Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-02 07:30
Mijn vraag
Op mijn inmiddels 10 jaar oude desktop zit een Intel Core I7 870 processor die ontzettend warm wordt. De koeler is een Intel E41759-002. Kan ik die vervangen door deze zo goed beoodeelde koeler?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Fernan op 10-08-2020 15:26)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fernan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:47:
Mijn vraag
Op mijn inmiddels 10 jaar oude desktop zit een Intel Core I7 870 processor die ontzettend warm wordt. De koeler is een Intel E41759-002. Kan ik die vervangen door deze zo goed beoodeelde koeler?

...

...
zoals @Verwijderd aangeeft als jij nog een nieuwe koeler voor dat socket kan vinden is het prima.

Echter tenzij de ventilator op die koeler stuk is. moet hij gewoon je cpu koelhouden.
Waarschijnlijk zit er wat stof in, en is je thermal paste compleet uitgehard, en moet die gewoon vervangen worden.

Dus ik zou dat eerst proberen voor je een nieuwe koeler gaat aanschaffen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als jij een cooler koopt die op Socket 1156 past, dan kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja.

En van de Coolermaster website:
CPU Socket
......LGA1156......
Wel moet je moederbord 'even' uit de kast.

[ Voor 23% gewijzigd door PD2JK op 10-08-2020 12:51 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fernan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:47:
Mijn vraag

...

...
zoals @Verwijderd aangeeft als jij nog een nieuwe koeler voor dat socket kan vinden is het prima.

Echter tenzij de ventilator op die koeler stuk is. moet hij gewoon je cpu koelhouden.
Waarschijnlijk zit er wat stof in, en is je thermal paste compleet uitgehard, en moet die gewoon vervangen worden.

Dus ik zou dat eerst proberen voor je een nieuwe koeler gaat aanschaffen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:24
Is ook afhankelijk van je huidige behuizing natuurlijk, heb je genoeg hoogte? Welke moederbord heb je, heeft deze een 4-pin PWM connector voor de CPU koeler? Is niet noodzakelijk maar regelt wat mooier qua snelheid, hoewel 3-pin spanningsgestuurd ook wel wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Misschien kan je moederbord ook een xeon variant aan. Daar heb je ook 6 cores (12 threads) met een hogere snelheid en dezelfde tdp voor een paar tientjes. Die worden over het algemeen ook minder warm.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@DukeBox
Ik denk dat je in de war bent met LGA1366, daar zijn inderdaad hexa-cores voor te krijgen.
1156 helaas niet.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

PD2JK schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:56:
Ik denk dat je in de war bent met LGA1366.
Ah ja je hebt gelijk, 1136 was denk ik een van de weinige sockets waar de core xeon generatie dezelfde socket gebruikte.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernan
Geweldig om zo snel zoveel reacties te krijgen. Ik had bedacht om de koeler los te maken en gelijk een betere te installeren. Maar als het moederboard dan los moet zie ik het niet meer zitten. Begrijp ook niet waarom dat los moet. Mogelijk zou inderdaad kunnen zijn dat die koelpasta na zoveel jaar niet meer goed is.
Heb al een poging gedaan om die koeler los te krijgen. Die vier plastic busjes draaien en dan zou die los moeten komen, maar dat zit toch erg vast. Maar de processor loopt nu naar de 100 graden en zo kan/wil ik niet verder.
Ga nog weer een poging doen om hem los te maken. Koelpasta heb ik al.
Ik meld me straks weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Fernan
De vier zwarte pennen met de pijl mee draaien (kwartslag), daarna omhoog trekken.
Use the force. ;)

Voor installatie moet je ze weer terugdraaien, koelpasta ter grootte van een rijstkorrel erop, en dan de koeler erop drukken. De vier pennen stevig aandrukken, dan hoor je, meestal, niet altijd, een soort van klik geluid.

[ Voor 50% gewijzigd door PD2JK op 10-08-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:55
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim bevestig je met pushpins net als de Intel boxed koeler en hoeft je moederbord niet uit de behuizing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fernan
Hallo allemaal,

Iedereen heel hartelijk bedankt voor zijn bijdrage. Je valt hier in een warm bad! Het was een avontuur dat je niet te vaak moet doen, slecht voor je hart.
Punt was inderdaad om die zwarte pennen omhoog te trekken. Na wat geworstel lukte dat en koelsysteem kwam makkelijk los. Ja, de pasta was inderdaad verdroogd, maar of dat het probleem was is dan nog niet duidelijk. Met Alkohol schoongemaakt, en toen kwam eigenlijk de grootste klus: die pennen er weer goed in krijgen. Lukte niet, met teflonspray en een wattenstaafje de boel gesmeerd en uiteindelijk gelukt. Ja dan moet windows nog maar opstarten, duurde voor mijn gevoel ondanks de sd-schijf 2x zo lang en ja, dat kwam hij..
Malwarebyte laten scannen. Bij die scan liep de temperatuur vroeger op tot 98 graden. En zowaar, komt niet meer boven de 80 graden> Geweldig.
Bij het opstarten bleek de fan voor in de kast niet te draaien! Eruit gehaald, schoon gemaakt en onder mijn handen begint hij weer.draaien. Het systeem dat ik al een beetje had afgeschreven draait weer als een zonnetje. Tja, dat had ik toch even eerder moeten doen!

Allemaal nogmaals hartelijk dank.
Pagina: 1