VBA Excel blokkeren openen van bestand op bepaalde share

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Hi,

ik vroeg me af of het mogelijk is om in VBA iets te knutselen wat ervoor zorgt dat controleert of het bestand vanaf een bepaalde share is geopend en dan een (fout)melding geeft.

Omdat ong. 15 man tegelijkertijd gebruik kan maken van hetzelfde formulier is geadviseerd om de bestanden naar een lokale map te kopieëren en van daaruit te openen en dus niet vanaf de share. Sommigen doen dit alsnog en dan lopen we tegen conflicten aan. Ik zou daarom iets in VBA erbij willen zetten dat controleert of dit van share X wordt geopend en zo ja: (fout)melding en verzoek om opnieuw te beginnen maar dan vanaf een lokale map. Heb gezocht maar helaas nog niets gevonden.

¯\_(ツ)_/¯

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maak er een template van. Als je dan dubbelklikt op het bestand, wordt een nieuw bestand gemaakt op basis van dat template. En vervolgens maak je het template read-only op de share (met NTFS permissies), dan kan deze ook niet overschreven worden.

Maar met VBA kun je inderdaad ook controleren wat het bad van het eigen bestand is. Dat is ook niet heel moeilijk zelf te vinden, toch?

https://duckduckgo.com/?q...e+path&t=canonical&ia=web -> https://stackoverflow.com...-current-worksheet-in-vba

[ Voor 8% gewijzigd door Room42 op 10-08-2020 13:27 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 16:43
Ik ga met die VBA tip eens kijken of ik daar wat mee kan. Deze had ik nog niet gevonden.

Ik heb een aantal mogelijkheden geprobeerd, maar ze geven me óf alleen de bestandsnaam óf helemaal niets. Nog geen enkele keer het hele (test)path gezien met de bestandsnaam. Ik ben aan het testen in C;\Temp\submap\

MsgBox ActiveWorkbook.Path
MsgBox Application.ActiveWorkbook.Path
MsgBox ThisWorkbook.Path
MsgBox Application.ThisWorkbook.Path

MsgBox ActiveWorkbook.FullName
MsgBox ThisWorkbook.FullName
MsgBox ThisWorkbook.Name
MsgBox Application.ActiveWorkbook.FullName

Welke mogelijkheid kan ik nog proberen om het hele pad (evt. met bestandsnaam) te krijgen?

Edit: omdat het al een template is, opent een nieuw bestand en deze is nog niet eerder opgeslagen. Daardoor is het path ook niet te geven. Ik zal iets anders moeten bedenken.

[ Voor 103% gewijzigd door M.v.Veelen op 10-08-2020 14:45 ]

¯\_(ツ)_/¯