Velux rolluik zelf installeren: wie heeft het al gedaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:18
Ik overweeg om onze Velux dakramen (door een bedrijf geplaatst in 2019) te gaan voorzien van elektrisch bedienbare rolluiken (op zonne-energie, dus type SSL). Daarvoor moet ik eerst het dakraam ombouwen naar een elektrisch bedienbaar dakraam.
Dat laatste lijkt een relatief eenvoudig klusje op basis van dit filmpje: YouTube: Montage instructie - VELUX dakraam naar elektrisch (INTEGRA) op zonn... En dat zeg ik niet omdat het in het filmpje door een vrouw wordt gedaan >:)

Daarna moet het rolluik zelf geïnstalleerd worden. Daarvan vind ik echter niet zo'n duidelijke filmpjes en ze geven me al helemaal geen goede indruk hoe makkelijk of moeilijk dat is. Ik vind alleen deze: YouTube: Montage VELUX Rolluik SSL De papieren handleiding die ik online heb opgedoken,, vind ik maar weinig duidelijk zonder de onderdelen er fysiek bij te hebben.

Vooral: ik wil echt níet het dak op (dat mag ik ook niet van de voorzichtige vrouw), maar ik vind het wel OK om vanuit de opening van het dakraam te werken. Desondanks is dat ook niet heel comfortabel werken, dus ik ben toch een beetje huiverig voor de moelijkheid van het installeren. Op de begane grond begin ik graag aan een dergelijk klusje, op zolder... mwa.

Heeft iemand zelf een SSL-rolluik geïnstalleerd? En ook nadat je eerst zelf het dakraam elektrisch bedienbaar hebt gemaakt (met de KSX 100K)? En was dat goed te doen?

Voor de Velux-kenners, ik heb een GGU MK04 dakraam.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Moet zeggen dat ik fimpje vrij duidelijk vind. Wat oude gaten worden hergebruikt en er moeten wat nieuwe bij. En 2 oude gaten worden afgedekt met plakrubber lijkt het.

Vanuit het dakraam moet lukken denk ik zo. Wellicht word het werken aan het onderste deel van het raam wat lastig maar met wat kunst en vliegwerk moet dat goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als ik dat filmpje zo zie, kan het zonder op het dak te klimmen, maar met 2 linkerhanden zou ik er toch niet zelf aan beginnen. Ik heb wel ervaring met bijvoorbeeld de zonneschermen en rolgordijnen van Velux. Dat is allemaal heel "slim" ontworpen en echt heel makkelijk te bevestigen.

Ik zou het zelf wel aandurven. Maar het is wel een klusje om (zeker de eerste keer) even op je dooie gemak te doen.

Ik vond die dingen overigens wel aan de prijs. Daarom heb ik toen voor die simpele zonweringen gekozen. Maar als ik nog eens wat van Velux nodig heb, bestel ik het in ieder geval niet meer rechtstreeks bij hun eigen webshop. Via een web-verkooppartner krijg je het spul voor veel betere prijzen.

In ons volgende huis zit maar 1 heel groot Velux dakraam. De rest van de ramen zitten in een dakkapel of in de zijgevel. Misschien dat ik er toch eens over na moet denken om daar ook zo'n rolluik op te zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-08-2020 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluisie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-04-2024
Onder "volgende" stond bij mij het franstalige filmpje er naast: YouTube: [TUTO] : Comment installer un volet roulant VELUX® ? lijkt goed te doen te zijn zonder het dak op te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:12

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb vorig jaar 2 ssl rolluiken (1 mk04 en 1 grotere uk04) zelf geinstalleerd. Het is goed te doen als je basis klusjes in huis zelf doet en je hoeft inderdaad het dak niet op. Wel is het handig als je een handlanger hebt om eea aan te geven of vast te houden (vooral bij grotere maten dan de mk04).

Ik snap niet helemaal waarom je je raam zou “moeten” converteren naar elektrisch bedienbaar want voor de ssl rolluik zelf is dat niet nodig...

Rolluiken bevallen overigens prima. De voeding op zonne-energie is een uitkomst! Ik heb ze destijds ook bij een partner gekocht voor een veel betere prijs dan bij Velux zelf en kreeg er ook nog cashback op. De order werd overigens gewoon rechtstreeks vanuit Velux geleverd.

[ Voor 11% gewijzigd door -bolio- op 10-08-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
@Anoniem: 93986 dank je! Het ging me er ook om hoe de houdingen zijn, in verband met het werken aan de buitenkant van de zolder. Dat zie je als een mens het doet wel goed, maar in een animatie toch wat minder.
Pluisie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:50:
Onder "volgende" stond bij mij het franstalige filmpje er naast: YouTube: [TUTO] : Comment installer un volet roulant VELUX® ? lijkt goed te doen te zijn zonder het dak op te gaan.
Thanks, het Franse filmpje ziet er inderdaad duidelijk en niet al te moeilijk uit (ik snap niet wat hij zegt, maar à la :P )
-bolio- schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:12:
Ik snap niet helemaal waarom je je raam zou “moeten” converteren naar elektrisch bedienbaar want voor de ssl rolluik zelf is dat niet nodig...
Ik concludeerde dat uit onderstaande tekst op de Velux-website:
Afstandsbediend op zonne-energie (SSL)
Rolluiken op zonne-energie (SSL) worden bediend met de meegeleverde VELUX INTEGRA® wandbediening. Met één druk op de knop kun je de rolluiken openen, sluiten en op iedere positie stoppen. Bij een storing in de stroomtoevoer kun je de rolluiken ook handmatig openen en sluiten.
Wat als ik een handbediend dakraam in plaats van een INTEGRA® dakraam heb?
Geen probleem! VELUX levert ook opbouwsets waarmee u van uw handbediende VELUX dakraam een INTEGRA® dakraam kunt maken.
Ik dacht dat dat nodig was om er voor te zorgen dat als het rolluik af zou gaan niet het raam nog open zou staan en het een het ander zou beschadigen. Maar jij hebt dus alleen de rolluiken op een handbediend raam zitten? Of had je al een standaard elektrisch bedienbaar raam? @-bolio- Bedankt voor je feedback, ik val wel in de categorie van iemand die de basisklusjes in huis zelf allemaal uitvoert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:53

Sebazzz

3dp

Ik heb ze destijds ook bij een partner gekocht voor een veel betere prijs dan bij Velux zelf
Waar, als ik vragen mag?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:23
Jup zelfde vraag hier.. voor een vriend zeg maar.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:44
Ik heb een drietal jaar geleden een SSL rolluik op een manuele velux gezet. Een belangrijk punt is dat je velux maar beperkt open kan als het rolluik dicht is (een cm of 20 als ik het mij goed herinner). Ik kan mij voorstellen dat als je raam wijd open staat en je met de afstandsbediening het rolluik dicht doet, dit beschadigingen geeft. Maar ik zou niet weten waarom je dat zou doen. Ik heb nog nooit het rolluik dicht gedaan als ik niet in die kamer en dus de stand van het raam kan zien aangezien ook de afstandsbediening zelf in die kamer ligt.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat het rolluik zeker in de zomer 90% van de tijd dicht is. Op die zolderkamer wordt het altijd zeer snel warm en het rolluik scheelt wel een paar graden. Ik ben er dus heel tevreden over. Overigens heb ik wel even op het dak gekropen bij de installatie omdat ik iets niet goed kreeg (ik herinner het me niet direct meer wat het juist was). Ik heb toen een touw rond mijn middel gebonden en dat aan mijn vrouw gegeven. Ik hield mij altijd vast met één hand dus het was eerder een extra zekerheid. Het is ook zo dat als ik zou vallen, ik eerst drie meter van het dak afrol om dan twee meter lager op het plat dak terecht te komen. Dat is toch een beter gedacht dan 10m naar beneden op een trottoir te vallen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 09:51
Dit heb ik zelf niet gedaan, maar de dakramen plaatsen wel.
En ik moet zeggen dat Velux de handleidingen enzv. echt hufter proof maakt.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:11
Ik heb 15 Velux ramen (zolderappartement) voorzien van binnen- en buitenzonwering (handbediend dan wel) en ik heb het allemaal besteld bij de grote bouwmarkt met de Duitse naam. Scheelde voor een vouwgordijn bijna 100 Euro met Velux zelf. Op de Velux site kun je wel het productnummer vinden om zeker te weten dat je het goede besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Rolluiken bevallen overigens prima. De voeding op zonne-energie is een uitkomst! Ik heb ze destijds ook bij een partner gekocht voor een veel betere prijs dan bij Velux zelf en kreeg er ook nog cashback op. De order werd overigens gewoon rechtstreeks vanuit Velux geleverd.
Ook vanuit mijn kant bedankt! In onze "nieuwe" woning voel ik er niet veel voor om het raam om te bouwen naar Integra, maar een automatisch rolluik met zonnepanelen lijkt mij erg interessant. Het dakraam zit in de toekomstige "torenkamer" op de vliering.

En dat van die verzending direct vanuit Velux klopt inderdaad. Die partners schuiven niet eens met dozen, is gewoon dropshipping vanuit Velux zelf. 1 keer de fout gemaakt om rechtstreeks bij Velux te bestellen, echt nooit meer. Ik vind het prijsverschil best wel schokkend.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 11-08-2020 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Als je een goedkoper alternatief wilt is een Velux extern rolgordijn ook erg fijn. Deze verduisterd "maar" 5% volgens de specificaties, maar ik moet zeggen dat het een bak scheelt tegenover géén extern sunscreen hebben.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Zojuist ook even met Velux gebeld: het is ook volgens hen NIET noodzakelijk dat je het rolluik ombouwt naar een Integra voordat je het rolluik installeert. Zoals @Horla aangeeft: dan wel even oppassen met dichtmaken.

Door een beetje googlen heb ik de verwachte prijs van 1000 per rolluik (volgens Veluxshop met ombouwen naar elektrisch) naar 450 per rolluik (zonder ombouwen naar elektrisch) kunnen krijgen.

Nu nog even naar de bouwmarkt met de Duitse naam om te zien of zij ook mijn maat kunnen bestellen. Op hun site is die maat niet genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:46

The Wizard

Moderator Mobile
Patrick_6369 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:32:
Zojuist ook even met Velux gebeld: het is ook volgens hen NIET noodzakelijk dat je het rolluik ombouwt naar een Integra voordat je het rolluik installeert. Zoals @Horla aangeeft: dan wel even oppassen met dichtmaken.

Door een beetje googlen heb ik de verwachte prijs van 1000 per rolluik (volgens Veluxshop met ombouwen naar elektrisch) naar 450 per rolluik (zonder ombouwen naar elektrisch) kunnen krijgen.

Nu nog even naar de bouwmarkt met de Duitse naam om te zien of zij ook mijn maat kunnen bestellen. Op hun site is die maat niet genoemd.
Klopt, heb hem hier ook zelf geinstalleerd op een manuele. Ik heb het buitenom gedaan, heb een relatief vlak dak, goed beloopbaar. Wel eventjes alles goed vastleggen, 1 onderdeel dacht dat mijn dak een skischans was :P

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sebazzz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:24:
Als je een goedkoper alternatief wilt is een Velux extern rolgordijn ook erg fijn. Deze verduisterd "maar" 5% volgens de specificaties, maar ik moet zeggen dat het een bak scheelt tegenover géén extern sunscreen hebben.
Die hebben we nu op zolder, maar verkopen we weer (samen met het huis). Destijds ook voor die buitenzonwering gekozen vanwege de prijs. Had op dat moment even geen pak geld liggen om te investeren in 2 van die rolluiken. Een rolluik werkt wel beter hoor, maar voor het geld hebben we inderdaad veel plezier van die buitenzonwering gehad (want die is echt niet duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sebazzz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:24:
Aanvullend: neem je met nog minder genoegen, en wil je nog meer geld besparen: IKEA verkoopt verduisterende rolgordijnen die aan de binnenkant van een Velux-raam passen, die heb ik aan de binnenkant van mijn zolderraam hangen, en dat scheelt ook al flink wat graden op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

zacht schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Aanvullend: neem je met nog minder genoegen, en wil je nog meer geld besparen: IKEA verkoopt verduisterende rolgordijnen die aan de binnenkant van een Velux-raam passen, die heb ik aan de binnenkant van mijn zolderraam hangen, en dat scheelt ook al flink wat graden op zolder.
Ja - maar het nadeel is dat het rolgordijn, ondanks dat het reflecterend en verduisterend is, wel warm wordt. Dat is precies het probleem dat je met externe zonwering vermijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ook nog een alternatief pitchen: ik heb onze 2 Velux-dakramen voorzien van externe zonwering van een 'eigen merk'. Bijzonder genoeg lijkt dit eigen merk heel erg op het Velux-materiaal zelf en op de pakbon staat ook redelijk duidelijk het Velux-logo ;)

Ik had op beide ramen al verduisterende rolgordijnen (zelfde leverancier), maar dit scheelt qua warmte haast niks. De externe zonwering daarentegen scheelt enorm! Er komt stuk minder stralingswarmte vanaf het raam. Voorheen was het raam zelf behoorlijk heet (dak 60 graden op het westen), maar nu aanzienlijk minder.

In principe is het ook alleen maar nodig in deze hete periode, daarbuiten is er in mijn ervaring niet echt nodig. De prijs is wel heel aantrekkelijk, ik was 45 euro kwijt voor 1 raam. Handbediend, dus wel even wat minder gebruiksvriendelijk. Maar het raam kan gewoon helemaal open en dicht, dus deze weken is de zonwering gewoon permanent naar beneden. Prima budget-oplossing!

Edit, plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yhnmnZLsH2daJ-lGvRqE-YHSRk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AJQVkS3EQMrP4g1yCXM98CKN.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door LoneGunman op 11-08-2020 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:01

3raser

⚜️ Premium member

LoneGunman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:41:
Ook nog een alternatief pitchen: ik heb onze 2 Velux-dakramen voorzien van externe zonwering van een 'eigen merk'. Bijzonder genoeg lijkt dit eigen merk heel erg op het Velux-materiaal zelf en op de pakbon staat ook redelijk duidelijk het Velux-logo ;)

Ik had op beide ramen al verduisterende rolgordijnen (zelfde leverancier), maar dit scheelt qua warmte haast niks. De externe zonwering daarentegen scheelt enorm! Er komt stuk minder stralingswarmte vanaf het raam. Voorheen was het raam zelf behoorlijk heet (dak 60 graden op het westen), maar nu aanzienlijk minder.

In principe is het ook alleen maar nodig in deze hete periode, daarbuiten is er in mijn ervaring niet echt nodig. De prijs is wel heel aantrekkelijk, ik was 45 euro kwijt voor 1 raam. Handbediend, dus wel even wat minder gebruiksvriendelijk. Maar het raam kan gewoon helemaal open en dicht, dus deze weken is de zonwering gewoon permanent naar beneden. Prima budget-oplossing!

Edit, plaatje:
[Afbeelding]
Dat ziet eruit als de standaard buitenzonwering van Velux welke overigens ook vrijwel net zo duur is. Zie hier de prijs van het Velux product in diezelfde webwinkel. Ik heb zelf ook die zonwering en het scheelt natuurlijk wel qua warmte maar ongetwijfeld niet zoveel als een rolluik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:11
Patrick_6369 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:32:

Ik heb in de Velux webshop mijn spullen geconfigureerd. Je krijgt daar dan uiteindelijk een overzicht uit met een productcode. Die code kun je dan weer gebruiken om op de andere site te zoeken. Krijg je meteen de goede maat. Soms staat er iets van een maatcode "die het dichtst in de buurt komt" bij de andere site dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Dat ziet eruit als de standaard buitenzonwering van Velux welke overigens ook vrijwel net zo duur is. Zie hier de prijs van het Velux product in diezelfde webwinkel. Ik heb zelf ook die zonwering en het scheelt natuurlijk wel qua warmte maar ongetwijfeld niet zoveel als een rolluik.
Het scheelt 10-15 euro, dus dat is weer makkelijk verdient. Natuurlijk is het een heel ander product dan rolluiken, maar de prijs is ook een factor 10 minder. Ik denk trouwens dat qua zonwering niet heel veel verschil zit tussen beide oplossingen.

Uiteindelijk warmt de ruimte tijdens zo'n hittegolf toch op, wat voor zonwering je ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 09:01
Wij hebben 2 gigantische Velux ramen op zolder wat ook onze slaapkamer is, had ook mijn oog laten vallen op de automatische externe rolluiken en toch wel een beetje geschrokken van de prijs, maar het is de moeite lijkt me als ik bovenstaande commentaren lees.
Wat mij echter maar niet duidelijk wordt is welke aansturing mogelijk is, het liefst werk ik met Google Home en wil zo min mogelijk extra afstandsbedieningen en hubs, weet iemand of Google Home mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

flip75 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:34:
Wij hebben 2 gigantische Velux ramen op zolder wat ook onze slaapkamer is, had ook mijn oog laten vallen op de automatische externe rolluiken en toch wel een beetje geschrokken van de prijs, maar het is de moeite lijkt me als ik bovenstaande commentaren lees.
Wat mij echter maar niet duidelijk wordt is welke aansturing mogelijk is, het liefst werk ik met Google Home en wil zo min mogelijk extra afstandsbedieningen en hubs, weet iemand of Google Home mogelijk is?
https://pers.velux.nl/he-google-open-mijn-dakraam/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:12

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb ze destijds gekocht bij dakraampje.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-06 09:01
Sorry mijn vraag was niet duidelijk genoeg. Ik wist dat hetwerkt met google home, op de website zie ik dan ook allemaal netatmo producten, ongetwijfeld allemaal leuk van prijs ☹️
Als ik een solar rolluik aankoop, wat heb ik dan minimaal nodig om het te laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

flip75 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Sorry mijn vraag was niet duidelijk genoeg. Ik wist dat hetwerkt met google home, op de website zie ik dan ook allemaal netatmo producten, ongetwijfeld allemaal leuk van prijs ☹️
Als ik een solar rolluik aankoop, wat heb ik dan minimaal nodig om het te laten werken?
https://www.veluxshop.nl/...ve-indoor-climate-control

Startpakket van 250 euro. Daarna 99 euro per extra klinaatsensor. Maar zodra je dat startpakket hebt, kan het spul aan Google Home.

Ik vrees dat dit spul niet voor grof veel minder te krijgen is via een partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-07 09:46
@Patrick_6369 Ik vroeg me af of je ze ondertussen geplaatst hebt en wat je ervaring is? Ik wil zelf 2 dakramen voorzien van deze rolluiken om de temperatuur te verlagen in de zomer en 's avonds het achtergrondlawaai te verlagen als het mogelijk is. We slapen op zolder en merken nu met de lockdown dat het een stuk prettiger is nu er 's avonds weinig verkeer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
@m3gA Nee, ik heb het nog niet geïnstalleerd. Ik heb besloten het eerst een zomer aan te kijken met de warmte met een simpel rolgordijntje aan de binnenkant. De dakramen liggen op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
m3gA schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:43:
@Patrick_6369 Ik vroeg me af of je ze ondertussen geplaatst hebt en wat je ervaring is? Ik wil zelf 2 dakramen voorzien van deze rolluiken om de temperatuur te verlagen in de zomer en 's avonds het achtergrondlawaai te verlagen als het mogelijk is. We slapen op zolder en merken nu met de lockdown dat het een stuk prettiger is nu er 's avonds weinig verkeer is.
Temperatuur verlagen gaat een rolluik natuurlijk niet doen ;)
Warmte buiten houden tot op zekere hoogte wel.

Had zelf ook zitten twijfelen over een rolluik, maar heb inmiddels airco gehangen op zolder.
Geluid zal een rolluik wel wat tegenhouden verwacht ik.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-07 09:46
ZeRoC00L schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Temperatuur verlagen gaat een rolluik natuurlijk niet doen ;)
Warmte buiten houden tot op zekere hoogte wel.

Had zelf ook zitten twijfelen over een rolluik, maar heb inmiddels airco gehangen op zolder.
Geluid zal een rolluik wel wat tegenhouden verwacht ik.
Ik heb al een airco en verduisterende gordijntjes. Maar die houden de warmte niet buiten.Je merkt dat er tussen de ruit en de gordijntjes de lucht opwarmt. Krijg het wel koel met de airco maar hoe minder hard hij moet werken hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamy
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-11-2022
Ik heb SSL rolluiken, al rond 8 jaar. Erg tevreden over. Behalve dat motor/accu vaak stuk ging. In de eerste 3 jaar hebben wij bij alle ramen 2 keer accu/motor laten vervangen. Gelukkig valt het binnen garantie van 3 jaar.
Afgelopen jaren ging het goed, tot nu. Er is weer 1 rolluik, die niks meer doet. Gelukkig staat die nu in gesloten stand. Velux monteur zal pas na 6 weken komen. En voorrij kosten 100 euro. Daarna nog natuurlijk reparatie. En als ik denk dat het na de 4-5 jaar dezelfde probleem kan ontstaan, wordt ik eigenlijk niet echt vrolijk van: lange wachttijd, extra kosten. En wij hebben 3 SSL rolluiken.
Ik vraag mij af of is het mogelijk om zelf het motor/accu module te kunnen vervangen. Heeft iemand ervaring ermee? Waar kan ik vinden welke motor/accu bij mijn rolluik hoort en waar ik die kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kamy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:03:
Ik heb SSL rolluiken, al rond 8 jaar. Erg tevreden over. Behalve dat motor/accu vaak stuk ging. In de eerste 3 jaar hebben wij bij alle ramen 2 keer accu/motor laten vervangen. Gelukkig valt het binnen garantie van 3 jaar.
Afgelopen jaren ging het goed, tot nu. Er is weer 1 rolluik, die niks meer doet. Gelukkig staat die nu in gesloten stand. Velux monteur zal pas na 6 weken komen. En voorrij kosten 100 euro. Daarna nog natuurlijk reparatie. En als ik denk dat het na de 4-5 jaar dezelfde probleem kan ontstaan, wordt ik eigenlijk niet echt vrolijk van: lange wachttijd, extra kosten. En wij hebben 3 SSL rolluiken.
Ik vraag mij af of is het mogelijk om zelf het motor/accu module te kunnen vervangen. Heeft iemand ervaring ermee? Waar kan ik vinden welke motor/accu bij mijn rolluik hoort en waar ik die kan kopen?
Google en je weet het.

Voorbeeldje.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Beim Velux (SSL) Solar Rollladen Motor Akku tauschen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 08:36
Weet er iemand uit ervaring of de SSL ook op een raam met een zelfregulerende ventilatie unit (zzzz214k) past? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

LoneGunman schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:41:

Edit, plaatje:
[Afbeelding]
Dit ziet er interessant uit!
Ik heb zelf twee Velux dakramen op de eerste verdieping. De grootste maat ook (UK08). De zonwerende rolgordijntjes helpen inderdaad weinig: ze worden heel erg warm en je voelt dan echt die stralingswarmte.
De montage ziet er eenvoudig uit... Vanavond maar eens bestellen denk ik! Het kost mij ongeveer 130 euro voor twee stuks.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@Nyarlathotep ik heb dezelfde ervaring als @LoneGunman

Oorspronkelijk wilde ik ook rolluiken zoals ik ze ook bij al mijn ramen heb maar ik vond het een vrij dure oplossing, vandaar eerst gekozen om 1 raam met de velux externe zonwering te proberen.

Ik heb die 6 jaar geleden voor 1 dakraam gekocht (combi pakket met intern blinderingsrolgordijn) het temperatuur verschil was duidelijk merkbaar (tussen beide ramen), 2 jaar later ook voor mijn andere dakraam gekocht.

In de praktijk klik ik ze 1 keer per jaar vast en los dus ik ben blij dat ik niet voor elektrisch ben gegaan. Monteren was minder werk dan het uitpakken en kan van binnenuit het venster gedaan worden.

Bij standaard maten bij de Hornbach gewoon op voorraad en vaak een van de goedkoopste. Het was wel even goed opletten met model/type nummer conversie.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2021 11:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 14:48

NDF82

Doomed Space Marine

@DukeBox : Hoe zit het met vuil worden van de externe zonwering met 1 keer per jaar openen/sluiten? Want dat weerhoud me nog toe. Kun je het "gordijn" makkelijk van het venster halen om schoon te maken?

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

NDF82 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:09:
@DukeBox : Hoe zit het met vuil worden van de externe zonwering met 1 keer per jaar openen/sluiten? Want dat weerhoud me nog toe. Kun je het "gordijn" makkelijk van het venster halen om schoon te maken?
Op zich is het er makkelijk af te halen maar vuil wordt het eigenlijk niet. Af en toe wat vogel poep maar met de eerst volgende regenbui spoelt dat er weer af.

Dit is een foto van een die er al 6 jaar op zit en ik nog nooit heb schoon gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LT2TipRGrLopxBu-2WQJtAcGePo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkMXzDz6VzyEgMrNC5BmnyoM.jpg?f=fotoalbum_large

Bij montage moet je een stuk schuim er uit halen (is 1 vast stuk) die heb ik bewaard voor het geval ik hem er uit zou moeten halen maar dat ligt nog steeds ergens in het knieschot.

Ik denk dat een rolluik viezer wordt aan de buitenkant (bij mijn ramen wel zo in ieder geval) vogelpoep blijft daar veel langer op zitten en die kan je niet van binnenuit schoonmaken. Ook de binnenzijde wordt stoffig etc, als ik het ooit opnieuw zou doen zou ik beide ramen openslaand nemen i.p.v. maar de helft, dan kan je er van binnenuit tenminste af en toe een doekje over halen.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 14-06-2021 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-07 14:48

NDF82

Doomed Space Marine

@DukeBox goed om te weten. Ga ze vanavond direct bestellen! Zal m'n ervaringen tzt ook delen in dit topic :-)

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Deurenkletser
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb ook een SSL gekocht op zonne energie voor een SK06. Ik was bezig met de installatie, echter bij het boren van de 3 gaten voor de zijgeleiders is de Velux handleiding totaal niet duidelijk.

Heeft iemand daar wat tips of fotos van hoe het juist moet?

In de handleiding staat namelijk gewoon dat je 2x3 gaten moet boren op de aangegeven plaats. Er staan geen afmetingen bij en je kan met die geleider schuiven. Ik heb schrik dat als ik hem min of meer bevestig zoals in de handleiding de rolluik niet tot onder komt. Als je de tekeningen volgt dan komt het profiel niet tot aan de onderkant van het dakraamprofiel.

Alvast bedankt voor eventuele verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-07 08:36
@Deurenkletser : is dit nog gelukt? Ik ben van plan om binnenkort eenzelfde type te plaatsen en voorkom graag dat ik hetzelfde probleem ondervind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 22:34

Guldan

Thee-Nerd

DukeBox schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:25:
[...]

Op zich is het er makkelijk af te halen maar vuil wordt het eigenlijk niet. Af en toe wat vogel poep maar met de eerst volgende regenbui spoelt dat er weer af.

Dit is een foto van een die er al 6 jaar op zit en ik nog nooit heb schoon gemaakt.
[Afbeelding]

Bij montage moet je een stuk schuim er uit halen (is 1 vast stuk) die heb ik bewaard voor het geval ik hem er uit zou moeten halen maar dat ligt nog steeds ergens in het knieschot.

Ik denk dat een rolluik viezer wordt aan de buitenkant (bij mijn ramen wel zo in ieder geval) vogelpoep blijft daar veel langer op zitten en die kan je niet van binnenuit schoonmaken. Ook de binnenzijde wordt stoffig etc, als ik het ooit opnieuw zou doen zou ik beide ramen openslaand nemen i.p.v. maar de helft, dan kan je er van binnenuit tenminste af en toe een doekje over halen.
Ik heb ook 2 van die met rolgordijn zelf gemonteerd. Dat viel 100% mee. Als je alleen die buitenzonwering moet monteren is het helemaal makkelijk. Ik heb ook bij dakraampje besteld besteld.

Bij mij worden ze ook nooit vies. Er wordt alleen gewaarschuwd dat je de buitenzonwering niet nat mag oprollen. Verder houd dit echt heel veel warmte tegen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Niwla

dat dus....

DukeBox schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]

Ik overweeg deze buitenzonnewering straks ook te plaatsen op twee dakramen op een slaapkamer (van ons nog te bouwen huis). Ik ben wel benieuwd of de zonnewering niet klappert op het moment dat het wat meer waait? En hoe groot is het risico dat de wind er flink onder komt?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Niet online
Niwla schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Ik overweeg deze buitenzonnewering straks ook te plaatsen op twee dakramen op een slaapkamer (van ons nog te bouwen huis). Ik ben wel benieuwd of de zonnewering niet klappert op het moment dat het wat meer waait? En hoe groot is het risico dat de wind er flink onder komt?
Ze kunnen best wat wind hebben. Vaak waait het in de zomermaanden toch niet hard zo als bijvoorbeeld nu. En mocht er wel een storm in aantocht zijn is het makkelijk om ze even in te rollen: vaak schijnt de zon dan ook niet ;)

Er is 1x eentje losgekomen, 1 v/d 2 haakjes. Klapperen doen ze sowieso niet echt, wegens de flexibiliteit van het doek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

@Niwla Ik sluit mij ook aan bij @LoneGunman. Ik kan mij niet herinneren ze ooit te hebben horen 'klapperen' maar tijdens de donkere maanden heb ik ze ook vrijwel altijd ingerold zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

kamy schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 14:03:
Ik heb SSL rolluiken, al rond 8 jaar. Erg tevreden over. Behalve dat motor/accu vaak stuk ging. In de eerste 3 jaar hebben wij bij alle ramen 2 keer accu/motor laten vervangen.
Is het hier bij gebleven?
Ik vraag mij af of is het mogelijk om zelf het motor/accu module te kunnen vervangen.
Je kreeg
van @Wolly deze link.
Heb je zelf al een vervanging gedaan en hoe ging dat en tegen welke prijs?
In de video is te zien dat die batterijen boven in die "rol" zitten en die plaats zal in de zomer best heet zijn. Lijkt me niet zo goed voor de accu.... en als het in de winter een keer een aantal dagen -10 graden C is .... dan zit die accu er ook in. Hmm lijkt me niet zo duurzaam, das anders dan wat ik van Velux gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:39

Bluebe

Roar

Hier geen ervaring met zelf plaatsen, ik heb ze laten plaatsen toen wij onze 3 oude velux dakramen gingen vervangen. We hebben ze nu een maand of 6 en erg tevreden mee. Zoals al genoemd best wel heftig prijskaartje. Wij gebruiken ze gewoon in combinatie met handmatige ramen, die kunnen als het rolluik naar beneden is nog steeds een stukje open om te luchten. Ik vind wel dat ze veel geluid maken, helemaal in vergelijking met Somfy RS-100 Solar rolluiken die we op andere ramen hebben.

Bediening doen we via de draadloze wandbediening die er bij zit en via de tahoma switch. Toevoegen in de tahoma was niks anders als even het configuratie knopje indrukken van de wandbediening dan gaat het rolluik een stukje heen en weer en dan kan je hem toevoegen in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Crash schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:54:
Weet er iemand uit ervaring of de SSL ook op een raam met een zelfregulerende ventilatie unit (zzzz214k) past? :)
Ja, werkt gewoon. Die ZZZ214 is enkel niet te combineren met een MHL of integratie venstenser.. Met SSL geen combinatie;

@route99 ja toch wel, is onderdeel dat redelijk vaak vervangen moet worden, vooral de batterijen. Vaak omdat ze ook lang in een doos gezeten hebben alvorens ze geplaatst worden. In veel winkels liggen sommige dozen tijdje op schap.

[ Voor 25% gewijzigd door SadisticPanda op 09-07-2023 22:08 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Pagina: 1