Laptop voor studie Communicatie en Multimedia design

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangobay98
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-04-2024
Over een maand begin ik met de studie communicatie en multimedia design.
Hebben jullie goede suggesties voor een laptop?

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga het hele Adobe pakket gebruiken en blender.
Verder game ik er niet op.
Ik neem in ieder geval een 1tb SSD, dit denk ik nodig te hebben.

Wat is je budget?
€ 1200 - € 1500
Kan hoger zijn als je me over kan halen :D

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik ben van plan om de laptop veel mee te nemen I.V.M reizen naar school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen directe voorkeur op een merk maar liever geen Apple.

Verder heb ik naast ASUS geen ervaring met andere merken, ik heb al wat onderzoek gedaan en ik kwam op de volgende laptops uit:

- Asus Vivobook https://www.coolblue.nl/p...157t.html#product-reviews

- Acer aspire 7 https://www.coolblue.nl/p...pire-7-a715-75g-751g.html

De cases van deze laptops zijn allemaal plastic helaas, dit wil ik liever niet. het is ook aangegeven door een tweaker.

Het liefsts heb ik dus de volgende specs:

16Gb RAM
512Gb SSD
I7 processor
Videokaart moet After Effects en Blender aan kunnen

Case liever niet van plastic.

Nogmaals, ik heb geen idee of het uitmaakt of ik een ASUS neem of een Acer.

Bedankt alvast voor de reacties!

[ Voor 34% gewijzigd door Mangobay98 op 10-08-2020 13:55 . Reden: Extra onderzoek ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 30-05 21:47

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 π—π—ˆπ–Ύπ–Ώπ— 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Wat heb je zelf al kunnen vinden?

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangobay98
@d22wth

https://www.coolblue.nl/p...157t.html#product-reviews

Ik was tevreden over ASUS dus wellicht toch al een beetje een voorkeur op een merk (misschien)
Ik zat een beetje naar deze specs te kijken. (zie link)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:58
Niet om het één of ander, maar je wil echt een Apple voor deze studie.

Het werkt veel prettiger, je kunt zonder gedoe hun beamer systeem aansluiten en daarnaast hebben vrijwel al je studiegenoten ook een Apple.. Wat het weer makkelijker maakt om bestanden snel met elkaar te delen (via Airdrop) en elkaars externe HDDs uit te wisselen (geen gedoe met verschillende bestandssystemen). De keypads van macbooks werken ook ontzettend prettig, waardoor je niet altijd hoeft te klieren met een muis.

En, voordat dit weer een onnozele Windows vs Apple discussie wordt: Ik gebruik Windows thuis. Maar voor mijn CMD studie was een Apple veel prettiger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangobay98
@Munki

Dit merkte ik ook al op mijn graphics design studie.
Dus Apple is toch beter?

Enige reden waarom ik niet een directe voorkeur had voor Apple omdat ik eigenlijk alleen maar Android en Windows gebruik en omdat Apple erg duur is.

Dus eigenlijk een Apple aanschaffen met mijn gewenste specs is dus het beste?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:32
Ik heb dezelfde studie gedaan en niemand had een Apple, dus tja...

Koop gewoon wat je zelf prettig vind werken, bestanden uitwisselen tussen Mac en Windows is echt geen probleem en touchpads (ik neem aan dat @Munki dat bedoelt met keypads) van Windows laptops zijn tegenwoordig net zo goed zo niet beter dan die van Macs.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 23:59

Barrycade

Through the...

Wat geeft de school aan qua specs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-06 11:26
Wat een onzin dat een Apple beter is. Vooral als je thuis al geen Apple hebt(iPhone of andere producten) zou ik niet voor een MacBook gaan. Alle argumenten die net genoemd zijn gelden ook voor een Windows laptop.

Ik zou gewoon kiezen wat je zelf fijn vindt.

[ Voor 7% gewijzigd door dogtagz op 10-08-2020 07:26 ]

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:58
dogtagz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:24:
Wat een onzin dat een Apple beter is. Vooral als je thuis al geen Apple hebt(iPhone of andere producten) zou ik niet voor een MacBook gaan. Alle argumenten die net genoemd zijn gelden ook voor een Windows laptop.

Ik zou gewoon kiezen wat je zelf fijn vindt.
Er is niet gezegd dat Apple beter is. Ik geef aan dat het (in mijn geval) zo was dat vrijwel al mijn studiegenoten een Apple hadden en het zodoende veel prettiger werkte, vanwege eerder genoemde argumenten.

TS moet inderdaad zelf kiezen. Ik deel alleen mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangobay98
@Barrycade

School geeft de volgende specs aan:

500gb ssd
8gb Ram
En op z'n minst een i5

Ik wil het persoonlijk allemaal een slag beter uit eerdere ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 23:59

Barrycade

Through the...

Mangobay98 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:06:
@Barrycade

School geeft de volgende specs aan:

500gb ssd
8gb Ram
En op z'n minst een i5

Ik wil het persoonlijk allemaal een slag beter uit eerdere ervaringen.
En waar kom je zelf dan op uit?
Ik denk zelf aan een XPS 13 of 15, maar dan kom je met je budget wel erg krap uit.
Hoewel wellicht met studenten korting er wellicht nog wat ruimte ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-06 11:26
Munki schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:00:
[...]

Er is niet gezegd dat Apple beter is. Ik geef aan dat het (in mijn geval) zo was dat vrijwel al mijn studiegenoten een Apple hadden en het zodoende veel prettiger werkte, vanwege eerder genoemde argumenten.

TS moet inderdaad zelf kiezen. Ik deel alleen mijn ervaringen.
Je zei wel dat TS een Apple wilde, omdat dat beter was in zijn situatie (c.q. studie). Nu geef je aan dat het fijn werkte vanwege studiegenoten ook een Apple device hadden. Dat maakt t al heel anders.

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat Apple niet verkeerd is (en zeker een goede oplossing voor sommige personen/wensen). Maar ik vind dit advies gewoon niet op z'n plaats op tweakers. Vooral vanwege je argumenten.

Beamers hebben namelijk altijd meerdere interfaces wat in t algemeen beter werkt voor Windows dan voor Apple, zoals HDMI, DVI, DisplayPort. Ook kan je het argument gebruiken dat als studiegenoten allemaal Windows hebben, dan kan je airdrop niet gebruiken.

$ alias cd='rm -rf'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-05 11:16
Afgezien van specs, merk en ecosysteem, zou ik met een investering van € 1200 tot € 1500 geen plastic behuizing accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangobay98
@Barrycade

Ik kwam uit op een ASUS Vivibook
https://www.coolblue.nl/p...157t.html#product-reviews

Ik zie inderdaad dat de XPS 13 en 15 erg duur zijn, dit kan ik helaas niet betalen.

Verder heb ik me heel even verdiept in Apple, maar het is toch te duur voor wat ik graag wil.

[ Voor 36% gewijzigd door Mangobay98 op 10-08-2020 13:42 . Reden: Verkeerde link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Zo te zien is die studie niet veeleisend qua laptop. Ik zou gewoon kijken naar een mooie degelijke laptop met voldoende accu duur. Ik ga zelf ook beginnen met een studie, maar daar wordt heel veel Windows gebruikt (wss de apps de we gaan gebruiken hebben dat nodig). Ik heb zelf wel voor een MacBook (13”, 10th gen) met 1TB gekozen en draai ook bootcamp.

Eigenlijk kun je dus elke laptop nemen met moderne i5 (liefst 10th gen) en 500GB+ opslag. De VivoBook line is wel netjes :).

De laptop die jij gekozen hebt is krachtig genoeg met zijn i7H processor. Maar weet je zeker dat je 15” wilt (ivm meenemen in je tas)

πš’π™Ώπš‘πš˜πš—πšŽ 16 π™Ώπš›πš˜ - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖑-3800 - 2𝖳𝖑 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖀𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:37
Ook al eens naar een Thinkpad met studentenkorting gekeken? Kun je met jouw budget heel goed terecht, bijvoorbeeld voor de T14 met een Ryzen 7.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1260028

d22wth schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:32:
Zo te zien is die studie niet veeleisend qua laptop. Ik zou gewoon kijken naar een mooie degelijke laptop met voldoende accu duur. Ik ga zelf ook beginnen met een studie, maar daar wordt heel veel Windows gebruikt (wss de apps de we gaan gebruiken hebben dat nodig). Ik heb zelf wel voor een MacBook (13”, 10th gen) met 1TB gekozen en draai ook bootcamp.

Eigenlijk kun je dus elke laptop nemen met moderne i5 (liefst 10th gen) en 500GB+ opslag. De VivoBook line is wel netjes :).

De laptop die jij gekozen hebt is krachtig genoeg met zijn i7H processor. Maar weet je zeker dat je 15” wilt (ivm meenemen in je tas)
Volgensmij is CC best veeleisend, dacht toch echt dat een dedicated gpu nodig was, ivm met renderen enzo,
dat dat voor geen meter opschiet op de iGpu

Of ik moet het helemaal mis hebben, dan verneem ik dat graag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d22wth

d22wth

Anoniem: 1260028 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Volgensmij is CC best veeleisend, dacht toch echt dat een dedicated gpu nodig was, ivm met renderen enzo,
dat dat voor geen meter opschiet op de iGpu

Of ik moet het helemaal mis hebben, dan verneem ik dat graag
Tja, dat weet ik niet heel goed. Maar aangezien ze '8GB ram' als recommandatie aangeven, lijkt het me niet zo heel erg veeleisend. Maar de vivobook heeft een dGPU :)
Aziraphale schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:40:
Ook al eens naar een Thinkpad met studentenkorting gekeken? Kun je met jouw budget heel goed terecht, bijvoorbeeld voor de T14 met een Ryzen 7.
Zeker, mooie apparaten, en met studenten korting (rond 15%?) goed te doen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:32
Ik heb zelf sinds vorige week de Lenovo Yoga Slim 7 die gereviewed is door Tweakers: reviews: Lenovo Yoga Slim 7 - Snelheidsmonstertje met acht Ryzen-cores

Erg fijne laptop, van metaal, goed scherm, zachte prijs.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 19:30
Ik heb nu aantal dagen de Lenovo T14 AMD(4750U) met 16GB eb 512 gb ssd in gebruik en sinds gisteren ook de hele Adobe Suit (creative cloud) erop gezet.

Ik gebruik het als fotograaf en ik heb gisteren voor de test even 300 Raw foto's op de ssd gezet en ermee aan het spelen geslagen.

Het ding vliegt werkelijk door de foto's heen geen enkel probleem. Nog niet in PS veel layers aangemaakt maar ik vermoed dat je dan beter er even een 16GB bij kan stoppen (kun je later doen)...

Dus ook de Lenovo T14 i een optie ..... let op dat je NIET de T14S neemt, die is niet uitbreidbaar qua geheugen en wordt weer warmer als ik zo de reviews mag geloven.

Ik weet alleen niet zeker of je er een 1 TB SSD in kan zetten (althans tijdens de configuratie) . Maar daar zouo je eventueel een externe (usb-c) ssd voor kunnen nemen. Uite ervaring weet ik dat je daar prima op kunt werken tegenwoordig.

Edit: Ik moet wel eerlijk zeggen dat hoewel deze laptop echt snel is, mijn thuis pc met een I9 9900K heel wat sneller is. Maar goed dat is appels en peren vergelijken.

[ Voor 23% gewijzigd door oldsmelly op 10-08-2020 19:02 ]

MuziekLiefhebbert

Pagina: 1