Duimse (1") buizen voor 2x UTP + Coax

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
In bestaande bouw wil ik een studeerkamer, 3 slaapkamers, en een woonkamer voorzien van een coax C9 en twee Cat 6A per kamer. Switch en splitter/versterker in de meterkast. Ik ben bij de lokale bouwmarkt gaan testen of ik 3 kabels met 7mm buitendiameter in een 3/4" buis krijg en dat gaat niet lekker. Je krijgt ze er nét in maar bij het geringste drukpuntje op de buis of bocht zit de zaak muurvast.

Heeft iemand een idee bij welke zaak ik duimse (1") buizen kan krijgen? Hornbach, Praxis, Gamma, Karwei, allemaal niet. Alternatief is een 3/4" buis voor de twee UTP kabels en een 5/8" buis voor de coax maar twee buizen per kamer trekken wordt in delen van de vloer kort na de meterkast ook een ellende.

[ Voor 7% gewijzigd door Oscar Whiskey op 10-08-2020 12:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
@Oscar Whiskey En wat als je cat6 pakt ipv cat6a? Doet ook gewoon 10Gbit tot 55 meter. Overspraak ga je met 3 kabeltjes in een buis geen last van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Wellicht een optie, maar dan moet die Cat 6 daadwerkelijk dunner zijn dan 6.5 á 7mm buitendiameter. Zal eens Googlen welke diameters we over praten.

Maar als iemand de gouden tip heeft voor duimse buizen hoor ik dat nog steeds heel graag! :)

[ Voor 43% gewijzigd door Oscar Whiskey op 09-08-2020 23:35 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Cat6 is gemiddeld 5.6 mm en zelfs te krijgen in 5.3 mm.
Cat6a is volkomen onzin in een thuissituatie.

Dat is enkel zinvol in gebouwen bekabeling waar grote bundels kabels bij elkaar liggen en je op 10Gbps last kunt krijgen van Alien Next storing.
Dat kan thuis nooit optreden.

Dus voor iedereen die dit leest en denkt "ik ga voor kwaliteit" en neem Cat6A, Cat7, Cat7A, CAT8 of nog erger afgeschermde kabel, niet doen.
Neem gewoon Cat6

Afgeschermde kabel is nog grotere onzin, twisted kabel kan niet van buiten beïnvloed worden door storingen van buiten.
Elke storing wordt door de twist opgeheven, enkel Alien Next storing kan van invloed zijn en die komt thuis nooit voor.
En met afscherming moet je ook nog heel goed centraal aarden, omdat je ander last van aardlussen en common mode spanningen kunt krijgen.

[ Voor 49% gewijzigd door Ben(V) op 10-08-2020 12:23 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:21
Oscar Whiskey schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:29:

Maar als iemand de gouden tip heeft voor duimse buizen hoor ik dat nog steeds heel graag! :)
Geen idee in welke fysieke winkel je dit als particulier kunt halen. Maar genoeg webshops waar je het gewoon kunt bestellen toch?

Anders gewoon eens bij een plaatselijke installateur vragen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Via het net bestellen wordt lastig, verzenden van 4m buis wordt meestal heel duur zeker ten opzichte van de kosten van de buis.

Ik zou het eens bij warmteservice proberen, wat die niet op voorraad hebben willen ze meestal wel bestellen en dan kun je het in de winkel afhalen.
Die winkels zitten overal.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
Oscar Whiskey schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:29:
Wellicht een optie, maar dan moet die Cat 6 daadwerkelijk dunner zijn dan 6.5 á 7mm buitendiameter. Zal eens Googlen welke diameters we over praten.

Zelf bij sandervunderink besteld bos kost iets van 35 euro incl verzenden. Moet je er wel 25 nodig hebben natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 00:13:
Via het net bestellen wordt lastig, verzenden van 4m buis wordt meestal heel duur zeker ten opzichte van de kosten van de buis.
Wat ik zie is er voornamelijk een minimum bestelgrootte... Denk dat ze deze orders rechtstreeks door de groothandel laten dropshippen ofzo.

Technische Unie wil ook prima 1 lengte buis gratis komen bezorgen. :P Maar daar kun je als particulier niet bestellen.
Ik zou het eens bij warmteservice proberen, wat die niet op voorraad hebben willen ze meestal wel bestellen en dan kun je het in de winkel afhalen.
Die winkels zitten overal.
Dacht ik ook al aan maar in hun webshop kwam ik het niet tegen. Geen idee of ze het dan kunnen bestellen.

@Oscar Whiskey ik kwam deze net nog tegen: https://www.wildkamp.nl/p...e-uitvoering-l-4-m/860804
Geen idee of je een vestiging in de buurt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bezorgkosten zie je meestal pas helemaal achteraan en ik zag al een webshop die waarschuwde dat een bundel van 100 qua kosten ongeveer even duur werd als een enkele buis.

Maar je hebt gelijk webshops genoeg die ze leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Gedoe met webshops is dat ik ruim moet bestellen en vaak met minimumafname volumes zit. Het handigste is gewoon een in winkel in de buurt waar ik nog een stukje haal als ik tekort kom, of halverwege bedenk dat ik nog een buis extra trek, enz.

Maar, ik ga de bovengenoemde tips even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ruim bestellen lijkt met met de kosten van een buis niet het probleem, beter mee verlegen dan om verlegen.
Maar verzendkosten zijn duidelijk een issue met elektra buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Oscar Whiskey schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:02:
Het handigste is gewoon een in winkel in de buurt waar ik nog een stukje haal als ik tekort kom, of halverwege bedenk dat ik nog een buis extra trek, enz.
Ik zou een installateur proberen. Grote kans dat het daar gewoon in het magazijn ligt.

Maar die zij nu wellicht gesloten met de bouwvak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:31
Kan je meerdere 19mm buizen leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 18:46
Die 1" buis hebben de meeste installateurs ook niet liggen.
Wordt gewoon besteld op project basis.

In welke omgeving woon je?
Er zijn best wel wat kleine installateurs met een webshopje verspreid over Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Zuid Limburg.. Google wil niet echt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
popie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:37:
Kan je meerdere 19mm buizen leggen?
Kan, maar liever niet. Te breed freeswerk zo, moet ook ruimte openhouden voor reeds aanwezige leidingen in de deklaag van de vloer. Daarbij wil ik alle buizen onder de dorpels van de kamers door laten lopen zodat ik niet door muren hoef, maakt het een stuk eenvoudiger.

[ Voor 19% gewijzigd door Oscar Whiskey op 10-08-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kun je geen (blauwe/rode) buitenmantel van een flexibele waterleiding gebruiken? Dat ligt vaak wel bij de lokale bouwmarkt. Kan wel uit de klauwen lopen bij grotere hoeveelheden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
MikeyMan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:57:
Kun je geen (blauwe/rode) buitenmantel van een flexibele waterleiding gebruiken? Dat ligt vaak wel bij de lokale bouwmarkt. Kan wel uit de klauwen lopen bij grotere hoeveelheden natuurlijk.
Lekker als je aan het klussen bent en je opeens een waterleiding tegenkomt waar netwerkkabels doorheen lopen. Graag de daarvoor bestemde buizen voor gebruiken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

Omdenken: waarom de vereiste om twee maal UTP te doen? Is dat niet op te lossen met waar nodig een switch (of als het om WiFi gaat: een Unify In-Wall AP waar weer één of meerdere ethernet poorten op zitten?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Was die flexibele buizen al aan het overwegen maar die dingen zijn een factor 3 aan kosten als het niet meer is.

Indien ik die gebruik neem ik witte en verf ik er snel een afwijkende kleur strepen overheen om aan te tonen dat het dus om iets afwijkends gaat. Heb altijd nog wel een potje van het een of ander liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Ben(V) schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:55:
Cat6 is gemiddeld 5.6 mm en zelfs te krijgen in 5.3 mm.
Cat6a is volkomen onzin in een thuissituatie.

Dat is enkel zinvol in gebouwen bekabeling waar grote bundels kabels bij elkaar liggen en je op 10Gbps last kunt krijgen van Alien Next storing.
Dat kan thuis nooit optreden.

Dus voor iedereen die dit leest en denkt "ik ga voor kwaliteit" en neem Cat6A, Cat7, Cat7A, CAT8 of nog erger afgeschermde kabel, niet doen.
Neem gewoon Cat6

Afgeschermde kabel is nog grotere onzin, twisted kabel kan niet van buiten beïnvloed worden door storingen van buiten.
Elke storing wordt door de twist opgeheven, enkel Alien Next storing kan van invloed zijn en die komt thuis nooit voor.
En met afscherming moet je ook nog heel goed centraal aarden, omdat je ander last van aardlussen en common mode spanningen kunt krijgen.
Sterker nog, ik zou gewoon Cat5e nemen als het daarmee wel lukt. En ook overwegen één in plaats van 2 UTP-kabels te trekken, als het echt moet zet je dan een switch neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
brambo123 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:37:
Die 1" buis hebben de meeste installateurs ook niet liggen.
Wordt gewoon besteld op project basis.
Kan ook. Dan nog willen ze het misschien wel bestellen.
Oscar Whiskey schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:51:
Zuid Limburg.. Google wil niet echt helpen.
Asten mag niet echt meer in de buurt heten zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moet er digitale TV over die coax komen? Zo nee, dan zou ik gewoon met MoCa setjes gaan werken. Stuurt retestabiel Gbit over die coaxkabels. Verder zou ik zoals een ander al aangaf hooguit 1 UTP langs een coax in een buis trekken (als dat al lukt), en verder met een switch gaan werken.

Jamaar Eagle, die aansluitdozen hebben twee outlets?
Ja, en betekent dat dan ook dat je die maar alletwee moet aansluiten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Doel is om een voorbereiding te treffen, mochten we daar digitale TV willen.

Jamaar Eagle, ik wil daar graag twee punten. Eén voor een device (PC/laptop/klein servertje), en een tweede voor een wifi AP of wellicht een tweede device.

Het is niet dat ik op dit moment een lijst met devices heb om alle patchpunten te vullen maar nu wordt de zaak gerenoveerd. Ik wil niet over 3 jaar denken: "had ik maar..." Daarbij is de gezinsexpansie recentelijk van start gegaan en geen idee waar en wanneer dat eindigt en wie waar komt te maffen, spelen, studeren, enz. Switch-achter-switch vind ik een lelijke oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Oscar Whiskey op 10-08-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
V.w.b. die buizen, ik ga gewoon lokale installateurs bellen of ze me de nodige meters kunnen verkopen tegen een normaal tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je er toch sowieso wifi wilt, pak dan een Ubiquti In wall. Die hebben goede wifi en een ingebouwde switch met (iirc) 3 of 4 poorten.

En als je switch achter switch een lelijke oplossing vindt: Hoe sta je dan over twee core switches in een patchkast die een uplink met elkaar hebben? Da's toch ook switch achter switch?

Nofi, van mij mag je best moeilijk doen hoor, maar dan moet je er ook niet van staan kijken dat het trekken van nieuwe kabels inclusief infrezen van nieuwe buizen je klauwen met geld kost.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Misschien begrijp ik de use case niet zo; maar je gaat zo te zien max 2 kabels tegelijk trekken? Is het niet handiger om nu gewoon 2x Cat6 erdoorheen te trekken, en als je nog eens TV nodig hebt een stel nieuwe kabels erdoorheen te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-09 12:22
Oscar Whiskey schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:09:
Doel is om een voorbereiding te treffen, mochten we daar digitale TV willen.

Jamaar Eagle, ik wil daar graag twee punten. Eén voor een device (PC/laptop/klein servertje), en een tweede voor een wifi AP of wellicht een tweede device.

Het is niet dat ik op dit moment een lijst met devices heb om alle patchpunten te vullen maar nu wordt de zaak gerenoveerd. Ik wil niet over 3 jaar denken: "had ik maar..." Daarbij is de gezinsexpansie recentelijk van start gegaan en geen idee waar en wanneer dat eindigt en wie waar komt te maffen, spelen, studeren, enz. Switch-achter-switch vind ik een lelijke oplossing.
Ik denk dat je eerder spijt gaat krijgen dat je nu zo moeilijk aan het doen bent. Ik zie niet gebeuren dat het binnen nu en 20 jaar een probleem gaat worden om "maar" 5GBit te kunnen gebruiken, dus voorlopig kun je gewoon met cat5e af. Daarnaast zie ik binnen nu en 20 jaar het gebruik van netwerkkabels eerder afnemen dan toenemen. alle apparaten hebben tegenwoordig gewoon wifi, en een enkele kabel is zat voor een accesspoint.

En zelfs als je in een scenario terecht komt waar je écht een vaste netwerkaansluiting nodig hebt én bijv een digitale TV hebt op een ander Vlan, dan kun je dat ook nog wel oplossen door verbindingen te trunken met een wat slimmere switch. Of je trekt TZT even nieuwe kabels door dezelfde buis (in dat scenario heb je immers de coax niet meer nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:58
als je ze bij aanleg gelijk in de buis steekt past het echt wel hoor..
ik heb zelf overal coax RG6/C9 + dual draka uc900) in een 19mm pijp aangelegd ( wel wetende dat het er nooit meer uitkomt...)

moest dat kunnen + lege 19mm pijp als reserve ...

in bureau heb ik zelfs coax + 4 x utp in 1" pijp , die is nadien getrokken omdat die buis 1m lang is en 1 flauw 20graden bochtje maakt en dan in een kabelgoot uitkomt :)

moest je echt willen gaan voor 1'" buis, in belgie zijn er zat DHZ zaken die ze standaard hebben
mcDavid schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Daarnaast zie ik binnen nu en 20 jaar het gebruik van netwerkkabels eerder afnemen dan toenemen. alle apparaten hebben tegenwoordig gewoon wifi, en een enkele kabel is zat voor een accesspoint.
helaas deel ik je mening niet ... ik zie bandbreedte op kabel aanzienlijk sneller toenemen dan wifi technologie
(los van of je het thuis hebt / wil etc)... utp kabel zit al op 10gbps op 100m afstand ...
wifi AX routers komen nog niet aan de 1gbps op pakweg 10meter
bijkomstig bouwen we steeds maar steviger, isolatie word alsmaar beter ...
nee tenzij 60ghz serieuze verbeteringen gaat aanbrengen blijf ik wifi als semi-onbetrouwbaar medium zien

[ Voor 52% gewijzigd door ijske op 10-08-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als de buis nog gelegd moet worden kun je tevoren de kabel erin trekken, dan heb je geen last van de bochten en moet het mogelijk zijn 2x Cat6 en een coax kabel in een 3/4 buis te krijgen.

Moet je wel dunne coax nemen maar de demping waar je dan eventueel last van kunt krijgen vang je simpel op met een antenne versterker.

En Cat 6A is zo wie zo volkomen onzin in een thuissituatie.
Cat6 voldoet prima en kan tot 55m ook 10Gbps aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Ik ga het advies van een aantal ter harte nemen en slechts 1 UTP en 1 Coax per kamer aanleggen.

Een van de redenen is ook dat ik dan makkelijk 1 inbouwdoos kan gebruiken, een Hirschmann EDB 02U: https://www.hirschmann-mu...0608/groups/g+c+a+nr+view

Volgens de specs zou die inbouwdoos prima moeten zijn.

Heb ik nog een zijdelingse vraag, is Hirschmann KOKA 799 nog aan te bevelen als Coax kabel? 6 jaar geleden adviseerde men mij deze in de Ziggo community maar nu zie ik dat vooral iedereen gooit met "4G Proof". Dan zou ik uitkomen op de KOKA 9. Is dit 4G Proof marketing gelul of serieus advies? Heb nog voldoende KOKA 799 in bezit, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Oscar Whiskey weet niet wat voor installatiemateriaal je verder hebt, maar deze Hirschmann is zo te zien op Niko gebaseerd. Er zijn tegenwoordig van de andere merken ook genoeg alternatieven die mooi bij je stopcontacten passen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 11-08-2020 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Je kan ook een cat6a en een goede coax gewoon langs de 3/4 pijp ty-rappen met daarin een gewone cat6, dan kun je àls je later nog een extra cat6a zou willen hebben, die cat6 eenvoudig vervangen hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:25:
Ik ga het advies van een aantal ter harte nemen en slechts 1 UTP en 1 Coax per kamer aanleggen.

Een van de redenen is ook dat ik dan makkelijk 1 inbouwdoos kan gebruiken, een Hirschmann EDB 02U: https://www.hirschmann-mu...0608/groups/g+c+a+nr+view

Volgens de specs zou die inbouwdoos prima moeten zijn.

Heb ik nog een zijdelingse vraag, is Hirschmann KOKA 799 nog aan te bevelen als Coax kabel? 6 jaar geleden adviseerde men mij deze in de Ziggo community maar nu zie ik dat vooral iedereen gooit met "4G Proof". Dan zou ik uitkomen op de KOKA 9. Is dit 4G Proof marketing gelul of serieus advies? Heb nog voldoende KOKA 799 in bezit, vandaar.
4G proof is onzin en zelfs Koka 799 is overdreven.
Bij Coax spelen twee zaken, te weten de demping en de afscherming.
De demping wordt voornamelijk bepaalt door de dikte van de ader en de afscherming spreekt voor zich.

Demping is binnenhuis nauwelijks van belang want meestal heb je toch een antenneversterker nodig als via splitters of een multitap naar meerdere locaties in huis kabels gaan.
En zelfs de goedkoopste bouwmarkt coax is dubbel afgeschermd, maar daar moet je mee uitkijken dat de ader niet van dat prutsspul is.

De doos en de connectoren zijn veel belangrijker bij Coax.
Dus geen plastic rotzooi maar alles netjes van metaal en het liefst f-connectors.
Denk eraan dat als je zelf f-connectors op coax gaat zetten dat de kabel die je gebruikt dan wel bij de maat van de f-connector moet passen.
Zelf gebruik ik kant en klare kabels met aan de apparatuur kant verloopjes, omdat aparaten zelden f-connector ingangen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 11-08-2020 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
[b]Ben(V) schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:52:[/b
Dus geen plastic rotzooi maar alles netjes van metaal en het liefst f-connectors.
Denk eraan dat als je zelf f-connectors op coax gaat zetten dat de kabel die je gebruikt dan wel bij de maat van de f-connector moet passen.
Dat sowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Simba schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:51:
Je kan ook een cat6a en een goede coax gewoon langs de 3/4 pijp ty-rappen met daarin een gewone cat6, dan kun je àls je later nog een extra cat6a zou willen hebben, die cat6 eenvoudig vervangen hierdoor.
Ik ga de sleuf afsmeren, geen idee wat dat met de kabel doet bij het uitharden dus ik geef de voorkeur aan het hele zooitje netjes in een buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:37:
@Oscar Whiskey weet niet wat voor installatiemateriaal je verder hebt, maar deze Hirschmann is zo te zien op Niko gebaseerd. Er zijn tegenwoordig van de andere merken ook genoeg alternatieven die mooi bij je stopcontacten passen.
Heb je voorbeelden? Ik vind er maar 3: Technetix met hun modulaire inbouwdoos, Niko, en de Niko clone van Hirschmann.

Van Technetix lees ik twee reviews op bol.com (voor wat dat waard is) dat de kwaliteit van de inbouwdoos erg bagger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oscar Whiskey schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:04:
[...]
Heb je voorbeelden? Ik vind er maar 3: Technetix met hun modulaire inbouwdoos, Niko, en de Niko clone van Hirschmann.

Van Technetix lees ik twee reviews op bol.com (voor wat dat waard is) dat de kwaliteit van de inbouwdoos erg bagger is.
https://www.elektrobode.n...1D7DMGWr4S08UCBoCR1AQAvD_

deze bijvoorbeeld. Das voor Jung, maar voor Busch is dat hetzelfde volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 12-08-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zou gewoon voor keystones gaan.
Eentje voor UTP en eentje voor coax (of coax f-connector).
Dan kun je gewoon een keystone plaat nemen en afdekplaatjes van hetzelfde merk en kleur als wat je voor de elektriciteit dozen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ben(V) volgens mij zijn zitten hier ook gewoon keystones achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:56:
@Ben(V) volgens mij zijn zitten hier ook gewoon keystones achter.
Voor zover ik kan terugvinden, inderdaad ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zal best maar dit is Jung en als je in de rest van je huis geen Jung hebt, dan lijkt me dat geen gezicht.
Losse montage plaat met keystones en dan afwerken met een afdekplaat van het bij de rest van je huis passend merk en kleur is waar het om gaat lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
OK, 1x coax + 1x UTP is dus besloten. Kom ik de volgende uitdaging tegen, ik ga 30-35mm diepe sleuven horizontaal frezen in de deklaag van de vloer en verticaal in de muur tot 30cm boven de vloeroppervlakte, dit is waar de WCDs komen. Echter, met max. 35mm diepe sleuven zou ik vrijwel een haakse bocht in de coax creëren.

Wat zijn hier passende oplossingen voor? Horizontale kabel eindigen met twist-on F, dan haaks F verloopstuk, dan verticale kabel starten met twist-on F zou een oplossingen kunnen zijn maar dat is al weer extra ruimte voor verlies en storing.

[ Voor 21% gewijzigd door Oscar Whiskey op 14-08-2020 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 15:07
Vergeet niet dat 1" buizen aansluiten op standaard inbouwdozen.
En zelf heb ik 2x Cat5e en C9 door een 19mm buis getrokken (buis te weinig gelegd...) met een flinke dot 3M glijmiddel en met een Runpotec trekvreer. Alleen de bochten moeten niet te scherp zijn.

Ik heb overal in huis (inclusief gootsteenkast, voorraadkast en andere onverwachtse plekken) Cat5e getrokken. Inmiddels heb ik een Hue- en Surepet bridge in de gootsteenkast (want beste bereik in huis) en in de voorraadkast staat mijn Unifi FlexHD omdat het precies in het midden van het huis is. Dat ik ook 4x Coax heb getrokken was vorig jaar een geweldig idee, maar inmiddels heeft Ziggo plaats gemaakt voor T-Mobile.

Ik heb bewust voor Cat5e (Belden 1583E) gekozen omdat ik 10Gbit zonder issues tussen meterkast en werkkamer heb, ongeveer 25 meter en het trekken en afwerken een stuk makkelijker ging. Alleen tussen de schuur en huis heb ik 2x lc/pc sm lopen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Oscar Whiskey schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 01:02:
OK, 1x coax + 1x UTP is dus besloten. Kom ik de volgende uitdaging tegen, ik ga 30-35mm diepe sleuven horizontaal frezen in de deklaag van de vloer en verticaal in de muur tot 30cm boven de vloeroppervlakte, dit is waar de WCDs komen. Echter, met max. 35mm diepe sleuven zou ik vrijwel een haakse bocht in de coax creëren.

Wat zijn hier passende oplossingen voor? Horizontale kabel eindigen met twist-on F, dan haaks F verloopstuk, dan verticale kabel starten met twist-on F zou een oplossingen kunnen zijn maar dat is al weer extra ruimte voor verlies en storing.
Wat is hier het probleem?
Coax kun je best door een haakse bocht trekken als je de straal maar niet te klein maakt, maar dat kan toch niet want als je een buis gaat buigen moet je dat ook met een voldoende grote straal doen anders knikt hij.
Kant en klare bochtjes hebben dat al.
Misschien moet je als je bij de bocht komt langzaam iets dieper freesen zodat die straal erin past..

Overigens had je bij 1 " buis naast aansluitproblemen op de standaard dozen ook geen buisveer daarvoor kunnen vinden.
En als het niet absoluut noodzakelijk zou ik geen standaard bochten nemen, maar gewoon buigen.

Denk eraan dat in nieuwbouw huizen de CV leidingen vaak in de dekvloer liggen en dat je daar niet per ongeluk doorheen freest.

En als je toch aan het frezen bent, zou ik op de eerste verdieping ook een buis naar een centraal punt frezen en een gat naar beneden boren, om op de begane grond een Wifi Accesspoint aan het plafond te kunnen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 14-08-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Heb ff zitten meten. Misschien nog wel het eenvoudigst om een paar cm van de wand/vloer af te stoppen met de buis en de kabel de vrije loop te geven. Op de vloer ligt een laminaat ondervloer en tegen de wand komt een 100mm hoge plint. Dan voldoe ik in theorie aan de minimale eis van 70mm binnen radius van een bocht. (Voor het gemak even specs KOKA 799 / KOKA 9 genomen.) Moet ik wel heel netjes frezen en uitkappen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vhn8612.png

[ Voor 18% gewijzigd door Oscar Whiskey op 14-08-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Mooie tekening.
Maar die kabels los in de sleuf zou ik ten sterkste afraden, dan kun je nooit meer iets veranderen en daar zijn die kabels zeker niet op gemaakt.

Maar ging je nu over van je plan om 1 " buis te nemen naar 5/8 " ( =16mm)?
Persoonlijk zou ik altijd 3/4 " nemen.

Een standaard 3/4 "buis(= 19mm) leg je op de bodem van de sleuf en als je 35mm diep freest dan houd je 16mm over.
Ik had nog een standaard 3/4 bochtje liggen en even gemeten en die past precies in de bocht in de gleuf van 35mm, maar dan heb je niets over om hem dicht te smeren.
Dus als je in de buurt van de hoeken komt langzaam iets dieper gaan frezen.
Daarmee lost je probleem op, het hoeft maar een paar mm te zijn om die buis netjes af te kunnen smeren.

Als alternatief kun je de bocht net iets strakker buigen zodat hij wel in de hoek kan kan die 35mm sleuf, daar gaat noch de Coax noch de Utp last van krijgen.
Die specificaties zijn normen die sterk aan de veilige kant zitten voor gebouwen bekabeling waar vaak veel meer bochten in zitten.

Een bocht van een 5/8 buis past natuurlijk zonder dieper te hoeven freesen.

EDIT:
Als je het toch afwerkt met laminaat en een plint hoef je het niet perse af te smeren en kun je in de bocht de buis gewoon in het zicht laten.
Zou hem ter plekke wel even met een buiszadel vastzetten, dat voorkomt werking bij het afsmeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Ben(V) op 14-08-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Shit, vergist! Ik ga inderdaad voor een 3/4" buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
De discussies en adviezen in dit topic hebben me een goed eind in de juist zoekrichting geholpen. Waarvoor dank.

Toch wil ik terugkomen op de keystones. Een aantal gaf het advies om voor keystones (Coax en RJ45) te gaan. Als ik wat afbeeldingen Google dan lijkt het erop dat dit heel krap gaat worden in een standaard Attema 50mm diepe inbouwdoos met kabels die haaks in de doos binnenkomen.

Is er een reden waarom keystones beter zijn dan een kant-en-klaar basiselement met RJ45 en Coax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Technisch gezien niet.
Het voordeel van keystones is dat je afwerk plaatjes van elk merk kunt gebruiken dus die kun je dan weer passend nemen bij je wand contactdozen, wel zo netjes.

Maar als het allemaal te krap wordt zou ik gewoon dunnere coax nemen.
Het enige nadeel van dunnere coax is signaalverlies, maar als je meerdere coax aansluitingen in huis maakt, dan moet je toch al een antenneversterker in de buurt van de AOP plaatsen dus dat signaal verlies kun je dan gewoon compenseren.
Neem niet de aller dunste maar een tussenmaatje, dat voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Helder, dank.

Ben nu aan het uitzoeken voor welk merk schakelmateriaal ik ga. Neig naar Jung of Niko. Ik ga eens zoeken of beide merken plaatjes voor keystones hebben, vermoed van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ben(V) schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:59:
Technisch gezien niet.
Het voordeel van keystones is dat je afwerk plaatjes van elk merk kunt gebruiken dus die kun je dan weer passend nemen bij je wand contactdozen, wel zo netjes.

Maar als het allemaal te krap wordt zou ik gewoon dunnere coax nemen.
Het enige nadeel van dunnere coax is signaalverlies, maar als je meerdere coax aansluitingen in huis maakt, dan moet je toch al een antenneversterker in de buurt van de AOP plaatsen dus dat signaal verlies kun je dan gewoon compenseren.
Neem niet de aller dunste maar een tussenmaatje, dat voldoet prima.
Coax bestaat uit een kern, isolatie en afscherming. Meestal is dunnere coax ook minder afscherming.

Heb hier in huis KOKA799, voldoet in 9 van de 10 situaties nog prima, maar nieuw doe ik KOKA9TS. Dunner dan KOKA799 ga ik niet doen, want dan passen de betere connectoren niet meer goed.

Vanmorgen bij mijn ouders oude k*t kabel vervangen door KOKA9TS. Totale overkill, want KabelNoord heeft helemaal geen streams rond de 700-800MHz zitten. Kunnen ze ook niet want hun coax netwerk is al jaren verwaarloosd omdat ze het uitfaseren voor glasvezel.

Is je provider Ziggo (75% van NL zo ongeveer?), zitten er veel streams tussen 700 en 800MHz. Gebruik je dan kabel met inferieure afscherming, heb je blokken of haperend signaal op die zenders.

Overigens gaat het bij coax vaker fout op splitters en connectoren dan met de kabel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die Koka9TS en Koka799 is echt overkill.
Er is ook prima coax die wat dunner is, je bent niet gebouwen bekabeling bezig.
Veel ook nog met dubbele afscherming, dus folie + draadscherm.

Wat wel van belang is zijn goede metalen connectors en plastic prutsdingen.
Het liefst f-connectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ben(V) schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 18:48:
Die Koka9TS en Koka799 is echt overkill.
Er is ook prima coax die wat dunner is, je bent niet gebouwen bekabeling bezig.
Veel ook nog met dubbele afscherming, dus folie + draadscherm.

Wat wel van belang is zijn goede metalen connectors en plastic prutsdingen.
Het liefst f-connectors.
In principe voldoet elke kabel met kabelkeur, dan is het getest tot 1000MHz. Hoger gebruiken providers (nog) niet.

Maargoed, is net zoals met CAT7 kabel: de kabel is vaak overkill en de montage is knudde. Met een schilmesje de boel te diep insnijden, afmonteren in een schroefconnector en de hele zooi aan pulp draaien, sluiting tussen kern en mantel of de mantel wegsnijden, om dan vervolgens het k*t signaal dat je daarvan krijgt maar te versterken met een versterker die ook zo wordt aangesloten.

Ik heb bij mijn ouders KOKA9TS getrokken omdat de bestaande kabel in de kelder uitkwam en daar te kort is afgeknipt destijds. Was verlengd met F connectoren en koppelstuk, maar het was allemaal knalgroen geworden. Ook montage liet te wensen over, mijn inzicht 20 jaar geleden mbt coax was anders (toen was een opschroef F connector nog gebruikelijk bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Er komt sowieso KOKA 9 dus enige discussie over de toegevoegde waarde/overkill mag wat mij betreft elders gevoerd worden tenzij jullie het hier heel gezellig vinden. :) Na wat geGoogle lijken de Hirschmann QFC 5 connectoren het juiste spul te zijn. Als iemand daar nog iets over kwijt wilt hoor ik het graag.

Laatste dingetje waar ik nog over zit te dubben is UTP of S/FTP. Wordt hoe dan ook Cat 6a. UTP-kabel.nl geeft als vuistregel wanneer je een Coax of stroomkabel door dezelfde buis trekt (en dat gaat hier dus gebeuren), ga dan voor S/FTP. Anderen schrijven weer dat dit overkill is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat 6 Utp is max wat je ooit thuis nodig hebt en ik heb uitgelegd waarom.
Maar ik proef dat je behoefte aan overkill hebt dus "have fun".

[ Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 23-08-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
CAT6 UTP is voldoende. Je KOKA9TS is al dusdanig afgeschermd dat het signaal wel binnen de kabel blijft, daarnaast is de twist van CAT6 voldoende om storing buiten te houden. Pas als je lengtes van >55m gaat leggen heeft CAT6A meerwaarde.

Wat betreft QFC5, prima connector. Kijk ook even naar de QFA5, soms is de haakse versie praktischer. Let wel goed op de lengtes die je moet strippen.
KOKA9TS is overigens prima met stanleymes te doen, de isolator om de kern is een schuimmateriaal, snijd je een klein stukje in en trek je er zo af. Bij de KOKA799 was dat nog massief kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Ben(V) schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:25:
Cat 6 Utp is max wat je ooit thuis nodig hebt en ik heb uitgelegd waarom.
Maar ik proef dat je behoefte aan overkill hebt dus "have fun".
Excuseer, je eerdere uitleg in deze thread over Cat 6 vs 6a en het gebruik van S/FTP vs U/UTP was me in het vuur van het spel even totaal ontgaan.
Pagina: 1