Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFugitive
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2022
Hallo,

Ben van een variable rente van 1,6% naar vast 20 jaar 2.15% gegaan.

Het gekke is dat ik juist minder ben gaan betalen...dus het klopt niet hun berekening.

zal eerst niet in details treden.

als ze er over 10 jaar achter komen moet ik het verschil dan terug betalen of is het een fout van de bank?

Mvg,Martijn

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

bonzz.netninja

Niente baffi

Onterecht geld is onterecht geld. Het is geen monopolie.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40

DirtyBird

Praktiserend denker

Ja en ja, denk ik. Dat ze een fout maken betekent niet dat ze m niet mogen corrigeren.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

In een annuïteitenhypotheek? Lijkt me sterk dat er zomaar een foutje is in het maandbedrag, is core business voor de banken, dat gaat echt niet zomaar te laag zijn.

Misschien is de looptijd verlengd en heb je geen voordeel maar een restschuld straks waarbij je ook de renteaftrek in gevaar brengt. Of ze hebben per ongeluk je opnieuw 1 jaar vast gegeven. Zou het heel goed nakijken.

[ Voor 20% gewijzigd door bombadil op 09-08-2020 11:54 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:50
Mijn ouders hebben ook wel eens ineens bij een nieuwe rente periode minder hoeven betalen bij een rentewijziging waarvan je dan niet zou verwachten. Bleek dat tijdens een fusie iets niet goed was gegaan en hun hypotheek ineens langer zou lopen. Is na overleg niet gecorrigeerd, want nu was het juist de gewenste loopduur die niet mogelijk was. De maandlasten waren daardoor lager en dat was natuurlijk wel mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:54
Als het echt een fout is, dan is het zeer waarschijnlijk dat je terug moet betalen. Helemaal als duidelijk is dat je er vanaf het begin van op de hoogte was.

Hier voorbeeld waar iemand zelfs na extra verklaring van de bank alsnog moest betalen: https://www.amsadvocaten....n-de-bank-in-uw-voordeel/

Weet je zeker dat het een fout is? Is het niet een verschil in hypotheekvorm of looptijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik weet niet hoe lang je hypotheek al loopt en tegen welke rentes dat is geweest, maar zowel bij annuïtair als banksparen zorgt een hogere rente voor een lager vast afloscomponent.
Mijn banksparen is nu van 5,15% naar 1,28% gegaan, rente gekelderd, inleg van 94 naar 224.

Bij het berekenen van de aflossing wordt uitgegaan van 30 jaar dezelfde rente. Als die verandert na verloop van tijd heb je teveel of te weinig afgelost en zie je dat verschil terug in je maandelijkse inleg. Dat verschil kan in sommige situaties groter zijn dan het verschil in te betalen rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:13
Ik zou je bank er op attenderen en vragen of ze willen checken of 't klopt. Kans is zeer groot dat ze zeggen dat het klopt (is immers allemaal geautomatiseerd, gaan ze niet uitgebreid met de hand checken). En als ze dan later toch terugkomen bij je met 't verzoek om 't verschil even bij te passen sta je juridisch veel sterker.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:36
TheFugitive schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:44:
Hallo,

Het gekke is dat ik juist minder ben gaan betalen...dus het klopt niet hun berekening.

als ze er over 10 jaar achter komen moet ik het verschil dan terug betalen of is het een fout van de bank?

Mvg,Martijn
Ben je minder rente gaan betalen, of is je totale maandbedrag lager geworden? In dat laatste geval kan het zo zijn dat je rentedeel groter is geworden en je aflossing minder. Dat foutje van de bank, zoals jij het noemt, kan dan betekenen dat je aan het einde van je looptijd niet je volledige lening hebt terugbetaald. Lachen man :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Honesty

kattenneus!

We hebben wel een keer een foutje gehad van maanden 0% rente te hebben gehad. Was toen wel wat gebeurd met onze huisbank, ouders huis was verkocht en omdat de ouders borg stonden op onze hypotheek besloot bank die ook af te lossen. Dat moest rechtgetrokken worden en die maanden hebben we niks hoeven te betalen(wel gereserveerd) maar dit was een grove fout van de bank en niet hetzelfde als bij jou(we hadden ook aflossingvrij)

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmstein
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 12:11
Hallo,

Mvg,Martijn
Geen details en dan zo'n vraag stellen? Waarschijnlijk heeft de bank geen fout gemaakt en heb je iets getekend met nieuwe voorwaarden, bv langere looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:53
20 jaar vast 2,15%? Lijkt mij extreem veel in Nederland? https://www.hypotheek-ren...potheekrente/20-jaar-vast

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Honesty

kattenneus!

Waarschijnlijk geen nhg of veel vermogenopbouw

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 886251

Je kan nog altijd je monopoly kaart inleveren bij de bank en vragen om bevestiging.

On-topic: Je kan dit beter meteen bij de bank aankaarten en om uitleg vragen want als het echt een fout is betaal je de rekening zodra ze het merken en met een beetje pech ook rente erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14
Hallo,

Mvg,Martijn
Je hebt toch vóór je akkoord ging met de nieuwe rentevaste periode een overzicht gekregen van wat dat zou betekenen voor je nieuwe maandbedrag? Was het bedrag wat daarin genoemd werd anders dan wat je nu betaald?

En betreft het niet toevallig een bankspaarproduct? In dat geval kan het ook zijn dat je maandlasten lager zijn omdat je rente welliswaar hoger is maar daarmee ook de rente op het gespaarde deel (wat bij bankspaar gekoppeld is). Al lijkt het na 10 jaar niet zo waarschijnlijk dat je er bij een hogere rente al echt op vooruit gaat, tenzij je veel bijgestort hebt afgelopen jaren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heel simpel...als je wat details geeft van je oude en nieuwe hypotheken: type (aflvrij, lin, ann), looptijd (rentetypisch en liquididiteitstypisch) en maandbedrag, dan kunnen we berekenen wat je per maand hoort te betalen

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
Volgens mij betaal je in NL ook altijd een stuk kapitaal af per afbetaling.
Als je je hypotheek herschrijft wordt er rekening gehouden met de openstaande schuld, dus dit zou best kunnen.

Los daarvan, als je een nieuwe hypotheek aan gaat heb je toch een aflossingstabel gekregen met je maandelijkse aflossing in?

Je koopt hier geen pakje kauwgum...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Vergising van de bank in jouw voordeel met iets simpels als een hypotheek...... dream on.

Wat waarschijnlijk is, is dat je een nieuw voorstel hebt gehad van een stel idioten bij bijvoorbeeld ABN AMRO die alleen een opgave sturen van de verschuldigde rente. Het fatsoenlijk communiceren over het nieuwe maandbedrag waar ook de aflossingscomponent inzit is teveel werk, al die verschillende systemen enzo...... Dat zie je straks toch wel bij de incasso.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:29
Ik heb één keer een foutje van een, nu ja, verzekeraar, in mijn voordeel gehad. Het ging toen om een bedrag die, toevallig of niet, met een factor 2,20371 teveel was uitgekeerd. Oudere Tweakers weten vast wat daar gebeurd is :+

Enfin. Ik ben de lulligste niet, dus ik heb toen contact gezocht met de verzekeraar. Tot drie keer toe wist men mij te bezweren dat men geen fout had gemaakt. Om er van af te zijn, heb ik een brief gestuurd met mijn zienswijze. Daarop volgde een reactie in twee zinnen. Ik had gelijk. Of ik even het geld wou terugstorten. Zonder excuses en zonder pardon. Dus... ik heb toen teruggeschreven, met het verzoek een coulancevoorstel te doen. (Het voordeel van coulance is dat je het altijd kan vragen...). Ik heb er nóóit meer wat van gehoord. De verjaringstermijn blijk voor mij toen 5 jaar - dus voor die tijd heb ik het geld gereserveerd op een spaarrekening gezet. En de zaak is inmiddels verjaard :Y)

De kans is - zeer - groot dat wanneer er inderdaad sprake is van een foutje, dat men er vanzelf achterkomt. En, dan mag je alsnog terugbetalen. Dus - speel het eerlijk. Eerlijk loont - in mijn ervaring in ieder geval gewoon het beste. Waarschijnlijker is, trouwens, dat er een hele goede reden is voor het verschil, die men je graag verder uitlegt. Dus - bel gewoon maandag :)

Als je een andere route wenst te nemen, dan denk ik dat het een goed idee is een potje op te bouwen waarin je het verschil van het maandbedrag naar je eigen berekening reserveert. Op die manier kan je je hier in ieder geval niet (makkelijk) een buil aan vallen.

Veel succes!

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-06 10:48

BombaAriba

Ondertitel

Beste Martijn,

Het zou net zijn je bank hiervan op de hoogte te stellen. Uiteindelijk zul je dit verschil wel moeten betalen. Uiteraard alleen als het de bank opvalt. Dus je kan je mond houden maar veelal komen ze er uiteindelijk wel achter en dan kan je alles wel terugbetalen. Uiteraard als het dan over een periode van jaren gaat wordt er vaak een betalingsregeling getroffen en/of wat juridisch getrouwtrek maar in mijn ervaring wint de bank dit eigenlijk altijd.

Ik heb bij meerdere grote banken data analyse werk gedaan en dit soort fouten komen vaker voor. In de systemen van de banken zijn er duizenden ‘producten’ oftewel typen hypotheken dus zo af en toe gaat er wat fout. Dat wordt vaak achteraf met analyse wel gevonden en dan gecorrigeerd.

Ik zou de bank even een kort mailtje sturen met de vraag of het bedrag wel klopt omdat je denkt dat het eigenlijk hoger zou moeten zijn. Dan heb jij aan je plicht voldaan.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Hallo,

Mvg,Martijn
Wat is je hypotheekvorm? Want tenzij je een spaarhypotheek hebt of van een lineaire naar een annuïtaire hypotheek bent gegaan, zou je inderdaad verwachten dat je maandbedrag omhoog gaat.

Trouwens nog een risico: als je nu niet op een annuïtair aflosschema zit door het te lage maandbedrag, loop je het risico je recht op hypotheekrenteaftrek te verliezen. Snel achteraan dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Het enige scenario waarin je mazzel kan hebben is als je het rentetarief van bijv. 1 jaar hebt gekregen maar een rentevast van 20 jaar. In alle andere scenario's heb je vroeg of laat pech. Ik zou dus net als de andere posters aanraden om contact op te nemen met je hypotheekverstrekker, of je moet heel goed kijken in de online omgeving welke rentepercentage gerekend wordt, of je de juiste rentevastperiode heb gekregen en of het maandbedrag dan klopt.

Dit is niet alsof je bij Ziggo per ongeluk 500Mb snelheid krijgt voor de prijs van 50Mb. Je verstrekker kan precies zien wat je aflost en als aan het eind van de hypotheek de som van je aflossingen niet gelijk is aan het verstrekte bedrag, dan heb jij een probleem.

Rente wordt nog wel eens kwijtgescholden. Aflossing niet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Longcat op 09-08-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFugitive
Bedankt voor jullie reacties.

ik ga het wel melden..het gaat ook maar om een heel laag bedrag maar wou het toch weten hoe het zit.

mijn lening is 86600 euro. 1 deel aflossingsvrij andere deel wordt afgelost.
minimaal zonder winsten wordt er 34000 euro afgelost via een aparte asr verzekering.
die aflossing vind pas plaats aan het einde van de hypotheek.

mijn variable rente was eerst 1.6% en betaalde per maand 129 euro
ik dacht vind het nu wel tijd voor 20 jaar vast.20 jaar bij mijn niet al te goedkope bnp paribas bank.
omdat de rentes nu al zover gezakt waren vond ik het voor mij nu wel tijd om nog 20 jaar te doen.heb net 9 jaar gehad.

dus met 2,15 procent moet ik 155 euro betalen +10 euro administratie kosten ze rekenen mij nu 122 euro!

ps. in 2011 heb ik de hypotheek afgesloten NHG en besloten om via een verzekering de helft van het huiszo te betalen na 30 jaar.was toen nog niet verpicht maar ik wou het wel zo.

[ Voor 13% gewijzigd door TheFugitive op 10-08-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:59

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Let op, de rente op je spaardeel (aparte asr verzekering) is ook hoger dus is je premie ook lager dan eerst. Reken je dat mee of niet?

Verder: kan het zijn dat die 122 euro slechts over een deel van de maand gaat? En dat ze nog een bedrag hebben afgeschreven of nog gaan afschrijven?

(Is het trouwens NL of B waar we het over hebben, aangezien BNP Paribas geen veel voorkomende naam is in NL, het hypotheekbedrag erg laag is en we geen spaarhypotheek meer kennen in NL. Is wel van invloed op regels rondom verjaringstermijnen e.d.!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFugitive
heb ze gebeld!

was foutje in het systeem.
ging 1 juli in de termijn van 2.15%

aankomende maand wordt het tekort afgeschreven bedrag geint +het nieuwe hypotheek bedrag.

dus wordt niet gematst voor de eerste maand waar jullie 40 euro tekort komen?Neeeeeee.....

misschien als dank die 40 euro laten zitten! en verhalen wie het fout ingevoerd heeft!

ach het is allemaal niet veel maar ja zou wel een leuk gebaar geweest zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door TheFugitive op 10-08-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Tja, zo hebben mijn ouders een (aanzienlijk) lager dan verwachte boeterente moeten betalen een paar jaar terug bij het oversluiten van de hypotheek naar een lager rentepercentage. Bank gebeld "ja dit bedrag klopt". Ok prima... Krijg je 2 jaar later een brief dat het toch niet klopte, maar dat ze er niks mee gaan doen omdat het de fout van de bank is.

Maar die munt kan net zo goed de andere kant op vallen natuurlijk. Ik zou de bank bellen en zaken zwart op wit regelen, dat scheelt jezelf ook kopzorgen.

Edit: ah, dat heb je net gedaan dus :P

[ Voor 3% gewijzigd door Kuusj op 10-08-2020 10:52 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Pagina: 1