld).

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Prx schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:18:

Kijk, dit is duidelijke info. Het is dus dat mijn werkgever het op de bluf speelt, en hoopt dat de rechter in hun standpunt oordeelt.

De realiteit ligt dus iets minder rooskleurig. Alleen rechtzaak, die er ongetwijfeld zal komen, zal uitsluitsel geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cyriel85 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:25:
Voor zover ik weet:
Thuiszitten met corona = ziek en dus betaald.
Thuiszitten in quarantaine, maar niet bewezen ziek = niet ziek, dus onbetaald verlof of vakantiedagen en dus betaald.

Of je overigens daadwerkelijk 2 weken in quarantaine moet gaan na in oranje gebied te zijn geweest is ook maar de vraag.
Zit hier vlak bij Belgische grens, provincie Antwerpen. Is niet dat als ik 10 km verder in België ben, het risico opeens veel groter is dan Brabant. Ligt er met name aan met wie je in contact bent geweest en op welke locatie precies. (stad Antwerpen is wel risicovoller bijvoorbeeld).
De linkjes van zowel het fnv als die werkgeversorganisatie zijn het eens dat het gaat over of de oorzaak van het niet verrichten van arbeid, als gevolg van het oranje worden van een land, in de risicosfeer van de werknemer ligt. Waarschijnlijk niet, maar er is nog geen rechter die daar uitspraak over heeft gedaan. Of er signalen zouden zijn dat een land naar rood of oranje zou gaan, kan dan bijvoorbeeld meespelen. Ga je naar een oranje land op vakantie, dan is het al veel aannemelijker dat het in de risicosfeer van de werknemer zit.

Wat het daarnaast ook lastig maakt, is dat onze huidige manier van reisadviezen niet helemaal werkt. Finland, Estland, Letland en Litouwen vinden de besmettingsgraad in Nederland te groot, waardoor je daar eerst in quarantaine moet. Dientengevolge wordt het reisadvies in Nederland dus oranje voor die landen, terwijl het risico ter plekke niet veranderd is.

Ook moet je, bij een aantal verzekeringen, direct terugreizen bij het oranje worden, los van de oorzaak. Ik vraag me af of het stand houdt als ze van dekking afzien, maar je moet het risico maar durven nemen.

Tot slot: als je echt ziek bent, krijg je altijd doorbetaald (dat kan een percentage van je loon zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou minstens bedingen gewoon betaald verlof op te nemen, of in de minueren terechtkomen en later compenseren als dat kan. Anders zit je gewoon een maand met fors minder salaris.

Kun je niet thuiswerken?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
Greymane schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:33:
[...]

Kijk, dit is duidelijke info. Het is dus dat mijn werkgever het op de bluf speelt, en hoopt dat de rechter in hun standpunt oordeelt.

De realiteit ligt dus iets minder rooskleurig. Alleen rechtzaak, die er ongetwijfeld zal komen, zal uitsluitsel geven.
Jij hebt vorig jaar het risico genomen om een vakantie te boeken en te betalen (zonder verzekering zo te lezen). Ik denk dat je in deze uitzonderlijke tijd wel rekening mag houden met anderen en dus ook je werkgever en dus ook met waar je op vakantie gaat. Lijkt me niet meer dan normaal.

Dus of jij neemt het risico door naar dat land op vakantie te gaan met alle eventuele gevolgen van dien, of je gaat niet en verplaatst je vakantie en neemt geen risico.

Uiteindelijk kun je door NIET op vakantie te gaan naar dat land het risico vermijden en dus thuisquarantaine vermijden. De kans in Nederland is ook aanwezig, maar als je de richtlijnen van de overheid volgt vrijwel niks aan de hand.

Het AWVN geeft ook aan dat je geen loon krijgt als je geen werk kunt verrichten en het jouw schuld is. Zoek je het risico op, dan zijn de eventuele blaren ook voor jou.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Je kan nu natuurlijk makkelijk via een rechtzaak op je strepen gaan staan voor die 2 weken, is je goed recht.

De vraag is of je volgend jaar nog een loonsverhoging krijgt (mocht je niet onder een cao vallen) is ook nog maar de vraag of de werkgever je dat uberhaupt nog wel gunt. Dat is immers ook geen recht ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Arjan90 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:56:

Het lijkt grijs gebied, dat is ook wat ik ook mijn omgeving hoor van arbeidsjuristen. In het artikel staat ook nog wat over het moeten vertellen van vakantieplannen. Mogelijk geeft het je nog wat ander perspectief.
de laatste alinea gaat over het vragen na afloop van de vakantie, of de persoon in een dusdanig gebied geweest is... dat lijkt idd en gerechtvaardigd belang te zijn voor de werkgever, maar vermoedelijk is het dat niet voordat iemand op vakantie wil gaan. Ppas nadat iemand ergens geweest is kan er een gezondheidsrisico spelen, maar niet voorheen. Bij het aanvragen van je vakantie hoef je je evt. vakantie-plannen _niet_ te vertellen, maar wel bij terugkeer waar je geweest bent.

Verder legt het artikel ook uit dat alhoewel de werkelijke jurisprudentie onduidelijk is, en vermoedelijk hierover nog uitspraken zullen volgen, het belangrijk is dat de werkgever _voordat_ personeel op vakantie gaat, de werknemers van het beleid op de hoogte stelt via een brief aan de werknemers met regels die de werkgever handhaaft.

Dat is dus wat er hier gebeurt is;
de werkgever heeft aangegeven hoe zij dit beleid gaan handhaven, via deze brief...
Of ze daarmee wegkomen, kan een kwestie van later zijn, en mocht iemand naar het buitenland gaan, zou ik zeker vooraf eventjes je rechtsbijstandsverzekering checken op eventuele ondersteuning bij zulk een arbeidsconflict... Je zal dan namelijk moeten klagen om je recht misschien te kunnen halen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Greymane
SgtElPotato schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:52:
[...]

Jij hebt vorig jaar het risico genomen om een vakantie te boeken en te betalen (zonder verzekering zo te lezen). Ik denk dat je in deze uitzonderlijke tijd wel rekening mag houden met anderen en dus ook je werkgever en dus ook met waar je op vakantie gaat. Lijkt me niet meer dan normaal.

Dus of jij neemt het risico door naar dat land op vakantie te gaan met alle eventuele gevolgen van dien, of je gaat niet en verplaatst je vakantie en neemt geen risico.

Uiteindelijk kun je door NIET op vakantie te gaan naar dat land het risico vermijden en dus thuisquarantaine vermijden. De kans in Nederland is ook aanwezig, maar als je de richtlijnen van de overheid volgt vrijwel niks aan de hand.

Het AWVN geeft ook aan dat je geen loon krijgt als je geen werk kunt verrichten en het jouw schuld is. Zoek je het risico op, dan zijn de eventuele blaren ook voor jou.
Ik hoop dat je snapt dat deze reis geboekt is VÓÓR corona überhaupt uitgebroken was in China? Mijn verlofaanvraag ervoor was toentertijd ook gewoon goed gekeurd. Dit is van mijn kant ook gewoon overmacht.

Een annuleringsverzekering hebben we toevallig wél, maar dekt dit niet. Dat gaat pas in vanaf code rood. Makkelijk na te lezen op de Consumentenbond website. Mooie aanname dus, beetje jammer.

Daarnaast is het vakantieland waar we het geboekt hebben nog altijd geel. Dat betekend geen negatief reisadvies.

Een land dat van geel naar oranje gaat is daarnaast niet mijn schuld. Plus, ieder land houdt zijn eigen groen, geel, rood regeltjes er op na.

Maar je snapt natuurlijk wel, dat om een rechtzaak te vermijden, het overgrote de niet gaan vermelden in 1 welk land ze zijn geweest, want dat ben je niet verplicht. En twee, niet gaan vermelden dat dit land naar oranje is gegaan, mét het risico dat diegene wel besmet zijn.

Zo werken de werkgevers (pun intended) besmettingen en verspreiding zelf in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Greymane schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:17:
[...]

Ik hoop dat je snapt dat deze reis geboekt is VÓÓR corona überhaupt uitgebroken was in China? Mijn verlofaanvraag ervoor was toentertijd ook gewoon goed gekeurd. Dit is van mijn kant ook gewoon overmacht.

Een annuleringsverzekering hebben we toevallig wél, maar dekt dit niet. Dat gaat pas in vanaf code rood. Makkelijk na te lezen op de Consumentenbond website. Mooie aanname dus, beetje jammer.

Daarnaast is het vakantieland waar we het geboekt hebben nog altijd geel. Dat betekend geen negatief reisadvies.

Een land dat van geel naar oranje gaat is daarnaast niet mijn schuld. Plus, ieder land houdt zijn eigen groen, geel, rood regeltjes er op na.

Maar je snapt natuurlijk wel, dat om een rechtzaak te vermijden, het overgrote de niet gaan vermelden in 1 welk land ze zijn geweest, want dat ben je niet verplicht. En twee, niet gaan vermelden dat dit land naar oranje is gegaan, mét het risico dat diegene wel besmet zijn.

Zo werken de werkgevers (pun intended) besmettingen en verspreiding zelf in de hand.
toon volledige bericht
Maar overmacht is ook jouw risico toch? Er had ook iets anders kunnen gebeuren wat de verzekering niet dekt. En dat het nu geel is en geen negatief reisadvies heeft betekend niet dat het nog kan komen, dat is een beetje nadenken.

Nee, je kunt die schuld niet op de werkgevers afschuiven. JIJ neemt het risico door te gaan, mag je toch tenminste zelf ook de gevolgen dragen?

Imo is zelf verantwoordelijkheid dragen meer dan normaal in deze tijd. Ga je het niet melden of iets anders en zijn er uiteindelijk gevolgen, mag jij die ook dragen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:41
SgtElPotato schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Maar overmacht is ook jouw risico toch? Er had ook iets anders kunnen gebeuren wat de verzekering niet dekt. En dat het nu geel is en geen negatief reisadvies heeft betekend niet dat het nog kan komen, dat is een beetje nadenken.
Volgens deze redenering kan je nooit meer op vakantie, want een land kan altijd ineens van groen/geel naar oranje/rood gaan.

Geel = geen risico volgenss de overheid. Dus neemt TS geen risico door daar heen te gaan.
Nee, je kunt die schuld niet op de werkgevers afschuiven. JIJ neemt het risico door te gaan, mag je toch tenminste zelf ook de gevolgen dragen?
Tsja, als vervolgens allee reisorganisaties zeggen dat het veilig is en je dus niet mag annuleren omdat je het risico niet wil nemen is dat wel heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Zorg wel dat je met je werkgever communiceert. Bespreek waar je heen gaat en dat jij denkt dat het veiliger is dan je woonplaats (code oranje) en waar zijn of haar zorgen vandaan komen om dit risico bij jou neer te leggen. Van oranje naar geel klinkt juist als risico mijdend. Met dat dialoog sta je namelijk een stuk steviger in je schoenen bij de rechter dan wanneer je de memo strak negeert en gewoon gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

crisp

Devver

Pixelated

Philip Ross schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Geel = geen risico volgenss de overheid. Dus neemt TS geen risico door daar heen te gaan.
Geel: let op, veiligheidsrisico's

Er zijn in dit land of gebied veiligheidsrisico's die afwijken van wat u in Nederland gewend bent. Bereid u daarop voor en let extra op.

Intentionally left blank

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:02

BrammT

The one and only!

Ik schreef het volgende enkele weken geleden al in één van de coronatopics, gemakshalve copy-paste ik mijn uiteenzetting hier gewoon nogmaals... ;

Ik vind het niet normaal, dat er (hier) mensen zijn die het normaal vinden dat hun werkgever twee weken quarantaine gaat betalen. Wat je eigenlijk zegt is iets als:

'Hey [werkgever] , ik neem de komende 5 weken vrij. Ik neem in die tijd 15 vakantiedagen op en die andere 10 ga jij mij cadeau geven omdat ik daarna in quarantaine moet. Houdoe en bedankt!'

Ik kan niet begrijpen dat mensen dit nog een reëel werkgeversrisico vinden. Nog afgezien van het feit dat je je collega's ook ernstig benadeeld. Als je er dan van overtuigd bent dat je op vakantie moet naar land X met bijbehorende gevolgen, dan stel ik voor dat je de eerste week gaat en daarna lekker 2 weken thuis blijft..

Onbegrijpelijk hoe mensen met hun werkgever omgaan. Laten we er even vanuit gaan dat die bewuste werkgever ook gewoon een mens is, die ook gewoon moet werken voor zijn geld hé... We zijn het met zijn allen heel normaal gaan vinden dat de werkgever alle redenen om niet te komen werken betaald ( ziekte, overspannen, quarantaine, vaderschapsverlof, rouwen, gebroken been door voetbal/beunen/etc, etc).

Maar laten we vooral niet vergeten dat je bij je werkgever uiteindelijk gewoon in dienst bent om te w e r k e n. Daar verdien jij iedere maand geld aan en daar mag jouw werkgever ook iedere maand geld aan verdienen. Ieder uur dat je niet komt van die x aantal uren per week dat in je contract staan, kost geld. Tot op zekere hoogte is dat prima en tevens in te calculeren, maar er zijn ook reële grenzen. Als je zo naar je werkgever graait, moet je niet raar staan te kijken dat 'ie een keer terug graait.

Hou er trouwens ook nog even rekening mee dat jouw werkgever dit jaar door 'de Corona' wel heel weinig, of helemaal geen geld verdiend.

Kortom: Het leven is geven en nemen.

Sidenote: Dit verhaal slaat natuurlijk vooral op MKB'ers e.d. Die mensen moeten ook gewoon werken voor hun geld (vaak meer dan 40 u per week) hebben hun ziel en zaligheid en tevens privevermogen in hun firma zitten. Hoewel het voor 'grote' bedrijven in principe niet anders is.

Wettelijk of juridisch maakt me eerlijk gezegd niet zo veel uit. Je vind het blijkbaar zelf onacceptabel om de negatieve financiële gevolgen te dragen van je vakantie, maar vindt het blijkbaar wel acceptabel dat de werkgever die negatieve gevolgen er van draagt.. Kortom: Jij de lusten, hij de lasten....?

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
BrammT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:00:
Ik schreef het volgende enkele weken geleden al in één van de coronatopics, gemakshalve copy-paste ik mijn uiteenzetting hier gewoon nogmaals... ;

..knip..
100% met je eens hier. En dat is ook wat ik probeer aan te geven. Maar het lijkt erop dat niet veel mensen het begrijpen. Dit is nu eenmaal een pandemie en een spannende tijd waarin we niet kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Een klein beetje nadenken en letten op je medemens met wat je doet kan daarom geen kwaad.

Mensen die 'gewoon' op vakantie gaan en verwachten dat als er iets aan de hand is dit gewoon door de werkgever betaald gaat worden zijn erg kortzichtig. Denk even na, de kans is er dat er miss wel iets gebeurt. En JIJ bent daar verantwoordelijk voor, niet je werkgever. Vooral met deze pandemie gaande.

Ik zou als werkgever niet erg blij zijn met werknemers zoals deze, eigen belang eerst en schijt aan de rest want alles komt toch wel goed..

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32
Tsjah, wat voor wie zijn rekening komt is vaak discussiepunt.... niet ontopic, maar vandaag kreeg ik een mail van een collega onder ogen dat hij zich vandaag ziek melde, reden was dat zijn dochter gisteren te lang in de zon had gelegen en nu huilend van de pijn thuis zat wegens verbranding. Zijn manager heeft hem wel even de wind van voren gegeven, ziekmelden is uiteraard uit den boze.... maar het stond hem uiteraard vrij om een vrije dag op te nemen om voor zijn dochter te zorgen. Resultaat, binnen 30 minuten zat de desbetreffende collega op zijn werkplek.... sommige mensen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Ik snap de argumentatie vanuit zowel werknemer (onverwachte tegenvaller) en vanuit de werkgever (onredelijke vraag). Maar als dit er nu toe leidt dat mensen dan toch maar gaan werken. Het is tenslotte alleen maar een advies om in quarantaine te gaan. Dan bereiken we met z’n alle toch precies wat we niet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44

FreakNL

Well do ya punk?

stylezzz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:45:
Tsjah, wat voor wie zijn rekening komt is vaak discussiepunt.... niet ontopic, maar vandaag kreeg ik een mail van een collega onder ogen dat hij zich vandaag ziek melde, reden was dat zijn dochter gisteren te lang in de zon had gelegen en nu huilend van de pijn thuis zat wegens verbranding. Zijn manager heeft hem wel even de wind van voren gegeven, ziekmelden is uiteraard uit den boze.... maar het stond hem uiteraard vrij om een vrije dag op te nemen om voor zijn dochter te zorgen. Resultaat, binnen 30 minuten zat de desbetreffende collega op zijn werkplek.... sommige mensen.....
De manier waarop je het opschrijft maakt van de werknemer een lamlul. Maar ik zie ook geen nuance. Wat heeft die werknemer voor baan? En wat is zijn arbeidsethos? Als ik zo’n mail zou sturen zou dat bij wijze van hoge uitzondering zijn. Maar het antwoord zou ook zijn; “prima, zie je morgen. Wil je wel je telefoon aanhouden voor evt noodgevallen”..

Ik heb ook een baan gehad waar (zogenaamd) elk uurtje telde en tot de minuut verantwoord moest worden. Ben blij daar weg te zijn. Maar mijn baas mag me nu ook in het weekend bellen als de stront echt de ventilator raakt. Geven en nemen enzo. Ik “werk” morgenmiddag trouwens thuis omdat vriendin een extra dienst in dr maag gesplitst gekregen heeft en dochter niet meer naar opvang kan. Maar No way dat dat me uren kost. Heb vandaag wel alvast 2 uur extra gepakt (7.30 begonnen, ging 1800 naar huis)...

Andere mensen worden weer wel blij van puur 9/5...

Zonder context is je verhaal vooral eenzijdig. Wel een eerlijke werknemer, hij had ook gewoon kunnen zeggen dat hij zelf aan de schijt was...

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 11-08-2020 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Een lamlul kan ik hem echt niet noemen, hij is teamlead hier in het warehouse en mocht het af en toe flink druk zijn dan is hij niet te beroerd om zelf flink de handen uit de mouwen te steken. Maar! hij is wel strikt van de werktijden.... Half 9 is half 9 en niet kwart over acht en om 17:01 is zijn auto als eerste van de parkeerplaats. Wat ik eerder bedoelde met mijn post is het dunne lijntje van wat voor de werkgever is en wat voor de werknemer. We kennen allemaal het verhaal over het pak printpapier wat iemand achteloos meeneemt. Ik denk ook dat mijn collega oprecht niet het bedrijf heeft willen benadelen maar dat in zijn gedachtegang jezelf ziek melden op het moment dat een van de kinderen iets mankeert normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prx

Prx

stylezzz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:45:
https://www.rijksoverheid...oord/zorgverlof-aanvragen

Hij laat zich dus wel aardig kennen door gewoon binnen 30 minuten op zijn werkplek te zijn. Daarmee kun je zeggen dat het misschien niet nodig was, maar wie weet heeft zijn partner zich nu in enorme bochten moeten wringen om het dan maar aan die kant op te lossen.

In ieder geval had hij wel recht op kortdurend zorgverlof. De werkgever mag, zoals je daar kunt lezen, die ook niet weigeren tenzij het bedrijf erdoor in ernstige problemen komt. Maar dat is een bijzonder hoge drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Prx schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

https://www.rijksoverheid...oord/zorgverlof-aanvragen

Hij laat zich dus wel aardig kennen door gewoon binnen 30 minuten op zijn werkplek te zijn. Daarmee kun je zeggen dat het misschien niet nodig was, maar wie weet heeft zijn partner zich nu in enorme bochten moeten wringen om het dan maar aan die kant op te lossen.

In ieder geval had hij wel recht op kortdurend zorgverlof. De werkgever mag, zoals je daar kunt lezen, die ook niet weigeren tenzij het bedrijf erdoor in ernstige problemen komt. Maar dat is een bijzonder hoge drempel.
Hey, ik ben niet de werkgever en de werknemer..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:10
Deze vraag is eerder op het forum gesteld. Mijn inbreng is in die zin onveranderd, namelijk dat wat de rijksoverheid zelf van zijn medewerkers vraagt:
Reizen naar een land met reisadvies code geel

Reist u naar een land waar op het moment van vertrek reisadvies code geel voor geldt? En kunt u vervolgens niet terugkeren van vakantie of moet u bij terugkomst in quarantaine? Dan kunt u niet tijdig aan het werk. Het risico voor deze situatie ligt in eerste instantie bij uw werkgever. Let op: zijn er aanwijzingen dat het advies van code geel mogelijk wordt aangepast in code oranje? Dan moet u passende maatregelen nemen zodat u tijdig weer aan het werk kunt. Laat u na om passende maatregelen te treffen en kunt u daardoor niet tijdig aan het werk? Dan is het risico voor uw rekening. In dat geval moet u extra vakantie-uren of onbetaald verlof opnemen voor de periode dat u niet tijdig aan het werk kunt. Deze regels zijn een wijziging ten opzichte van de regels die op 8 juni 2020 zijn gepubliceerd.

Reizen naar een land met reisadvies code oranje of rood

Reist u naar een land waar op het moment van vertrek reisadvies code rood of code oranje voor geldt? En kunt u vervolgens niet terugkeren van vakantie of moet u bij terugkomst in quarantaine? Dan kunt u niet tijdig aan het werk. Dan moet u extra vakantie-uren of onbetaald bijzonder verlof opnemen voor de periode dat niet tijdig aan het werk kunt. Kunt u op afstand veilig telewerken? Dan hoeft u natuurlijk geen extra vakantie-uren of onbetaald verlof op te nemen.
https://www.p-direkt.nl/a...kantie-denk-aan-de-regels

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zelf heb ik hier in geen enkel opzicht iets mee te maken, ik werk al maanden vanuit huis en kom alleen op kantoor als er een interne bespreking is voor projecten.

Ik kan me voorstellen dat het voor zowel de werknemer als werkgever een domper is om de quarantaine 'opgelegd' te krijgen.

Als je tijdelijk niet kunt werken, lijkt me dit gevoelsmatig iets dat moet worden gedragen door de partij die dit oplegt: de overheid.
UWV (in NL; in BE zijn tegenhanger aldaar) zou dit (in naam van dezelfde overheid) op gelijke voet kunnen stellen met ziekte, wegens het tijdelijk niet kunnen voldoen aan de plicht werkzaamheden te verrichten voor de werkgever.
Uiteraard enkel in het geval dat thuiswerken niet mogelijk is...

Ik weet het, dit is iets dat 'de belastingdrager' moet ophoesten, daar val ik zelf ook onder. Gelukkig hebben we zowel in NL als BE een stevig sociaal stelsel waarin dit mogelijk moet zijn.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 21:23

ShadowBumble

Professioneel Prutser

My 2 cents voor @Greymane zijn eigenlijk hetzelfde als wat @CurlyMo hierboven aangeeft.

Je kiest er ZELF voor om toch te vertrekken naar een land met de status code Geel, dit brengt al bepaalde risico's met zich mee en ik geloof vanaf a.s. Donderdag gelden daarvoor ook additionele maatregelen zoals verplichte test bij terugkomst op Schiphol en moet je ook (dit keer wel) verplicht in quarantaine als de GGD/RIVM dat nodig acht in de test straat.

Of dit nu tijdens je vakantie naar status Oranje wijzigt of niet is mijn inziens toch echt een risico wat je bewust genomen hebt door te vertrekken, je kan niet verwachten van je werkgever dat hij de kosten gaat dragen omdat jij toch op vakantie wilt maar niet de (potentiele) gevolgen daarvan wilt dragen. Dus mocht het zo zijn dat jij na terug komst toch verplicht thuis moet zitten twee weken, dan kost dit je dus of verlofuren of geen loon. Aanname is wel dat je niet thuis kan/mag werken natuurlijk.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
ShadowBumble schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:21:
Je kiest er ZELF voor om toch te vertrekken naar een land met de status code Geel,
Oftewel, de hele wereld op dit moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 13:00
Hoe zit dat straks met de verplichte quarantaine na contactonderzoek? Stel je bent bij familie geweest, of naar een uitvaart, en je bent daar in contact geweest met een coronapatient. Is dat dan nog steeds eigen risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-06-2021
TlighT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:51:
Hoe zit dat straks met de verplichte quarantaine na contactonderzoek? Stel je bent bij familie geweest, of naar een uitvaart, en je bent daar in contact geweest met een coronapatient. Is dat dan nog steeds eigen risico?
En hoe zit het als ik net wen dag terug ben van vakantie en het land springt dan op oranje. Ik ben er wel geweest en de kleurwijziging wordt bepaald door statistieken van voorgaande weken dus ik zou op dat moment al een risico kunnen zijn.

Daarnaast heb ik ook nog een andere interessante case.

Mn vriendin moet naar Oekraïne om een aantal zaken te regelen, als zij daar aankomt moet ze in quarantaine omdat NL een risicoland is. Wanneer ze terugkomt zou er dus geen quarantaine meer nodig zijn want het is daar veiliger dan hier. Stel dat Oekraïne dan toch oranje wordt zitten de landen op dezelfde risicokleur, wat zou er dan moeten gebeuren volgens iedereen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 21:23

ShadowBumble

Professioneel Prutser

CurlyMo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:28:
[...]

Oftewel, de hele wereld op dit moment ;)
Sja daar kan niemand wat aan doen, maar ik vind het een beetje kortzichtig en getuigen van "Ik wil perse toch op vakantie" mentaliteit. En dat is prima ik begrijp best dat mensen op vakantie willen etc maar dan moet je ook niet zeuren over de eventuele gevolgen daarvan.

Het is en blijft namelijk een keuze het is niet zo dat de TS verplicht is om toch daarheen te gaan dus ik snap de hele discussie ook niet, actie -> gevolg, en als de werkgever dat inderdaad ten uitvoer brengt bij terugkomst kan je er altijd nog een civiele procedure van maken om te bepalen wie er rechtshalve gelijk heeft.
Vicros schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:25:
Stel dat Oekraïne dan toch oranje wordt zitten de landen op dezelfde risicokleur, wat zou er dan moeten gebeuren volgens iedereen?
Verplicht in Quarantaine zoals de RIVM voorschrijft het is niet zo dat het kleur systeem overal dezelfde waarde ieder land bepaald voor zichzelf de status van de andere landen.

Als voorbeeld: Wat Nederland oranje vind kan door Frankrijk prima bestempeld als Geel zijn.

Daarom moet je ook de regels opvolgen die in het land van aankomst gelden en als gevolg moet je dus ook in de Oekraïne 2 weken in Quarantaine bij aankomst vanuit Nederland omdat hun Nederland als oranje hebben geclassificeerd.

[ Voor 44% gewijzigd door ShadowBumble op 12-08-2020 18:45 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
ShadowBumble schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:39:
[...]

Sja daar kan niemand wat aan doen, maar ik vind het een beetje kortzichtig en getuigen van "Ik wil perse toch op vakantie" mentaliteit.
Ging er meer om dat je met veel woorden probeerde te zeggen: Blijf lekker in Nederland :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
In Nederland is het nog steeds een advies en niet verplicht om in quarantaine te gaan. Het is echt een afweging die je zelf moet maken en de mogelijkheden tot thuiswerken moet bespreken.

Indien er geen mogelijkheden zijn om thuis te werken, verlangt je werkgever eigenlijk altijd dat je quarantaine in de ziektewet gaat of dat je het zelf onbetaald neemt. Je kan een advies krijgen om in quarantaine te gaan, als je te lang met een collega hebt gewerkt met een positieve Covid19 test. Ik zou dit bespreken en vragen hoe ze dat gaan oplossen, want die verplichte quarantaine die je kan oplopen op de werkvloer wordt je eigen vrije tijd ook niet gecompenseerd dat je thuis moet zijn.

Het lijkt mij logisch als je gewoon mogelijkheden hoort te krijgen om thuis te werken met je kantoorbaan.

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-05 08:10
ShadowBumble schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:39:
[...]

Sja daar kan niemand wat aan doen, maar ik vind het een beetje kortzichtig en getuigen van "Ik wil perse toch op vakantie" mentaliteit. En dat is prima ik begrijp best dat mensen op vakantie willen etc maar dan moet je ook niet zeuren over de eventuele gevolgen daarvan.

Het is en blijft namelijk een keuze het is niet zo dat de TS verplicht is om toch daarheen te gaan dus ik snap de hele discussie ook niet, actie -> gevolg, en als de werkgever dat inderdaad ten uitvoer brengt bij terugkomst kan je er altijd nog een civiele procedure van maken om te bepalen wie er rechtshalve gelijk heeft.

[...]

Verplicht in Quarantaine zoals de RIVM voorschrijft het is niet zo dat het kleur systeem overal dezelfde waarde ieder land bepaald voor zichzelf de status van de andere landen.

Als voorbeeld: Wat Nederland oranje vind kan door Frankrijk prima bestempeld als Geel zijn.

Daarom moet je ook de regels opvolgen die in het land van aankomst gelden en als gevolg moet je dus ook in de Oekraïne 2 weken in Quarantaine bij aankomst vanuit Nederland omdat hun Nederland als oranje hebben geclassificeerd.
toon volledige bericht
Het punt blijft wel dat werkgevers opdraaien (in sommige gevallen) voor het risico dat werknemers individueel nemen.

Dan kan je wel argumenteren dat degene die het risico neemt, ook voor de gevolgen opdraait. maar zo is het hier in Nederland niet geregeld, gelukkig niet zou ik zeggen.

Je huurt mensen in, inclusief gebreken, en ik denk dat het in de basis helemaal niet erg is dat dit risico bij de werkgever ligt.

Uiteraard allemaal binnen redelijkheid, en dat is nu net de discussie hier, maar ik denk dat je te kort door de bocht gaat.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 09:01

Basszje

Reisvaap!]

Mocht het land ineens op Oranje springen tijdens de vakantie kan je bij terugkomst een coronatest laten doen. Dat kost je dan misschien maar een dag of twee, en klaar.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Laatst online: 25-04 16:39
Basszje schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:43:
Mocht het land ineens op Oranje springen tijdens de vakantie kan je bij terugkomst een coronatest laten doen. Dat kost je dan misschien maar een dag of twee, en klaar.
Helaas kan je dan nog steeds negatief testen, als je op de laatste dag(en) besmet raakte. Dat biedt in zijn geval geen zekerheid, als de je wel besmet op kantoor werkt en je bent de aanstichter van een Corona-haard zal daar de werkgever niet blij mee zijn. De quarantaine is niet zomaar, maar als je geen normale oplossing kan krijgen snap ik dat mensen wel gaan werken, terwijl dat niet verstandig kan zijn. Ik zou in gesprek gaan, want je wilt ook niet na een feestje wat een Corona-haard bleek te zijn weer op kantoor werken.

In de huidige crisis is iedereen die er last van hebt, dus je moet er samen het beste van maken. De gevolgen zijn van het niet serieus aanpakken, dat zelfs het kantoor van je werkgever 2 weken dicht moet na een besmettingsgolf. Dat betekent meer schade, dan misschien 2 weken thuiswerken bij een kantoorbaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Laatst online: 19:58
Arjan90 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:56:
Dit is wat de AWVN erover zegt: https://www.awvn.nl/nieuw...antaine-loondoorbetaling/. Het AWVN is overigens een werkgeversorganisatie maar in mijn ervaring is hun informatie vaak wel redelijk betrouwbaar. Dit artikel is volgens mij een goede uiteenzetting van de mogelijkheden van een werkgever en het gebrek aan jurisprudentie door een net veranderde wet.
Ik denk dat dit een juist advies is.

Ga je naar geel, en gaat dit over naar oranje => Kosten werkgever.
Ga je naar Oranje => Kosten werknemer. Immers advies om te gaan is voor alleen noodzakelijke reizen. En vakantie valt daar niet onder. Jij neemt op dat moment het risico om toch te gaan, terwijl er een advies is om niet te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:40
Rolfie schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Ik denk dat dit een juist advies is.

Ga je naar geel, en gaat dit over naar oranje => Kosten werkgever.
Ga je naar Oranje => Kosten werknemer. Immers advies om te gaan is voor alleen noodzakelijke reizen. En vakantie valt daar niet onder. Jij neemt op dat moment het risico om toch te gaan, terwijl er een advies is om niet te gaan.
Ik ben 't volledig met je eens.
Daar nog aan toevoegde als code geel land al in 't nieuws is dat 't de verkeerde kant op gaat en code oranje er mogelijk aan zit te komen, daar een goede afweging over maken. Maar dat is alleen korte termijn. In twee weken (op vakantie) kan er alsnog een hoop gebeuren.
Wat iemand anders al zei, de hele wereld is minimaal code geel, dus niet meer of minder veilig als NL.

Een verandering naar code oranje is verandering van inzicht en actualiteit. Als min BuZa nu zegt code geel, dan is 't nu relatief veilig en dus geen extra risico t.o.v. een vakantie in NL.

Waar men in dit topic wel mee moet opletten is dat de richtlijnen voor code geel/oranje/rood niet universeel zijn en dus zijn adviezen van andere landen moeilijk te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:33
Jaren geleden zat er een collega van me in Amerika, en toen barstte die tongbreker-vulkaan uit in Ijsland. Wekenlang was er geen vliegverkeer mogelijk tussen Amerika en Europa, dus mijn collega geraakte niet meer in het tijdig terug om het werk te hervatten.
Die kreeg toen van HR de keuze, of vakantiedagen verder opnemen, of onbetaald verlof, waarbij HR nog redelijk was om eerst achterstallige weekenddagen in te plannen.
Lijkt misschien een totaal andere case, maar ook in dit geval was de werknemer niet ziek of gekwetst. En kon die door omstandigheden, veroorzaakt door vakantie, niet verschijnen op het werk.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greymane
Arator schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 06:11:
Jaren geleden zat er een collega van me in Amerika, en toen barstte die tongbreker-vulkaan uit in Ijsland. Wekenlang was er geen vliegverkeer mogelijk tussen Amerika en Europa, dus mijn collega geraakte niet meer in het tijdig terug om het werk te hervatten.
Die kreeg toen van HR de keuze, of vakantiedagen verder opnemen, of onbetaald verlof, waarbij HR nog redelijk was om eerst achterstallige weekenddagen in te plannen.
Het is sowieso een andere case, want je komt uit België, waar de werknemers nog net iets minder goed beschermd zijn dan in Nederland.

Het dwingen tot vakanteverlof of onbetaald verlof om een natuurramp zou hier nooit door de beugel kunnen.
Dit zou eerder uitmonden in een flinke rechtzaak, of een HR die heel snel terug krabbelt.

Dit weet ik namelijk door een collega die ook buiten zijn schuld om vast is komen te zitten, en een week later pas kon terug komen. Hem werd ook gezegd dan neem je maar extra verlof op, of onbetaald. En voet bij stuk houden.

Vervolgens is hij naar de bond gestapt (Waar we beiden lid van zijn), die heeft hier een rechtzaak over gestart, en deze heeft hij met vlag en wimpel gewonnen. Bedrijf moest gewoon doorbetalen.
Pagina: 1