Dillema, andere auto nodig of niet

Pagina: 1
Acties:

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:19
Goedemorge rekenwondertjes,

Ik rij vanaf 2010 skoda ocatvia's combi vanuit de lease. Wat mij betreft prima auto's en zitten goed. Zakelijk rij ik ongeveer 50k per jaar en Ik rij er eigenlijk niet veel prive mee dus ik ben daar sinds 2017 vanaf gestapt en dat scheelt mij op mn salaris strookje schat ik in zo'n 250 euro per maand oftewel 3.000 per jaar, ook omdat ik altijd volgeladen ben met onderdelen tot aan de voorstoel en dat maakt even de auto pakken en met het gezinnetje weg er niet gemakkelijker op. Dit bedrag heb ik opzij gezet voor ons om uiteindelijk een grotere auto aan te schaffen voor het vrouwtje.

Mijn vrouwtje heeft een toen nieuwe C1, uit 2008 met nu een astronomisch kilomterstand van nu 60k dus die rijd ook niet heel veel, want we pakte altijd mijn auto als we ergenst samen heen gingen, boodschappen, vakanties en uitjes.

Maar sinds 2017 pakken we nu dus de c1 en ook voor de lange ritten en dagjes weg endergelijke, vakantie (lastig en beperkte ruimte) vooral met een kleutertje die in een kinderdtoel zit is er op de achterbank weinig ruimte. Na een half uurtje zitten begin ik in mn stoeltje te schuiven om lekker te kunnen zitten. Na een ritje van 200 kilomter, begint echt alles ons pijn te doen en weten we eigenlijk niet meer hoe we moeten zitten, wij zijn gewoon wat groter en lomper dan gemiddeld.

Dus nu gaan we binnenkort hopelijk de knoop door hakken om een grotere auto te kopen en de c1 in te ruilen. Maar gezien die vast 300 kilomter per maand dat het vrouwtje met haar auto rijd, boodschapjes, kinderdag opvang en werk beginnen we soms te twijfellen of een grotere auto wel echt nodig is of dat het een stuk comfort word. De c1 brengt ons immers ook waar we naar toe willen.

Is dit dus uiteindelijk wel zo gunstig om te doen of is het beter om de goedkope c1 te behouden, mijn lease auto weer privé te gaan gebruiken of gewoon een auto te huren voor als we eens verweg willen gaan?
Daarbij de 500 privé kilomters die gaan voor 2/3 op aan de kinderdagopvang, eens per jaar de vuilstort en af en toe een ikea /praxis pret pakket, die zijn niet echt in te zetten voor een dagje weg helaas.
We willen de nieuwe auto zolang mogelijk rijden en dus is de kleuter een tiener geworden die waarschijnlijk net zo groot en lomp als ons gaat zijn en die heeft wat voetenruimte nodig en dan is er ook nog de wens voor een tweede :-) dus een station of een mvp of een gewoon een bus os denk ik wel nodig.

We zouden daarom graag een skoda of een golf kiezen, vanwege mijn affiniteit, maar wat denken jullie? Budget is ongeveer 10k met inruil c1 krijg je daar voor 4k? Dus een occasion van rond de 14k en dan met kosten per maand van 350,-, hoe reëel is dat, als er geen enorme onverwachtse kosten bij komen?

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Mijn advies zet alle senarios eens naast elkaar in excel inclusief verwachte kosten , vakanties , brandstof ed.

Begin bij wat betaal je nu en wat zou je betalen aks de c1 houdt en volgend jaar de auto weer in bijtelling hebt.

Denk aan:
Weer bijtellen (evt goedkoper ?)
C1 houden / upgraden.
Kan je kleiner leasen en budget terug krijgen ?
Auto voor de vrouw kopen / private leasen.

Kan je laden thuis, hierbij denk ik aan een tweedehands outlander ?

Een c1 is echt onhandig als gezinsauto maar er zijn wel alternatieve zoals een Clio estate die niet de wereld kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door wd200 op 09-08-2020 11:41 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:25
salaris strookje
het gezinnetje
het vrouwtje.
Mijn vrouwtje
uitjes.
en dagjes
een kleutertje
mn stoeltje
het vrouwtje
boodschapjes
Volgens mij is een C1 of vergelijkbaar groot zat voor jullie ;) Ik zou me eerder focussen op comfort ipv formaat (groot is niet altijd comfortabeler, bv Toyota heeft vaak rotstoelen vind ik). Ga eens zitten in diverse auto's en probeer ze uit. Ik ken een gezin wat zich uitstekend verplaatst met z'n vijven (drie jonge kinderen) in een Mini.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:31
Ik zou geen 14k uitgeven aan een auto waar je als ik 't goed begrijp zo'n 5.000km per jaar mee rijdt.
De afschrijving, meer wegenbelasting, verzekering en onderhoud komen er ook nog bij.

Wat je in drie/vier maanden aan bijtelling bespaard kan je een zomermaand lang een grote auto van huren. Scheelt je 8 maanden aan bijtelling.

Wat betreft leaseauto, als je weinig privé rijdt, dan betaal je voornamelijk voor 't gemak en comfort van een nieuwe auto. Dat is zeker niet voordeliger.

Wat @phYzar zegt, vroeger met vijf man naar zuid frankrijk in een Afbeeldingslocatie: https://cdn.autowereld.nl/I410715334/640x0/renault-4-r-4-gtl-apk-tm-10-2021-nedelandse-auto.jpg

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:42

WhySoSerious

Be the change.

Ga maar uit van 2, hoogstens 2,5k, wat je terug krijgt bij het inruilen van die C1.

Ik denk dat je een Prius 3 kunt overwegen, aanschaf 9 a 12K. Ook de maandelijkse lasten hou je met die auto rond de 350 euro. Grofweg 100 euro meer dan je C1. (Hogere MRB, wat verzekering en wat duurder onderhoud).

Of een Renault Zoë/oudere Leaf schiet me nu te binnen. Maar daar doe je geen langere vakantie ritten mee, ga je alweer naar een Ioniq/e-Golf. Die hou je wel binnen de 350 euro (als je thuis kan laden).

Maar ik zou eens goed nadenken of die 2e auto wel nodig is, het zijn maar 300 km per maand. Die kosten je een euro per km. Duur geld... Oftewel, je werkt 2 a 3 dagen per maand omdat er 5 tot 8 uur per maand met die auto gereden wordt. Slechte business-case ;)

Is een goede fiets, eventueel elektrisch, een meegenomen optie?

[ Voor 24% gewijzigd door WhySoSerious op 09-08-2020 12:31 ]

• Greldinard
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:16
Ik rijd toevallig ook in een C1 uit 2008. Ik heb een paar maanden geleden eens gekeken wat de vraagprijzen zijn voor exemplaren met <100K op de teller. Deze liggen voor de ambiance uitvoering ( 5 deurs, airco) zo tussen 3500-4000.Nu zal een autohandelaar ook aan jouw inruiler willen verdienen, dus ik denk dat 2500 euro wel eens de inruilprijs zou kunnen zijn.

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Waarom gelijk naar een andere auto kijken als er ook andere oplossingen zijn? Het gaat bij de Aygo/107/C1 qua comfort vaak om de stoelen voorin die niet veel support bieden. Als je de stoelen vervangt, kan je voor relatief weinig geld je comfort flink verhogen.

Je moet trouwens niet teveel verwachten bij inruil. Kijk maar eens naar de prijzen van occasions, de C1 uit 2008 zit over het algemeen op €3000-3500 bij dealers. Als je dan meer dan €2000 krijgt heb je geluk.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
yodeluxe schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:44:
Waarom gelijk naar een andere auto kijken als er ook andere oplossingen zijn? Het gaat bij de Aygo/107/C1 qua comfort vaak om de stoelen voorin die niet veel support bieden. Als je de stoelen vervangt, kan je voor relatief weinig geld je comfort flink verhogen.

Je moet trouwens niet teveel verwachten bij inruil. Kijk maar eens naar de prijzen van occasions, de C1 uit 2008 zit over het algemeen op €3000-3500 bij dealers. Als je dan meer dan €2000 krijgt heb je geluk.
Wat voor stoelen kunnen er in dan als vervanger? Auto is relatief smal dus bredere past niet. In geval van 3 deurs moet die ook nog naar voren kunnen. Lijkt me geen haalbare kaart voor relatief normale kosten

• squareware
yodeluxe schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:44:

Bedankt iedereen voor de reacties.

Het is een 5 deurs maar been ruimte achter blijft krap net als de kofferbak past net een kratje bier in, ik kan er wel een dakkoffer op plakken voor de vakanties. Ik denk dat het gewoon een wat meer comfort dingetje word, C1 kost ongeveer met de afschrijving naar 0,- ongeveer 150 p/m + 250 wat ik bespaar met de leese hoope ik voor rond de 350,- per maand iets comfortabeler te kunnen rijden.
Inruilwaarde staar ik me niet echt op blind net als de aankoop prijs mag rond de 15k zijn, dit word na de C1 alpaca dekentje de slechtste investering ooit :-)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou gewoon doen wat je nu doet en eventueel als je op vakantie gaat en auto huren of met het ov en dan op locatie en auto huren.

Een dagje uit in NL kan je ook makkelijk even een auto voor huren of misschien wel lenen van een kennis.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gewoon huren inderdaad. Doet voor je gevoel pijn om ineens in verhouding veel geld af te tikken voor een huurauto 1 of 2 keer per jaar, maar die maandelijkse kosten (en aanschaf andere auto!) zijn vele malen hoger :Y
Je kan het ook zo zien: van de bespaarde kosten kan je makkelijk een keertje op vliegvakantie, spaar je 1 keer autohuur al uit! (in het kader: reken uzelf rijk :+ )

En, de C1 schrijft amper meer af. Ik zou de aankoop andere auto sowieso uitstellen totdat de kleine niet meer achterin past :Y

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Mapro schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:11:
[...]

Wat voor stoelen kunnen er in dan als vervanger? Auto is relatief smal dus bredere past niet. In geval van 3 deurs moet die ook nog naar voren kunnen. Lijkt me geen haalbare kaart voor relatief normale kosten
Ik weet dat iemand op het forum van de Citybugclub zijn stoelen had vervangen, maar helaas bestaat dat forum niet meer dus kan ik het ook niet meer opzoeken. Wat ik meen te herinneren, was dat die het uit een andere, luxere (sloop) auto had gehaald, maar ja, dat zegt hier natuurlijk nu niet bepaald veel. Het loont in ieder geval wel om hier onderzoek naar te doen.

Wel zie ik dat er nog nieuwe stoelen worden aangeboden, bijvoorbeeld op Mijnautoonderdelen heeft zo al een aantal stoelen voor dit type. En ik verwacht dat er zo wel meer te vinden is.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• squareware
ybos schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:22:
Gewoon huren inderdaad. Doet voor je gevoel pijn om ineens in verhouding veel geld af te tikken voor een huurauto 1 of 2 keer per jaar, maar die maandelijkse kosten (en aanschaf andere auto!) zijn vele malen hoger :Y
Je kan het ook zo zien: van de bespaarde kosten kan je makkelijk een keertje op vliegvakantie, spaar je 1 keer autohuur al uit! (in het kader: reken uzelf rijk :+ )

En, de C1 schrijft amper meer af. Ik zou de aankoop andere auto sowieso uitstellen totdat de kleine niet meer achterin past :Y
Lijkt mij denk ik ook het beste :-)
Pagina: 1