MAX3400 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:50:
[...]
Want budget is "hoe groot"? Wat noem je "top segment". Wat is "3x zo lang"? Je bent zeer subjectief aan het posten. Dat mag. Dat kan. Maar door jouw subjectiviteit, krijg je dus mijn reply erop. En die beviel niet? Dat kan. Dat mag. Maar kom dan niet dat ik intelligent probeer over te komen; jouw argumenten zijn zeer summier of niet uitgeschreven; dan is het idd makkelijk(er) om daar iets tegenin te brengen ja.
[...]
+
[...]
Dus een CPU in doos slijt ook (want zonder OS vraag ik me af hoe je je CPU optimaal benut!)? Hij gaat minder GHz genereren? Is langzamer met 1+1 optellen in 2020 dan in 2015? Er vallen pinnetjes uit in het socket?
Dit soort argumenten is dus echt vrij rap einde discussie...
[...]
Zie reply hierboven. En ja, CPU's zijn tijdloos in principe. En zie mijn vorige reply: die CPU wordt idd niet trager over tijd; "men", in de volksmond ook wel pebcak, ramt meer / zwaardere taken tegen een CPU aan waardoor de experience minder goed is.
Ja, het is jammer dat het topic erover gaat dat "bepaalde CPU's" inherent traag / te traag / inferieur worden genoemd; daar komen dan wat wiebelige argumenten over zoals het aantal PCI-lanes of codecs. Die argumenten stel ik aan de kaak in
MAX3400 in ""Intel inside" sticker" echter ik lees nog steeds niet waarom mijn argumenten niet kloppen. Ik lees alleen dat jullie nog steeds vinden dat jullie beter / meer gelijk hebben.
Maar oke, leg mij eens uit: stel een PC heeft slechts 4 PCI-lanes. Met een maximale theoretische doorvoer van 8GB/s. Dat merk ik hoe? Heb ik 8GB/s nodig als ik Netflix kijk op een Celeron-laptop? Heb ik 8GB/s nodig als ik op school een essay zit te tikken? Krijg ik daardoor meer pixels? Gaat mijn muis sneller?
Of, leg eens uit: waarom werkt Netflix dus op 4K op minimaal kleine CPU's / SoC's terwijl eigenlijk ook iemand als argument postte "Nieuwe codecs voor video (youtube, Netflix)"? Vooralsnog werkt dezelfde codec / decoding al minstens op 4 generaties Intel CPU (oke, geen Celeron maar ietjes hoger). Dus als Netflix het wel voor elkaar krijgt om vlekkeloos te draaien op technologie die in 2015 begonnen is met ontwikkelen, dan is "nieuwe codecs" toch ook een beetje een dooddoener dat een CPU "trager" wordt?
Zoals ik zeg traagheid ligt eigenlijk aan de use case van de hardware, waar word het voor gebruikt, met daaraan gelinkt de eisen van de gebruiker.
Je hebt absoluut gelijk als je kijkt naar de ontwikkeling van software (inc OS) dat voornamelijk traagheid bepaald door de ondersteuning. Vervuiling van het OS is ook grote veroorzaker, en ben het ook eens 80% van de vertraging waar men over klaagt volledig is te achterhalen op de gebruiker.
Echter... de gebruiker die weinig tot geen verstand heeft van wat hij/zij koopt (geloof me, die zijn er zo ongelooflijk veel) en puur op budget koopt, En waar eigenlijk OP zich aan stoort, is dat door de onduidelijke labeling, constante rebranding van CPU's door intel, zelf tweakers bijna soms niet meer weten welke CPU nu precies wat is, en moeten opzoeken.
Dus veel mensen gaan op die stickers af,denken ik heb een geweldige PC... en ze hebben gewoon een goedkoop geknepen PC..
Zelf ben ik ook daarmee wel eens op mijn bek gegaan, ik niet snapte waarom die PC van die gebruiker zo traag was, Er zat verdorie een i7 in toch........... Tot ik spec ging nakijken, en ik eigenlijk te maken had met een I5 zonder HT en beperkte PCi Lanes waarmee tot Max 16GB ram werd ondersteunt.. Crap.....
Voor de gemiddelde gebruiker die daar allemaal geen kaas van heeft gegeten is een I7 een I7, klaar basta kous mee af.
i3, i5, i7 i9 voor hun is dat Langzaam/Goedkoop, Duurder/Sneller. Veel Duurder/Veel Sneller /Onbetaalbaar/Achterlijk snel
Zo lezen grotendeels de meeste mensen die brandings. Wanneer dan de HW bakker een i3 en i5 maakt, i5 weer celeron maakt, en een i7 degradeert weer tot i5 met ook nog eens binnen die brands verschillen die weer gerebrand word, krijg je dus mensen die klagen hun PC traag is, zonder te weten waar deze traagheid vandaan komt, nog dit hun fout is (tenzij je hun gebrek aan kennis hun fout wil noemen)
Dus inderdaad traagheid is relatief, alleen al om wie het ging vanuit de OP, de type Laptops, wijze waarop hij sprak over diegene, is het al snel te herleiden het over mensen ging met weinig tot geen kennis, die goedkope laptops met lage specs hadden, en zich afvroeg hoe in waarom mensen als dat dus door hun branding en bij behorende stickers zo aansmeren, bijna gedrag van een 2e hands louche autoverkoper.
Als jij geen kennis heb, en een budget laptop koopt, en denkt dit vaak dezelfde prestaties geeft aan een zelfde gelabelde laptop uit hoger segment, snap je niet waarom je laptop zo traag is, en dan komen inderdaad pas OS en Lanes en al dat soort aspecten erbij kijken, die omdat het gaat om budgets dit vaak minder zijn (Ik kom op Lanes terug)
Over Codecs software kant heb ik geen Kaas gegeten, dat zal ik meteen toegeven, en kan daar ook niet heel diep op antwoorden..
Wat ik wel weet vanuit de Hardware kant, Codecs maken gebruik van specifieke instructiesets van de CPU's. nieuwere codecs die zijn geoptimaliseerd voor moderne CPU's die daar ook stevig op leunen, zullen een grote kans hebben niet functioneren. Als Netflix backward compatibiliy in gedachte houdt hoeft dit niet een probleem te zijn, wel kan het zo zijn, bepaalde "features" missen en gewoon niet worden weergegeven, of worden "geemuleerd" die dit niet doen, die zullen zeker slechter lopen op een oude CPU.
Over PCi-e Lanes is heel simpel... een CPU heeft er maar zoveel...Ik neem even de Ryzens als voorbeeld aangezien die ik redelijk uit mijn hoofd ken..
Ryzen 3000 hebben 24 PCIe Lanes, 4 daarvan worden gebruikt om met de Chipset te communiceren al, 16 Lanes worden al gebruikt door de Graphics bus 1x16 of 2x8), waarbij je dus maar 4 Lanes overhoudt voor andere devices. USB geheugen etc gaat over de rest van de Lanes, een I9 10900 heb meen ik 44 PCIe Lanes, met dezelfde setup, 4 voor de chipset en 16 voor de Graphics bus, waardoor 24 Lanes vrij hebt t.o 4 van Ryzen. Dit is ook waarom een Ryzen 3000 maar 64GB geheugen aan kan, en de I9 256GB en veel meer Harddrives kan hebben als een Ryzen.
Met Laptops zeker op budget Laptops is dit echt nog veel meer beknibbelt ook door Intel zelf, juist daarop besparen ze productie kosten. wat opzich niet erg is.. als men daar structureel duidelijk over is.
Alleen echter, daar zit de kneep, waar OP zich ook boos over maakt, intel wil nog wel eens een cheapo beperkte CPU zonder goede aanduiding maar meer generieke aanduiding (Intel Inside vs Celeron Inside) die aan de man brengen voor best voor zulke HW hoge prijzen, en de gebruiker die al traag vinden na korte tijd..
Als jij een Celeron hebt, hoeft dat nog geen "Celeron" te zijn van een tijd geleden en van uit te gaan je huidge Celeron beter is als die ouwe Celeron, en met Intel Inside is het nog een grotere gok van FOTM van Intel wat je koopt.
Zeker als je regelmatig mensen helpt die op budget zitten, met geen kennis van zaken, kom je dit zo vaak tegen, en ze snappen er dus geen bal van, een kan het hun niet eens kwalijk nemen, het is dat achterlijk gereherverbranding van Intel (Wellicht Moet Intel voortaan Biereco en Co heten, past meer bij hun branding) feit blijft hun hebben een laptop die eigenlijk al te traag is op moment ze hem kochten
Over slijtage van CPU's dat is zeker wel een feit, echter.... voor je preformance degridation krijgt die merkbaar is, is een CPU al een aantal jaar oud, zeker als je werkt op stock snelheden is de tijd je het merkt rond de 10 a 15 jaar, meetbaar is dit al na een paar maanden.
Elke Tweaker hier kan beamen dat als je een CPU overklokt, daarmee de levensduur drastisch mee kan inkorten, overklokken is niets meer of minder in effect op de CPU dat deze dagelijks ook krijgt, alleen dan paar stappen erger.
Alsof je dagelijk netjes rijd, of dagelijks scheurt in je auto... zelfs als je netjes rijd slijt je auto, alleen diegene die scheurt zal sneller en vaker in de garage staan, en uiteindelijk eerder op zijn.
Precies zo met CPU's, door gebruik en de corrosie die vormt dat de weerstand doet verhogen heeft de CPU overtijd ook meer spanning nodig, wat weer meer Corrosie doet veroorzaken, je ziet de cyclus al.
Echter.... zelfs met overklokken van een CPU is de levensduur zo lang, dat voor de gemiddelde gebruiker de CPU al lang aan vervanging toe is... Echter vaak komen zulke PC/Laptops/CPU's op de 2e handsmarkt waar ze een 2e leven krijgen, en soms langer meegaan als ze eigenlijk voor ontworpen zijn, die CPU's zijn zeer zeker merkbaar langzamer als dezelfde CPU nieuw uit de doos.
Maar als jij je CPU die jij vandaag koopt en benchmarkt, laat deze een jaar stevig overgeklokt draaien, zal je echt zien er over tijd een paar cores 1 a 2% preformance hebben verloren. Over zijn geheel zal jij daarvan absoluut niets merken in die tijd, maar over langere tijd, Zeker dit ga jij echt wel merken.
Juist op de wijze je CPU degradatie probeert te ontkrachten met een ongebruikte CPU en pinnetjes wat ik een enigszins degenenrede opmerking die voornamelijk voortkomt van gebrek aan kennis vind ik, blijf ik je aardig arrogant vinden voor iemand die beperkte kennis heeft, dat je iets niet snapt is volkomen normaal, en kan alleen toejuichen als iemand wil leren, maar als zo iemand dan me probeert belachelijk te maken met onkunde, waar ik eerste instantie je helemaal door wilde negeren verder, en geen seconde tijd in wil steken verder, Heb ik toch maar besloten serieus antwoord te geven op je vragen.
Juist omdat ik dit soort essays wil voorkomen om alles tot in de puntjes uit te leggen, wat bij menig tweaker ook niet nodig is, was mijn post inderdaad generaliserend, voor iemand met gedegen kennis van het onderwerp meer als genoeg, toegegeven voor een leek te algemeen. En wil best voor een leek meer gedetaileerd posten. Maar de vraag blijft dan wel, wees een beetje beleefder.
AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7