Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlakspaan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-02 19:35
Mijn vraag
...Goedemiddag
Sinds 4 maanden in het bezit van 14 pv panelen.
Alles werkt geweldig en ben heel blij ermee.
Bijkomend voordeel ik heb nog een oude meter met twee telwerken.
En ja die draaien achteruit.
Nu kreeg ik mail van hart4 solar dat ik mijn pv panelen moet registreren.
Is dat verplicht ja of nee dus moet ik het doen ja of nee dat is de vraag.
Alvast hartelijk dank voor dat jullie de tijd namen om dit te lezen en eventueel wat antwoorden hierover te geven.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
https://energieanders.nl/...op-energieleveren-nl.html
https://www.liander.nl/co...veren/aanmelden/verplicht

Bovendien maakt het niks uit. Voor eind 2021 moet je toch verplicht een digitale meter. Tot die tijd maakt het niet uit of je de oude of een digitale meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

De registratie is puur voor de netbeheerder en heeft als doel dat ze kunnen inschatten wat de belasting op het net in jouw wijk of regio gaat zijn.

Het is verplicht en het helpt om stroomstoringen door overbelasting te voorkomen. Je helpt de samenleving er dus ook mee.

Als de netbeheerder constateert dat je een meter hebt die niet kan terugdraaien, dan krijg je daar een mail of brief over. Daarin staat een aanbod voor een gratis slimme meter of (naar keuze) een gratis digitale meter die niet "slim" is. Je mag ook je oude meter houden, maar dan loop je dus mogelijk tegen problemen aan (als die niet kan terugdraaien).

Zoals @jobr al schrijft, worden alle analoge meters in de nabije toekomst sowieso vervangen door digitale meters met vier telwerken (als onderdeel van het afschaffen van de salderingsregeling). Een slimme meter mag je dan nog steeds weigeren, waardoor je een "domme" digitale meter krijgt. Dus kun je het net zo goed nu alvast doen.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeerlingJohan
  • Laatst online: 21-02 21:30
Een aanvullende vraag,
Bij ons in de wijk is de ronde al geweest en had op dat moment, ver voor de wet einde saldering regeling, dus geweigerd.
Komt de netbeheerder nu weer vanzelf? Voor einde 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
LeerlingJohan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:07:
Een aanvullende vraag,
Bij ons in de wijk is de ronde al geweest en had op dat moment, ver voor de wet einde saldering regeling, dus geweigerd.
Komt de netbeheerder nu weer vanzelf? Voor einde 2021.
Zou ik wel verwachten, maar of het dan gratis is. Of je wordt gewoon afgesloten :)
Je kunt het ook even aan je netbeheerder vragen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:43

TWKterry

Master Mariner

Lijkt me wel gratis aangezien de oude meter wordt afgekeurd.
Een afgekeurde meter moet de netbeheerder vervangen.
Als ze hem niet afkeuren hoef je hem ook niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeerlingJohan
  • Laatst online: 21-02 21:30
jobr schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:33:
[...]

Zou ik wel verwachten, maar of het dan gratis is. Of je wordt gewoon afgesloten :)
Je kunt het ook even aan je netbeheerder vragen....
Ik wil het vragen zo lang mogelijk uitstellen, geen slapende honden wakker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
LeerlingJohan schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:50:
[...]

Ik wil het vragen zo lang mogelijk uitstellen, geen slapende honden wakker maken.
Er is geen enkel voordeel om je draaischijfmeter te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Er is heel veel voordeel om je draaischijfmeter te behouden. Alles wat ie terugdraait telt voor de volle mep inclusief de energiebelasting. Die hoe je dan niet te betalen. Dit in tegenstelling tot de moderne meter: daar krijg je (in de toekomst) enkele centen voor wat je terug levert. Het verschil daartussen is zeer aanzienlijk.

Maar mogelijk bedoel je iets anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PloppeR_
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:48
Hij bedoelt dat zodra salderen wordt afgeschaft/afgebouwd, je ook geen terugdraaiende meter meer hebt. Dus nu maakt het niet uit of je slim of conventioneel hebt. Want met een slimme meter heb je ook nog dezelfde salderingsvoorwaarden.
Pagina: 1