Bedraad thuisnetwerk koppelen aan router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Basic question. Ik zou dit moeten weten maar het is al héél lang geleden dat ik nog met netwerken bezig ben geweest.

We zijn bezig ons huis te renoveren. Als alles straks klaar is hangen we de router van onze provider (Scarlet België) op een centraal punt in huis. Maar (zeker in deze tijden) werken we heel veel thuis incl. videoconferences. We merken nu dat in de uithoeken van het huis WiFi soms toch wat hapert en daarom laten we de elektricien bedrade ethernet poorten installeren. In totaal komen er 9 op de plekken in huis waar we het vaakst werken en natuurlijk in de woonkamer voor de tv-decoder, playstation, enz.

Maar nu ben ik even kwijt hoe je die bedrade poortjes ook alweer aan de router knoopt. Op de router (B-Box 3V+) zitten vier LAN poorten. Als je daar een apparaat op aansluit krijgt dat netjes een lokaal IP adres van de ingebouwde DHCP server en kun je internetten. Maar ik heb straks in huis 9 UTP poorten: 9>4 :*)

Heb ik dan een aparte netwerkswitch nodig die ik aan één van de LAN-poortjes hang en die de boel verdeelt onder de poorten in huis? En wat doet dat met de bandbreedte? Als (extreem voorbeeld) mijn dochter tv kijkt en tegelijk iets opneemt, ik elders in huis aan het gamen ben op de playstation via remote play, en mijn partner aan het videoconferencen is. Kan dat dan alsnog door dat ene LAN poortje waarmee die switch aan de router is verbonden?

Op die proximus box zit trouwens ook een WAN-poort, kan ik daar iets mee?

Beste antwoord (via rens-br op 10-08-2020 13:14)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Je laat die elektricien al die kabels afmonteren op een patchpaneel in de meterkast.
Daar plaats je een 8 poorts switch bij en een van die poorten verbind je met een van de lan poorten van je router.
Nu houd je 10 vrije poorten over (7 op de switch en drie op de router), die je dan met patchkabels verbind met het patchpaneel.

Als er op die proximus een WAN poort zit en je hebt ook nog een DSL modem dan is dat enkel een router en moet je die wan poort verbinden met het DSL modem.
Is die proximus een gecombineerde DSL mode/router dan laat je die WAN poort gewoon open, daar kun je dan niets mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 10-08-2020 12:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Je moet er dan inderdaad een extra switch tussen zetten die er voor zorgt dat je wel voldoende poorten hebt. Zo simpel is het.

En over bandbreedte zou ik me geen zorgen maken. Mits je electricien alles goed regelt qua bekabeling, en je de juiste switch koopt, heeft je interne netwerk waarschijnlijk een bandbreedte van 1 Gbps. Veel meer dan je internetverbinding (die dus beperkend zal zijn, en niet je interne netwerk).

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt.Morgan op 10-08-2020 12:02 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:02
Je laat die elektricien al die kabels afmonteren op een patchpaneel in de meterkast.
Daar plaats je een 8 poorts switch bij en een van die poorten verbind je met een van de lan poorten van je router.
Nu houd je 10 vrije poorten over (7 op de switch en drie op de router), die je dan met patchkabels verbind met het patchpaneel.

Als er op die proximus een WAN poort zit en je hebt ook nog een DSL modem dan is dat enkel een router en moet je die wan poort verbinden met het DSL modem.
Is die proximus een gecombineerde DSL mode/router dan laat je die WAN poort gewoon open, daar kun je dan niets mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 10-08-2020 12:06 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Dat is helemaal duidelijk. Hartelijk dank! :)