Ik was benieuwd hoe vaak er een boete werd gegeven voor het niet voor laten gaan van een blinde. Dat kan je opzoeken via het CJIB (Feitcode R481A). Niet zo vaak dus. Twee keer in 2018 en zes keer in 2019. Nu viel mij iets op. In het bestand van 2019 ziet de relevante regel er zo uit:
R481A
Als bestuurder een blinde, voorzien vaneen blindenstok niet voor laten gaan
OM-afdoening
6 keer
€2.280 (totale boete bedrag).
Dus dat is € 360 per overtreding. Bij groot aantal andere boetes staat Wahv. Dat zijn vaak de wat lagere boetes. Dus blijkbaar is de boete voor R481A geen Wet Mulder boete. Klopt dat? En waarom is het geen Wet Mulder boete? Ik lees dat de grens bij € 435 ligt.
Klopt het dat de zaak dan via het strafrecht wordt afgehandeld? Dan lijkt het mij logisch dat je als agent je het bij een waarschuwing laat. Voor een dagelijkse overtreding laat je niet iemand voor de rechter verschijnen.
R481A
Als bestuurder een blinde, voorzien vaneen blindenstok niet voor laten gaan
OM-afdoening
6 keer
€2.280 (totale boete bedrag).
Dus dat is € 360 per overtreding. Bij groot aantal andere boetes staat Wahv. Dat zijn vaak de wat lagere boetes. Dus blijkbaar is de boete voor R481A geen Wet Mulder boete. Klopt dat? En waarom is het geen Wet Mulder boete? Ik lees dat de grens bij € 435 ligt.
Klopt het dat de zaak dan via het strafrecht wordt afgehandeld? Dan lijkt het mij logisch dat je als agent je het bij een waarschuwing laat. Voor een dagelijkse overtreding laat je niet iemand voor de rechter verschijnen.