• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:23
Beste Tweakers,

In het verleden hebben wij een HPE DL360G10 (raid 5) besteld en gevuld met 8x 2.5" 5TB Seagate Barracuda SATA HDD's.
Er is onterecht van uit gegaan dat het voor een HDD niet uit maakt in wat voor een systeem die zit, echter; deze HDD's blijken erg instabiel (SMR) en gaan erg vaak stuk (nu zelfs twee tegelijk).

Nu zijn we op zoek naar vervangende schijven; maar het valt eigenlijk op dat HPE geen officiële schijven heeft in dit formaat (SATA 2.5") van 5TB (of uberhaupt iets dat in de buurt komt).

Het idee is eigenlijk om de server opnieuw op te zetten met >=4TB (2.5" SATA) SSD's in Raid 5 of 6 (of; indien betaalbaarder 2.5" SATA CMR schijven).

Mijn vragen zijn hierbij eigenlijk:
- Om niet opnieuw in dezelfde put te storten; zit er verschil in SSD's m.b.t. gebruik in RAID? (Zoals SMR/CMR) Mogelijk in QLC TLC MLC SLC?
- Bestaan er echt geen betaalbare 2.5" >=4 TB CMR SATA schijven?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:05
1) Neem een SSD, die geschikt is voor raid dat zullen voornamelijk MLC/SLC ssd's zijn.
2) Nee er bestaan geen 2,5 inch hdd van groter dan 2TB die CMR zijn.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
FuaZe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:34:
- Om niet opnieuw in dezelfde put te storten; zit er verschil in SSD's m.b.t. gebruik in RAID? (Zoals SMR/CMR) Mogelijk in QLC TLC MLC SLC?
Zeker, kijk maar eens in de quickpsecs van deze server. HP deelt de ssd's in op type gebruik, dus Read Intensive, Mixed Use en Write Intensive. Welke storage controller heeft je server momenteel, want zie wel dat HP verschillende SAS ssd's met hoge capaciteiten aanbiedt, bv 6.4TB (mixed use) of 7.68TB en 15.3TB (read intensive).

• FuaZe
Raid controller, HPE Smart Array E208i-a SR Gen10

Maar, hmm.

De rekensom voor reliable en grote storage wordt dus:
Samsung 860 PRO 4TB (MLC) 737eu x4

Of zoiets als:
HP 765873-001, 2TB 400eu x8

In zekere zin kunnen we dan beter een nieuwe server kopen met 4x 3.5"; en daar 4x 'WD Red Pro 6TB' in zetten voor 220eu per stuk (880eu), dat is dan nog goedkoper ook.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-03 09:53
Zou je aan willen raden om HPE certified ssd's/hdd's te nemen om zeker te weten dat e.e.a. goed samenwerkt met de overige hard- en software van HPE. Firmware support van hen is ook superieur t.o.v. losse OEM / retail disks.

En waarom RAID5 / 6? Er zijn inmiddels zoveel betere oplossingen.

• FuaZe
rookie no. 1 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:44:
Zou je aan willen raden om HPE certified ssd's/hdd's te nemen om zeker te weten dat e.e.a. goed samenwerkt met de overige hard- en software van HPE. Firmware support van hen is ook superieur t.o.v. losse OEM / retail disks.

En waarom RAID5 / 6? Er zijn inmiddels zoveel betere oplossingen.
Tja, wij kopen kochten onze servers in via een HPE gecertificeerde verkoper. Die heeft ons uiteindelijk de 2.5" Seagate HDD's verkocht; echter; hebben we daar niet meer zo'n goede relatie mee...

HPE schijven zijn nu eenmaal heel duur; en we hebben heel goede ervaringen met 3.5" WD Black (daarna WD RED, en nu WD RED PRO).

Ook heb ik nogmaals gekeken in de RAID controller; deze lijkt alleen Raid 0/1/5 te ondersteunen.

--

Dus, ja, we hebben te veel vertrouwd op onze HPE leverancier en zijn er (semi gebaseerd op goede ervaringen met WD schijven) van uit gegaan dat het voor een schijf niet zo veel uit maakt in wat voor een apparaat ie zit.
Maar dat die seagate schijven na een paar maanden werken, in een week 2/8 kapot gaan, is toch ook apart?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-03 23:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

SMR schijven zijn volstrekt ongeschikt voor dit soort toepassingen.

Om eerlijk te zijn zou ik adviseren om een andere IT adviseur te zoeken want dit had nooit als oplossing op deze manier aan jullie verkocht mogen worden :( , vind ik dan. Maar misschien reageer ik een beetje overtrokken. :)

Ik proef een beetje dat je aan de ene kant wel 'echte server hardware/performance' wilt, maar er niet voor wilt betalen. En dat - no offence - deze situatie nu de prijs is die je daarvoor betaalt.

Mag ik vragen wat voor soort workload / wat de toepassing is van deze server?

Als je een HP server koopt, dan gewoon de gecertificeerde hardware er bij. Dus ook in dit geval de SSDs.

Maar als je toch zelf die dingen los wilt kopen dan zou ik zeker geen consumenten SSDs maar DC of Datacenter SSDs kopen.

Deze SSDs zijn geschikt voor heel veel writes (alhoewel er verschillen zijn zoals @Nielson aangaf) en dat realiseren ze door meer van de ruwe capaciteit te reserveren voor 'reserve'. Daarom hebben ze vaak 'gekke' formaten. Maar het hangt van je workload af (hoeveel GB schrijven per dag) wat je nodig hebt.

Mijn ervaring is ook dat de performance van consumenten SSDs met professionele workloads fors lager^ is, maar omdat jullie hiervoor op SMR schijven zaten zal dat niet veel uitmaken ;-)

^ Random IOPs performance

Overigens vind ik een RAID5 of RAID6 met SSDs anno 2020 een prima toepassing, lijkt mij niets mis mee. Ik gok zo dat @rookie no. 1 aan ZFS denkt ;) maar mijn - mogelijk onterechte! - gevoel is dat dit even een stap te ver is in termen van kennis. We weten ook niet of Linux of Windows wordt gedraaid.

[Voor 12% gewijzigd door Q op 11-08-2020 11:27]

• rookie no. 1
Niet echt, onjuiste keuze van hdd/ssd voor het doel van gebruik kan performance en uitval problemen geven. Vaak genoeg mee gemaakt.

Als je er niet al teveel verstand van hebt, volg de adviezen van de fabrikant op. Die weet het beste (door certificeren en testen) wat werkt en voor welk doel en ze staan er garant voor (HPE carepacks garantie en support).

'Goed' koop is duurkoop zeggen ze wel eens ;)

Je kan overigens ook voor RAID 10 (1+0) kiezen en afhankelijk van wel OS er draait is er vaak ook nog betere keuze (eventueel i.c.m. een HBA controller)

• Q

Q

FuaZe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:15:
Raid controller, HPE Smart Array E208i-a SR Gen10

Maar, hmm.

De rekensom voor reliable en grote storage wordt dus:
Samsung 860 PRO 4TB (MLC) 737eu x4

Of zoiets als:
HP 765873-001, 2TB 400eu x8

In zekere zin kunnen we dan beter een nieuwe server kopen met 4x 3.5"; en daar 4x 'WD Red Pro 6TB' in zetten voor 220eu per stuk (880eu), dat is dan nog goedkoper ook.
Tja, dan zou je met een HP Microserver Gen10 prima uit de voeten kunnen. Maar je kunt ook een Gen10 met 12 x 3.5" schijven kopen, heb je nog wat ruimte om uit te breiden, maar misschien is dat niet nodig.

• FuaZe
Het lijkt er inderdaad op dat we in het verleden 'per ongeluk' CMR i.p.v. SMR hadden.

De hele situatie heeft er inderdaad voor gezorgd dat we geen goede relatie meer hebben met de verkoper; dit ligt echter buiten mijn macht.

Maar we zijn nu wel in overleg met een andere partij.

We draaien veelal Ubuntu Server (20.04) met een smarthome+NAS systeem. Eigenlijk amper file changes; en veel lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Q

Q

Als je Linux draait dan zou ik altijd voor Linux Software RAID kiezen met een HBA en de 'RAID controller' gewoon in HBA mode zetten. Hardware RAID daar zie ik voor Linux geen heil in.

Maar dat terzijde, ik begrijp dat jullie al nu actie hebben ondernomen. Zoek een partij die niet alleen iets wil verkopen maar ook echt goed een advies kan geven dat past bij jullie specifieke situatie. SSDs lijkt me echt overkill als ik dit zo lees.

[Voor 5% gewijzigd door Q op 11-08-2020 13:18]

• rookie no. 1
SSD's zijn zelden 'overkill'. Hooguit dat je uit financieel - of capaciteit oogpunt nog kiest voor HDD's, maar die verhouding veranderd ook steeds meer ten gunste van SSD's.

• FuaZe
Q schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:18:
Als je Linux draait dan zou ik altijd voor Linux Software RAID kiezen met een HBA en de 'RAID controller' gewoon in HBA mode zetten. Hardware RAID daar zie ik voor Linux geen heil in.

Maar dat terzijde, ik begrijp dat jullie al nu actie hebben ondernomen. Zoek een partij die niet alleen iets wil verkopen maar ook echt goed een advies kan geven dat past bij jullie specifieke situatie. SSDs lijkt me echt overkill als ik dit zo lees.
Klopt; het was meer dat een >4TB 2.5" SSD wel bestaat; maar een betrouwbare >4TB (CMR) HDD blijkbaar niet in die formfactor komt.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:05
Er bestaan wel 2,5 inch CMR schijven maar die zijn niet groter dan 2TB.

Je kan wat WD RED 4TB SSD's proberen voor 500€ per stuk. Misschien bij jouw workload prima en anders naar echte enterprise SSD maar de 4TB varianten zijn 2k€+ per stuk.

[Voor 55% gewijzigd door leonbong op 11-08-2020 19:20]

• Q

Q

rookie no. 1 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:31:
SSD's zijn zelden 'overkill'. Hooguit dat je uit financieel - of capaciteit oogpunt nog kiest voor HDD's, maar die verhouding veranderd ook steeds meer ten gunste van SSD's.
Ik vind dat zelf wat kort door de bocht. Het blijft wat mij betreft altijd een kosten-baten analyse gegeven een bepaalde workload (performance + omvang).

De trend is zeker dat SSDs steeds beter passen in dat plaatje, maar ik heb zo de indruk dat dit nog niet het geval is in de situatie van de TS. Maar uiteindelijk heb ik geen zicht op de harde nummers (aan de business kant).

Als SSDs dan toch wenselijk zouden zijn:

Ik zou in een bedrijfsomgeving voor DC SSDs gaan en mogelijk dat in deze situatie read-intensive SSDs nog betaalbaar zouden kunnen zijn, maar gegeven de behoefte aan capaciteit, denk ik van niet.

pricewatch: Intel DC D3-S4510 2,5" 3,84TB

Deze is 700 euro inclusief BTW voor ~4 TB. Dus dat wordt ~5K aan SSDs ex btw. Dat zal vast wel even slikken zijn als je net van die SMR schijfjes af komt. Maar aan de andere kant heeft de TS daar ook de prijs voor betaald.

@FuaZe Dit is trouwens wel een punt: als je nu gewoon SSDs koopt en die 5K neertelt ben je klaar en kun je door met je server. Anders moet je een nieuwe server kopen en daar liefst ook gewoon HP drives in stoppen en die zullen ook pittig duur zijn. Of je moet de gok weer nemen (unsupported) met non-HP hard drives, met alle risico's van dien.

Ik zou even goed rekenen, misschien heeft @rookie no. 1 ook in jouw situatie wel een punt. :)
Linkje naar de HP schijf prijzen (moet je ook nieuwe server kosten bij optellen)

@FuaZe Je hoeft trouwens geen nieuwe server: je kunt een SAS kaartje kopen (als de RAID controller dit al niet aankan) en gewoon een externe disk enclosure aansluiten via SAS. Denk aan een disk enclosure uit de D3000 reeks.

@FuaZe Let even op: je had 8 schijven en je had het plan opgevat om naar vier schijven te gaan. Dus je verliest 50% van je IOPs performance. Als je read-focussed workload redelijk random van aard is en niet echt gecached kan worden dan zou dat wel eens kunnen 'bijten'.

[Voor 40% gewijzigd door Q op 11-08-2020 22:37]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee