Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 09:03
Hi Tweakers,

Ik heb een inverted build omdat mijn PC aan mijn linkerkant zit.

Componenten:
Case is Be Quiet DarkBase 900 rev 2.0 (2 front intake en 1 back outtake fans)
CPU cooler Coolermaster MA620m
GPU Asus 5700 Strix

Zit te denken om nog 2 top fans te plaatsen maar hoe kan ik die het best plaatsen, Intake of Outtake?
In een normale PC layout zijn de top fans meestal outtake fans, maar is dat ook handig voor een Inverted layout?

Mijn idee: top mounted fans als outtake gebruiken, omdat ik anders 4 fans heb als intake en 1 als outtake.(top fans hebben ook geen stoffilter)
Alleen onder de top fans zit de GPU (ook inverted) en die heeft 3 fans die dan eigenlijk tegen de luchtstroom in willen koelen. Lijkt me inefficient.

Ik kon niet heel veel vinden over dit topic. Sommigen zeggen ook dat je een betere airflow hebt met een inverted layout, maar ze vertellen niet waarom
Als jullie ideetjes hebben graag! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Ah kijk dit is mijn cup of tea :)

Ik heb zelf een Silverstone RL-08 mATX kast, waarbij de layout ook inverted is. Ik heb zeer veel geexperimenteerd met de airflow.

De beste airflow heb je met de top fans als intake die vol op je GPU blazen. Je achterste ventilator bij het IO shield van je moederbord werkt ook als intake en blaast direct tegen je CPU koeler. De fan van je CPU koeler moet aan de andere kant van het blok worden gemonteerd als pull. De 2 voorste ventilatoren in je kast werken al outtake.

De koude lucht blaast nu direct tegen de koellichamen van je componenten wat echt significant verschil maakt in temperaturen. Het enige nadeel wat ik kon vinden was dat er geen optie was voor een stoffilter bij de fan van het IO shield.

Het werkt eigenlijk dusdanig goed dat ik niet weet waarom dit niet vaker gebruikt wordt als PC layout.

Hier een (skere) foto van mijn build en airflow (let niet op de gebeunde RGB fan voor mijn VRM):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrMH-IxWI1GK8-zUzCpteQ2PghY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HaWwhfRL8XGIVIsRuOQ5Im9c.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Fordox op 10-08-2020 12:00 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omoe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 09:03
Thanks @Fordox dat is een heel duidelijk antwoord!
Erg jammer van de stoffilters inderdaad, maar je setup lijkt echt heel logisch.

Heb de top fans nu ook als intake gemonteerd, maar nog niet echt getest, omdat het te heet is op zolder :)
Scheelde het veel qua temp voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Omoe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:54:
Thanks @Fordox dat is een heel duidelijk antwoord!
Erg jammer van de stoffilters inderdaad, maar je setup lijkt echt heel logisch.

Heb de top fans nu ook als intake gemonteerd, maar nog niet echt getest, omdat het te heet is op zolder :)
Scheelde het veel qua temp voor jou?
Voor mijn grafische kaart was het verschil duidelijk, die ging van ~79 graden met fanspeed 68% naar ~71 met fanspeed 52% tijdens games. Voor de cpu was het minder significant, graadje of 3-4. ik was zeer tevreden met het resultaat :)
Ik ga nog een stoffilter aan de fan zelf maken van een dun lapje speakerstof die ik ga klemmen achter de 4 schroeven van de fan. Kleine mod, maar zeker de moeite waard.

Hou er wel rekening mee dat de warme luht nu voor wordt uitgeblazen, misschien tegen jou aan, wat niet heel chill is in de zomer ;p

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
je kunt gewoon losse stoffilters kopen voor pc-fans. bijvoorbeeld zoiets:
https://3dmodshop.nl/product/dust-filter/
maar als je wat verder zoekt staan ali en amazon ook vol met multipacks voor weinig geld. die filters klem je dan tussen fan en case, en voila, een ongefilterde intake verandert in een gefilterde intake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:40
Tmk84 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:05:
je kunt gewoon losse stoffilters kopen voor pc-fans. bijvoorbeeld zoiets:
Panty's werken ook prima en goedkoop bij bijv. de zeeman te vinden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1