Synology NAS, semi zakelijk; Apple expert welkom

Pagina: 1
Acties:

• DeGentleman
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik speel al een tijdje met de gedachte een NAS aan te schaffen.
In de eerste instantie als werk archief/backup, vandaar dat ik begin met 3 schijven in een 4 bay NAS (offsite komt later).

Schiet eens op mijn plan! In het Corona tijdperk praat ik met te weinig techies en gezien de kosten, wil ik graag input; er zijn details die ik niet weet!

Voor het beeld:
Met mijn gezinsuitbreiding en het werk van mijn vrouw (muzikant) hebben we domweg te veel waardevolle foto's, gecomponeerde bestanden etc.
Backups zijn nu links en rechts verspreid en verouderd, mobieltjes raken domweg vol.
Ik wil het centraal en in een keer goed.

... dus ik zoek een advies en kritische blik
  • Mijn vrouw gebruikt een MacBook Pro en IphoneSE.
  • Ikzelf een gewone PC en Android Phone.
Omdat ik eigenlijk bijna niks weet van Apple, en 100% nieuw in de NAS wereld, wil ik graag kritische vragen of advies.

Wat is je budget?
Ik wil het graag in een keer goed doen, dus kom nu uit op rond de E 1000,= wat men vroeger betaalde voor een goede camera en negatieven kluis. Das de NAS zelf incl 3 schijven.

Hoe heb ik het voor ogen;
Op basis van eigen onderzoek, kom ik uit op een Synology DS920+, met 3xTB Ironwolf Pro (laagste RPM om toch het budget iets ruimte te geven; hij kom toch niet in de slaapkamer of meterkast).
Ik wil volledige redundancy voor onze waardevolle foto's en kostbare bestanden.

Volgens mij kan ik hier het beste SHR met Raid 5 voor gebruiken; data striping en mirroring op 1 van de 3?

Wat ik nog niet weet
  • Mijn vrouw gebruikt dus een Apple Macbook; de schijven moeten dus toegankelijk zijn voor zowel Mac als PC. Hoe zou ik mijn schijven, met het oog op SHR en Raid 5 het beste kunnen formatteren voor optimaal toegang voor haar en mijn systemen?
  • Haar foto's in The Cloud; maakt Apple nou een samenraapsel, in TheCloud van wat ze op haar mobiele heeft en op haar laptop? Want ik hoor al even dat haar cloud vol zit.
  • Apple TimeMachine; klinkt zinvol en verstandig hier dedicated ruimte voor te reserveren op een NAS of juist niet?
  • Ik lees dat je NAS schijven eigenlijk niet wilt partitioneren (met de PC juist fijn ivm overzichtelijk beheer) en waarom niet?
  • Als ik het allemaal goed lees, kan ik fotobestanden centraal toegankelijk maken voor oa de mobiele telefoons, dus niks meer in de AppleCloud, op de overige devices.of loop ik een secutiry risc als ik een foto archief (deels) toegankelijk maak van buitenaf?
Wat (nog) niet hoeft
  • Ik ga niet virtueel desktoppen oid.
  • Videofiles delen zou leuk zijn, maar dat kan gewoon als file (lees; geen smart tv, dus geen Plex en 4k streamen hoeft niet, maar kan als ik t RAM uitbreid?
Dank voor de feedback; ik denk dat als ik de mogelijkheden van de NAS lees, ik in de toekomst veel ga tweaken en rommelen. Als ik de basis mijn mijn 3 schijven goed heb, gok ik dat ik het 4de disk station gebruik voor "misbare" data en m eens hotswap voor de offsite backup.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-01 14:00

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Hoeveel data denk je te gaan opslaan?, hier vermeld je niets over?

Geen Apple expert maar heb het afgelopen jaar veel geleerd van de Macbook en iMac van mijn vriendin.
Om wat vragen te beantwoorden:
1: Schijf configuratie maakt qua functionaliteit niet zoveel uit. Bij een groter aantal schijven is een raid 5 (of 6) misschien wel slim. Zie het echter niet als een backup!

2: Apple maakt een bestand aan (Mac) van de foto’s. Beste optie is volgens mij om oudere foto’s gewoon van telefoon te verwijderen en te zorgen dat je een “offline” backup van deze foto’s hebt. Je kunt dit doen met behulp van de Synology applicatie (die feitelijk je foto’s gewoon synced naar de NAS). Hij kan zelfs automatisch verwijderen van je telefoon maar dit is niet handig imo.

3: TimeMachine gebruikt de volledige beschikbare schijfruimte, kortom deze limiteren is bijna een must. Heb zelf voor haar iMac (~400GB in gebruik) en Macbook (100GB) totaal 1TB aan ruimte gegeven.

4: partitioneren heeft geen zin (volgens mij kun je het ook nieteens)

5: Je hebt hier verschillende oplossingen voor. Zelf heb ik niets open richting internet op de VPN client na, risico wat je hiermee loop is zeer klein, echter is dit voor gebruikers wel onhandiger.

6: draaien van applicaties in docker kan handig zijn, kan wat geheugen kosten maar dit is uitbreidbaar. Mocht je deze behoefte niet hebben en nooit gaan krijgen zou je een goedkopere NAS kunnen overwegen (afhankelijk aan je data behoefte, mogelijkheid groei etc)

7: videostreams (on the fly) streamen naar devices heeft vooral met de CPU te maken. Deze moet wat functionaliteiten ondersteunen zodat dit hardware matig gebeurd. Realtime softwarematig transcoden van 4k materiaal op de CPU krijg je niet voor elkaar met deze hardware.
Welke NAS welke formaten ondersteund moet je wel kunnen googlen.

Qua backup van je data zou ik de voorkeur hebben voor een systeem waar je geen omkijken naar hebt. Gebruik zelf een Synology bij mijn ouders als offside backup. Smeer wat vrienden oid een Synology aan en gebruik elkaar als offside backup voor je belangrijke data.De kosten van 1 hdd heb je snel terugverdiend al je kijk wat het kost om b.v. 1TB jaarlijks op te slaan in de "cloud".

PS: mijn ervaringen met Timemachine zijn best goed, alleen is het systeem behoorlijk traag. Het draait echt als een achtergrond proces. Ben je 3 weken op vakantie geweest is hij een halve dag bezig met het maken van de timemachinebackup Apple het proces erg weinig CPU resources geeft.
Kunt dit overigens wel (tijdelijk) overrulen.

[ Voor 21% gewijzigd door Tortelli op 10-08-2020 17:01 ]

• DeGentleman
Oh excuses, de grootte van schijven is wel een ding jah.

Ik dacht aan deze optie, https://www.coolblue.nl/p...ate-ironwolf-pro-4tb.html
Dwz 3x4 TB wel wat lagere RPM om kosten te drukken, maar ik zit toch niet op glasvezel alhier.

Met SHR en raid 5 zou ik dan uit komen op 8 TB aan ruimte.
4de NAS bay kan ik dan later een 8TB offside backup maken en/of een allegaartje aan misbaar ruimte om mee te spelen.

Mijn vrouw heeft kennelijk 50gb aan foto's in the cloud en wij redden bij elkaar 3a4 TB aan data (dat moet ik nog narekenen).
En een 1 TB voor de time machine maakt dus 5 TB bij aanvang.

• bobby022
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
*zucht ik had een mooi verhaal* *closes tab*

Er staat op de website van Synology een mooie rekenmachine die ook de passende nassen laat zien.
Ik heb al een model staan voor je met de 3x 4TB

https://www.synology.com/...ID_calculator?hdds=4%20TB|4%20TB|4%20TB

En je zou direct de nieuwste nas kunnen kopen, maar mijn oudere DS218+ draait ook nog op de nieuwste versie. maar qua Garantie zou ik dit ook even meenemen, ivm de waardes van fotos.

Synology = 3Y (kan bij registratie uitgebreid worden naar 5Y)
WD = 3Y
WD Pro = 5Y (deze komt met 2Y recovery)

Ik geef na Ontvangst V&A ALTIJD een Rating.

• DeGentleman
@bobby022 jah, die was ik al eens tegengekomen (meer geluk dan wijsheid), dus thanks!

@TortelliDank voor de aanvullende Apple uitleg.

Zoals gezegd reken ik nu 3 tb loze ruimte voor de toekomst. En het is een gok of dat genoeg is...

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Voor de praktijk, stel dat @DeGentleman de NAS benaderd vanuit een ander netwerk (andere VLAN), voldoet de router om de snelheid te kunnen verwerken, zonder het netwerk lam te leggen?

...

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-01 12:03
Is synoology een must of sta je ook open voor een zelfbouw nas?

Ik heb zelf een zelfbouw nas met openmediavault, door plugin mogelijkheid kan je deze volledig naar je hand zetten.

• DeGentleman
@screenager zelfbouw is me te complex en teveel onderhoud. Liever kant en klaar zodat ik er geen/minder omkijken naar heb. Kans is groot dat ik er al redelijk in verzuip als ik zaken ga uitzoeken met een synology.
Kortom; iets te nooby om zelf mooi en goed te doen (wel overwogen).

• DeGentleman
Ik wil een ieder bedanken en heb uiteindelijk gekozen voor een Synology DS920+
Die doet uitstekend dienst als LAN oplossing.

Ik push nogal met een LAN configuratie met RAID6 en wat encrypted drives inclusief time machine.
Een M.2 zou ongetwijfeld helpen maar past niet in mijn kosten/baten plaatje; is niet de moeite.
WAN heb ik flink dicht getimmerd ivm security en bandbreedte die ik thuis heb.

Ik heb een beetje spijt ivm de 2x Ethernet 1Gbps die deze NAS doet en de DSM7 van Synology die maar op zich laat wachten. Maar das een luxe probleem.
Mijn offsite ivm de 3-2-1 regel is verzorgd, ookal is het ouderwets en niet naar een andere NAS.

Resume ben ik ver gekomen op basis van eigen research en gesterkt door de advisen en kritische vragen alhier. Want kritisch denken mag en heeft een ieder iets aan.

@screenager Ik hoop dat je geen eigen zelfbouw bent gaan bouwen. Gezien mijn tijd en energie, is een "kant en klare" oplossing al veel werk (en de moeite).

@Verwijderd Kunt u dit draadje sluiten? Ik ben geholpen. Met excuses voor de BUMP.
Pagina: 1