Stroomkabel door spouwmuur naar binnen of door voeg muur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:54

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik ben van plan om screens te plaatsen voor mijn ramen aan de voorzijde/woonkamer kant van ons huis, met de temperaturen zoals nu is het namelijk niet uit te houden 8)7 .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o4LCCKT13aURH_xgPoX5QcFOXgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhSYRd9jDcccD302bkoRrZbw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de vraag, de stroomkabel hiervan kan door de geleider naar beneden tot onderaan het kozijn van het raam, maar goed, daarna moet ik hem uiteraard voorzien van een stroomvoorziening, die ik daar niet heb.

Nu vind ik stroomkabels/pvc pijpjes e.d. niet erg mooi aan de voorkant, maar ja wat is dan wel de beste oplossing? Ik heb er twee in gedachten:
  1. Onder de stenen rand onder het raam een gaatje boren naar binnen, dan binnen moet ik een stuk van het behang voorzichtig verwijderen, daar waar het gat binnen komt moet ik dan een dunne leiding naar beneden frezen tot aan de grond en daar de kabel via een gootje naar het stopcontact laten lopen. (Riciso's: Behang gaat stuk bij verwijderen en ik heb geen reserve, slecht voor isolatiewaarde?)
  2. Vanaf de stenen rand onder het raam een weg naar beneden maken door de voegen heen, dus de voeg verwijderen met een bijteltje of wellicht de dremel, de kabel erin proppen tot onder de grond en dan opnieuw voegen. Dan kan ik onder de grond er wel voor zorgen dat ik hem ergens aansluit op 230v. (Risico's: Ik moet zien dat ik de nieuwe voeg dezelfde kleur krijg als de originele voeg, wat denk ik best lastig is, helemaal omdat het 2 kleuren voeg zijn (onderop donkerder).
Wat denken jullie? Nog betere ideetjes? Ik heb een kruipruimte onder het huis, mocht dat van belang zijn... Bedankt alvast voor advies! _/-\o_

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Is de bediening dmv. een draadloze afstandsbediening? Wellicht je voedingspunt aan de buitenzijde houden? Heb de mijne naar de doos van de buitenlamp gebracht die tussen de rolluiken zat. Uiteindelijk beetje hengelen in de spouw om ze daar weer verder op te pakken.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Deurstopper schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:02:
Is de bediening dmv. een draadloze afstandsbediening? Wellicht je voedingspunt aan de buitenzijde houden? Heb de mijne naar de doos van de buitenlamp gebracht die tussen de rolluiken zat. Uiteindelijk beetje hengelen in de spouw om ze daar weer verder op te pakken.
Mijn bediening regel ik via een zigbee relay, klein kastje die makkelijk in een waterdichte doos past buiten. Draadloos dus idd.

Jij hebt het door de spouw gedaan? Hoe dan? Ons huis is ongeveer volledig herbouwd in 2010, dus ik weet vrij zeker dat we geen lege spouw hebben maar dat dat vol zit met isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-05 17:43
[b]geerttttt in "Stroomkabel door spouwmuur naar binnen of door voeg muur?"geerttttt schreef op maandag 10 augustus 2020 @ Vanaf de stenen rand onder het raam een weg naar beneden maken door de voegen heen, dus de voeg verwijderen met een bijteltje of wellicht de dremel, de kabel erin proppen tot onder de grond en dan opnieuw voegen. Dan kan ik onder de grond er wel voor zorgen dat ik hem ergens aansluit op 230v. (Risico's: Ik moet zien dat ik de nieuwe voeg dezelfde kleur krijg als de originele voeg, wat denk ik best lastig is, helemaal omdat het 2 kleuren voeg zijn (onderop donkerder).
Ik zou het op die manier doen. Desnoods slijp je een zo'n steentje eruit om werkruimte te maken en metsel je die later netjes terug. Als je binnen de muren toch al ging renoveren is dat ook een optie natuurlijk, maar als je dat niet van plan bent is buiten werken toch het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
leecher schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Ik zou het op die manier doen. Desnoods slijp je een zo'n steentje eruit om werkruimte te maken en metsel je die later netjes terug. Als je binnen de muren toch al ging renoveren is dat ook een optie natuurlijk, maar als je dat niet van plan bent is buiten werken toch het makkelijkst.
Ja oke, maar hoe kom ik aan vrijwel exact dezelfde kleur voegmortel? het is bovenaan een lichte kleur en onderin vrij donker, beide voor zover ik kan zien niet de standaard kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zijn er hiervoor tegenwoordig geen oplossingen met batterij beschikbaar? Klinkt alsof dat een boel gedoe zou besparen...

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-05 17:30

heuveltje

KoelkastFilosoof

Orion84 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:41:
Zijn er hiervoor tegenwoordig geen oplossingen met batterij beschikbaar? Klinkt alsof dat een boel gedoe zou besparen...
Voor een screen heb je redelijk wat kracht/vermogen nodig.
Dus dat word een relatief grote accu, en vaak batterij opladen.

En die dingen hangen dan 24-7 buiten. dus bij -15 en + 35. En daar worden accu's ook niet bepaald gelukkig van, dus ook nog om de paar jaar vervangen.

Doe mij dan maar gewoon 1 keer een kabeltje door/langs de muur.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:02
Orion84 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:41:
Jawel, er zijn zelfs oplossingen met accu en ingebouwd zonnepaneel...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Mijn bediening regel ik via een zigbee relay, klein kastje die makkelijk in een waterdichte doos past buiten. Draadloos dus idd.

Jij hebt het door de spouw gedaan? Hoe dan? Ons huis is ongeveer volledig herbouwd in 2010, dus ik weet vrij zeker dat we geen lege spouw hebben maar dat dat vol zit met isolatie.
Onze spouw zit ook vol met isolatie. Echter heb ik met een trekveer beide rolluik voedingen naar me toe gehengeld vanuit de lasdoos waar de buitenlamp op zit. Direct achter de buitenmuur zit een cm ruimte voordat je bij de isolatie komt.
Het is ff een gepriegel, maar uiteindelijk zie je niks meer van de bedrading en daar ging het mij ook om.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:36

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

@Xander heeft gelijk, er bestaan draadloze versies met zonnepanelen.

Zelf hebben wij vlak voor de hitte rolluiken op de eerste verdieping laten plaatsen. De stroomdraad loopt door de geleider en het gat dat geboord is, door een spouwmuur met isolatie, zit ook achter de geleider. Binnen loopt de draad netjes onder mijn vensterbank naar een stroompunt

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-05 17:43
geerttttt schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Ja oke, maar hoe kom ik aan vrijwel exact dezelfde kleur voegmortel? het is bovenaan een lichte kleur en onderin vrij donker, beide voor zover ik kan zien niet de standaard kleur.
Zelf mengen. Die voegen zitten er niet sinds gister in dus kant en klaar ga je dat niet vinden. Ik zou een zakje gebroken wit halen en een beetje grijs. Maak wat mengels in verschillende verhoudingen, water erbij en dan laten drogen. Je kan je monsters dan vergelijken met de voeg om te zien welke verhouding je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-05 16:51
Het is op de foto niet heel goed te zien, maar ipv. naar beneden is naar boven of opzij misschien ook een optie.
Het huis van de buren heeft een regenpijp waardoor het lijkt alsof er geen tweede verdieping aanwezig heeft.
Via de voeg naar boven, of naar de zijkant van het huis is misschien een optie.

Als de zolder boven de eerste etage ligt lukt het waarchijnlijk ook wel om met een lange boor bij je kozijn schuin naar de zolder te boren door de spouw isolatie heen. Vervolgens bij het terug trekken van de boor, aan de bovenkant van de boor een touwtje tapen, en daarna met het touwtje de kabel door het geboorde gat trekken. Nadat de kabel ligt, beetje pur om te zorgen dat er geen tocht ontstaat, of de isolatie uit het gat loopt.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:43
Als er een spouw zit kan je een steen aan de bovenkant er volledig uitfrezen en degene die net boven de grond uitsteekt idem, of als er nog één onder zit die verwijderen. Dan zit die voeg in ieder geval buiten zicht.

Daar zitten (tel ik) zo'n 12 stenen tussen, een centimeter of 70-80 schat ik met de voegen mee. Daar moet een draad doorheen te frommelen zijn, dan hoef je geen voegen daartussenin weg te halen. Maar blijft dat je de juiste kleur voegen moet zien te vinden. En onder de grond krijg je vast wel een buisje daar, of kan je van daar een gat richting kruipruimte boren om daar stroom vandaan te halen. Ik zou altijd deze route nemen in plaats van zonnepanelen en dat soort ongein. Nu is het even tobben om het netjes te krijgen, maar dat ban je na een 1/2/3 weken vergeten terwijl de meerprijs voor accu + zonnepanelen niet gering is. Laat even weten wat het wordt? Vind ik wel leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Houtenklaas schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:10:
Als er een spouw zit kan je een steen aan de bovenkant er volledig uitfrezen en degene die net boven de grond uitsteekt idem, of als er nog één onder zit die verwijderen. Dan zit die voeg in ieder geval buiten zicht.

Daar zitten (tel ik) zo'n 12 stenen tussen, een centimeter of 70-80 schat ik met de voegen mee. Daar moet een draad doorheen te frommelen zijn, dan hoef je geen voegen daartussenin weg te halen. Maar blijft dat je de juiste kleur voegen moet zien te vinden. En onder de grond krijg je vast wel een buisje daar, of kan je van daar een gat richting kruipruimte boren om daar stroom vandaan te halen. Ik zou altijd deze route nemen in plaats van zonnepanelen en dat soort ongein. Nu is het even tobben om het netjes te krijgen, maar dat ban je na een 1/2/3 weken vergeten terwijl de meerprijs voor accu + zonnepanelen niet gering is. Laat even weten wat het wordt? Vind ik wel leuk!
Kan ik dan niet aan de bovenkant gewoon alleen een gaatje boren voor de trekveer/kabel en dan beneden net onder de grond een hele steen eruit om de kabel op te vangen? Dan hoeft mijn voegmortel niet echt goed overeen te komen qua kleur.

Zonnepanelen doe ik liever niet idd. De screen monteer ik op het kozijn dus dan moet het zonnepaneel aan de voorkant komen. En een zwart vierkant zonnepaneel op een witte screenbak is niet echt mooi, plus veel duurder voor 4 ramen (heb er verderop nog 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Kan ik dan niet aan de bovenkant gewoon alleen een gaatje boren voor de trekveer/kabel en dan beneden net onder de grond een hele steen eruit om de kabel op te vangen?
Tuurlijk, alhoewel ik denk dat dat een aardig gepriegel kan opleveren omdat je na de steen zo'n beetje haaks naar beneden moet de spouw in. Aan de andere kant, als dat voldoende driftaanvallen heeft opgeleverd kan die steen er altijd nog uit, het is het proberen zeker waard. Misschien kan je gelijk wat naar beneden boren in de voeg zodat je niet haaks in de voeg terecht komt, maar een stukje van de "hoek" al gemaakt is.

[ Voor 14% gewijzigd door Houtenklaas op 11-08-2020 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Houtenklaas schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:05:
[...]

Tuurlijk, alhoewel ik denk dat dat een aardig gepriegel kan opleveren omdat je na de steen zo'n beetje haaks naar beneden moet de spouw in. Aan de andere kant, als dat voldoende driftaanvallen heeft opgeleverd kan die steen er altijd nog uit, het is het proberen zeker waard. Misschien kan je gelijk wat naar beneden boren in de voeg zodat je niet haaks in de voeg terecht komt, maar een stukje van de "hoek" al gemaakt is.
Nou ja, wat nu als ik in de steen aan de onderkant van het kozijn al een gaatje schuin naar beneden boor richting de isolatie? Dan zit je al bijna in de goede hoek, plus, dat is de plek waar de geleider onderaan gaat komen dus dan kan de stroomkabel die daaruit komt direct de muur in.

...Of is dat dan weer een risico voor dat er water in dat gat komt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 29-05 21:50
Door het hoekje van het kozijn, daar waar de kast komt te hangen (dus bovenin), zodat je hem daarachter weg werkt? Als ik het goed zie, heb je hout erin liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pizza_Boom op 11-08-2020 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:48:
Door het hoekje van het kozijn, daar waar de kast komt te hangen (dus bovenin), zodat je hem daarachter weg werkt? Als ik het goed zie, heb je hout erin liggen.
Ja de bovenkant in het hoekje kan ook, maar dan moet de trekveer en kabel wel een stuk verder door de muur heen, wat ophengelen aan de onderkant wat lastiger maakt.

Maar help me even, hout erin liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Gewoon door je kozijn en dan naar binnen en daar de muur/plafond in (weet niet wat voor plafond je hebt). Houten kozijn, dus kan je prima boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:26:
Gewoon door je kozijn en dan naar binnen en daar de muur/plafond in (weet niet wat voor plafond je hebt). Houten kozijn, dus kan je prima boren?
Ah zo, nou aan de binnenkant zit de woonkamer, maar het raam loopt niet door tot aan het plafond, er zit nog een halve meter na ongeveer tot aan het plafond. En we hebben geen gordijnen oid daar dus niks wat een kabel kan verhullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
geerttttt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

Ah zo, nou aan de binnenkant zit de woonkamer, maar het raam loopt niet door tot aan het plafond, er zit nog een halve meter na ongeveer tot aan het plafond. En we hebben geen gordijnen oid daar dus niks wat een kabel kan verhullen.
Je wilde toch ook al vanuit beneden in de muur frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
Er zijn ook screens met een slinger, hoef je geen stroom aan te leggen en blijft je alles bespaard.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Pizza_Boom schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:30:
[...]
Je wilde toch ook al vanuit beneden in de muur frezen?
Ja true, maar naar het plafond toe maakt het niet perse makkelijker, dan ben ik in mijn plafond, wat wel een houten verdiepingsvloer is, maar vanaf de 1e verdieping kan ik daar niet bij, daar ligt mijn laminaatvloer bovenop. Dus daar schiet ik niet perse veel mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:30:
Er zijn ook screens met een slinger, hoef je geen stroom aan te leggen en blijft je alles bespaard.
Ja, maar het gaat om 4 (of eigenlijk 5) ramen. Dan ben ik elke dag lang bezig om alles omhoog en omlaag te draaien. Dus ik wil het graag op motor. Bovendien wil ik graag zipscreens (die ritsen vast in de geleiders) en die kun je alleen bedienen met een motor, niet met de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
geerttttt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Ja, maar het gaat om 4 (of eigenlijk 5) ramen. Dan ben ik elke dag lang bezig om alles omhoog en omlaag te draaien. Dus ik wil het graag op motor. Bovendien wil ik graag zipscreens (die ritsen vast in de geleiders) en die kun je alleen bedienen met een motor, niet met de hand.
Dat is de grootste bullshit ever, je hebt kleine ramen zie ik maar ook grote ramen gaat het snel, ze zijn er ook vanuit binnenkant met een koort omhoog trekt, dat kan zelfs met de pink op mijn hand in 1 ruk binnen 3 sec omhoog.

Ik begrijp dat je het wil automatiseren of als het weer omslaat bijvoorbeeld en ook indien niet thuis om hoog/laag kan doen en daarom electrisch, anders is er echt geen noodzaak voor electrisch te gaan.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
mr_evil08 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:55:
[...]

Dat is de grootste bullshit ever, je hebt kleine ramen zie ik maar ook grote ramen gaat het snel, ze zijn er ook vanuit binnenkant met een koort omhoog trekt, dat kan zelfs met de pink op mijn hand in 1 ruk binnen 3 sec omhoog.

Ik begrijp dat je het wil automatiseren of als het weer omslaat bijvoorbeeld en ook indien niet thuis om hoog/laag kan doen en daarom electrisch, anders is er echt geen noodzaak voor electrisch te gaan.
Tuurlijk kan het met een koord binnen, maar dan heb ik alsnog een koord met rol bij elk raam binnen. Buiten kan het ook, maar ik zit er gewoon niet op te wachten om elke keer alle 5 de ramen op en af te takelen, plus dus zoals ik zei dat het niet mogelijk is bij het type screens die ik wil.

Maar goed, we kunnen een discussie houden over of het wel of niet elektrisch moet, maar dan kunnen we net zo goed praten over of screens wel of niet nodig zijn. Ik open het topic voor advies hoe ik de kabel het beste kan wegwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
geerttttt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:47:
[...]

Ja true, maar naar het plafond toe maakt het niet perse makkelijker, dan ben ik in mijn plafond, wat wel een houten verdiepingsvloer is, maar vanaf de 1e verdieping kan ik daar niet bij, daar ligt mijn laminaatvloer bovenop. Dus daar schiet ik niet perse veel mee op.
Als je plafond op rachels gespijkerd is, kan je vaak wat makkelijker met een goede trekveer een kabel eroverheen trekken. Of je kan de balkenrichting volgen, als je helemaal mooi uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
...Of is dat dan weer een risico voor dat er water in dat gat komt? 8)7
Als je dat gaatje maakt zo goed als mogelijk direct onder de overhangende stenen lijkt me dat prima mogelijk zonder dat daar water in kan komen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Houtenklaas schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:35:
[...]

Als je dat gaatje maakt zo goed als mogelijk direct onder de overhangende stenen lijkt me dat prima mogelijk zonder dat daar water in kan komen ...
Nou ja de geleider komt aan de binnenkant van het raam, dus het gat zou dan hier komen: (blauw gearceerd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qA20B57KO1o7dQO6x3Iq4HQ2pFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nm0UfTxZDIEMaYuwkxS6s2Bu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
geerttttt schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Nou ja de geleider komt aan de binnenkant van het raam, dus het gat zou dan hier komen: (blauw gearceerd)
[Afbeelding]
Daar zou ik inderdaad geen gaatje hellend naar beneden boren, daar komt met garantie water in, ook al kit je dat goed af dan is dat alsnog een kwestie van tijd. Sterker nog, daar zou je juist iets hellend naar boven moeten boren zodat er nooit water in kan lopen. Dat kan met een wat langere boor parallel aan de gemetselde vensterbank-steentjes. Maar hoe kom je dan fatsoenlijk naar beneden de voeg in zodat je de draad naar beneden krijgt? Een optie is (als de spouw leeg is) is dat gaatje boren van circa 8mm-1cm en een iets zwaars (moertje, of serie moertjes?) en kleins met een dun touwtje (visdraad?) erdoorheen duwen zodat dat vanzelf naar beneden zakt in de spouw en beneden opvangen. Dan kan je daarmee een wat dikkere draad doortrekken en zo je snoer beneden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Houtenklaas schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:50:
[...]

Daar zou ik inderdaad geen gaatje hellend naar beneden boren, daar komt met garantie water in, ook al kit je dat goed af dan is dat alsnog een kwestie van tijd. Sterker nog, daar zou je juist iets hellend naar boven moeten boren zodat er nooit water in kan lopen. Dat kan met een wat langere boor parallel aan de gemetselde vensterbank-steentjes. Maar hoe kom je dan fatsoenlijk naar beneden de voeg in zodat je de draad naar beneden krijgt? Een optie is (als de spouw leeg is) is dat gaatje boren van circa 8mm-1cm en een iets zwaars (moertje, of serie moertjes?) en kleins met een dun touwtje (visdraad?) erdoorheen duwen zodat dat vanzelf naar beneden zakt in de spouw en beneden opvangen. Dan kan je daarmee een wat dikkere draad doortrekken en zo je snoer beneden krijgen.
Hm ok, en als ik nou net iets hoger ga zitten? Als in, de voeg boven dat hoekje en dan vanuit daar iets schuin naar binnen en iets schuin naar boven (voor zover mogelijk, ik moet mijn boormachine er ook nog in kunnen zetten).

En ik verwacht niet dat mijn spouw leeg is, ik heb hem nog nooit gezien van binnen maar ik neem aan geisoleerd. Maar ik hoop maar dat er ruimte zit tussen de buitenmuur en de spouwisolatie, maar ik begreep dat dat vrij standaard is dat er in ieder geval een centimeter oid ruimte zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Spouwisolatie is in ieder geval "los" spul waar je prima wat doorheen kunt steken, maar de truc met het moertje aan een dun touwtje gaat het dan niet worden verwacht ik. Maar je bent de eerste die het weet op dat moment :) Je schijnt tegenwoordig spouwen te hebben van wel 6cm dik, die van mijn (1996 gebouwd) haalt dat zeker niet, in mijn geheugen is dat niet meer dan 1-1,5 centimeter. Zit er in je muur nergens een rooster o.i.d. om die spouw te ventileren? Als dat zo is, kan je er wellicht achter komen hoe breed de spouw is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Houtenklaas schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:06:
Spouwisolatie is in ieder geval "los" spul waar je prima wat doorheen kunt steken, maar de truc met het moertje aan een dun touwtje gaat het dan niet worden verwacht ik. Maar je bent de eerste die het weet op dat moment :) Je schijnt tegenwoordig spouwen te hebben van wel 6cm dik, die van mijn (1996 gebouwd) haalt dat zeker niet, in mijn geheugen is dat niet meer dan 1-1,5 centimeter. Zit er in je muur nergens een rooster o.i.d. om die spouw te ventileren? Als dat zo is, kan je er wellicht achter komen hoe breed de spouw is ...
Ja er zitten her en der van die open stootvoegen waar overal bijenbekjes in zitten. Ik weet niet of die er makkelijk uit te halen zijn, wellicht kan ik er dan een duimstok in drukken om wat te meten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
Of gewoon stug electradraad er in steken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Houtenklaas schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:38:
Of gewoon stug electradraad er in steken ...
Hm, ok, en stel nou ik ga toch door de muur heen. dan kan ik denk ik vanaf het blauwe punt wat ik tekende (Dus rechtsonderin het kozijn) wel een gat boren naar binnen?dan bedoel ik niet door het houten kozijn, maar vanaf dat hoekje naar binnen, maar dan iets naar boven (om lekkage te voorkomen en iets naar rechts, dus van het raam af). Dan kom ik binnen ergens in de muur uit.

Zou dat kunnen? Of heeft een raam aan de binnenkant nog een soort iets er omheen zitten in de muur? Met andere woorden, kan ik gewoon vlak naast de rand van het raam een gat boren door de muur heen?

Pagina: 1