Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Final check voor aanschaffen pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Imposant1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-06 16:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen. Spellen zoals Rocket League, GTA Online, Battlefield 5 en wat minder zware games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
600 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
- 128GB Kingston SSD
- 1TB WDC WD10EARX-00N0YB0

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 72,62€ 72,62
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,04€ 81,04
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 74,79€ 74,79
1VoedingenCorsair CX550M€ 69,50€ 69,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,95

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb al heel veel onderzoek gedaan (en al een paar maanden eerder een soortgelijk topic gemaakt, excuses als ik die moest heropenen!) maar nu wil ik even de final check hebben om zeker te weten of alles goed bij elkaar past, mijn huidige spullen de kast past en of ik mogelijk een andere voeding moet aanschaffen. Ik twijfel namelijk heel sterk tussen degene die op mijn lijstje staat en de https://tweakers.net/pric...ix-formula-gold-450w.html.

De huidige SSD is zeker niet meer de snelste maar zal op kort termijn vervangen worden door een https://tweakers.net/pric...2/kingston-a2000-1tb.html. Of zeggen jullie dat deze nu zo netjes geprijst is dat ik die er beter bij kan bestellen? De HDD zal komen te vervallen als ik een m.2 heb.

De videokaart doet het nog prima voor nu, maar gezien er een nieuwe generatie voor de deur staat wacht ik ook daar nog even mee, uiteindelijk zal er een 5700 XT in komen.

Ik ben zelf al maanden aan het kijken maar heb inmiddels de knoop doorgehakt wat ik wil en ben over het lijstje zelf zeer tevreden, maar ik hoor graag de input van de experts.

Thanks alvast voor de genomen moeite.

Alle reacties

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Er zit al een prima koeler bij je Ryzen 5 3600.
Gezien je kast zo te zien geen window heeft, zou ik het geld voor die koeler lekker in je zak houden. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:57
En 8k zou het juist wel doen,omdat hij stukje stiller is.

• unezra

unezra

99ruud99 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:50:
En 8k zou het juist wel doen,omdat hij stukje stiller is.
Vraag me af of je dat gaat merken.
De kast heeft fans, de GPU heeft fans.

TS wil voornamelijk gaan gamen. Niet een toepassing waarbij een paar dB meer op je CPU koeler het verschil gaat maken.

• Imposant1
unezra schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:59:
[...]

Vraag me af of je dat gaat merken.
De kast heeft fans, de GPU heeft fans.

TS wil voornamelijk gaan gamen. Niet een toepassing waarbij een paar dB meer op je CPU koeler het verschil gaat maken.
De rede waarom ik voor deze cooler heb gekozen is omdat mijn huidige CPU echt enorm warm wordt. Als ik mijn hand op de behuizing leg kan ik na een aantal uur wachten wel een eitje bakken. Het systeem zelf is ~7 jaar oud, maar had de videokaart en ram geheugen al vervangen. Helaas is tijdens deze warme dagen mijn pc al 4x uitgevallen omdat de CPU overhit raakt. Dat is dus de achterliggende rede.

Overigens vind ik het inderdaad niet erg als je de PC een beetje hoort, al blijf ik wel bij het feit, hoe stiller hoe beter.

• unezra

unezra

@Imposant1 Ik zou eerder zorgen voor een paar extra casefans om een goede airflow in je kast te krijgen, dan die CPU koeler die waarschijnlijk niet veel harder kan koelen dan de koeler die al bij je CPU zit.

Een CPU koeler kan nog zo goed zijn, maar als je niet genoeg koele lucht je kast in perst én warme lucht af voert, heb je d'r niets aan.

Zo te zien komt die kast met 2 casefans. Ik weet niet hoe veel lucht die kunnen verplaatsen en hoe goed ze zijn maar het kan geen kwaad eens te kijken naar vervangende fans die bij gelijke geluidsproductie, meer lucht verplaatsen.

Ook kan ik niet goed inschatten hoe goed de airflow in die kast gaat zijn. Het lijkt gaas aan de voorkant, maar ik vind dat lastig inschatten vanaf de foto's.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik zou de koeler gewoon erbij doen, ik zou eerder wat besparen op het geheugen. Tenzij je wil gaan overklokken.

Eventueel een extra kast koeler erbij

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Imposant1
unezra schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:06:
@Imposant1 Ik zou eerder zorgen voor een paar extra casefans om een goede airflow in je kast te krijgen, dan die CPU koeler die waarschijnlijk niet veel harder kan koelen dan de koeler die al bij je CPU zit.

Een CPU koeler kan nog zo goed zijn, maar als je niet genoeg koele lucht je kast in perst én warme lucht af voert, heb je d'r niets aan.

Zo te zien komt die kast met 2 casefans. Ik weet niet hoe veel lucht die kunnen verplaatsen en hoe goed ze zijn maar het kan geen kwaad eens te kijken naar vervangende fans die bij gelijke geluidsproductie, meer lucht verplaatsen.

Ook kan ik niet goed inschatten hoe goed de airflow in die kast gaat zijn. Het lijkt gaas aan de voorkant, maar ik vind dat lastig inschatten vanaf de foto's.
Ik sta volledig open om voor een andere behuizing te kiezen. Op dit moment staat de computer in zo'n desktop houder van mijn bureau. Aan de linkerkant zit gewoon hout (van het bureau) en de voorkant, rechterkant en achterkant zijn open. Aan de bovenkant zit zo'n 5cm speling voordat er weer hout is. Ik kan hem uiteraard altijd op een andere positie zetten als dit beter is voor de airflow.

• Imposant1
Quacka schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:14:
Ik zou de koeler gewoon erbij doen, ik zou eerder wat besparen op het geheugen. Tenzij je wil gaan overklokken.

Eventueel een extra kast koeler erbij
Mijn budget is 600 euro, dus ik heb nog wat speling. Is het andere geheugen even goed en merk ik het alleen bij overklokken?

Welke case fans raad je aan?

Ik kan natuurlijk ook voor een andere kast gaan, dat is geen probleem. Deze heeft goede reviews en ziet er decent uit ook nog.

[ Voor 16% gewijzigd door Imposant1 op 09-08-2020 19:21 ]

• unezra

unezra

Oh, even snel gekeken naar alternatieve CPU koelers.
Als dát een zorg is, investeer dan in een koeler met hogere airflow.

Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Noctua NH-U12A
102,1m³/h

Ter vergelijk, jouw koeler haalt 71,358m³/h én is daarbij een stuk luidruchtiger. (26dB vs 22,6dB)

Vrij willekeurig voorbeeld, mogelijk zijn er koelers die nog meer lucht verplaatsen, maar het is wel iets om over na te denken.

• 99ruud99
Mocht je een be quiet pure base 500 pakken. Daar kan je nog een be quiet 0ure wings 2 bij doen, van 140 mm ( ze zijn 10 euro)

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:50
Ook wel flink duurder, een koeler van €90 mag inderdaad wel wat beter presteren dan een koelertje van €30 de stock koeler bij de 3600 is niet super van de week nog een systeem met een 3600 gebouwd en die stock koeler had best wat last met deze temperaturen waardoor het aardig wat herrie werd. Die 212 is best een leuke koeler die niet teveel kost.

Maar je kan uiteraard flink wat beter vinden voor meer geld :)

• unezra

unezra

@Imposant1 Sorry, ik zie dat je kast wél een window heeft. :)
Dat alleen al zou voor mij wél een reden zijn een mooie, maar vooral efficiënte CPU koeler er op te schroeven. VInd het best een mooie kast.

Wat je zegt over de plek, aan de bovenkant 5cm ruimte is bar weinig. Ik zou 'm op een plek zetten waar de bovenkant vrij is. Zo te zien heeft 'ie ook mesh aan de bovenkant. Daar zou je nog 1 of 2 extra fans kunnen hangen om de lucht geforceerd naar buiten te zuigen.

Zeker als je wat ruimte in je budget hebt, kan een extra fannetje geen kwaad. Maar let op de airflow en de dB. Kies fans die relatief stil zijn én een hoop lucht verplaatsen.

• Quacka
Gaat echt de verkeerde kant op.
Volgens mij is het allemaal niet nodig om zo speciaal te denken.
Wil je rgb imposant?

• Imposant1
@unezra
Helemaal mee eens. Ik zie nu ook pas dat er (getint?) glas in zit. Hierdoor zou ik hem dus op mijn bureau gaan plaatsen. Een mooie efficiënte CPU koeler heeft dan wel mijn voorkeur. Wellicht iets met LED? Ik heb namelijk een razer setje liggen, zou wel leuk zijn om die op elkaar af te stemmen. (shit, komt toch het LED verhaal weer naar voren hehe).

• Imposant1
Quacka schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:31:
Gaat echt de verkeerde kant op.
Volgens mij is het allemaal niet nodig om zo speciaal te denken.
Wil je rgb imposant?
Hoeft niet, mag wel. Belangrijk is dat de airflow goed is en dat de componenten koel blijven. Mijn huidige PC is namelijk gewoon een verwarmingselement op dit moment. Ik zal hem dus ook op mijn bureau gaan plaatsen in plaats van in de houder.

• unezra

unezra

RGB? Ik zeg niets... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MpSrfqN-vkWPfUydrP_Ko_5YT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bPY4cQz7KLwm8vTLEq9hinJ6.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zit overigens deze CPU koeler in:
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition

Maar met deze fans:
pricewatch: Corsair HD120 RGB LED (met PWM-controller), 120mm

Verder zitten er nog een bende 14cm RGB fans in, zelfde Corsair's als op mijn CPU koeler maar dan 14cm dus:
pricewatch: Corsair HD140 RGB LED High Performance 140mm PWM Fan, 140mm

• 99ruud99
Ps ik neem aan dat je geen Cd dvd la nodig hebt?
Die past niet in deze kast.

• Imposant1
@unezra
Mooie kast, zoiets zou ik nou niet erg vinden op mijn bureau.

@99ruud99
Nee, ik heb geen optische drive nodig.

Ik wil nog wel even terug gaan op mijn oorspronkelijke vragen, ik heb nu namelijk meer vragen dan antwoorden haha.

1. Welke voeding raden jullie aan: Corsair CX550M of de BitFenix Formula Gold 450W
2. Is het verstanding nu een m.2 aan te schaffen of kan ik daar nog even mee wachten

Naar aanleiding van de case / fan discussie heb ik de volgende vraag:
Voor mij is een goede kast belangrijk. Ik wil dat de airflow goed is en dat de componenten goed gekoeld zijn. Eerst stond mijn pc in een houder, maar omdat er aan de bovenkant weinig ruimte vrij is zal ik er voor kiezen om de PC op een locatie te plaatsen waar meer ruimte is voor de PC, in dit geval op mijn bureau. Gezien deze op een bureau komt te staan is RGB optioneel. Als ik voor een paar euro meer een goede kast heb met window kan ik altijd nog er voor kiezen om RGB fans o.i.d. aan te schaffen maar het heeft zeker geen prioriteit.

• Quacka
1MoederbordenGigabyte B450 Gaming X€ 79,09€ 79,09
1BehuizingenMSI MAG FORGE 100R€ 63,-€ 63,-
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX€ 60,75€ 60,75
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 77,05€ 77,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,89

Ik zou een ATX bord alleen nemen, en dan kan je net zo goed een duurdere mAtx kast kopen.

[ Voor 68% gewijzigd door Quacka op 09-08-2020 20:19 ]

• unezra

unezra

Imposant1 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:09:
@unezra
Mooie kast, zoiets zou ik nou niet erg vinden op mijn bureau.
Thnx.
Is deze kast:
pricewatch: Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Zwart

Die kast is helaas niet meer leverbaar. Jammer, want ook IN de kast zit dus RGB. Die blauwe rand rondom de kast is onderdeel van de kast zelf. (Toevallig heb ik daar alles op blauw staan, maar het is instelbaar.)

Dit zijn de kasten met glas van Phanteks, zijn niet de goedkoopste kasten though:
https://tweakers.net/behu...ztzLeoaqUxZgEt_7SRTcOa8xc
Naar aanleiding van de case / fan discussie heb ik de volgende vraag:
Voor mij is een goede kast belangrijk. Ik wil dat de airflow goed is en dat de componenten goed gekoeld zijn. Eerst stond mijn pc in een houder, maar omdat er aan de bovenkant weinig ruimte vrij is zal ik er voor kiezen om de PC op een locatie te plaatsen waar meer ruimte is voor de PC, in dit geval op mijn bureau. Gezien deze op een bureau komt te staan is RGB optioneel. Als ik voor een paar euro meer een goede kast heb met window kan ik altijd nog er voor kiezen om RGB fans o.i.d. aan te schaffen maar het heeft zeker geen prioriteit.
:) Airflow aan de bovenkant is prettig. Zeker met een mesh aan de bovenkant kun je daar efficiënt lucht afvoeren.

Je kunt ook, wegens kosten, beginnen zonder een heel RGB festijn en later meer RGB toevoegen.

De reden dat er in mijn kast nogal veel fans zitten is niet specifiek vanwege noodzakelijke airflow, maar omdat ik graag over the top wilde qua RGB. Dat is gelukt. Alleen moet ik nog een keer een RGB strip voor de onderkant kopen maar de vraag is of ik dat ooit ga doen. Deze build is ook alweer een paar jaar oud. Hoop er zeker nog een jaar of wat mee te doen, maar er gaat een moment komen dat ook dit beest aan vervanging toe is. Of ik dan opnieuw zo veel investeer in RGB weet ik niet.

Goede RGB fans zijn prijzig helaas. Maar tegelijkertijd, als RGB je ding is, looks mogen wat kosten. :)

EDIT:
Oh, m.2 is een form-factor. Er zijn SATA M.2 SSD's.
Ik denk dat je bedoelt of je een NVMe wil hebben in M.2 form-factor (er is ook NVMe in andere form-factors). Tja. Lastig. Gezien je budget is het misschien de investering niet waard. Zelf zou ik niet zonder willen. (Ik heb het zowel in mijn PC als in mijn laptop. De benchmarks puur op IOPS en trhoughput spreken voor zich, of je er in de praktijk ook echt wat van merkt hangt van je toepassing af.)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 09-08-2020 20:21 ]

• Imposant1
@Quacka
Kast vind ik niet zo heel mooi om eerlijk te zijn. Die rand zo midden tussen die fans is een beetje off-putting.

@unezra
Vrij prijzig inderdaad. RGB is optioneel, dus dan bespaar ik liever wat geld en dan maar geen RGB.
Het budget is trouwens exclusief SSD, ik vroeg mij gewoon af of het nu een goede tijd was om te kopen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Imposant1 op 09-08-2020 20:27 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@Imposant1 Die 450W van Bitfenix is qua kwaliteit zeker OK en ook qua wattage zou dat ruim voldoende moeten zijn voor je systeem.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Imposant1
Borromini schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:25:
@Imposant1 Die 450W van Bitfenix is qua kwaliteit zeker OK en ook qua wattage zou dat ruim voldoende moeten zijn voor je systeem.
Thanks!

• Quacka
SSD wordt steeds goedkoper, maar ja ze kunnen altijd stijgen.
Ik zou het qua kast houden op wat je had.
Neem wel mijn voeding. De bitfenix kan ook wel hoor, maar dacht om wat extra ruimte voor uitbreiding te hebben

• Imposant1
Quacka schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:47:
SSD wordt steeds goedkoper, maar ja ze kunnen altijd stijgen.
Ik zou het qua kast houden op wat je had.
Neem wel mijn voeding. De bitfenix kan ook wel hoor, maar dacht om wat extra ruimte voor uitbreiding te hebben
Cool, dan pakken we die. Wat zal ik doen met de koelers? Gewoon de 212 erin laten en wat extra case fans kopen dan?

• Quacka
Wat heb je trouwens nu voor kast en processor? Want zelfs al plaats je niets bij, dan nog moet het prima werken.
Kijk, met de huidige temperaturen zou een extra koelertje wel handig zijn. Zodra je de pc vandaag aanzet is het al 40+ in de kast, maar dit zijn wel unieke omstandigheden, he. Ik blijf momenteel ver weg van mn pc, ik vind het te heet

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-11 20:54
Ik heb een paar maanden geleden ook een pc gebouwd met een 3600. En na een paar dagen was ik de stock koeler al zat te veel lawaai, en te hoge temperaturen. Heb zelf gekozen voor Gelid Solutions Tranquillo Rev.4. Goedkoop maar zeer doeltreffend.

• Imposant1
@Quacka
Het was een Paradigit build, de kast heb ik dus geen idee. Half mesh half plastic. De processor is een Intel Core i7-3770, al een oudje dus.

• Quacka
Die kant en klare machines hebben nooit de beste koeling. Standaard processorkoeler van Intel is en was al niet best te noemen. Dan in een kast met geen perfecte airflow, op een plek waar het ook te warm wordt. Wordt een optelling hè.

Straks heb je een goede kast, goede processorkoeler en een processor die ook nog eens minder heet wordt. En dan zet je hem ook nog op een gunstigere plaats
Als dan je volgende videokaart ook nog iets koeler zou blijven, dan heb je weer een optelsom, maar dan de goede kant op.

• Imposant1
@Quacka en overige mensen die geholpen hebben, bedankt!

Nog even een vraagje:
- Is er een verschil in de G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB en de G.Skill Flare X F4-3200C16D-16GFX die jij aanraad?
- Zal ik voor een mATX kast gaan of juist een ATX moederbord? Een klein moederbord in een grote kast kan wat raar ogen, zeker als er een window in zit.

Verder ben ik goed geholpen en ga ik voor toch een beetje hoger zitten qua voeding, dus ik ga voor de voeding van Quacka.

Thanks alweer :)

[ Voor 4% gewijzigd door Imposant1 op 10-08-2020 09:32 ]

• Quacka
Een ATX kast heeft meer ruimte en dus minder last van warmte. Dat is wel theorie natuurlijk. De kwaliteit van de kast en fans (airflow) spelen daarbij een grote rol.
Als je de ruimte hebt op je bureau dan zou ik een ATX kast aanraden met dito moederbord.

Is het een zolderkamer die echt snikheet altijd is? Dan heb ik het niet over de huidige temperaturen ;)

• Imposant1
Quacka schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:35:
Een ATX kast heeft meer ruimte en dus minder last van warmte. Dat is wel theorie natuurlijk. De kwaliteit van de kast en fans (airflow) spelen daarbij een grote rol.
Als je de ruimte hebt op je bureau dan zou ik een ATX kast aanraden met dito moederbord.

Is het een zolderkamer die echt snikheet altijd is? Dan heb ik het niet over de huidige temperaturen ;)
Nee hoor, zeker geen zolderkamer. Zon staat in de middag recht op mijn raam dus dan word het wel warm.

Dan ga ik gewoon door met deze build:

1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 72,62€ 72,62
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 80,84€ 80,84
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 61,65€ 61,65
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 77,05€ 77,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,16

EDIT: Ik ga ook meteen een A2000 aanschaffen. Dan zit dat mooi in mijn budget van 600 euro.

• 99ruud99
@Imposant1 als je bang bent voor te weinig airflow, wil je met of zonder rgb?

zonder rgb is pricewatch: be quiet! Pure Wings 2 PWM, 140mm
met rgb zijn deze verrassend goed: pricewatch: Scythe Kaze Flex 140 Square RGB PWM, 140mm

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 10-08-2020 09:48 ]

• Imposant1
@99ruud99
Gezien ik een kast heb met window zal ik wel gewoon wat mooie RGB fans erin zetten. Hoeveel raad je er aan? :)

Wat mij betreft is het topic dan gesloten.

Dank allemaal.

• 99ruud99
https://linustechtips.com...23267-meshify-c-air-flow/

Je kan er 2 voorin zetten als intake en de 2 standaard meegeleverde bovenin en achterin Al's outtake.

Alternatief is misschien een 280mm fan voorin als intake. Die zijn super stil en geven een windturbine xD
Pagina: 1