Edge ongewenst binnengekregen na een update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 11:52
Mijn vraag
Hoe verwijder ik Edge chromium browser

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Disable microsoft Edge,
uninstalling microsoft edge

Vanochtend binnengekregen na een update.

Ik heb al wat dingen geprobeerd en gezocht en uitgevoerd. Waar ik naar op zoek ben is een definitief antwoord over de mogelijkheden. Zoals ik het begrijp had ik een update kunnen blocken?

De disable mogelijkheid (middels folder renames) heeft er niet voor gezorgd dat Edge niet te starten is.

Wie kan me helpen?

Waar ik overigens niet naar op zoek ben zijn reacties als "Waarom zou je dat willen?". :)

[ Voor 5% gewijzigd door gevoelig op 09-08-2020 12:31 ]

Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-06 12:00

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Je kunt toch gewoon de snelkoppeling(en) verwijderen? Net zoals bij wat standaard het geval is voor "Internet Explorer", want die zit ook standaard nog steeds in Windows 10. (C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe) En stel vervolgens Firefox als standaard browser in.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
https://www.ghacks.net/20...ge-on-windows-10-devices/ deze inmiddels gevonden. Maar die had ik dus eerder moeten zetten.

Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
Kennelijk is inderdaad de engie optie windows opnieuw installeren en de DoNotUpdateToEdgeWithChromium DWORD toevoegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
cjdijk schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:42:
Je kunt toch gewoon de snelkoppeling(en) verwijderen? Net zoals bij wat standaard het geval is voor "Internet Explorer", want die zit ook standaard nog steeds in Windows 10. (C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe) En stel vervolgens Firefox als standaard browser in.
Dat kan maar dat is niet wat ik wil. Ik wil de software niet, het verwijderen van een snelkoppeling is dus niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06 14:59
gevoelig schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:48:
Kennelijk is inderdaad de engie optie windows opnieuw installeren en de DoNotUpdateToEdgeWithChromium DWORD toevoegen...
Zal waarschijnlijk maar tijdelijk zijn. Aangezien Legacy Edge eruit zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gevoelig
Gelukt! https://www.majorgeeks.co...nstall_is_grayed_out.html

code:
1
setup.exe --uninstall --system-level --verbose-logging --force-uninstall

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 09:03
Waarom zou het willen verwijderen? Legacy Egde en IE gaan erop langer termijn uit. Andere onderdelen van Windows en applicaties gebruiken de onderdelen van Microsoft browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:46
Ik kan hem gewoon verwijderen via Settings > Apps

Zie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pwwYtlC.png

Wel komt dan uiteraard de legacy Edge terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 09-08-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
Dennism schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:26:
Ik kan hem gewoon verwijderen via Settings > Apps

Zie:

[Afbeelding]

Wel komt dan uiteraard de legacy Edge terug.
Die optie zie ik niet. Bij mij is hij uitgegrijsd. (windows 10 pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
gevoelig schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Die optie zie ik niet. Bij mij is hij uitgegrijsd. (windows 10 pro)
Ik heb ook Windows 10 Pro, wel heb ik zelf Edge chromium geïnstalleerd daar ik deze nu als "daily driver" aan het testen ben aan gezien Chrome een enorme resource hog is geworden en ik firefox nooit echt prettig heb gevonden.

Ik vraag me trouwens wel af of het de-installeren van Edge veel zin heeft ten opzichte van Edge simpelweg niet gebruiken, de legacy variant komt immers terug en op termijn zal de legacy variant sowieso vervangen gaan worden door Edge Chromium voor zover ik begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
Dennism schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Ik vraag me trouwens wel af of het de-installeren van Edge veel zin heeft ten opzichte van Edge simpelweg niet gebruiken, de legacy variant komt immers terug en op termijn zal de legacy variant sowieso vervangen gaan worden door Edge Chromium voor zover ik begrepen heb.
Wat bedoel je dat precies mee? De legacy verkenner /explorer?

[ Voor 0% gewijzigd door gevoelig op 09-08-2020 13:59 . Reden: Autocomplete ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ook altijd even checken bij services, daar staat ''Update voor Microsoft Edge-sevice (edgeupdater)'' twee keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
gevoelig schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

Wat bedoel je dat precies mee? De legacy verkenner /explorer?
Als je Edge Chromium uninstalled komt, in ieder geval bij mij, de eerdere versie van de Edge browser terug.
Voor zover ik weet zal die op den duur permanent vervangen gaan worden voor de Chromium variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dennism schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:03:
[...]

Als je Edge Chromium uninstalled komt, in ieder geval bij mij, de eerdere versie van de Edge browser terug.
Voor zover ik weet zal die op den duur permanent vervangen gaan worden voor de Chromium variant.
Ook als Edge 77+ wel is geinstalleerd, blijft de oudere Edge gewoon nog aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Trommelrem schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Ook als Edge 77+ wel is geinstalleerd, blijft de oudere Edge gewoon nog aanwezig.
Ik vraag me af in hoeverre dit nog klopt, ik weet dat ten tijde van de Edge Chromium beta dit wel het geval was.
Echter op dit systeem lijkt dat niet meer het geval te zijn (tenzij je bedoeld dat Legacy Edge hersteld kan worden, want alle oude mogelijkheden om legacy Edge nog te starten lijken tegenwoordig niet meer te werken wanneer Edge Chromium geinstalleerd staat. Pas na deinstallatie van Edge Chromium werkt Legacy Edge weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Die methode ken ik, maar dat is in principe voor sysadmins, niet iets wat een normale gebruiker gaat doen. Waar ik op doelde is dat wanneer je de Edge Beta draait, Legacy Edge gewoon nog te openen is zonder dat er aanpassingen nodig zijn, dat is met Edge Stable niet meer het geval, dan is Edge legacy niet meer te vinden tenzij je deze workaround aanzet, waar ik in mijn post ook al naar refereerde met het herstellen van Edge, al is dat niet helemaal de juiste bewoording en had ik beter het herstellen van toegang tot edge kunnen gebruiken als omschrijving.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennism op 09-08-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Dennism schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:55:
[...]

Die methode ken ik, maar dat is in principe voor sysadmins, niet iets wat een normale gebruiker gaat doen.
Als er vanuit Endpoint Manager niets is ingeregeld, kan de eindgebruiker dit vaak zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Trommelrem schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:15:
[...]

Als er vanuit Endpoint Manager niets is ingeregeld, kan de eindgebruiker dit vaak zelf instellen.
Dat klopt, echter hoeveel gebruikers zullen dit doen, dat is meer mijn punt ;)
Ik ken niet heel veel gebruikers die de hier benodigde handelingen zo even gaan uitvoeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

@gevoelig Toch ben ik benieuwd wat nu het werkelijke probleem is met het feit dat Edge geïnstalleerd staat?
Je kan in een handomdraai een andere browser als default instellen, de snelkoppeling wegslopen, en je het zo niet eens meer door dat het bestaat.

Volgens mij leunt een groot deel van Windows zelfs op Edge, dat je het niet kan verwijderen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
Na de forced uninstall een recovery gebruikt van 1-8, met de gedachte dat de update gerollbacked zou worden. Helaas is dat niet het geval waardoor ik de settings die ik vanochtend heb gedaan weer langs moet :'(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
De edge forced uninstall ziet er nu wel anders uit. De edge folder is nu leeg. Dat is wat ik wilde.

Hoe lang dit houdbaar is, geen idee, maar ik ben iig weer even MS Edge vrij:
"microsoft-edge:" levert op: de mapnaam is ongeldig. Ik zie geen shortcuts en geen listing onder apps meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
gevoelig schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:01:

"microsoft-edge:" levert op: de mapnaam is ongeldig. Ik zie geen shortcuts en geen listing onder apps meer.
dat klinkt niet goed, microsoft-edge: zou legacy edge moeten starten na het verwijderen van Chromium Edge voor zover ik weet.

Misschien even controleren of alles nog wel werkt zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
De eerste glitch gevonden: de wow client (game) wordt niet goed getoond (links werken echter nog wel :-).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevoelig
Tot nu toe zonder problemen en volledig echte vrij. De game cliënt die ik noemde werkt ook gewoon weer naar behoren. Volledig edge vrij nu (zolang het kan. )

• gevoelig
Uiteindelijk is de forced Uninstaller inclusief restart de oplossing geweest. Ik kan helaas mijn post niet als beste antwoord markeren (wat bij een andere groot dev forum wel gewoon kan. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

TheVMaster

Moderator WOS
AW_Bos schreef op Sunday 9 August 2020 @ 18:26:
@gevoelig Toch ben ik benieuwd wat nu het werkelijke probleem is met het feit dat Edge geïnstalleerd staat?
Je kan in een handomdraai een andere browser als default instellen, de snelkoppeling wegslopen, en je het zo niet eens meer door dat het bestaat.

Volgens mij leunt een groot deel van Windows zelfs op Edge, dat je het niet kan verwijderen.
Hier ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar. Waarom wil je Edge verwijderen?

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 14-08-2020 12:16 ]

Pagina: 1