Raspberry Pi met druktoets(en)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-08 20:15

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Topicstarter
Hoi allemaal.

Ik zou graag één of meerdere druktoetsen zoals deze willen koppelen aan mijn RPI. Ik wil dan beginnen met simpele python scriptjes om de toets te laten knipperen na indrukken etc.

Op internet heb ik enkele tutorials gevonden hoe je dat kan doen met de GPIO pins van de RPI. Deze voorbeelden gebruiken allemaal Breadboards. Ik weet dat ik misschien ook zo moet beginnen, maar zou deze stap alsnog het liefst overslaan.

Kan iemand mij misschien verder helpen? Ik heb namelijk weinig verstand van elektra (komen resistors aan te pas, geen idee hoe dat werkt..) Wat heb ik bijvoorbeeld nodig? Kan een RPI wel zulke LED druktoetsen aan?

Uiteindelijk wil ik zoiets aan de muur hebben wat ik dan gebruik icm python scripts op mijn RPI.

[ Voor 3% gewijzigd door Knorretje- op 09-08-2020 17:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Kabelboompje maken en rechstreeks op de schakelaars aansluiten?
Je kunt zelfs kant en klare pinheaders gebruiken (bij de Chinees zoeken op "dupont") en die rechstreeks aan de verknopen.

Enige spannende worden de lampjes, die kun je niet direct op de pi aansluiten

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een breadboard is niets meer dan een tool wat als een soort prinplaatwerkt waarop je makkelijk componenten kunt prikken. Je kunt dus een breadboard overslaan maar dan zal je veelal moeten solderen.

Overigens heet een resistor in gewoon Nederlandsch een weerstand.

Niet kwaad bedoeld en helaas veel voorkomend met prik- en programmeerbare elektronica is toch dat je je misschien iets beter moet verdiepen in elektronica op zich, in ieder geval de basis rondom weerstanden, condensatoren, transistoren, LED's, FET's maar ook de wet van ohm, hoe stromen, spanningen en/of een weerstandswaarde te berekenen en waarom dat moet op basis van gegevens in specsheets.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Knorretje- schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:31:
Hoi allemaal.

Ik zou graag één of meerdere druktoetsen zoals deze willen koppelen aan mijn RPI. Ik wil dan beginnen met simpele python scriptjes om de toets te laten knipperen na indrukken etc.

Op internet heb ik enkele tutorials gevonden hoe je dat kan doen met de GPIO pins van de RPI. Deze voorbeelden gebruiken allemaal Breadboards. Ik weet dat ik misschien ook zo moet beginnen, maar zou deze stap alsnog het liefst overslaan.

Kan iemand mij misschien verder helpen? Ik heb namelijk weinig verstand van elektra (komen resistors aan te pas, geen idee hoe dat werkt..) Wat heb ik bijvoorbeeld nodig? Kan een RPI wel zulke LED druktoetsen aan?

Uiteindelijk wil ik zoiets aan de muur hebben wat ik dan gebruik icm python scripts op mijn RPI.
Gewoon lekker die tutorials volgen. Die gaan echt in op de basic zaken die je zo te horen echt nog even moet doorlopen. Een breadboard is niets meer dan rijnen met klemmetjes en verbindingen om snel prototypes te bouwen zonder dat je hoeft te solderen enzo. Als je wil leren en experimenteren is dit dus juist een hele handige tool.

Betreffende de knop moet je denk ik wel even weten hoe dit ding werkt. Dit is een industriële knop die bestaat uit meerdere onderdelen. Het artikel in link is alleen een plastic bedieningselement met een lensje voor het licht. Op dit ding moet je nog een frame monteren en daarop de schakel en LED modules. De schakelcontacten (NO of NC) kan je direct op de Rpi aansluiten. Als ik mij niet vergis heeft de PI interne pull-ups. Dan zet je 1 kant van de schakelaar (ik zou een NO contact gebruiken) op een GPIO, en een andere aan de GND.

De LED van jou knop is meestal een variant die op 12, 24 of 230V moet worden gevoed. Er zit al een weerstand, of zelfs een hele voeding ingebouwd. Deze kan je niet direct op de Rpi aansluiten. Uit de GPIO komt namelijk maar 3,3V met een zeer beperkte stroom. Een klein simpel LEDje kan wel mits niet te veel stoom maar een dergelijke LED module niet. Je hebt dan een transistor of een FET nodig om deze via een externe bron van spanning te voorzien. Voor 12V kan je dat bijvoorbeeld makkelijke met een N-channel FET en een weerstand doen. Zoek maar eens of n-fet switch switch.

Persoonlijk denk ik dat het voor jou makkelijker is met een wat simpelere schakelaar te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:06
aangezien je Pi sowieso 5V heeft zou ik een knop zoeken met een led er in die (ook) op 5V werkt, dat scheelt een hoop gedoe.
deze https://www.velleman.eu/p...371172&country=be&lang=nl hebben volgens de producent 12V nodig maar op de 5V van de power led van een pc doen ze het ook prima weet ik uit ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derwin
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07-04-2023
Kijk is bij KIWI voor schakelaars en drukknoppen.

https://www.kiwi-electron...ADA-471-1-0-2-174x116.jpg

SOS Sossolutions heeft ook veel randapparatuur en downloads om je PI te configureren.

Join the Internet and be creative,

Derwin

Groeten, Derwin

Pagina: 1