Raid 0 met Quantum Fireball Plus LM 7200

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik wil een nieuwe raid configuratie gaan plaatsen ik ik ben voornamelijk geinteresseerd in snelle access tijd. De Quantum Fireball Plus LM die heeft de snelste access tijd van alle ide schijven (ook de ibm 60 en 75gxp). Ik was dus superblij met mij ibmetje maar dat stomme ding is aan het kapot gaan :( en na alle reviews hier gelezen te hebben wil ik er dus ook geen ibm meer in terug. Ik ben dus uiteindelijk op de quantum uitgekomen maar hij heeft geen hoge continue datatransferrate. Ik hoop dat dat door de raid0 config gecompenseerd gaat worden. Wie heeft ervaring met deze schijven in raid0?

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58

BrZ

Als je kickt op hoge accesstijd (wat ik kan begrijpen, heb je veel meer aan dan een hoge transfer rate) dan moet je gewoon 2 van die Fireballs los gebruiken..
Aangezien de meeste schijfactiviteit random access is, kan je theoretisch gezien een dubbele snelheid halen als je beide schijven tegelijk benadred ten opzichte van RAID 0...

sustained transfer is met RAID 0 wel sneller... Maar zeg zelf... wanneer gebruik je dat? Sterker nog, wanneer KAN je het gebruiken? Alleen als je van een minstens even snelle schijf (raid array dus) een grote file kopieert... Dus om iets aan die hoge transfer rate te hebben zou je eigenlijk 2 RAID 0 arrays moeten hebben...

In benches is RAID 0 heel leuk, maar in de praktijk is het helemaal niet zo nuttig...

(videobewerking is de enigste uitzondering in dit verhaal.. als je grote files vanuit het geheugen naar een raid array kopieert heb je er namelijk wel wat aan)

• Alarmnummer
Ik ben een java programmeur (en tweaker) en ik ben van plan om in mijn geheugen een ramdrive te maken waar java in geinstalleerd staat. Als ik ga compileren dan hoef ik alleen sourcefiles in te lezen en classfiles weg te schrijven (deze staan wel op de schijf). Java bestanden zijn over het algemeen vrij klein (schat 5 kb gemiddeld) en daarom heb ik dus een hoge access tijd nodig. Omdat ik denk dat hij voornamelijk aan het zoeken is. Maar als die bestanden bij elkaar staan dan is het misschien ook interessant om een hoge transferrate te hebben zodat je snel alles kan inladen. Vandaar de raid 0.

En een raid0 config lijkt me ook een leuke performace booster voor het systeem. Daarmee kan ik misschien de transferrate van de bijde quantum schijven mee compenseren.

Verwijderd

misschien een 9gb 10k scsi disk kopen en die op adaptec 2940 zetten

• Alarmnummer
Op donderdag 09 augustus 2001 12:19 schreef victorb het volgende:
misschien een 9gb 10k scsi disk kopen en die op adaptec 2940 zetten
Dan ben ik veel meer geld dan 500 piek kwijt.
scsi controler kost als 600 piek.. en dan de schijf er nog een keer bij..

• Alarmnummer
Ik haal hem nog een keer omhoog omdat ik volgende week 2 van die schijven wil kopen. Ik hoop dat er nog mensen zijn die er ervaring mee hebben.
Pagina: 1