Back-up op usb-stick of externe schijf?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkhof
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-01 13:51
Mijn vraag
Ik heb niet veel data waarvan ik regelmatig een back-up wil maken, minder dan 10 gb. Ik doe dat nu één keer per maand op een usb-stick van 32 gb, maar dat duurt bijna twee uur. Kan ik met Windows 10 automatisch een back-up maken op deze stick en moet dat dan ieder uur of iedere dag? Of kan ik dan beter een externe harde schijf kopen? Bedankt voor jullie hulp.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-04 14:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

1 back-up is géén back-up, zeker niet als je ze in hetzelfde huis bewaard.

Koop een externe harde schijf, maak daar wekelijks een back-up op en bewaar die in bijv. je auto of bij vrienden in huis.
Maak dan op de USB-stick je dagelijkse back-up. Op die manier verlies je nooit (veel) belangrijke data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met zo weinig data zou ik juist (ook) kijken naar online backup. Vooral als je zelden hoeft te herstellen (dus lezen) kan dat heel goedkoop. Waarschijnlijk heb je zelfs al die ruimte bij een van de bekende bedrijven als Google, Apple of Microsoft. Maar er zijn zat andere aanbieders, zie Het Online Backup Topic.

Pak dan twee of meer providers, zodat je daar redundantie in hebt (wat @Icephase zegt over 1==0 klopt). Alternatief zou je ook een externe schijf kunnen kopen voor in de kast.

Overigens denk ik dat een willekeurige snellere USB-stick ook je probleem van 2 uur per backup oplost. Dat is wel erg lang, namelijk. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkhof
Dank voor de info. Ik ben geen techneut, vandaar een aanvullende vraag. Ik kan mijn huidige lexar usb stick 3.0 permanent in mijn laptop laten zitten en, via Windows 10, instellen dat er dagelijks een back-up gemaakt moet worden. Schrijft Windows dan iedere dag alle nieuwe, bijgewerkte, bestanden over, zonder dat ik daar naar om hoef te kijken? Of loopt de 32 gb op deze stick dan op den duur toch vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Room42 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:06:
Met zo weinig data zou ik juist (ook) kijken naar online backup. Vooral als je zelden hoeft te herstellen (dus lezen) kan dat heel goedkoop. Waarschijnlijk heb je zelfs al die ruimte bij een van de bekende bedrijven als Google, Apple of Microsoft. Maar er zijn zat andere aanbieders, zie Het Online Backup Topic.
Dit lijkt me heel verstandig. Straks gaat je USB kapot en dan?

Ik heb nu zelfs ruim 200GB in cloud zitten. Met een desktop applicatie wordt het automatisch gesynchroniseerd en hoef ik er niet naar te kijken.

Als het huis in de fik gaat, weet ik al dat ik niets kwijt ben. Als de PC / laptop kapot gaat, heb ik alles nog.

Google Drive biedt bijvoorbeeld gratis 15GB aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43
Ja, dat kan prima. Maar het geeft je maar een klein beetje bescherming. Het beschermt je tegen falen van je primaire gegevensdrager, waarschijnlijk een SSD.

Maar die gaan niet zo vaak stuk. De kans is veel groter dat je malware binnenhaalt die je systeem versleutelt. En dan is je backup dus ook meteen weg als die permanent zit aangesloten. Dus de tip is hier om dat juist niet te doen. Maak 1x per week ofzo een backup (of nadat je weet dat er veel data is aangepast) en trek daarna de stick er weer uit.

Wat ik zelf nog doe is de integriteit van de gegevens eerst nog controleren. Want stel je voor dat een virus je data al heeft versleuteld of vernaggeld, dan wordt dat gewoon over je backup heen geschreven. Dus stap 1: controle van data, daarna backuppen (en als je het echt grondig wilt doen controleer je de backup ook nog) en vervolgens trek je het externe medium los tot het tijd is om de volgende backup te maken.

En zoals al eerder gesuggereerd is het zeer verstandig om ook een online backup te maken. Zeker bij zo weinig data hoeft dat niet veel te kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 10-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Brinkhof schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:25:
Dank voor de info. Ik ben geen techneut, vandaar een aanvullende vraag. Ik kan mijn huidige lexar usb stick 3.0 permanent in mijn laptop laten zitten en, via Windows 10, instellen dat er dagelijks een back-up gemaakt moet worden. Schrijft Windows dan iedere dag alle nieuwe, bijgewerkte, bestanden over, zonder dat ik daar naar om hoef te kijken? Of loopt de 32 gb op deze stick dan op den duur toch vol?
En als je laptop gejat wordt, dan is alles weg?

Er zijn snellere USB sticks, maar bij mij gaan alle sticks een keer stuk. Ik zou dan gewoon een externe HDD of SSD kopen of beter nog: uitkijken naar cloud backup. 32 GB kun je prima in bijv. Onedrive parkeren voor 69 euro per jaar (tot 1 TB opslag) inclusief MS Office in een Office365 abonnement.

De Onedrive tool doe je 1 keer inloggen en loopt de backup automatisch.

[ Voor 4% gewijzigd door PageFault op 10-08-2020 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Beste @Brinkhof

Ik zou zelf geen USB-stick gebruiken voor backups. Die dingen willen nog wel eens stuk gaan, ik zou dat niet doen.

Ik zou twee scenario's adviseren.

1. Koop twee portable harde schijven (USB3) en wissel die regelmatig om, waarbij een schijf altijd ergens buitenshuis word bewaard op een veilige plek

2. Kies voor cloud backup zoals Backblaze (enige waar ik ervaring mee heb) voor een 30-dagen history en buitenshuis backup.

Het beste backup proces is een proces dat automatisch verloopt. Want mensen - is mijn ervaring - zijn vaak slordig. Cloudbackup past hier het beste bij. Het regelmatig verwisselen van schijven vereist meer discipline.

Je kunt ook beide opties inzetten om 100% zeker te zijn dat je een goede kopie hebt van je data.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 10-08-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:55
Allemaal goede adviezen en ik raad TS aan ze in overweging te nemen, maar geen antwoordt op z'n vraag.

Ja wat je wilt kan gewoon, maar elke keer alles overschrijven is niet zo handig.
Je kunt beter incremental backups maken.
Die 10GB wordt dan de eerste keer in z'n geheel op de usb disk gezet en daarna worden enkel de gewijzigde bestanden erbij gezet.
Dat gaat dan nog maar een paar minuten duren in plaats van 10 uur van de eerste keer en je hebt als voordeel dat als je een oudere versie nog ergens voor nodig hebt (bestandje corrupt geraakt bijvoorbeeld) je die ook nog hebt.

Dat kan niet met een simpele copy maar kan gewoon met de standaard windows backup.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Q

Q

Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:58:
Allemaal goede adviezen en ik raad TS aan ze in overweging te nemen, maar geen antwoordt op z'n vraag.
Je kunt iemands vraag beantwoorden en iemand totaal niet helpen met de échte behoefte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tuurlijk.
Zo iets van iemand vraagt hoe je wat bestanden veilig kunt stellen op een USB stick en dan antwoordt je koop een taperobot en een backup server en laat de tapes dagelijks door een data storage bedrijf ophalen.
Vraag en antwoordt mismatchen dan een beetje in orde van grootte.

Neemt niet weg dat er een aantal prima adviezen gegeven worden waar TS over kan nadenken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:43:
[...]

Neemt niet weg dat er een aantal prima adviezen gegeven worden waar TS over kan nadenken.
Wat loop je dan te zeuren? 8)7 Niemand heeft het over een taperobot. Meerdere mensen wijzen op de onbetrouwbaarheid van USB-sticks. De gegeven adviezen zijn gratis tot redelijk betaalbaar. Antwoord (znw) is zonder t. Dus ik zie het probleem niet zo.

Voor TS zijn al deze antwoorden waardevol, omdat het bij elkaar een compleet beeld schetst. :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wie zeurt er nu, ik had bij mijn eerste antwoordt al gezegd dat hij de adviezen moest lezen en daarna een directe aanpak voor z'n probleem gegeven.

En dat je niet begrijpt hoe een analogie werkt kan ik ook niet aan doen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:58:

Ja wat je wilt kan gewoon, maar elke keer alles overschrijven is niet zo handig.
Je kunt beter incremental backups maken.
Die 10GB wordt dan de eerste keer in z'n geheel op de usb disk gezet en daarna worden enkel de gewijzigde bestanden erbij gezet.
Dat gaat dan nog maar een paar minuten duren in plaats van 10 uur van de eerste keer en je hebt als voordeel dat als je een oudere versie nog ergens voor nodig hebt (bestandje corrupt geraakt bijvoorbeeld) je die ook nog hebt.

Dat kan niet met een simpele copy maar kan gewoon met de standaard windows backup.
Wat voor applicatie heb je nodig voor een incremental backup?

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27
Lelletje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:31:
[...]

Dit lijkt me heel verstandig. Straks gaat je USB kapot en dan?

Ik heb nu zelfs ruim 200GB in cloud zitten. Met een desktop applicatie wordt het automatisch gesynchroniseerd en hoef ik er niet naar te kijken.

Als het huis in de fik gaat, weet ik al dat ik niets kwijt ben. Als de PC / laptop kapot gaat, heb ik alles nog.

Google Drive biedt bijvoorbeeld gratis 15GB aan. :)
Maar als je een crypto hebt wel.
Een backup op een ander device, ook van wat in de cloud staat, is essentieel.
Luxicon schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Ik heb goede ervaringen met Duplicati, gratis, encrypted, enzovoorts.

[ Voor 17% gewijzigd door Ora et Labora op 10-08-2020 13:33 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Luxicon schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Misschien heb je hier wat aan:
https://www.ambachtservic...p-instellen-en-gebruiken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
@Ora et Labora @Ben(V) Bedankt (daar kan de TS ook vast iets mee, net als ik :))

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:43:
en dan antwoordt je koop een taperobot en een backup server en laat de tapes dagelijks door een data storage bedrijf ophalen.
Geen van de reacties die ik hier zo lees is dermate overtrokken. Ik vind de adviezen gepast en ook gericht op het issue.

Ik vind je reactie op mijn commentaar daarom slechts een hol retorisch antwoord.

Iemand backups laten maken op usb-sticks zonder daar iets van te zeggen vind ik iemand slecht advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja je begrijp het nog steeds niet vrees ik.
Iemand die wil weten hoe je naar een usb stick backups kunt maken en dan meteen maar twee harddisks of een cloud backup bij Backblaze aanraden is niet overtrokken?

Jij wilt gewoon jouw mening aan anderen opdringen, maar als iemand de afweging maakt om het naar een Usb stick te doen wil jij enkel roepen dat zoiets niet mag en dat je daar niemand bij gaat helpen.

Je kunt dan beter gewoon niets zeggen dat is net zo nietszeggend.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 10-08-2020 17:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Ben(V) schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:01:
Tja je begrijp het nog steeds niet vrees ik.
Die vrees is ongegrond. :)
Iemand die wil weten hoe je naar een usb stick backups kunt maken en dan meteen maar twee harddisks of een cloud backup bij Backblaze aanraden is niet overtrokken?
Nee ;)

Ik vind dat eerlijk, juist advies. Ik sta er 100% achter.
Jij wilt gewoon jouw mening aan anderen opdringen, maar als iemand de afweging maakt om het naar een Usb stick te doen wil jij enkel roepen dat zoiets niet mag en dat je daar niemand bij gaat helpen.
De persoon vraagt nota bene of het misschien beter is om een harde schijf te gebruiken, wat ik om genoemde reden aanraadt.

Tip: probeer even voor jezelf te bepalen in hoeverre deze paragraaf die je schreef iets over mij zegt of over jou. (Dat ik dit schrijf zegt ook weer iets over mij, maar dat vind ik prima.)
Je kunt dan beter gewoon niets zeggen dat is net zo nietszeggend.
Ik vind het jammer dat je zo reageert.

Ik sta 100% achter mijn advies. Maar los van mijn advies of dat van anderen, ik hoop vooral dat de TS ondanks deze onzin discussie wel een beetje wijzer is geworden en ook is geholpen.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 11-08-2020 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkhof
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb inmiddels een Seagate Expansion Portable 1TB aangeschaft. Ik denk dat ik deze van mijn leven niet vol zal krijgen. ''Lelletje'' heeft het over een ''desktop applicatie om automatisch te synchroniseren''. Waar kun je die vinden? En verder lees ik over een ''incremental backup"? Hoe doe je dat, als leek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@Brinkhof Lelletje had het over backup naar de cloud (wat x euro per maand kost).

Jij kiest om een backup naar een externe schijf te maken.

Ik zou deze instructies opvolgen:

https://www.pc-tips.info/...en-herstellen-windows-10/

Ik zou de Ik zou de bewaartermijn op 'zodra schijf vol is' zetten. Dan kun je dus ook oudere versies van bestanden terug halen. Handig als je pas na een maand ontdekt dat je een bestand of map kwijt bent.

Probeer ook een restore uit, zodat je dit een keer gedaan hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brinkhof
We zijn inmiddels ruim een week verder. Uit pure frustratie heb ik vorige week One Drive van mijn computer proberen te verwijderen. Tot mijn schrik zag ik dat daardoor opeens al mijn data in het niets waren verdwenen. Zo diep zit One Drive dus blijkbaar in Windows verankerd. Gelukkig had ik nog een back-up gemaakt op mijn Seagate. De oplossing kwam uiteindelijk van een student van Student aan Huis. Hij installeerde op mijn laptop het programmaatje Sync Back Free, dat iedere dag eventuele veranderingen in Mijn Documenten detecteert en deze op mijn externe harde schijf zet. De software vind je hier: https://www.2brightsparks.com/download-syncbackfree.html
Het is gratis software. Het leek mij goed dit nog even door te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:15
Brinkhof schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:25:
We zijn inmiddels ruim een week verder. Uit pure frustratie heb ik vorige week One Drive van mijn computer proberen te verwijderen. Tot mijn schrik zag ik dat daardoor opeens al mijn data in het niets waren verdwenen.
Dit is echt puur een kwestie van configuratie... juist Onedrive heeft handige zaken zoals placeholders en kan je aangeven welke kant op er gesynchroniseerd kan worden. Ik heb diverse online diensten geprobeerd en vind Onedrive icm met Windows het fijnste werken juist omdat het mooi integreert.
Pagina: 1