Ik speel al een tijdje met de gedachte een NAS aan te schaffen.
In de eerste instantie als werk archief/backup, vandaar dat ik begin met 3 schijven in een 4 bay NAS (offsite komt later).
Schiet eens op mijn plan! In het Corona tijdperk praat ik met te weinig techies en gezien de kosten, wil ik graag input; er zijn details die ik niet weet!
Voor het beeld:
Met mijn gezinsuitbreiding en het werk van mijn vrouw (muzikant) hebben we domweg te veel waardevolle foto's, gecomponeerde bestanden etc.
Backups zijn nu links en rechts verspreid en verouderd, mobieltjes raken domweg vol.
Ik wil het centraal en in een keer goed.
... dus ik zoek een advies en kritische blik
Wat is je budget?
Ik wil het graag in een keer goed doen, dus kom nu uit op rond de E 1000,= wat men vroeger betaalde voor een goede camera en negatieven kluis. Das de NAS zelf incl 3 schijven.
Hoe heb ik het voor ogen;
Op basis van eigen onderzoek, kom ik uit op een Synology DS920+, met 3xTB Ironwolf Pro (laagste RPM om toch het budget iets ruimte te geven; hij kom toch niet in de slaapkamer of meterkast).
Ik wil volledige redundancy voor onze waardevolle foto's en kostbare bestanden.
Volgens mij kan ik hier het beste SHR met Raid 5 voor gebruiken; data striping en mirroring op 1 van de 3?
Wat ik nog niet weet
In de eerste instantie als werk archief/backup, vandaar dat ik begin met 3 schijven in een 4 bay NAS (offsite komt later).
Schiet eens op mijn plan! In het Corona tijdperk praat ik met te weinig techies en gezien de kosten, wil ik graag input; er zijn details die ik niet weet!
Voor het beeld:
Met mijn gezinsuitbreiding en het werk van mijn vrouw (muzikant) hebben we domweg te veel waardevolle foto's, gecomponeerde bestanden etc.
Backups zijn nu links en rechts verspreid en verouderd, mobieltjes raken domweg vol.
Ik wil het centraal en in een keer goed.
... dus ik zoek een advies en kritische blik
- Mijn vrouw gebruikt een MacBook Pro en IphoneSE.
- Ikzelf een gewone PC en Android Phone.
Wat is je budget?
Ik wil het graag in een keer goed doen, dus kom nu uit op rond de E 1000,= wat men vroeger betaalde voor een goede camera en negatieven kluis. Das de NAS zelf incl 3 schijven.
Hoe heb ik het voor ogen;
Op basis van eigen onderzoek, kom ik uit op een Synology DS920+, met 3xTB Ironwolf Pro (laagste RPM om toch het budget iets ruimte te geven; hij kom toch niet in de slaapkamer of meterkast).
Ik wil volledige redundancy voor onze waardevolle foto's en kostbare bestanden.
Volgens mij kan ik hier het beste SHR met Raid 5 voor gebruiken; data striping en mirroring op 1 van de 3?
Wat ik nog niet weet
- Mijn vrouw gebruikt dus een Apple Macbook; de schijven moeten dus toegankelijk zijn voor zowel Mac als PC. Hoe zou ik mijn schijven, met het oog op SHR en Raid 5 het beste kunnen formatteren voor optimaal toegang voor haar en mijn systemen?
- Haar foto's in The Cloud; maakt Apple nou een samenraapsel, in TheCloud van wat ze op haar mobiele heeft en op haar laptop? Want ik hoor al even dat haar cloud vol zit.
- Apple TimeMachine; klinkt zinvol en verstandig hier dedicated ruimte voor te reserveren op een NAS of juist niet?
- Ik lees dat je NAS schijven eigenlijk niet wilt partitioneren (met de PC juist fijn ivm overzichtelijk beheer) en waarom niet?
- Als ik het allemaal goed lees, kan ik fotobestanden centraal toegankelijk maken voor oa de mobiele telefoons, dus niks meer in de AppleCloud, op de overige devices.of loop ik een secutiry risc als ik een foto archief (deels) toegankelijk maak van buitenaf?
- Ik ga niet virtueel desktoppen oid.
- Videofiles delen zou leuk zijn, maar dat kan gewoon als file (lees; geen smart tv, dus geen Plex en 4k streamen hoeft niet, maar kan als ik t RAM uitbreid?