Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLatuny
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-04 15:42
Mijn vraag
Welk programma kan ik downloaden dat mijn B550 moederbord voorziet van de nodige updates en instellingen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
ROG STRIX B550-F GAMING

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
gegoogled, maar vind alleen een downloadsite van ASUS, met de individuele driver updates. Ik hoopte dat er een overkoepelend programma is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLatuny
I think I found it, the Armoury Crate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 10:48
Heb je Windows 10 en gebruik je windows update? Dat zou je moeten voorzien van de nieuwste updates voor al je hardware. Ik heb het wel vaker meegemaakt dat Windows update bepaalde drivers overslaat, maar dit is meer uitzondering dan regel.

Je kunt tevens in apparaatbeheer (windows 10: rechtermuisklik op startknop -> apparaatbeheer) even nagaan of er componenten zijn die niet (of onjuist) voorzien zijn van drivers. Die zul je wél handmatig moeten doen.

Het enige wat ik mij kan voorstellen, dat je direct van ASUS moet downloaden en niet kan verkrijgen via Windows update, is een BIOS updater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLatuny
Thanks Faloude. Was echter opzoek naar de programma die bij de moederbord hoort en dat is inderdaad Armoury Crate.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Mijn advies, niet doen.
Nergens voor nodig en is alleen maar meer troep op je PC die dan ook nog eens negatief je opstarttijd beïnvloedt.

Het beste ben je af door af en toe kijken bij AMD zelf voor een chipset driver en bij AMD / nVidia voor je grafische kaart en de rest is eigenlijk vanaf dag 1 al prima.

Mijn tip is dan ook om de download pagina van jouw ASUS moederbord als een favoriet op te slaan en af en toe eens bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

dubbel blijkbaar

[ Voor 91% gewijzigd door millman op 11-08-2020 05:48 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Zo eens met @bierschuit, waarom zou je de 37 stukken software willen hebben. 95% heb je nooit nodig en die overige 5% sporadisch.

Ik kom persoonlijk niet verder dan 'fastboot' tool, that's it.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
en als je toch graag iedere laatste driver voor ieder stukje hardware up-to-date wil hebben en niet wil leunen op Windows update: Snappy Driver Installer Origin (SDIO) is een piepklein, gratis tooltje dat precies die taak uitstekend oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En als het gaat om de UEFI update, die zou ik zelf alleen doen als het nodig is,bijvoorbeeld omdat je tegen performance problemen aanloopt. Even de update downloaden en laden vanaf een USBstickje, dan heb je dat ook zo gedaan.
Als het bord net uit is kan het nog wel eens wat betere prestaties geven, maar na verloop van tijd zijn het voornamelijk bugfixes. Loop je niet tegen die bugs aan, dan is updaten ook niet echt heel noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLatuny
Bedankt voor jullie advies. Helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-05 15:51

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Ik heb hetzelfde mobo, Armoury Crate is alleen handig voor het bedienen voor de RGB, maar daar gebruik ik zelf Asus Aura Sync voor.
Armoury Crate moest zonodig mijn LAN drivers updaten. Eenmaal toen de nieuwe driver was geinstalleerd ging mijn internet snelheid van 550/550 naar 200mbit. Niet installeren dus :P

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
d22wth schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:36:
Ik heb hetzelfde mobo, Armoury Crate is alleen handig voor het bedienen voor de RGB, maar daar gebruik ik zelf Asus Aura Sync voor.
Armoury Crate moest zonodig mijn LAN drivers updaten. Eenmaal toen de nieuwe driver was geinstalleerd ging mijn internet snelheid van 550/550 naar 200mbit. Niet installeren dus :P
Idem en zelfs voor RGB instellingen gebruik ik Armory Crate en Aura Sync ook al niet meer en gebruik nu een FreeWare programma dat tijdje geleden door een MedeTweaker hier werd aangeraden, dat imho stukken stabieler werkt als die hele Asus software bende..

Zo vreemd, die hardware boeren kunnen hele goede hardware maken, maar hun supportsoftware lijkt wel af en toe door een 12 jarig neefje als schoolproject te zijn gemaakt |:(

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 19:50
@ArranChace

Welk programma voor RGB is dat dan dat je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
Astratuner schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:27:
@ArranChace

Welk programma voor RGB is dat dan dat je gebruikt?
OpenRGB heet het, het een opensource project op Github.
Absoluut niet flashy, schijnt ook nog niet te werken met alle type borden, maar als het werkt werkt het ook best goed.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Pagina: 1