"Intel inside" sticker

Pagina: 1
Acties:
  • 5.668 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-10 13:30
Geregeld krijg ik van vrienden, kennissen en zelfs onbekenden de vraag of ik hun trage laptop wat "sneller kan laten lopen". Normaliter beginnen mijn ogen direct de palmsteun te scannen naar een sticker die de processor moet aangeven.

Als ik de sticker "Intel inside" zie, zie ik het somber in. Hier zit waarschijnlijk zo'n slechte processor in dat zelfs een SSD upgrade het geld misschien niet waard zal zijn.

Ooit afgevraagd waarom de Core series altijd een stoere i5 of i7 sticker hebben, maar de Celeron of Atom series meestal gelabeld worden met "Intel inside"?

Ik weet het, de wereld ligt er niet op zijn kop van, maar vond ik het wel een leuk discussietopic. Het lijkt namelijk dat de budget processoren zelfs het branden niet waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:59

OMD

Ik weet dat voorheen ook gewoon Celeron op de stickers stonden. Net zoals Centrino etc. Ik weet niet of dat de marketing keuze is dat slechte processors Intel inside krijgen.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Het trager worden komt door de meuk die ze downloaden van het grote boze Internet en installeren op hun laptop. Niet door een stickertje.
Schot voor open doel.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
GoT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:25:
Het trager worden komt door de meuk die ze downloaden van het grote boze Internet en installeren op hun laptop. Niet door een stickertje.
Schot voor open doel.
Nee joh, komt door alle updates en patches. Systemen van het lage spectrum zijn veel gevoeliger voor de trager wordende 'bug'. Het wordt al snel gemerkt terwijl de luxere processors ook in prestatie inleveren komt dit veel minder tot uiting en is minder snel merkbaar.

Ook wordt veel meer software veeleisender, o.a. browsers, Youtube.
Wat ik wel merk is dat Chrome heel goed gaat met Youtube op low-end hardware en Edge + Firefox beduidend minder met haperingen tot gevolg (wanneer men 1080p50 / 1080p60 kijkt).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NEO256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02:11
Schot voor open doel.
Ik ben het hier maar gedeeltelijk mee eens.
Ja, veel mensen doen dit en een full reinstall kan vaak uitkomst bieden,
maar in mijn ervaring de machines die wel gewoon midrange of beter zijn,
hebben over het algemeen meer kop ruimte om mee te groeien als er andere eisen gesteld worden aan de machine.

- Nieuwe codecs voor video (youtube, Netflix)
- Zwaardere versleuteling van web verkeer (langere sleutels, andere algo's)
- Zwaarder gaan leunen op video acceleratie (Earo interface en tegenwoordig bijna elke applicatie)

Als de laptop het nu vlot draait, maar maximaal moet inzetten om het te kunnen blijven draaien.
En er komen technieken waar de processor niet meer voor geoptimaliseerd is via instructie sets, dan ben je klaar. CPU gebruik gaat naar max op 1 core en alles gaat trager lopen.

Of erger nog als je een bottle neck hebt zoals te weinig geheugen bandbreedte of bandbreedte tussen de andere componenten (omdat PCI Express lanes zijn geknepen bijvoorbeeld).

Wat nog onvoorspelbaarder gedrag geeft en lastiger is om te detecteren.

Ik ben zelfs zo stellig dat ik mensen die mij om advies vragen voor PC's, laptop of tablets NOOIT budget laat kopen. Tenzij ze het alleen willlen uitproberen en ze het 2e hands aanschaffen. En met uitproberen wil ik vooral weten, ga je het blijven gebruiken en wat gebruik je dan exact, zodat ik daar nog wat fijn afstemming op kan doen.

Maar om in te gaan op de vraag van OP, ja, ik ben het met je eens.
Niet specifiek met het Intel Inside retoriek, maar meer budget georiënteerde aankopen voor tech in het algemeen.

Telefoons exact zelfde issue. Al die budget smartphones met de weinig opslag en RAM geheugen, "vallen uit" door slechte software ondersteuning voor het platform en het groeien van de applicatie grotes.

[ Voor 0% gewijzigd door NEO256 op 19-01-2021 16:48 . Reden: Wat typos eruit gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Niks meer in te brengen aan post van NEO256. In een nutshell samengevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Niets toe te voegen op het stuk van NEO256 dit is gewoon de reden waarom HW "trager" word.

Ook hanteer ik exact dezelfde gedachtegang met adviseren bij aanschaf Hardware, beter iets hoger sigment met ruimte voor de toekomst, als zo krap bemeten het eigenlijk bij aanschaf al traag en verouderd is, puur om de kosten laag te houden. Op langere termijn is dit eigenlijk juist duurder, je moet veel sneller iets vervangen wat de kosten weer opdrijft. Vaak 2x budget HW in korte tijd duurder als een keer Top Sigment dat 2 a 3x zo lang meegaat door de overhead dat een top Sigment bied.

Ik heb altijd geleerd van huis uit, goedkoop is duurkoop, en mijn ervaring met zowel budgetPC's als Top Sigment PC's over langere tijd te gebruiken, kan ik alleen zeggen dat dit gezegde klopt als een bus.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@NEO256 @bierschuit @ArranChace Wow, ik heb lange tijd niet zulke incoherente informatie gelezen ingegeven door de niet-afgebakende vraag van @Faloude

Laat ik beginnen met de subtiele hint: geen van jullie allen benoemt een OS. Niet eens een bepaalde build van een OS. Maar, puuuuur op basis van wat termen, vermoed ik dat Windows bedoeld wordt. Ja, kunst, Windows 3.1 tot Server 2019; zonder enige afkadering zijn alle genoemde argumenten echt volledig "out there".

Codecs-argument: want? Het is bewijsbaar (ga maar zoeken in de documentatie) dat het decoden van steeds hogere bitrates in essentie amper zwaarder de CPU of GPU behoort te belasten. Dat is dus (meteen) als voorbeeld dat je NetFlix 4K kan kijken op een SnapDragon 640, een i3-10xxx of een ARM-mediabox.

Browser-argument: want? Met uitzondering van EDGE (welke trouwens want daar zijn er ook 2 van), wordt elke cross-platform browser genoemd. Zie vorige argument; die browser kan op elke CPU draaien. Buiten dat, Chrome (lees maar op GoT) is de laatste tijd vaker een boosdoenertje en zeker zonder wat optimalisaties / aanpassingen per machine.

PCI-lanes: want? Zelfs PCI-e 1.0 kon al tegen de 300MB/s verstouwen. Een beetje PC laptop / desktop heeft minstens 8 PCI-E 3.0 lanes aan boord voor een maximum van 16GB/s aan totale doorvoer. Hoezo, het aantal lanes beperkt de performance?

"Trager bug": want? Als we het over het migiteren van bepaalde microcode hebben; ja, Intel is daar ietsjes zwaarder door geraakt in percentueel verlies. Maar wijs mij eens het aantal posts aan waarin significant mensen komen klagen op GoT dat het merkbaar is? AMD heeft ook fixes gekregen. En Linux ook. Volgens mij zag een bepaalde bugfix een drop van 11% op een bepaalde 4.4.x kernel. Die was dan wel ruk geprogrammeerd maar 11% is merkbaar, zeker als je ene 24-uurs verwerking draait.

Maar, ik hoor het graag; ik tik dit op een PC met een i5-4590, een Windows 10 installatie uit 2014 (zonder reinstall) en 16GB DDR3 RAM en wat draaiende Windows VM's. Geen centje pijn hoor.

Misschien dat het issue ook wel vaker tussen stoel en keyboard zit zoals @GoT al beschreef.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-10 16:22
Het enige wat nog durf toe te voegen (nice one @MAX3400 :P) is dat ik zelf de snelheid van Windows in safemode hanteer als uitgangspunt. Hoe snel folders/browsers (safe boot met network) dan draaien vergeleken met de normale boot - dat is voor mij een indicator van 'goh, zo veel winst valt er te halen als ik de PC opschoon/windows opnieuw installeer. Als het beestje in safe boot al hapert dan is de bottleneck waarschijnlijk hardware matig.

[ Voor 11% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 11-08-2020 16:41 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:59
wat ik me dan afvraag, is er dan niemand die die stickers direct van zn laptop trekt? Het eerste wat ik bij een nieuwe laptop doe is juist al die meuk weghalen (en dat gaat eigenlijk altijd goed, zonder lijmresten ofzo)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Marber schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:42:
wat ik me dan afvraag, is er dan niemand die die stickers direct van zn laptop trekt? Het eerste wat ik bij een nieuwe laptop doe is juist al die meuk weghalen (en dat gaat eigenlijk altijd goed, zonder lijmresten ofzo)
Want zonder sticker gaat de machine sneller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:59
nee, tuurlijk niet. Maar ik hoef toch niet de hele dag naar intel-reclame te kijken als ik aan het werk ben op mn laptop. Vind het HP logo al jammer, maar dat is geen sticker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@MAX3400 Hij heeft het over een Celeron/Atom serie en dan heb je nog de Core M serie. Waarvan ik de M3-6Y30 heb in een Zenbook uit 2015.
pricewatch: Asus Zenbook UX305CA-FC004T

En dan type jij op je i5 dat je nauwelijks iets merkt. Oké. Doei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

bierschuit schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:57:
@MAX3400 Hij heeft het over een Celeron/Atom serie en dan heb je nog de Core M serie. Waarvan ik de M3-6Y30 heb in een Zenbook uit 2015.
pricewatch: Asus Zenbook UX305CA-FC004T

En dan type jij op je i5 dat je nauwelijks iets merkt. Oké. Doei.
Goed argument; oftewel het issue zit dus daadwerkelijk tussen stoel & toetsenbord? Want: pricewatch: Asus Zenbook UX305CA-FC004T geeft een mooie 8.5 als cijfer en nog zeven anderen hebben ook best een positieve mening. Lijkt me toch, ten tijde van aanschaffen, dat dat ding eigenlijk best goed was?

Of mis ik nu exact waar het fout is gegaan? Jouw laptop gaat in 5 jaar "langzamer" en daar post ik dan best een kort & bondig stukje tegen-info over met wat kritische noten en daar heb je niets meer over te zeggen? Een aantal andere posts / topics waar je bezig bent geweest, laten toch wel zien dat je weet waar het ongeveer over gaat? Want termen als "trager wordende bug", is wel zo algemeen, dat niemand daar echt iets aan heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-10 12:24
Schot voor open doel.
Nee hoor... er zijn wel degelijk wat Intel processors die gewoon te langzaam zijn om vandaag de dag nog uit te brengen. Mooi voorbeeld is de Celeron J4005 dual core en word al traag als je meer dan 1 tabblad opent in je browser.

Heeft echt niets met installatie van meuk te maken. Dat ding is direct al traag na een verse install.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:21
Het is maar net wat je doet met de PC. Zolang je recente hardware decoders voor videoformaten in je PC hebt, genoeg RAM, en een SSD, is de boel echt wel vooruit te branden. Een Celeron of Pentium is echt niet per definitie slecht. Als de taken wat browsen zijn en een filmpje kijken, dan is dat prima. Ja, je moet er niet Farcry op Ultra mee proberen te draaien uiteraard....

Ik heb werkelijk geen enkel centje pijn op mijn Surface Pro 4 met bovengenoemde Core M3. Perfect processortje voor wat het moet doen: Browsen, films kijken en nu door corona werk van studenten lezen en digitaal notities maken.

Ondertussen loopt een Celeron J4105 in mijn server van alles en nog wat binnen te harken, mn domotica aan te sturen, rarretjes uitpakken, pi-hole draaien, een berg data wegstouwen in influxDB. Wederom, geen centje pijn. ideale CPU voor wat het moet doen en lekker passief en energiezuinig zo in de woonkamer.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. De Pentium (gewone Core arch) ergens in de familie draait ook perfect na een BIOS update (TIP! Door een aantal Intel HW bugs heb ik middels een BIOS update wel 20-30% performance teruggekregen die weggesnoept was).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-10 16:22
Marber schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:42:
Weet je hoe veel tinder matches ik heb gekregen dankzij deze foto?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t390Z2Ij6LD2V0NOnlfMjT4ODoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixEcGh7nhDK1pQlE9x8m6rle.jpg?f=fotoalbum_large

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArranChace
OS maakt geen ene flikker uit, zie ook geen reden om een OS te hoeven benoemen.

Trager is een relatief begrip, want traagheid kan door diverse redenen worden veroorzaakt, zelfs je CPU slijt enigszins en verliest performance over tijd, software word complexer, je OS word door slecht gebruik vervuilt, zeker in tijd van HDD's na gelang deze voller werden werden ze trager...

Traagheid word ook bepaald wat je er mee doet, iemand die alleen administratieve taken doet, weinig grafisch, of zware calculaties doet. of een gamer.. iedereen ervaart traagheid van een machine op een andere manier.

Mijn ouwe PC was voor mij veels te traag geworden, voor een niet gamer of een casual gamer met minder hoge eisen, zou het nog een prima geschikte PC zijn, en niet snappen waarom ik die traag vond.

Ik vind je redelijk hoge toon aanslaan om eerlijk te zijn, en zelf ook redelijk incoherent te klinken in je poging super intelligent over te komen, wat bij mij als pure arrogantie overkomt. En vergeef me, als dit niet je intentie was, Maar je komt voor mij wel zo over, en neem je daarom gelijk minder serieus.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:23:
[...]

Weet je hoe veel tinder matches ik heb gekregen dankzij deze foto?[Afbeelding]
Ik denk dat je op Grindr nog meer succes boekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Het ging mij er om dat ik het gek vind dat Intel de Core, Atom of Celeron series (vrijwel) niet vermeld op de stickers. Nu zitten we in een thread waarin iemand serieus probeert te beweren dat processoren tijdloos zijn. (I'm looking at you MAX3400).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
Faloude schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:39:
Het ging mij er om dat ik het gek vind dat Intel de Core, Atom of Celeron series (vrijwel) niet vermeld op de stickers. Nu zitten we in een thread waarin iemand serieus probeert te beweren dat processoren tijdloos zijn. (I'm looking at you MAX3400).
Weet je, wat het is met Intel, ze rebranden CPU's zo vaak als je niet je goed in die markt verdiept, je eigenlijk gewoon Russische roulette speelt.

Ik denk jij ook zelf goed weet hoe vaak een i5 een i7 is geworden, en visa versa, van default HT op alle CPU tot plots alleen weer op top modellen, maar wel weer rebranden zo uiteindelijk zelfs tweakers af en toe het niet meer kunnen volgen wat wat is, en je per jaar ze eigenlijk weer in andere manier moet gaan bekijken..

Dan kan je die stickers eigenlijk niet eens meer serieus nemen, wat vermoed Intel zelf af en toe het zelf het niet eens meer weet O-)

TBH meest irritante trekje van Intel... CPU branding |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@ArranChace Yup, helemaal mee eens. Ik doelde initieel inderdaad op het weglaten van branding van low-end CPU's, maar bij de Core series is het probleem weer anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

ArranChace schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:13:
...Vaak 2x budget HW in korte tijd duurder als een keer Top Sigment dat 2 a 3x zo lang meegaat door de overhead dat een top Sigment bied.
Want budget is "hoe groot"? Wat noem je "top segment". Wat is "3x zo lang"? Je bent zeer subjectief aan het posten. Dat mag. Dat kan. Maar door jouw subjectiviteit, krijg je dus mijn reply erop. En die beviel niet? Dat kan. Dat mag. Maar kom dan niet dat ik intelligent probeer over te komen; jouw argumenten zijn zeer summier of niet uitgeschreven; dan is het idd makkelijk(er) om daar iets tegenin te brengen ja.
+
OS maakt geen ene flikker uit
Dus een CPU in doos slijt ook (want zonder OS vraag ik me af hoe je je CPU optimaal benut!)? Hij gaat minder GHz genereren? Is langzamer met 1+1 optellen in 2020 dan in 2015? Er vallen pinnetjes uit in het socket?

Dit soort argumenten is dus echt vrij rap einde discussie...
Faloude schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:39:
... Nu zitten we in een thread waarin iemand serieus probeert te beweren dat processoren tijdloos zijn. (I'm looking at you MAX3400).
Zie reply hierboven. En ja, CPU's zijn tijdloos in principe. En zie mijn vorige reply: die CPU wordt idd niet trager over tijd; "men", in de volksmond ook wel pebcak, ramt meer / zwaardere taken tegen een CPU aan waardoor de experience minder goed is.

Ja, het is jammer dat het topic erover gaat dat "bepaalde CPU's" inherent traag / te traag / inferieur worden genoemd; daar komen dan wat wiebelige argumenten over zoals het aantal PCI-lanes of codecs. Die argumenten stel ik aan de kaak in MAX3400 in ""Intel inside" sticker" echter ik lees nog steeds niet waarom mijn argumenten niet kloppen. Ik lees alleen dat jullie nog steeds vinden dat jullie beter / meer gelijk hebben.

Maar oke, leg mij eens uit: stel een PC heeft slechts 4 PCI-lanes. Met een maximale theoretische doorvoer van 8GB/s. Dat merk ik hoe? Heb ik 8GB/s nodig als ik Netflix kijk op een Celeron-laptop? Heb ik 8GB/s nodig als ik op school een essay zit te tikken? Krijg ik daardoor meer pixels? Gaat mijn muis sneller?

Of, leg eens uit: waarom werkt Netflix dus op 4K op minimaal kleine CPU's / SoC's terwijl eigenlijk ook iemand als argument postte "Nieuwe codecs voor video (youtube, Netflix)"? Vooralsnog werkt dezelfde codec / decoding al minstens op 4 generaties Intel CPU (oke, geen Celeron maar ietjes hoger). Dus als Netflix het wel voor elkaar krijgt om vlekkeloos te draaien op technologie die in 2015 begonnen is met ontwikkelen, dan is "nieuwe codecs" toch ook een beetje een dooddoener dat een CPU "trager" wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Schot voor open doel.
De goedkope processors zijn wel gewoon echt traag. Maar inderdaad, genoeg mensen die door de shit die ze op hun computer zetten een trage laptop krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NEO256
Ik heb me even aan de zijlijn gehouden, omdat ik toen ik de reacties las die graag wat dieper op mijn argumenten in gaan, ik mijn antwoorden en onderbouwingen niet klaar had en ook geen tijd om een goede reactie te formuleren, zal ik nu wat tijd nemen om op een aantal zaken in te gaan.

Ik heb jaren een Sony Vaio Pentium 3 laptop gebruikt gehad, niet of nauwelijks aan het internet en alleen met Winamp muziek gespeeld en wat documenten getypt met Notepad.

Dus ik persoonlijk geloofd niet in CPU rot, de CPU zelf wordt niet slechter over tijd.
Wat kan is dat koelpasta uitdroogd, en wordt het tijd om hem te reseaten met verse koelpasta.

Nu wordt mijn argument aangehaald:
"Of erger nog als je een bottle neck hebt zoals te weinig geheugen bandbreedte of bandbreedte tussen de andere componenten (omdat PCI Express lanes zijn geknepen bijvoorbeeld)."

Nu hoor ik alleen maar terug over PCI Express lanes en hoeveel bandbreedte dat ze wel niet kunnen verzetten etc. Ik kan nu geen concrete voorbeelden noemen, maar ik heb gehoord van platformen, waarbij de configuratie van andere componenten zo waardeloos was opgezet, dat het systeem er onder leedt. Dat netwerk verkeer, daadwerkelijk een buiten proportionele hoeveelheid van de beschikbare bandbreedte voor de rest van de apparaten weg trekt.

Is dit een probleem dat nog heerst in de huidige generatie PC, laptops en telefoons. Geen idee, maar het is maar 1 aspect wat ik associeer met goedkope platforms van voor mijn gevoel B-merken.

Wel een concreet voorbeeld is de Raspberry PI
https://raspberrypi.stack...width-for-the-rpi-model-b

Er zijn vast betere bronnen, maar deze vergelijking is niet eerlijk.
Dat is een 25 tot 35 euro maker board met USB power en passieve koeling.
Maar kan dienen als een voorbeeld van in ieder geval recente hardware waarbij specefiek bandbreedte een significant probleem veroorzaakt, bij gedeeld gebruik in dit geval en impact heeft op de rest van het systeem.
MAX3400 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:50:
Of, leg eens uit: waarom werkt Netflix dus op 4K op minimaal kleine CPU's / SoC's terwijl eigenlijk ook iemand als argument postte "Nieuwe codecs voor video (youtube, Netflix)"? Vooralsnog werkt dezelfde codec / decoding al minstens op 4 generaties Intel CPU (oke, geen Celeron maar ietjes hoger). Dus als Netflix het wel voor elkaar krijgt om vlekkeloos te draaien op technologie die in 2015 begonnen is met ontwikkelen, dan is "nieuwe codecs" toch ook een beetje een dooddoener dat een CPU "trager" wordt?
Youtube is mijn eerder genoemde Pentium 4 niet vooruit te branden. HIj heeft 2 cores op boven 2 ghz en 4GB aan ram zou toch voldoende moeten zijn voor het systeem?

Zullen we het dan hebben over de verouderde architectuur? Waardoor we nu meer instructies kunnen doen per clock tick.
Of over nieuwe instructie sets? Waardoor bepaalde algemene taken significant sneller worden uitgevoerd.
Of over hardware versnelling voor AV1, VP8, x264 waardoor CPU gebruik hoog wordt als deze niet functioneert. Waarbij in mijn ervaring B platforms en lage segment apparaten daar sneller problemen mee hebben, omdat voor een nieuwere versie van het OS er geen goede drivers beschikbaar komen, terug gevallen moet worden op CPU encoding. En als er dan al niet veel CPU overhead is:
https://www.anandtech.com...ity-an-htpc-perspective/5

Het tegen argument is, dat zelf Pentium Celerons tegenwoordig komen met echt puike acceleratie:
https://www.asrock.com/mb/Intel/J4105-ITX/#Specification
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-2-50-ghz.html

Deze compbinatie kan prima als HTPC worden ingezet en kan best een tijdje mee, afgezien van :
Supports HDMI 2.0 with max. resolution up to 4K x 2K (4096x2160) @ 60Hz
Waardoor je dan geen HDR, kunt gebruiken.
Wat een discussie is voor een andere keer.
Maar het is weer een voorbeeld van iets waar op beknibbeld kan worden, wat je hard in de kont kan beiten als je een tijd langer met je hardware door wilt kunnen.

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Worden systemen nu echt trager of veranderd onze perceptie van snel met de jaren waardoor sommige zaken traag lijken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 23:56
Wim-Bart schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:31:
Worden systemen nu echt trager of veranderd onze perceptie van snel met de jaren waardoor sommige zaken traag lijken.
De hardware over het algemeen niet. Al kunnen bij een complete reinstall de nieuwere (zwaardere) drivers en security patches (de bekende intel fixes) een schoon systeem trager maken dan dat het bij aankoop was.

Maar 't is vooral perceptie en het imperfecte menselijke geheugen dat ons bedriegt.

Niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

NEO256 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:15:
Ik heb me even aan de zijlijn gehouden, omdat ik toen ik de reacties las die graag wat dieper op mijn argumenten in gaan, ik mijn antwoorden en onderbouwingen niet klaar had en ook geen tijd om een goede reactie te formuleren, zal ik nu wat tijd nemen om op een aantal zaken in te gaan
Dank voor je uitvoerige reaktie. En ja, beiden zitten we best op 1 lijn; het is overbodig om oneindig veel bronnen erbij te pakken maar je maakt zeker een paar goede aanvullingen en die verduidelijken zeker mijn eerdere kritische noten.

Bijvoorbeeld je Pentium 4 en ik neem dan even aan dat dat de originele is; maar dat is ook zeker richting "overbodig" aan het gaan. Tenminste, in de context van iets als YT, hebben we het over een CPU van goed 15 jaar oud (end of life) die dan codecs van 4 jaar oud moet decoden. Ja, dan is het zeker logisch dat men zegt dat de CPU te zwaar belast wordt. Tegelijkertijd, en dat zullen we eens zijn; een gemiddelde PC heeft een economische levensduur van ongeveer 5 jaar en dan is het issue "het wordt traag" toch wel een aanzienlijk stuk lager.

Je geeft ook aan dat je Vaio lange tijd vlekkeloos werkte; mooi. Als men een machine gebruikt waar ie voor gemaakt is (eventueel met een keer grondig OS opschonen), kan ie jaren mee. Jij illustreert dat nu goed en dat was ook mijn eigen argument met mijn oudere i5; als het werkt, dan werkt het. Daar zijn niet veel zaken voor nodig als je er maar goed op let.

Het geeft in ieder geval een beter licht op je eerdere post; top! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
MAX3400 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:50:
[...]

Want budget is "hoe groot"? Wat noem je "top segment". Wat is "3x zo lang"? Je bent zeer subjectief aan het posten. Dat mag. Dat kan. Maar door jouw subjectiviteit, krijg je dus mijn reply erop. En die beviel niet? Dat kan. Dat mag. Maar kom dan niet dat ik intelligent probeer over te komen; jouw argumenten zijn zeer summier of niet uitgeschreven; dan is het idd makkelijk(er) om daar iets tegenin te brengen ja.

[...]
+

[...]

Dus een CPU in doos slijt ook (want zonder OS vraag ik me af hoe je je CPU optimaal benut!)? Hij gaat minder GHz genereren? Is langzamer met 1+1 optellen in 2020 dan in 2015? Er vallen pinnetjes uit in het socket?

Dit soort argumenten is dus echt vrij rap einde discussie...

[...]

Zie reply hierboven. En ja, CPU's zijn tijdloos in principe. En zie mijn vorige reply: die CPU wordt idd niet trager over tijd; "men", in de volksmond ook wel pebcak, ramt meer / zwaardere taken tegen een CPU aan waardoor de experience minder goed is.

Ja, het is jammer dat het topic erover gaat dat "bepaalde CPU's" inherent traag / te traag / inferieur worden genoemd; daar komen dan wat wiebelige argumenten over zoals het aantal PCI-lanes of codecs. Die argumenten stel ik aan de kaak in MAX3400 in ""Intel inside" sticker" echter ik lees nog steeds niet waarom mijn argumenten niet kloppen. Ik lees alleen dat jullie nog steeds vinden dat jullie beter / meer gelijk hebben.

Maar oke, leg mij eens uit: stel een PC heeft slechts 4 PCI-lanes. Met een maximale theoretische doorvoer van 8GB/s. Dat merk ik hoe? Heb ik 8GB/s nodig als ik Netflix kijk op een Celeron-laptop? Heb ik 8GB/s nodig als ik op school een essay zit te tikken? Krijg ik daardoor meer pixels? Gaat mijn muis sneller?

Zoals ik zeg traagheid ligt eigenlijk aan de use case van de hardware, waar word het voor gebruikt, met daaraan gelinkt de eisen van de gebruiker.
Je hebt absoluut gelijk als je kijkt naar de ontwikkeling van software (inc OS) dat voornamelijk traagheid bepaald door de ondersteuning. Vervuiling van het OS is ook grote veroorzaker, en ben het ook eens 80% van de vertraging waar men over klaagt volledig is te achterhalen op de gebruiker.

Echter... de gebruiker die weinig tot geen verstand heeft van wat hij/zij koopt (geloof me, die zijn er zo ongelooflijk veel) en puur op budget koopt, En waar eigenlijk OP zich aan stoort, is dat door de onduidelijke labeling, constante rebranding van CPU's door intel, zelf tweakers bijna soms niet meer weten welke CPU nu precies wat is, en moeten opzoeken.
Dus veel mensen gaan op die stickers af,denken ik heb een geweldige PC... en ze hebben gewoon een goedkoop geknepen PC..
Zelf ben ik ook daarmee wel eens op mijn bek gegaan, ik niet snapte waarom die PC van die gebruiker zo traag was, Er zat verdorie een i7 in toch........... Tot ik spec ging nakijken, en ik eigenlijk te maken had met een I5 zonder HT en beperkte PCi Lanes waarmee tot Max 16GB ram werd ondersteunt.. Crap.....

Voor de gemiddelde gebruiker die daar allemaal geen kaas van heeft gegeten is een I7 een I7, klaar basta kous mee af.
i3, i5, i7 i9 voor hun is dat Langzaam/Goedkoop, Duurder/Sneller. Veel Duurder/Veel Sneller /Onbetaalbaar/Achterlijk snel
Zo lezen grotendeels de meeste mensen die brandings. Wanneer dan de HW bakker een i3 en i5 maakt, i5 weer celeron maakt, en een i7 degradeert weer tot i5 met ook nog eens binnen die brands verschillen die weer gerebrand word, krijg je dus mensen die klagen hun PC traag is, zonder te weten waar deze traagheid vandaan komt, nog dit hun fout is (tenzij je hun gebrek aan kennis hun fout wil noemen)

Dus inderdaad traagheid is relatief, alleen al om wie het ging vanuit de OP, de type Laptops, wijze waarop hij sprak over diegene, is het al snel te herleiden het over mensen ging met weinig tot geen kennis, die goedkope laptops met lage specs hadden, en zich afvroeg hoe in waarom mensen als dat dus door hun branding en bij behorende stickers zo aansmeren, bijna gedrag van een 2e hands louche autoverkoper.

Als jij geen kennis heb, en een budget laptop koopt, en denkt dit vaak dezelfde prestaties geeft aan een zelfde gelabelde laptop uit hoger segment, snap je niet waarom je laptop zo traag is, en dan komen inderdaad pas OS en Lanes en al dat soort aspecten erbij kijken, die omdat het gaat om budgets dit vaak minder zijn (Ik kom op Lanes terug)

Over Codecs software kant heb ik geen Kaas gegeten, dat zal ik meteen toegeven, en kan daar ook niet heel diep op antwoorden..
Wat ik wel weet vanuit de Hardware kant, Codecs maken gebruik van specifieke instructiesets van de CPU's. nieuwere codecs die zijn geoptimaliseerd voor moderne CPU's die daar ook stevig op leunen, zullen een grote kans hebben niet functioneren. Als Netflix backward compatibiliy in gedachte houdt hoeft dit niet een probleem te zijn, wel kan het zo zijn, bepaalde "features" missen en gewoon niet worden weergegeven, of worden "geemuleerd" die dit niet doen, die zullen zeker slechter lopen op een oude CPU.

Over PCi-e Lanes is heel simpel... een CPU heeft er maar zoveel...Ik neem even de Ryzens als voorbeeld aangezien die ik redelijk uit mijn hoofd ken..

Ryzen 3000 hebben 24 PCIe Lanes, 4 daarvan worden gebruikt om met de Chipset te communiceren al, 16 Lanes worden al gebruikt door de Graphics bus 1x16 of 2x8), waarbij je dus maar 4 Lanes overhoudt voor andere devices. USB geheugen etc gaat over de rest van de Lanes, een I9 10900 heb meen ik 44 PCIe Lanes, met dezelfde setup, 4 voor de chipset en 16 voor de Graphics bus, waardoor 24 Lanes vrij hebt t.o 4 van Ryzen. Dit is ook waarom een Ryzen 3000 maar 64GB geheugen aan kan, en de I9 256GB en veel meer Harddrives kan hebben als een Ryzen.

Met Laptops zeker op budget Laptops is dit echt nog veel meer beknibbelt ook door Intel zelf, juist daarop besparen ze productie kosten. wat opzich niet erg is.. als men daar structureel duidelijk over is.
Alleen echter, daar zit de kneep, waar OP zich ook boos over maakt, intel wil nog wel eens een cheapo beperkte CPU zonder goede aanduiding maar meer generieke aanduiding (Intel Inside vs Celeron Inside) die aan de man brengen voor best voor zulke HW hoge prijzen, en de gebruiker die al traag vinden na korte tijd..
Als jij een Celeron hebt, hoeft dat nog geen "Celeron" te zijn van een tijd geleden en van uit te gaan je huidge Celeron beter is als die ouwe Celeron, en met Intel Inside is het nog een grotere gok van FOTM van Intel wat je koopt.

Zeker als je regelmatig mensen helpt die op budget zitten, met geen kennis van zaken, kom je dit zo vaak tegen, en ze snappen er dus geen bal van, een kan het hun niet eens kwalijk nemen, het is dat achterlijk gereherverbranding van Intel (Wellicht Moet Intel voortaan Biereco en Co heten, past meer bij hun branding) feit blijft hun hebben een laptop die eigenlijk al te traag is op moment ze hem kochten

Over slijtage van CPU's dat is zeker wel een feit, echter.... voor je preformance degridation krijgt die merkbaar is, is een CPU al een aantal jaar oud, zeker als je werkt op stock snelheden is de tijd je het merkt rond de 10 a 15 jaar, meetbaar is dit al na een paar maanden.

Elke Tweaker hier kan beamen dat als je een CPU overklokt, daarmee de levensduur drastisch mee kan inkorten, overklokken is niets meer of minder in effect op de CPU dat deze dagelijks ook krijgt, alleen dan paar stappen erger.
Alsof je dagelijk netjes rijd, of dagelijks scheurt in je auto... zelfs als je netjes rijd slijt je auto, alleen diegene die scheurt zal sneller en vaker in de garage staan, en uiteindelijk eerder op zijn.
Precies zo met CPU's, door gebruik en de corrosie die vormt dat de weerstand doet verhogen heeft de CPU overtijd ook meer spanning nodig, wat weer meer Corrosie doet veroorzaken, je ziet de cyclus al.

Echter.... zelfs met overklokken van een CPU is de levensduur zo lang, dat voor de gemiddelde gebruiker de CPU al lang aan vervanging toe is... Echter vaak komen zulke PC/Laptops/CPU's op de 2e handsmarkt waar ze een 2e leven krijgen, en soms langer meegaan als ze eigenlijk voor ontworpen zijn, die CPU's zijn zeer zeker merkbaar langzamer als dezelfde CPU nieuw uit de doos.

Maar als jij je CPU die jij vandaag koopt en benchmarkt, laat deze een jaar stevig overgeklokt draaien, zal je echt zien er over tijd een paar cores 1 a 2% preformance hebben verloren. Over zijn geheel zal jij daarvan absoluut niets merken in die tijd, maar over langere tijd, Zeker dit ga jij echt wel merken.
Juist op de wijze je CPU degradatie probeert te ontkrachten met een ongebruikte CPU en pinnetjes wat ik een enigszins degenenrede opmerking die voornamelijk voortkomt van gebrek aan kennis vind ik, blijf ik je aardig arrogant vinden voor iemand die beperkte kennis heeft, dat je iets niet snapt is volkomen normaal, en kan alleen toejuichen als iemand wil leren, maar als zo iemand dan me probeert belachelijk te maken met onkunde, waar ik eerste instantie je helemaal door wilde negeren verder, en geen seconde tijd in wil steken verder, Heb ik toch maar besloten serieus antwoord te geven op je vragen.

Juist omdat ik dit soort essays wil voorkomen om alles tot in de puntjes uit te leggen, wat bij menig tweaker ook niet nodig is, was mijn post inderdaad generaliserend, voor iemand met gedegen kennis van het onderwerp meer als genoeg, toegegeven voor een leek te algemeen. En wil best voor een leek meer gedetaileerd posten. Maar de vraag blijft dan wel, wees een beetje beleefder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEO256
MAX3400 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:58:

Bijvoorbeeld je Pentium 4 en ik neem dan even aan dat dat de originele is; maar dat is ook zeker richting "overbodig" aan het gaan.
Ben ik met je eens, maar het was meer een ondersteunend argument dat het zou moeten functioneren als het voldoet aan minimale specs.

Als ik er dieper op in ga.
Ik pak 2 processoren uit de Coffee Lake reeks,
Wikipedia: Coffee Lake

1 uit bijna bottom line en een uit het boven midden segment:

Intel Celeron G4950 vs Intel i5 9600

Ga dan eens kijken wat voor lijsten aan verschillen er in de specs zitten:
http://www.cpu-world.com/...ntel_Core_i5_i5-9600.html

Dan kijk ik nog niet naar real world benchmarks, maar ik kan me zomaar voorstellen dat er dadelijk een standaard applicatie ineens gaat leunen op een van die nieuwere instructie sets, die daar niet wordt ondersteund. Terwijl je eigenlijk wel een gloednieuwe processor hebt.

Ik zie zomaar ineens gebeuren dat video bellen ineens wel hip wordt en aangevuld wordt met een augmented reality laag (ala VrChat) waardoor je in je live video zaken als overlay kunt toevoegen aan je video bel beleving.

En dat kost dan op een PC met CPU die wel die instructie sets heeft nog geen 1/10 procent aan CPU gebruik, wat normaal dan wellicht.... noem wat, 5% kost op die 6 cores op 3.2ghz met 4.6 ghz boost zonder die instructie set.

Maar een computer met 2 cores op 3.2 ghz die zelfs als die klok voor klok net zoveel instructies uit kan voeren, heeft die boost niet en heeft het wellicht al druk met andere OS processen die niet verder veeld kunnen worden over die 2 cores die beschikbaar zijn.
MAX3400 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:58:
Je geeft ook aan dat je Vaio lange tijd vlekkeloos werkte; mooi. Als men een machine gebruikt waar ie voor gemaakt is (eventueel met een keer grondig OS opschonen), kan ie jaren mee. Jij illustreert dat nu goed en dat was ook mijn eigen argument met mijn oudere i5; als het werkt, dan werkt het. Daar zijn niet veel zaken voor nodig als je er maar goed op let.

Het geeft in ieder geval een beter licht op je eerdere post; top! :)
Dank u.

Maar daar stipte je iets aan waar ook op in wilde gaan.
Het argument is Intel Inside. Dan gaat het echt (zoals ik het begrijp van OP) over bottom line processoren.
Pentium Gold of Celeron

Een I5 van de 4e generatie is wellicht wat gedateerd, maar
https://bit.ly/3fJBDS8
http://www.cpu-world.com/...tel_Core_i5_i5-9600T.html

Dan zijn de verschillen tussen die recente high midrange en jou cpu echt veel kleiner.

En het gaat optellen, op die budget segmenten beknibbelen bij die platformen op bijna alles.
Dan is het, weinig cores, lage clocks, missende instructie sets, weinig en traag geheugen, HDD en slechte of trage GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEO256
Wim-Bart schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:31:
Dat laatste, en mijn eerste herinneringen voor dit probleem dateren terug van mijn eerste computer.
Meer dan 20 jaar terug ondertussen.

486DX2 met 16 MB aan ram met SCSI schijven.

Ik wist helemaal niks van computers en toen ik er Windows op wilde gaan zetten (ik denk Windows 3.11) en/of andere spellen op wilde gaan draaien na een paar jaar, draaide er niks meer van de spellen en applicaties die uit kwamen.

En ik was oprecht boos op mijn ouders "waarom hebben jullie zo'n ^$#@ machine gekocht",
maar het was een apparaat van 3000 gulden (gedeeltelijk van de erfenis van mijn opa betaald),
samen gesteld door een oom die als een van de weinige verstand had van computers in die tijd.

In retrospect was het echt een puike machine voor die tijd.

Als ik dit extreme voorbeeld ga pakken.
Netwerk was niet eens een ding, misschien dat ik met de ISA sloten een coax netwerk of telefoon modem kan aansluiten.

En ga dan nog eens zoeken naar software die op dat platform gaat draaien om uberhaubt een mailtje te kunnen sturen.

Laat staan als je uitgaat van moderne maatstaven van hoe een interface eruit moet zien en hoe snel het moet draaien.

Zojuist nog een ander voorbeeld aangehaald van deze "hardware obsoletion" bij een collega.
Als je een auto van 50 jaar geleden pakt die op gelode benzine rijdt, kun je nog steeds het argument maken "maar hij werkt toch",
maar geen enkel aspect aan die auto gaat je gelukkig maken naar huidige maatstaven.

Even uit gaande van een gemiddelde auto uit die tijd zal hij in verglijking met nu:
- Trage acceleratie
- Lage top snelheid
- Groot, zwaar en locht
- Matig rij comfort
- Niet veilig in bottingsen
- Verbrand een voor mensen gevaarlijke stof in de atmosfeer die we innademen

Terwijl het voor die tijd een stuk vernuft van techniek was.
Die wel vlot of snel aanvoelde.

Ten opzichte van al die mensen die met de fiets rond reden.

Alleen met computers is het wat lastiger te verkroppen omdat veel aspecten van de ervaring niet zijn verandert en er veel zaken niet zichtbaar zijn.

Als je denkt e-mail, dan denk je invoer formulier met een verzend knop.

Als je het een techneut vervolgens laat zien, dan zal die zeggen wow... Echt, Windows XP met Incredie mail. Werkt dat nog.

Terwijl een leek zal zeggen als hij naar hetzelfde scherm kijkt of het nu die oude computer of een recente Windows 10 met Outlook is: Ah, e-mail, daar mee kan ik e-mailen. En zich dus niet bekommert of het feit dat daar 20 jaar aan ontwikkeling verschil in zit.

Maar wel dezelfde ervaring verwacht.
Dat het er lekker vlot uit gaat.

[ Voor 14% gewijzigd door NEO256 op 12-08-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
@NEO256 Ik was er stukje eerder bij als jij kan me herrinneren ik mijn eerste IBM XT 4.77 MhZ kocht, ja de aller eerste PC ... 5500 gulden, daar koop je tegenwoordig een over-the-top watergekoelde, Raid 0 SSD RGB kermis, Crystal case PC voor, en krijg je nog wisselgeld terug.

Het is nog steeds een X86 precies als hedendaagse PC's het is de machine waar elke PC naar is afgeleid, maar het is zo oud en beperkt... zelfs Win3.1 zal nog moeilijk zijn om daarop te starten..

Ik draaide daarop Dbridge and QuickBBS, met een 1200/1200 baud modem met 2 lijnen, runde email en een forum, en een Floppy van 256 mb vol met software.. Het was een van Nederlands populairste BBS (The Prophecy) en had later zelfs een CDRom met software (Ja mensen dat was een tijd illegaal downloaden niet bestond of zelfs een begrip was, en je gewoon op HCC dagen in utrecht CD's vol met warez kon kopen) die men dan kon downloaden vol met games en utilities.
Er was zelfs een pager link, kon je via Dbridge een pager sturen naar iemand dat er een emailtje klaar stond voor diegene.. Dat was echt uniek toen, en behoorlijk vooruitstrevend allemaal.

IK was zo ver zijn tijd vooruit, ik door menig een een Geek en Nerd werd genoemd, werd gepest op school omdat ik een computer had, en toen ik begon met werken moest verzwijgen in van gaming hield, want anders was je geen serieuze IT's een pro speelt geen spelletjes, dat is voor kleine kinderen.

Grappige is, het is weer gaande, nu ben ik weer een aparte, omdat ik geen Facebook heb, geen Instagram, of solliciteer via Linked in, me totaal onthou van social media, niet dagelijk meedoe aan wie heeft de grootste (Gsm) wedstrijden, en mij weinig zou boeien of je nu Linux, IOS of Windows prevereert, nog altijd mensen online als mensen beschouw, ipv een Like of een Dislike, en diegen kan schofferen omdat ik anoniem ben.

Ik durf te wedden iemand die pas kort online zit, die terug ging online in de mid 90's hij internet niet zou herkennen, en gek zou worden van de vrijheden die er toen waren, en hoe gezellig het nog was.

P.S mijn eerste computer had ik al in 1978 een TRS80 Radioshack basic interpreter
https://en.wikipedia.org/wiki/TRS-80 (voorloper van de C64) met 4KB geheugen, een taperecorder en een 13Inch Monogrome TV :P
bestonden nog geen modems niets verder..... Ahhh ie goeie ouwe tijd :D

[ Voor 6% gewijzigd door ArranChace op 12-08-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:04
ArranChace schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Dus veel mensen gaan op die stickers af,denken ik heb een geweldige PC... en ze hebben gewoon een goedkoop geknepen PC..
Zelf ben ik ook daarmee wel eens op mijn bek gegaan, ik niet snapte waarom die PC van die gebruiker zo traag was, Er zat verdorie een i7 in toch........... Tot ik spec ging nakijken, en ik eigenlijk te maken had met een I5 zonder HT en beperkte PCi Lanes waarmee tot Max 16GB ram werd ondersteunt.. Crap.....
Alsof een gemiddelde gebruiker het verschil tussen een i5 en een i7 uit dezelfde reeks gaat merken en niet genoeg zou hebben aan 16 GB.

De laatste jaren krijg je juist meer cpu voor dezelfde naam, vroeger was (op de desktop) i5 4 cores, zonder HT, dat is nu 6 met HT, een huidige i5 is dus 150% van de vroegere i7 (want die had ook maar 4 cores).
Voor de gemiddelde gebruiker die daar allemaal geen kaas van heeft gegeten is een I7 een I7, klaar basta kous mee af.
i3, i5, i7 i9 voor hun is dat Langzaam/Goedkoop, Duurder/Sneller. Veel Duurder/Veel Sneller /Onbetaalbaar/Achterlijk snel
Zo lezen grotendeels de meeste mensen die brandings.
Wanneer dan de HW bakker een i3 en i5 maakt, i5 weer celeron maakt, en een i7 degradeert weer tot i5 met ook nog eens binnen die brands verschillen die weer gerebrand word, krijg je dus mensen die klagen hun PC traag is, zonder te weten waar deze traagheid vandaan komt, nog dit hun fout is (tenzij je hun gebrek aan kennis hun fout wil noemen)
De branding zijn op basis van hun plek in de range. Een Ultra low voltage i7 is dus sneller dan een Ultra low voltage i3 uit dezelfde reeks, maar kan inderdaad trager zijn dan een full-voltage i3.
Over PCi-e Lanes is heel simpel... een CPU heeft er maar zoveel...Ik neem even de Ryzens als voorbeeld aangezien die ik redelijk uit mijn hoofd ken..

Ryzen 3000 hebben 24 PCIe Lanes, 4 daarvan worden gebruikt om met de Chipset te communiceren al, 16 Lanes worden al gebruikt door de Graphics bus 1x16 of 2x8), waarbij je dus maar 4 Lanes overhoudt voor andere devices. USB geheugen etc gaat over de rest van de Lanes, een I9 10900 heb meen ik 44 PCIe Lanes, met dezelfde setup, 4 voor de chipset en 16 voor de Graphics bus, waardoor 24 Lanes vrij hebt t.o 4 van Ryzen. Dit is ook waarom een Ryzen 3000 maar 64GB geheugen aan kan, en de I9 256GB en veel meer Harddrives kan hebben als een Ryzen.
Dit verhaal klopt echt van geen kant. Geheugen als zijnde Ram heeft werkelijk geen donder te maken met pci-e lanes.

Ryzen 3000: 24 lanes, waarvan 16 voor grafische kaarten en 4 voor een m2-ssd* Resterende 4 gaan naar een chipset die daarmee een veelheid aan apparaten aanstuurt. Omdat je die apparaten meestal niet tegelijk gebruikt, kun je die lanes prima delen.
*kan ook gebruikt worden voor een extra slot.

Een i9 10900 heeft 20 lanes, waarvan 16 voor grafische kaarten en 4 voor de chipset. Die verdeelt dat dan net als bij de Zen1/+/2-chipsets over de aangesloten apparaten.

Intel roept echter hard dat ze 40 lanes hebben, maar daar zitten er dus 24 in de chipset.
Ze lopen alleen bijna op ieder gebied achter, dus gaan ze de lanes bij elkaar tellen, terwijl je ze helemaal niet tegelijk kunt gebruiken. Aangezien de link met de chipset maar 4 is, kun je dus maximaal 16+4=20 lanes tegelijk gebruiken en bij AMD dus 16+4+4=24.

Een Ryzen 3000 kan overigens prima 128GB aan, alleen niet alle fabrikanten hebben die grote geheugenkaartjes ook daadwerkelijk getest, want ze zijn vrij nieuw op het consumenten-platform.

Een 10900 kan ook “maar 128GB aan”, misschien bedoel je de professionele/high-end 10900X. Die zit niet op een consumentensocket, maar op socket 2066 en heeft ook dubbel zoveel Dimm-sloten. Nogal logisch dat hij dan dubbel zoveel Ram aankan niet?!

Boven de 256GB kan ook op dat platform, door middel van speciale Dimmen, ECC en registered. Dit heeft echter niets met het aantal pci-e-lanes te maken.
Maar als jij je CPU die jij vandaag koopt en benchmarkt, laat deze een jaar stevig overgeklokt draaien, zal je echt zien er over tijd een paar cores 1 a 2% preformance hebben verloren. Over zijn geheel zal jij daarvan absoluut niets merken in die tijd, maar over langere tijd,
Dit is werkelijk peanuts ten opzichte van zwaarder OS, drivers en zwaarder gebruik.
En ja, ook internet verandert, dus in de loop der tijd wordt je systeem verhoudingsgewijs steeds trager.

Heb je dan al een budget-model genomen met missende instructiesets, die voldoende was voor het gebruik op dat moment, dan is het systeem dus traag geworden.
Zeker dit ga jij echt wel merken.
Juist op de wijze je CPU degradatie probeert te ontkrachten met een ongebruikte CPU en pinnetjes wat ik een enigszins degenenrede opmerking die voornamelijk voortkomt van gebrek aan kennis vind ik, blijf ik je aardig arrogant vinden voor iemand die beperkte kennis heeft, dat je iets niet snapt is volkomen normaal, en kan alleen toejuichen als iemand wil leren, maar als zo iemand dan me probeert belachelijk te maken met onkunde, waar ik eerste instantie je helemaal door wilde negeren verder, en geen seconde tijd in wil steken verder, Heb ik toch maar besloten serieus antwoord te geven op je vragen.

Juist omdat ik dit soort essays wil voorkomen om alles tot in de puntjes uit te leggen, wat bij menig tweaker ook niet nodig is, was mijn post inderdaad generaliserend, voor iemand met gedegen kennis van het onderwerp meer als genoeg, toegegeven voor een leek te algemeen. En wil best voor een leek meer gedetaileerd posten. Maar de vraag blijft dan wel, wees een beetje beleefder.
[sarcasme-modus aan]
Haha, leuk dat je @MAX3400 van onkunde beticht _/-\o_
We zijn allemaal blij dat je iets van je spaarzame tijd vrij hebt kunnen maken om hem iets uit te leggen.

Waarom zou je namelijk met objectieve meetbare, definieerbare gegevens werken als je ook gewoon termen als "budget" en "traag"kunt werken.

Je bent in ieder geval wel zeker van je eigen kunde. _O-
[-sarcasme-modus uit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

De echte grove budget is trager dingen ken ik alleen uit het verleden
Met goedkopere via northbridge chipset die bandbreedte problemen hadden, tragere sata poorten etc..
Of nog erger VIA chips die met 2Ghz bestempeld werden, maar waar een duron 600 rondjes omheen renden etc. Maar dan hebben we het echt over circa 2000 ofzo.

Verder iriteer ik me er ook aan idd het gegoochel met wel/geen HT bij intel.
En vooral dat je aan dat de naamgeving doet vermoeden dat een i5-5400 redelijk vergelijkbaar is met een i5-5200U (Of T, of wat ook alweer die ultra low power varianten zijn) Terwijl die echt kwa performance echt een orde van grote verschillen. Klant roept alleen ik heb een i5 waarom is alles zo traag. En die centrino's/atoms zijn idd nog vele malen erger.

Ik kan dat top/budget een klein beetje volgen.
Ik heb verschillende systemen onder handen gehad
Alleen 1 was 1 dimm vrij langzame speed, andere was dual channel hogere speed.
I.c.m. integrated graphics kun je daar echt wel wat verschil in merken. Maar dat zie je niet als alles wat vermeld word "8GB Ram" is. Dus soms kan een beetje meer investeren de levensduur verlengen, maar dan heb je echt over ultra budget oplossingen vergelijken.

Dat gezegd hebbend, ik verbaas me nog steeds hoe courant mijn 9 jaar oude instap laptop met een 1e generatie I3-mobile en een instap radeon kaart is. Zelfs nog steeds met 4GB, alleen achteraf een ssd ingebouwd. Voor webbrowsen,films kijken en youtuben is die nog steeds meer dan voldoende. Ik merk alleen dat ze blijkbaar een nieuwe codec voor 1080p MP4's zijn gaan gebruiken, want die hapert sinds een tijdje. Dus ik vraag me echt af hoe relevant dat AVX wel of niet is.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:13
Een ssd is altijd een nuttige upgrade. Een pc/laptop met een hdd is niet meer van deze tijd en wordt per definiyie een stuk sneller van een ssd.

Zelfs een 8088 heeft hier merkbaar profijt van.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:53

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

heuveltje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:54:
De echte grove budget is trager dingen ken ik alleen uit het verleden
Met goedkopere via northbridge chipset die bandbreedte problemen hadden, tragere sata poorten etc..
Of nog erger VIA chips die met 2Ghz bestempeld werden, maar waar een duron 600 rondjes omheen renden etc. Maar dan hebben we het echt over circa 2000 ofzo.

Verder iriteer ik me er ook aan idd het gegoochel met wel/geen HT bij intel.
En vooral dat je aan dat de naamgeving doet vermoeden dat een i5-5400 redelijk vergelijkbaar is met een i5-5200U (Of T, of wat ook alweer die ultra low power varianten zijn) Terwijl die echt kwa performance echt een orde van grote verschillen. Klant roept alleen ik heb een i5 waarom is alles zo traag. En die centrino's/atoms zijn idd nog vele malen erger.

Ik kan dat top/budget een klein beetje volgen.
Ik heb verschillende systemen onder handen gehad
Alleen 1 was 1 dimm vrij langzame speed, andere was dual channel hogere speed.
I.c.m. integrated graphics kun je daar echt wel wat verschil in merken. Maar dat zie je niet als alles wat vermeld word "8GB Ram" is. Dus soms kan een beetje meer investeren de levensduur verlengen, maar dan heb je echt over ultra budget oplossingen vergelijken.

Dat gezegd hebbend, ik verbaas me nog steeds hoe courant mijn 9 jaar oude instap laptop met een 1e generatie I3-mobile en een instap radeon kaart is. Zelfs nog steeds met 4GB, alleen achteraf een ssd ingebouwd. Voor webbrowsen,films kijken en youtuben is die nog steeds meer dan voldoende. Ik merk alleen dat ze blijkbaar een nieuwe codec voor 1080p MP4's zijn gaan gebruiken, want die hapert sinds een tijdje. Dus ik vraag me echt af hoe relevant dat AVX wel of niet is.
Volgens mij ligt dit niet aan AVX, maar aan vp8/9 codecs.
Ik zou eens kijken naar het volgende tooltje: https://chrome.google.com...ihdccplidncghkekgioiakgal

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ludwig005 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:07:
[...]

Volgens mij ligt dit niet aan AVX, maar aan vp8/9 codecs.
Ik zou eens kijken naar het volgende tooltje: https://chrome.google.com...ihdccplidncghkekgioiakgal
Stond misschien wat verwarrend beschreven, Ik heb geen idee welke code youtube momenteel gebruikt.
Maar youtube op 1080p gaat prima. Dit geld ook voor 1080p content in MKV formaat. (ik gok x264)

Alleen kom ik af en 1080p content tegen in mp4 formaat, wat hij niet trekt.

Maar voor een bijna 10 jaar oude laptop die toen al niet de top was qua specs, vond ik dat nog een zeer goede score..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEO256
Ik heb een nieuwe "probleem" en moest aan dit topic denken.
Eerder voorspelde ik dat een nieuwe codec zomaar ineens voor performance problemen kan zorgen.

En raad eens wat er gebeurt is:

Van werk heb ik een Intel I7 10610
daar draai ik wat Youtube op en die trekt meer dan 50% cpu usage op een Youtube videotje.

Wat is er aan de hand, nou:
Youtube is gewisseld naar AV1 / VP9

Hier wat achtergrond informatie:
https://www.reddit.com/r/...h_cpu_usage_with_youtube/
Wikipedia: AV1
Wikipedia: VP9

Als ik vervolgens ga kijken naar de apparaten met hardware versnelling, voor AV1
Intel
Tiger Lake de 11xxx
Rocket Lake 11xxx
Alder Lake 12xxx

Ofterwijl, als dit het is, heb ik geen hardware versnelling meer voor Youtube.

Dit apparaat is nog geen 3 jaar oud, maar omdat er niet genoeg CPU headroom is
4 core met een boost naar 4.4ghz, heeft hij er moeite mee.

Verder loopt hij tegen power limits en cpu throtteling aan.
Dit is niet iets waar ik de processor de schuld van kan geven, maar maakt het probleem wel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Waarom dit topic een revival nodig zou hebben met bovenstaande post is me volstrekt onduidelijk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.