[win10] Toetsenbord ongewild over genomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humbatiki
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-03 01:25
Ik was net Destiny 2 aan het spelen toen mijn personage in game gekke bewegingen begon te maken. Mijn eerste vermoeden was dat het aan het toetsenbord lag, dus ik ging uit Destiny en ging even kijken of het aan de game of aan mijn toetsenbord lag. Ik opende Google Chrome en in de adresbalk/zoekbalk verscheen vanzelf text in heel gebrekkig Nederlands:
"GEZONDHEID SCRISISER VERTRAGINGEN ZIJN? MAAR EEN MAAND OP IETS TE" ...
Voorgaande heb ik gefilmd op WhatsApp dus volledige zoekterm staat daar geloof ik op. Dan scrollde de pagina automatisch naar een bepaalde zoekterm onderaan de pagina, maar daar heb ik niet op geklikt.
Dan wilde ik herstarten met de muis linksonder, maar kwam een zoekterm (mijn email adres met caps lock geschreven), daarop heb ik besloten om de computer fysiek uit te zetten door de powerknop in te duwen.
Ik vond het allerminst een leuke beleving, zijn er hier mensen die het ook wel eens gehad hebben? Is dit malware?
Ik heb vandaag op een website geweest om een stukje stream van het F1 te zien. Is een website die links geeft naar streams van sport evenementen. Website misschien legaal, de streams niet.
Ik zal proberen morgen een linkje naar de video te geven.
Ik draai Windows 10 en normaal met automatische updates. Nu heb ik echter mijn computer niet meer aangezet om het te controleren, want ik vertrouw het niet.
Ik kom net terug van 3 weken vakantie (waarschijnlijk niet relevant)

Dus als mensen er wel eens van gehoord hebben kunnen jullie me raad geven? Formatteren?

Alvast bedankt voor de hulp,

[ Voor 0% gewijzigd door Humbatiki op 10-08-2020 00:13 . Reden: Website naam weggehaald ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou inderdaad even met een off-line scanner (dus niet vanuit Windows zelf) een goede anti-virusscan doen. Check ook wat er allemaal gestart wordt bij het booten van de PC.

Dit is een beetje het risico van illegale praktijken. Die worden niet voor niets gratis aangeboden, daar moet je altijd heel voorzichtig mee zijn. Da's geen veroordeling, hoor. Ik ben ook jong geweest en heb ook mijn lessen geleerd. ;)

- Moest je nog iets downloaden/toestaan om de stream te kunnen kijken?
- Draai je nog meer illegale software of servers?
- Remote beheer tools openstaan, zoals Teamviewer of Logmein?

Laat die linkjes overigens maar zitten, hoor! Ze zijn niet voor niets illegaal! :o

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 09-08-2020 23:54 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

CSA -> P&B.

Hoog tijd om een malwarescan te doen (en voortaan beter te beveiligen en / of minder snel op OK drukken). Maar eerst: doe een backup en test die backup op een andere machine. (Die en up-to-date is en goed beveiligd :P )

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humbatiki
Ik moest niks downloaden of dergelijke meer, af en toe een pop-up geblokt door chrome. Heb wel eens meer op die website gekeken (steeds korte stukjes en lage kwaliteit) zou het bizar vinden dat het de oorzaak zou zijn. Ik ben overigens 34 jaar oud en heb al een hele tijd geen (merkbare) last meer van malware. Ik heb ook slechts kort op mijn computer op die website gezeten, op niks moeten klikken. "Boodschap" of zoekterm van de "malware" vond ik ook wel interessant ging over de gezondheidscrisis, maar kan ook gewoon click zit geweest zijn om op die zoekterm te klikken.
Met de linkjes naar de video bedoel ik naar de video die ik gemaakt heb met mijn smartphone van het getyp in mijn adresbalk. Niet naar de streams uit de website dat was niet goed geformuleerd van me

[ Voor 14% gewijzigd door Humbatiki op 10-08-2020 00:16 . Reden: Verduidelijking van de links ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:05
Heb je toevallig kinderen die het leuk vinden om pa te plagen met een draadloze toetsenbord/muis combinatie?

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-10 20:48
shadvet schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:25:
Heb je toevallig kinderen die het leuk vinden om pa te plagen met een draadloze toetsenbord/muis combinatie?
Dan krijgen ze van mij extra pluspunten omdat ze spam imiteren met het gebrekkige Nederlands :Y) .

Overigens moet je oppassen met zo'n linkjes te zetten op een forum: zelfs als ze legaal zijn kan je een nieuwsgierigaard die het topic niet helemaal gelezen heeft opzadelen met dezelfde malware. Zo'n link zeker niet klikbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humbatiki
Zoals gezegd ging ik uiteraard geen links naar die website of naar die streams zetten, maar eventueel naar de video's die ik genomen heb.
Ik heb mijn computer gecontroleerd op USB apparatuur maar niks gevonden.
Ik heb wel in het begin van het aanschaffen van het toetsenbord (na ongeveer 1 week in bezit te zijn) een glas rosé er over gekieperd (per ongeluk uiteraard). Omgekeerd en laten drogen en na twee dagen te drogen leek het alsof er niks was gebeurd. Het werkte perfect.
Een vriend van me opperde dat het misschien mogelijk was dat er een soort van kortsluiting zou zijn waardoor er een toetsen combinatie kortgesloten werd die tekst typte. De zinnen die verschenen waren wel zinnen die ik ooit al min of meer getypt had.
Een andere vriend heeft dan wel een documentaire gezien waar je botnets kan huren/kopen met geïnfecteerde pc's, je kan dan kiezen hoe die geïnfecteerd zijn, zaken waren bijvoorbeeld dat je kon typen op die persoon zijn computer of geheel de computer kon overnemen.
Ik wil gerust de drie WhatsApp filmpjes online zetten, maar weer niet via welke videodienst dit het beste kan. Gewoon YouTube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:22
Ja, Youtube kan. En achteraf gewoon verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humbatiki
YouTube: Part 1
Eerste deeltje gefilmd terwijl er in zoekbalk getypt wordt
De twee andere videos staan er ook op, maar is niets speciaals te zien, enkel ik die een beetje paranoia word 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:50

DaFeliX

Tnet Devver
Humbatiki schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:00:
[...]

Ik heb wel in het begin van het aanschaffen van het toetsenbord (na ongeveer 1 week in bezit te zijn) een glas rosé er over gekieperd (per ongeluk uiteraard). Omgekeerd en laten drogen en na twee dagen te drogen leek het alsof er niks was gebeurd. Het werkte perfect.

[...]
Een toetsenbord dat kortsluiting heeft, zal geen hele zinnen typen; hooguit dat er dan 1 letter blijft plakken oid.
Humbatiki schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:00:

Dus als mensen er wel eens van gehoord hebben kunnen jullie me raad geven? Formatteren?

[...]
Je hebt al raad gehad van twee mensen, nl @Room42 en @F_J_K. Zij hebben geopperd om een virusscanner laten draaien. Heb je dit al gedaan? Zo ja welke, en wat komt daar uit?

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:29

basvn

Breezand - NHN

Toevallig niet voice to text aan staan?
was laatst ook een soortgelijk topic dacht ik te herinneren

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:07
Precies. Heb ik ook wel eens gehad. TV op de achtergrond aan en daardoor allemaal rare woorden verschenen. Text to speech uitgezet en alles was ok. Je staat alleen even heel vreemd te kijken.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Tip: minder naar je vrienden luisteren. Ik word gek van die mensen die over botnets en hackers praten, maar zelf geen idee hebben waar ze het over hebben en zichzelf/andere daardoor helemaal gek maken.

Kijk inderdaad naar Text to speech, run voor de zekerheid een scan met een goede en betrouwbare virusscanner en kijk ook wat minder TV. ;)

• Humbatiki
Ik heb malwarebytes geïnstalleerd en laten lopen, zal straks de resultaten geven. En ik kijk geen tv 😉. Tekst naar spraak zal ik eens bekijken, maar zoals te zien in het filmpje wordt er niks gezegd op dat moment en al helemaal niet wat er getypt wordt. Ik heb die zin wel eens getypt in een email.
En wat betreft mijn vrienden, ik vond het een vreemd voorval dus vind ik het interessant dat ook zij hun licht laten schijnen net zoals ik het interessant vind om jullie invalshoek er over te horen.

[ Voor 24% gewijzigd door Humbatiki op 13-08-2020 08:17 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Humbatiki schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:16:
Ik heb malwarebytes geïnstalleerd en laten lopen
Room42 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:51:
Ik zou inderdaad even met een off-line scanner (dus niet vanuit Windows zelf) een goede anti-virusscan doen.
Als malwarebytes niets vindt, zou ik alsnog die tip opvolgen :Y)
Je lijkt ook de rest van zn post te zijn vergeten:
Remote beheer tools openstaan, zoals Teamviewer of Logmein?
Ook, welke plugins zitten er eigenlijk in je Chrome?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Humbatiki
Malwarebytes heeft toen volgende zaken gevonden:
https://blog.malwarebytes...ons/pup-optional-conduit/
https://blog.malwarebytes...pup-optional-installcore/
https://blog.malwarebytes...ions/pup-optional-webbar/
Vooral die laatste lijkt me wel enigszinds aan te voldoen.
Er zitten geen Remote beheer tools op mijn pc, behalve dan diegene die standaard in Windows zouden zitten
Een off-line scanner die je kan aanraden? heb vroeger altijd Avast gehad, maar zij hebben het verprutst, dus een advies zou leuk zijn.
Extensies in Chrome (doch er stonden geen browser bladeren open):
1Password (pw manager)
AdBlock plus (adblocker)
eid reader (Om mijn belastingsaangifte online te doen)
Offline documenten (Gebruik ik niet staat er mogelijks standaard op)
Dan nog drie Chrome apps: Documenten, Presentaties, Spreadsheets
Goed, verder deze voormiddag weer even aan het spelen (opnieuw Destiny 2) en het bego opnieuw. Ik heb nu wel alles gefilmd en dan van toetsenbord gewisseld. Ook met oud toetsenbord was dit het geval. In de chat van Destiny heeft "het" een hele mail na getypt die ik een maand of twee geleden verstuurd moet hebben.
Dan begon er een tweede mail te verschijnen (ook met backspace als er een typfout gemaakt wordt)
Ik heb nu met MWB gescand en heeft niks gevonden.
Het filmpje zet ik voorlopig niet online, maar het is gewoon meer van hetzelfde, er wordt getyped zonder ik aan het toetsenbord kom, zoals gezegd mails die ik tijden geleden verstuurd heb (als in 2 maand of zo)
Tekst naar spraak heb ik nog niet uitgeklaard, ik vind het ook niet direct, maar als het muisstil is, behalve ik die typ, of zelfs helemaal niks, wordt er op het scherm ook getypt, dus dat lijkt me niet de oorzaak?
Ik draai geen illegale/gepirateerde software.
Als "server software" denk ik niet, er is wel een plex media server geïnstalleerd , maar die draaide niet, Discord staat ook altijd op als het probleem zich voordoet, Steam dus ook, geen echte servers.
Alvast bedankt om mee te denken

[ Voor 13% gewijzigd door Humbatiki op 13-08-2020 13:08 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:44
Scan ook eens met de volgende scanners (één scanner is nooit genoeg):
TDSS Killer (anti rootkit)
EMSI Soft Emergency Kit
Hitman Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:53
Aangezien het telkens met het spelen van Destiny lijkt te beginnen; heb je een geavanceerde muis/keyboard met macros en record/playback functionaliteit?

Ondanks dat het best malware kan zijn lijkt me het eigenlijk onwaarschijnlijk. Bijv. keyloggers doen er alles aan om niet gedetecteerd te worden, ja laten we alles overal maar typen...niet echt logisch.
Pagina: 1