Versterker blaast speakers en randapparatuur op?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-05 21:22
Afgelopen week had ik achtergrond muziek voor in de tuin opstaan, gewoon normaal tot hard (standje 50)op mijn splinternieuwe denon 2600x, geen vervorming etc...en heeft weken eerder veel harder gestaan zonder problemen Ik loop naar binnen en ineens hoor ik geen mid en laag meer.. ik denk mischien ligt het aan de bron, dus heos afgesloten en tv aan willen zetten. Geen tv.. scherm van de tv zelf functioneerd wel met netflix etc. maar tmobile decoder die op de versterker aangesloten staat geeft geen beeld meer. Daarna heb ik een oude versterker aangesloten op de 4 splinternieuwe speakers verdeeld over 2 zones. Zelfde geluid geen mid laag en een werkt zelfs helemaal niet meer. Het lijkt mij dat de speakers defect zijn.

Nu komt het vreemde. ik had nog een oude speaker liggen en als ik daar de 2600x versterker op test werkt deze zoals het hoort.

Heeft iemand een idee wat er gebeurd is? Hoe dit heeft kunnen ontstaan?

Ik durf de versterker eigenlijk niet meer aan te sluiten omdat ik bang ben dat ik verder nog meer randapparatuur of speakers sloop. Ik heb nog garantie maar heb geen zin om in de winkel aan te komen dat ze zeggen, jaa versterker komt geluid uit dus werkt prima. Daarnaast heb ik ook geen zin in verwijten dat wij niet goed om zouden gaan met het materiaal. Ik zit nu wel met 4 bij hun aangeschafte speakers en een defecte decoder te kijken.

Kan het zijn dat de versterker een spanningspiek heeft uitgestuurd?

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk013 op 09-08-2020 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:15

JvS

Ik heb hem zelf ook

Luuk013 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:53:
Heeft iemand een idee wat er gebeurd is? Hoe dit heeft kunnen ontstaan?
Wat is er nu precies kapot?
- Speakers midlaagweergever en eentje zelfs helemaal stuk, terwijl het niet achterlijk hard stond.
- T-mobile decoder (wat is er precies stuk aan?)

correct? Da's wel vaag. Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het de versterker zelf was en niet bijvoorbeeld een spanningspiek in je netspanning?

Het kan natuurlijk vanalles zijn, maar een versterker sloopt niet zomaar speakers. Dat kan-ie wel (maar dat zou je zeker horen). Maar een versterker sloopt zeker geen randapparatuur zomaar, tenzij er veel spanning op de hdmi input komt te staan ofzo? Lijkt me vaag dat de versterker dat kan, en het zelf (de hdmi output) wel weet te overleven.

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 09-08-2020 11:05 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat voor een speakers zijn het?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
JvS schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Wat is er nu precies kapot?
- Speakers midlaagweergever en eentje zelfs helemaal stuk, terwijl het niet achterlijk hard stond.
- T-mobile decoder

correct? Da's wel vaag. Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het de versterker zelf was en niet bijvoorbeeld een spanningspiek in je netspanning?
Kapot:
4 speakers, waarvan 1 helemaal.
Decoder Tmobile.

Versterker lijkt via heos op een andere speaker
Goed te functioneren.

Verder ben ik in huis niets tegengekomen wat het heeft begeven. Het gaat om een nieuwbouwhuis waar we inmiddels al een tijdje wonen.

Het gaat om 4 B&W 382 plafond speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk013 op 09-08-2020 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Luuk013 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Versterker lijkt via heos op een andere speaker Goed te functioneren.
Via Heos? Wat betekent dat? Het is lastig je te helpen als je niet nauwkeurig omschrijft wat je test en wat werkt.

Die versterker werkt verder volledig? Alle inputs en outputs doen het? De versterkers doen het?

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 09-08-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Luuk013 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Kapot:
4 speakers laag mid en waarvan 1 helemaal.
Decoder Tmobile.

Versterker lijkt via heos (wifi casten met telefoon want tv wil ik niet meer aansluiten) op een andere speaker
Goed te functioneren.

Verder ben ik in huis niets tegengekomen wat het heeft begeven. Het gaat om een nieuwbouwhuis waar we inmiddels al een tijdje wonen.

Het gaat om 4 B&W 382 plafond speakers.
Heb de input gecheckt met een oude laptop, deze lijkt te werken.

Ik heb van zone 1 beide uitgangen gecheckt met de speaker die ik had liggen, deze lijken ook te werken.

Heos is een systeem van denon waarbij je draadloos via wifi muziek kan afspelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Luuk013 op 09-08-2020 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Luuk013 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:12:
[...]

Heos is een systeem van denon waarbij je draadloos via wifi muziek kan afspelen.
Ja dat weet ik, alleen je kan een heos wifi speaker aansturen vanaf de versterker of een versterker rechtstreeks op de speaker aansluiten en dnan met de app muziek spelen. Is een groot verschil om in te schatten wat je getest hebt :P. Dat bedoel ik met nauwkeurig je probleem en troubleshooting begrijpen.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 09-08-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
JvS schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Ja dat weet ik, alleen je kan een heos wifi speaker aansturen vanaf de versterker of een versterker rechtstreeks op de speaker aansluiten en dnan met de app muziek spelen. Is een groot verschil om in te schatten wat je getest hebt :P.
Nee het zijn passieve speakers die aangesloten zijn op de versterker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok helder. Ik kan niet inschatten of de versterker de oorzaak is geweest. Waarom vermoed jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
JvS schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:23:
Ok helder. Ik kan niet inschatten of de versterker de oorzaak is geweest. Waarom vermoed jij dat?
Ik heb net de defecte speaker bekeken en die lijkt echt opgeblazen te zijn. (Geluid bij conus indrukken).

Omdat niet een maar 4 speakers kapot zijn en dat lijkt me ook niet door een decoder te kunnen komen die op een andere ingang zit dan gebruikt werd op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 18:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hebben de luidsprekers een brugverbinding tussen het lage en hoge filter/ aansluiting?
Wellicht is door een externe oorzaak de fysieke aansluiting losgesloten?
En daardoor ook de decoder kapotgetrild ofzo...

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Het klinkt allemaal als een erg sterk verhaal. Als je speakers opblaast met een versterker, zullen juist de hoge trappen van de speaker het als eerste begeven. Het lijkt me dan ook stug dat je versterker dit veroorzaakt heeft.

Aan de andere kant is het natuurlijk wel erg toevallig als 4 speakers tegelijk defect gaan... hoewel als ze uit dezelfde serie komen hebben ze misschien allemaal dezelfde productiefout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mcDavid schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:29:
Het klinkt allemaal als een erg sterk verhaal. Als je speakers opblaast met een versterker, zullen juist de hoge trappen van de speaker het als eerste begeven. Het lijkt me dan ook stug dat je versterker dit veroorzaakt heeft.
Hoezo dit? Een spreekspoel van een woofer kan ook prima veeeeeel te warm worden, waardoor de lijm smelt en de woofer gaat aanlopen / kortsluiten en niet meer werkt. Dat kan door thermische overbelasting (te lange tijd teveel vermogen). Dat is een sluipmoordenaar, omdat je geen grote vervorming hoort vooraf.

Maar het is een symptoom wat bij HEEL LANG en HEEL HARD spelen van bassige muziek past. Niet bij achtergrondmuziek met een degelijke versterker en degelijke speakers...

Ook als je 220V 50Hz op een speaker zet, is de tweeter redelijk goed beschermd (door het wisselfilter, als die het overleeft) en sloop je de woofers HEEL SNEL. Maarja, die defecte videodecoder he, dit is een vaag verhaal...

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 09-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Dat ben ik met jullie eens.

Bij te lang hard spelen neem ik ook mijn verlies en besef ik dat dit ontstaan kan zijn door misbruik. Dan had ik dit topic ook niet gestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:59
Hoe stonden de speakers ingesteld in de receiver? Als small of als full range? Dit zijn kleine plafondspeakers die veel lage tonen (Full range) op een hard volume niet lang gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

EricDH schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:41:
Hoe stonden de speakers ingesteld in de receiver? Als small of als full range? Dit zijn kleine plafondspeakers die veel lage tonen (Full range) op een hard volume niet lang gaan trekken.
Sure? Zit gewoon een 8" woofer in, respons begint bij 45Hz en power handling is 80watt. Dat moet gewoon als normale speaker te gebruiken zijn.

Hoewel ik 1 ding bedenk: Je hebt het over 4 speakers. Hoe zaten die op de versterker aangesloten? Gewoon op front (2) en surround (2?) of zaten ze met twee paartjes in front ofzo?

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 09-08-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
JvS schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Sure? Zit gewoon een 8" woofer in, respons begint bij 45Hz en power handling is 80watt. Dat moet gewoon als normale speaker te gebruiken zijn.

Hoewel ik 1 ding bedenk: Je hebt het over 4 speakers. Hoe zaten die op de versterker aangesloten? Gewoon op front (2) en surround (2?) of zaten ze met twee paartjes in front ofzo?
Idd 8 inch

Aangesloten als tijdens de setup voorgesteld. 2 fronts op L en R en 2 op surround L en R voor zone 2.

Ik vind het ook vreemd los gezien van de decoder ,want wanneer je iets aan het opblazen bent lijkt mij dat je dan:
1. Vervormd geluid hebt tijdens het spelen
2. Langdurig veel te hard hebt gespeeld.

Beide heb ik niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
JvS schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Je hebt gelijk... ik had ze opgezocht maar 8 inch opgepikt als 8 cm 8)7 Maar dan nog, langdurig hard muziek spelen kan net ff teveel zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

Jag

mcDavid schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:29:
Dat kan wel als de versterker DC spanning op zijn output heeft staan, wat kan gebeuren als ie stuk is. Een tweeter ziet niks van deze dc spanning door de condensator / high pass filter wat ervoor zit.

Heb je een multimeter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 01:40
De receiver en speakers komen dus allemaal van dezelfde leverancier? Ik zou met de hele set terug gaan en melden dat jij denkt dat de receiver de speakers heeft gesloopt.

Speakers zullen ze onder garantie wel vervangen? En mochten ze tot de conclusie komen dat de receiver goed is, even duidelijk communiceren dat je hun verantwoordelijk houdt bij toekomstige schade aan andere apparatuur...

De TV-ontvanger is gehuurd denk ik? Gewoon een storing melden bij T-mobile ("doet 't niet!") en ik verwacht dat ze hem zonder vragen voor je omruilen. O-)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-06 12:53
Dingen aangesloten of losgetrokken terwijl de spanning erop stond?

Vooral HDMI boards willen dat nog wel eens naar vinden.

Met al die schakelende voedingen heb je tussen de chassis van verschillende apparaten nog wel eens een flink spanningsverschil.

Als alles aangesloten is en je zet de spanning erop meestal geen issue.
Maar als je een HDMI bron aansluit terwijl alles aanstaat kan dat wel eens een issue geven.

Lees kapot apparaat of kapot HDMI board in de receiver.

Maar die speakers? Apart verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
RobbieT schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:50:
Dingen aangesloten of losgetrokken terwijl de spanning erop stond?

Vooral HDMI boards willen dat nog wel eens naar vinden.

Met al die schakelende voedingen heb je tussen de chassis van verschillende apparaten nog wel eens een flink spanningsverschil.

Als alles aangesloten is en je zet de spanning erop meestal geen issue.
Maar als je een HDMI bron aansluit terwijl alles aanstaat kan dat wel eens een issue geven.

Lees kapot apparaat of kapot HDMI board in de receiver.

Maar die speakers? Apart verhaal.
Nee dit was niet het geval. Ik was buiten, bediende de receiver met mijn telefoon. Liep naar binnen en hoorde dat het geluid anders klonk.

Uit jullie reacties begrijp ik dat dit (gelukkig) niet vaak voorkomt. Mogelijk zouden volgens jullie op een of andere manier de speakers toch te zwaar belast zijn geweest, we hebben wel 6u lang de muziek aangehad op dat niveau. Limiter was ingesteld op standje 70 waar de speakers tijdens afstellen nog prima klonken.

Verklaard voor mij nog niet hoe de ontvanger kapot is gegaan. Maar toch is dit gebeurd en zal ik de reactie van de winkel moeten afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:25
Meet de DC over de output even zoals @Jag ook aangeeft. Dat zou zomaar dit probleem kunnen veroorzaken.
Al heb ik dan weer geen idee waarom die versterker dat zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

@blissard ik ben zelf niet zon electronica expert, maar heb wel gehoord dat kapotte versterkers hun voedingsspanning op hun output kunnen zetten. Iig hebben pro audio amps vaak een beveiliging dat ze zichzelf uitschakelen bij DC op hun outputs. Vraag blijft dan waarom hij stuk is gegaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Jag op 09-08-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:40
Speakers moet je logischerwijs flink hard kunnen zetten. In dit geval is de versterker de oorzaak, alle speakers zijn immers kapot. Hierbij concluderend dat de algemene consensus dat elke versterker elke speaker kan aansturen een fabeltje is en dat sommige tweakers hier een aanzienlijke bijdrage aan leveren.

Denon is het meest aanbevolen als versterker op tweakers, omdat het relatief goedkoop is alles toch hetzelfde klinkt en voldoende power levert om elke speaker aan te kunnen. @Jorgen heeft voor versterkers een “mooie” handleiding gemaakt, algemeen geaccepteerd.

Dit is het resultaat van dit audioadvies hier op dit platform. Allemaal kapotte speakers. Hoe kan dat nou? :?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

aljooge schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 00:21:
Speakers moet je logischerwijs flink hard kunnen zetten. In dit geval is de versterker de oorzaak, alle speakers zijn immers kapot. Hierbij concluderend dat de algemene consensus dat elke versterker elke speaker kan aansturen een fabeltje is en dat sommige tweakers hier een aanzienlijke bijdrage aan leveren.
Absurde conclusie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

^zeg dat wel.
@aljooge onderbouw anders eens wat je zegt? Welke versterker zou jij bij deze speakers gekozen hebben en hoe had die versterker kunnen voorkomen dat de speakers zijn opgeblazen?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:28
Ik zit even te denken.
Is het niet mogelijk dat er op de een of andere manier kortsluiting is ontstaan in de Denon waardoor er een stroom werd uitgestuurd naar alle aangesloten apparaten die daardoor stuk gingen?

Om uit te sluiten: Zaten de versterker+decoder in dezelfde stekkerdoos?

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten_E op 10-08-2020 04:49 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
teacher schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 00:39:
^zeg dat wel.
@aljooge onderbouw anders eens wat je zegt? Welke versterker zou jij bij deze speakers gekozen hebben en hoe had die versterker kunnen voorkomen dat de speakers zijn opgeblazen?
ik zou voor een versterker kiezen met minder mogelijkheden en in een iets duurdere prijsklasse. We vergeten vaak dat Denon het budget merk is van Marantz, concurrerend bij de elektronica zaak op prijs. Er zitten heel veel functies in, maar elk van deze functie is van binnen opgebouwd uit de allergoedkoopste onderdelen uit China. Maar dat is een aspect waar nauwelijks op wordt getoetst, er wordt alleen gekeken: wat zijn de mogelijkheden, voor welke prijs en in de basis klinken ze allemaal gelijk. Een dure versterker wordt hier weggezet als onzin.

Laatst bij BCC, stond een dergelijke Denon, vlak naast een Marantz met veel minder mogelijkheden en zelfs iets minder vermogen, die laatste was echter wel 1,5 tot 2x zo duur. Waarom? omdat die Marantz op de een of andere manier beter is opgebouwd en die laatste zou mijn voorkeur hebben.

Maar we gaan het zien, of er nog meer casussen als deze komen. In principe zou je speakers gewoon flink hard moeten kunnen zetten en moet alles er tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Maarten_E schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 04:48:
Ik zit even te denken.
Is het niet mogelijk dat er op de een of andere manier kortsluiting is ontstaan in de Denon waardoor er een stroom werd uitgestuurd naar alle aangesloten apparaten die daardoor stuk gingen?

Om uit te sluiten: Zaten de versterker+decoder in dezelfde stekkerdoos?
Jup..

Ik zie hier berichten over andere versterkers. Het kan zijn dat ik hier een pechgeval heb gehad of dat er iets anders aan de hand is. Ik schroef deze week alles uit het plafond en zal dan langs de winkel rijden en het verhaal uitleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
Ook niet uitgesloten dat je wellicht per ongeluk het scherm hebt aangeraakt en daardoor naar (bijna) max is geschoven? Je zou niet de eerste zijn die het schuifje op je smartphone (of door water oid) naar de verkeerde plek schuift/schiet en daarmee het volume ineens van 50 naar 80 schiet, en dus je speakers om zeep helpt..

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 10-08-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

EricDH schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:41:
Deze vraag is nog onbeantwoord (toch?). Maar wel relevant. Wat zegt de B&W handleiding over het aansturen van de speakers? (vermogen, ohm, instel-tips voor versterkers?)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
ID-College schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:34:
Ook niet uitgesloten dat je wellicht per ongeluk het scherm hebt aangeraakt en daardoor naar (bijna) max is geschoven? Je zou niet de eerste zijn die het schuifje op je smartphone (of door water oid) naar de verkeerde plek schuift/schiet en daarmee het volume ineens van 50 naar 80 schiet, en dus je speakers om zeep helpt..
In een Denon daarom ook meteen het max. volume begrenzen, dat trekje heb ik inderdaad wel eens gezien.
En als het volume niet begrenst is zijn je speakers niet blij, en vaak je buren al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Goudvis schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Deze vraag is nog onbeantwoord (toch?). Maar wel relevant. Wat zegt de B&W handleiding over het aansturen van de speakers? (vermogen, ohm, instel-tips voor versterkers?)
Sorry ik heb er denk ik overheen gelezen en besef wel dat het belangrijke informatie kan zijn.

Op het moment dat het gebeurde stond er een actieve subwoofer aangesloten met alle LPF/crossover functies ingesteld op 80 hz, plafond speakers als klein ingesteld. Subwoofer werkt nog goed zover ik weet. Panasonic Oled tv die aangesloten was op de monitor output werkt ook nog prima. PS4 was gelukkig op dat moment niet aangesloten dus ik weet ook niet of er meerdere apparaten kapot gegaan zouden zijn.
RobbieT schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

In een Denon daarom ook meteen het max. volume begrenzen, dat trekje heb ik inderdaad wel eens gezien.
En als het volume niet begrenst is zijn je speakers niet blij, en vaak je buren al helemaal niet.
Volume was begrensd op standje 70. Dat heb ik trouwens weken geleden voor ik de limiter instelde meegemaakt (zonder sub dus fullrange), dat duurde toen ook langer voordat mijn vriendin door had hoe het volume weer omlaag ging en daarna werkte alles nog wekenlang piekfijn tot nu.

[ Voor 41% gewijzigd door Luuk013 op 10-08-2020 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:28
Je zegt je had muziek in de tuin op staan. Betekent dit dat de speakers buiten stonden?

Als ze dan nog kleurtje zwart hebben zouden ze makkelijk oververhit kunnen zijn door de zon. Wellicht hitte en hard spelen iets teveel voor de speakers was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

aljooge schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:01:
[...]
omdat die Marantz op de een of andere manier beter is opgebouwd en die laatste zou mijn voorkeur hebben.

In principe zou je speakers gewoon flink hard moeten kunnen zetten en moet alles er tegen.
Dus jouw punt is dat de marantz "op de een of andere manier" beter gebouwd is en daardoor niet de speakers kan opblazen?

Lees je even in op mechanische en thermische belastbaarheid van speakers, dan weet je ook waarom je de plank mis slaat in je gedachtengang hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Jag schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:07:
@blissard ik ben zelf niet zon electronica expert, maar heb wel gehoord dat kapotte versterkers hun voedingsspanning op hun output kunnen zetten. Iig hebben pro audio amps vaak een beveiliging dat ze zichzelf uitschakelen bij DC op hun outputs. Vraag blijft dan waarom hij stuk is gegaan.
Ja, blijft vreemd. De instellingen van oude versterkers verliepen nog wel eens waardoor er naar jaren steeds meer DC op de uitgang kwam te staan. Of de instelpotmeters hiervoor scheden er mee uit met hetzelfde gevolg, maar dan plotseling. Dat hoor je niet direct omdat de speakers bij beperkte DC gewoon nog blijven doorspelen. De spreekstoel van de woofer wordt wel veel warmer met mogelijk smelten als gevolg. Een DC beveiliging grijpt dan in en de Denon hier is modern genoeg om die te hebben.
Wat bij traditioneel opgebouwde versterkers ook wel voorkwam is dat door diverse oorzaken een van de eindtransistoren volledig geleidend werd en zo de voedingsspanning op de speaker zet. Wordt die ook niet blij van. Maar dit hoor je wel direct (poef!)
Maar ook dit is afhankelijk van de versterker opbouw en bij moderne versterkers afgevangen door de beveiliging.
Mocht je tijd en zin hebben om toch voor level “expert” te gaan :) , dan is dit een aanrader:
https://sound-au.com/troubleshooting.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Akemi schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:54:
Je zegt je had muziek in de tuin op staan. Betekent dit dat de speakers buiten stonden?

Als ze dan nog kleurtje zwart hebben zouden ze makkelijk oververhit kunnen zijn door de zon. Wellicht hitte en hard spelen iets teveel voor de speakers was.
Het zijn 4x 8 inch plafond speakers, ze zitten in het plafond in een backbox met noppenschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:35
Gewoon ouderwets opgeblazen. Niks bijzonders aan.
Wat jij niet te hard acht voor zo'n speaker kan zeker te hard zijn geweest.
De tweeters worden meestal wel goed beschermd door een lampje in de cross-over.

De decoder kan puur toeval zijn zonder verdere informatie kan je er niet zoveel mee. Maar dat is t-mobile bellen en ze sturen je een nieuwe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Scorpio861
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:08
Je buren zullen wel blij zijn......

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-05 21:29
aljooge schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 07:01:
[...]

Laatst bij BCC, stond een dergelijke Denon, vlak naast een Marantz met veel minder mogelijkheden en zelfs iets minder vermogen, die laatste was echter wel 1,5 tot 2x zo duur. Waarom? omdat die Marantz op de een of andere manier beter is opgebouwd en die laatste zou mijn voorkeur hebben.
Zo'n Marantz wordt inderdaad heel anders gebouwd dan een Denon.

SR5014
Afbeeldingslocatie: https://www.us.marantz.com/-/media/Images/MarantzNA/SR5014/XL_SR5014_full_product_image_3.png

X2600H
Afbeeldingslocatie: https://www.denon.com/-/media/Images/ProductImages/DenonEU/Products/AVRX2600H/D_X2600H_gallery_5.jpg

X3600H
Afbeeldingslocatie: https://h-m-entertainment.com/wp-content/uploads/2020/01/denon-avr-x3600h-5.jpg

SR7015
Afbeeldingslocatie: https://www.us.marantz.com/Assets-Marantz/images/Products/SR7015/Marantz_SR7015_9_channel_amplifier.jpg

X4700H
Afbeeldingslocatie: https://www.audioholics.com/av-receiver-reviews/denon-x-series/4700inside.jpg/image

8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Paprika op 10-08-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 20:49
Hoe zaten de speakers aangesloten op je Denon? (Eventueel in serie, parallel of elk op een eigen kanaal?)

M.b.t. de settopbox van T-mobile, werkt deze ook niet meer rechtstreeks op de TV of eventueel een andere HDMI poort op de Denon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:19

liberque

Vrijzinnig!

Meestal als een speaker opgeblazen wordt komt er signaal terug op de versterker. De versterker hoort zich dan in beveiligingsmode te gooien (hij krijgt immers feedback) en gooit direct alle versterkers uit. Iedere speaker heeft bij Denon zijn eigen versterker: TS schrijft dat hij netjes discrete kanalen gebruikte voor zijn speakers dus dat er direct meerdere speakers kapot zijn klinkt mij erg vreemd in de oren. De beveiligingsmode zou dit juist moeten voorkomen. Dit zou betekenen dat de speakers ofwel een verkeerde weerstand hebben (4 / 6 of 8 ohm) en de beveiligingsmode hierdoor te laat inschakelde, maar in dat geval had het nooit als set verkocht mogen worden. De gebruikte speakerkabels kunnen ook -zei het minder- hierop van invloed zijn geweest.

Wat betreft de STB van T-Mobile kan het zijn dat die gewoon de geest heeft gegeven vanwege de beveiligingsstand (een piekje op de HDMI door het onverwacht uitschakelen in combinatie met restspanning van de TV en/of aangesloten apparatuur op de router). Dit is gewoon de bouwkwaliteit van de STB zelf en niet de versterker en laten we wel wezen: het zijn super goedkope boxjes.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:48
Luuk013 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:23:
[...]

Sorry ik heb er denk ik overheen gelezen en besef wel dat het belangrijke informatie kan zijn.

Op het moment dat het gebeurde stond er een actieve subwoofer aangesloten met alle LPF/crossover functies ingesteld op 80 hz, plafond speakers als klein ingesteld. Subwoofer werkt nog goed zover ik weet. Panasonic Oled tv die aangesloten was op de monitor output werkt ook nog prima. PS4 was gelukkig op dat moment niet aangesloten dus ik weet ook niet of er meerdere apparaten kapot gegaan zouden zijn.
[...]

Volume was begrensd op standje 70. Dat heb ik trouwens weken geleden voor ik de limiter instelde meegemaakt (zonder sub dus fullrange), dat duurde toen ook langer voordat mijn vriendin door had hoe het volume weer omlaag ging en daarna werkte alles nog wekenlang piekfijn tot nu.
Standje 70? Begrensd? Ik denk dat je de instellingen nog maar eens even moet nalopen. Ik heb zelf een 2600 staan. En de MAX is 70.

Edit:

Nee onzin wat ik typ. 70 is niet de max. Ik heb hem blijkbaar ook begrensd op dit niveau.

[ Voor 4% gewijzigd door O085105116N op 10-08-2020 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 511810

teacher schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Dus jouw punt is dat de marantz "op de een of andere manier" beter gebouwd is en daardoor niet de speakers kan opblazen?

Lees je even in op mechanische en thermische belastbaarheid van speakers, dan weet je ook waarom je de plank mis slaat in je gedachtengang hierover.
Betere voeding, beter bemeten trafo, hoger segment elco's on de voeding, uitgebreide detectie van fouten (klipping, eind trap kortgesloten, speaker impedantie mismatch)
(ik weet niet wat er wel of niet in een denon zit en in een marantz, ik heb echter de nodige versterkers opengehad omdat ik ze wel degelijk hard wil kunnen zetten en dit af en toe wel eens fout gaat en ben heel veel verschillen in opbouw tegen gekomen. De beste qua opbouw en balancering van onderdelen in het consumenten budget spectrum is m.i. yamaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
[b]Luuk013 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:23:[/b/]
Was dit misschien het moment dat de speakers al een optater hebben gekregen, en dat het feestje de “genadeklap” was voor de woofers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paprika schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Zo'n Marantz wordt inderdaad heel anders gebouwd dan een Denon.

SR5014
[Afbeelding]

X2600H
[Afbeelding]

X3600H
[Afbeelding]

SR7015
[Afbeelding]

X4700H
[Afbeelding]

8)7
wat weegt zon ding?
Ik reken bij die trafos 1.5 kg / 100 watt, dus er zou toch al gouw 10 kg aan trafo in moeten zitten. Haalt ie dat denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
liberque schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:56:
Meestal als een speaker opgeblazen wordt komt er signaal terug op de versterker. De versterker hoort zich dan in beveiligingsmode te gooien (hij krijgt immers feedback) en gooit direct alle versterkers uit.
Ik geloof niet dat dit waar is. Heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Heb je hier iets van een bron bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 30-05 21:29
Anoniem: 511810 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:03:
[...]

wat weegt zon ding?
Ik reken bij die trafos 1.5 kg / 100 watt, dus er zou toch al gouw 10 kg aan trafo in moeten zitten. Haalt ie dat denk je?
Over welke van de genoemde modellen hebben we 't dan eigenlijk? Het punt was dat Marantz en Denon dezelfde componenten gebruiken. Niets meer dan dat.

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 10-08-2020 22:20 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vertrouw die flatscreens van tegenwoordig ook niet hoor. Ik reken altijd 1Kg / inch beelddiagonaal voor een beetje kwaliteit. Dat halen die platte flufschermen helemaal niet meer. Prutspul.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 10-08-2020 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:13
Wat een discussie opeens over trafos. Zo'n AVR weegt om en nabij 14kg, voor een groot deel trafo. Links dan ook veel zwaarder dan rechts. Zie foto's even eerder waarom. Zoals je daarin ook ziet is Marantz intern gewoon Denon. Enkel de kleuring van het geluid is met opzet anders ('warmer'), op het gehoor gedaan door een Japanse sensei bij volle maan (marketing bedoel ik dus). Andere doelgroep bedienen met nagenoeg hetzelfde spul. Slim qua economies of scale.
Heeft de TS iets aan deze info?....betwijfel het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:19

liberque

Vrijzinnig!

blissard schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

Ik geloof niet dat dit waar is. Heb er in ieder geval nog nooit van gehoord. Heb je hier iets van een bron bij?
https://denon.custhelp.co...receiver-%2F-protect-mode

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:08
liberque schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:56:
Meestal als een speaker opgeblazen wordt komt er signaal terug op de versterker. De versterker hoort zich dan in beveiligingsmode te gooien
Nee hij heeft dan (te)veel stroom te leveren om de gewenste spanning te bereiken, en ja sommige versterkers slaan dan in een stroombeperking/beveiliging. Echter kan de versterker niet beoordelen hoe zwaar de speakers zijn en daarmee kan dus toch een speaker opgeblazen worden (een 4 ohm eindtrap levert meestal tot <1 ohm, om vervormingen door dips in de impedantie bij bepaalde frequenties te voorkomen). Opblazen van woofers is bijna altijd gelijkspanning (DC), danwel door clippen (veel te hard signaal), een fout bronsignaal of een defect in de versterker.

@liberque die laatste link geeft geen enkele duidelijkheid: kan o.a. thermisch, signal clipping (input/output) of output stroom zijn, geen enkel detail daarover helaas, je habt dan veel meer aan een service manual met schema en details.

ff kort door de bocht: als versterker te warm wordt, input ver buiten spec aangestuurd worden of de output kortgesloten is dan zal hij wel in protection mode springen vermoed ik.

[ Voor 19% gewijzigd door base_ op 10-08-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@base_ inderdaad. Een opgeblazen woofer kan daarbij ook keurig 8 ohm zijn, maar van binnen volledig vastgesmolten zijn. Die geeft echt geen signaal richting de versterker.
Een kortsluiting zal de versterker detecteren en wellicht een heel hoge weerstand ook. Maar daar buiten is het een relatief dom ding.

[ Voor 28% gewijzigd door blissard op 10-08-2020 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01:08
@blissard zou kunnen maar meestal maakt hij uiteindelijk wel kortsluiting, echter ben je dan al veel te laat ;)

Iets wat ik me wel afvraag (zeker met de ultralage LFE subwoofer signalen) is of er nog een DC beveiliging aanwezig is in deze versterkers.

[ Voor 38% gewijzigd door base_ op 10-08-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Valt tegen. Om kortsluiting te maken moet er mechanisch best veel gebeuren. Maak maar eens een overbelaste woofer open. Vaak is de drager of de lijm daarvan gesmolten waardoor de spreekstoel op de magneet vastloopt. De kans op een volledige kortsluiting naar 0 is nihil. Zeker omdat er vaak ook nog een filter tussen zit met de nodige weerstand

[ Voor 25% gewijzigd door blissard op 10-08-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Paprika schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:20:
[...]

Over welke van de genoemde modellen hebben we 't dan eigenlijk? Het punt was dat Marantz en Denon dezelfde componenten gebruiken. Niets meer dan dat.
Gewoon allemaal..
Ik kan op de fotos zien dat er bij gelijksoortige modellen (ik weet niet wat de marantz of de denon is, geen zin om te googlen) in ieder geval verschillen in de heatsinks en de trafo te zien zijn.
Als dit ook weer een typisch PMPO vermogen gevalletje is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nono1234
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11-08-2020
De Denon levert op 2 kanalen conform specificaties 95W per kanaal bij 8 ohm. (en dat klopt ook aardig bij een klasse B versterker is het rendement ongeveer 60% van wat deze aan vermogen opneemt, bij deze versterker is dat 500W).

Je hebt 4 luidsprekers aangesloten welke ieder een een vermogen aan kunnen van 80W .

Je versterker heeft te weinig vermogen om de 4 luidsprekers bij hogere volumes goed aan te kunnen sturen. bij hoge volumes heeft de voeding van de versterker dan ook onvoldoende reserve en zal je in plaats van mooie sinusvormige signalen deze afgeplat worden en zal er dus gelijkspanningscomponent naar je speakers gaan. De gevolgen zijn dat je laag en midden speaker de spreekspoel en eindtransistoren doorbranden. Het hoog blijft het doen omdat deze een condensator in serie hebben als onderdeel van het hoogdoorlaat filter welke gelijkspanning filtert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:26

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Veel apparaten zijn al decennia lang hetzelfde qua binnenwerk. Zet er een ander frontje en ander logo op en je hebt een ander merk of een andere prijsklasse. Schroef wasmachines of cd-spelers eens open. Zelfde geldt voor koptelefoons, televisies, laptops, etc.

@aljooge Lekker opbouwende hulp. Ik weet dat je het doorgaans oneens bent met de consensus op dit forum - en dat mag gerust. Maar voor je je Galileo waant, zou ik nog even geduld hebben.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
EricDH schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Was dit misschien het moment dat de speakers al een optater hebben gekregen, en dat het feestje de “genadeklap” was voor de woofers?
Wie heeft het over een feestje gehad? Achtergrond muziek voor in de tuin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

nono1234 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:33:
Je versterker heeft te weinig vermogen om de 4 luidsprekers bij hogere volumes goed aan te kunnen sturen. bij hoge volumes heeft de voeding van de versterker dan ook onvoldoende reserve en zal je in plaats van mooie sinusvormige signalen deze afgeplat worden en zal er dus gelijkspanningscomponent naar je speakers gaan. De gevolgen zijn dat je laag en midden speaker de spreekspoel en eindtransistoren doorbranden. Het hoog blijft het doen omdat deze een condensator in serie hebben als onderdeel van het hoogdoorlaat filter welke gelijkspanning filtert.
Je stelt dit met zoveel zelfverzekerhdheid dat ik het bijna ga geloven. Waar haal je dit vandaan? Die versterker heeft ZAT vermogen om die speakers op een gemiddeld 90db continu met headroom naar pieken in muziek naar 105db te spelen zonder een druppeltje zweet en dan is het opgenomen continuvermogen ergens in de orde van grootte van < 100 watt.... Die versterker levert in zo'n situatie ergens tussen de 1 en 5 watt continu.

Waar in vredesnaam haal je de wijsheid vandaan "de versterker heeft te weinig vermogen" ? Je beschrijft zelfs het effect van clipping. Daar zit je nog niet een beetje in de buurt bij normaal hard spelen...

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 11-08-2020 07:47 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ik vind het eigenlijk best wel storend wat hier aan lariekoek wordt verkondigd. Zoveel mensen die hun conclusie al klaar hebben over wat er gebeurd is / waaraan het ligt, terwijl dat mijns inziens totaal niet duidelijk is.

En dan de onwaarheden:
- clippen wat DC geeft: please, daar klopt natuurlijk niks van. Een blokgolf krijg je door aan een grondtoon harmonischen toe te voegen. Het is dus geen gelijkspanning, het is de oorspronkelijke sinus met hogere frequenties erbij. De woofer krijgt die blokgolf ook niet, want die wordt gelowpassed.
- signaal wat terugkomt als speakers opgeblazen worden?
- een versterker die zoveel ohm is dan wel levert?

Iedereen zit helemaal vast in de speakers zijn overbelast en versterker is dus niet goed genoeg stomme pmpo cijfers - aanname, maar er is ook een decoder stuk. Dus er lijkt meer aan de hand. Wel moeilijk om te bedenken hoe beide apparaten stuk zijn gegaan. Ik heb zelf wel eens de preouts van mijn head unit gesloopt door kortsluiting te maken met de voedingskabel van de versterker die aan de preouts hing; kennelijk stroom over signaal kabels gaan lopen. Maar die speakers zijn niet verbonden met de aarde zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
Jag schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:31:
Ik vind het eigenlijk best wel storend wat hier aan lariekoek wordt verkondigd. Zoveel mensen die hun conclusie al klaar hebben over wat er gebeurd is / waaraan het ligt, terwijl dat mijns inziens totaal niet duidelijk is.

En dan de onwaarheden:
- clippen wat DC geeft: please, daar klopt natuurlijk niks van. Een blokgolf krijg je door aan een grondtoon harmonischen toe te voegen. Het is dus geen gelijkspanning, het is de oorspronkelijke sinus met hogere frequenties erbij. De woofer krijgt die blokgolf ook niet, want die wordt gelowpassed.
- signaal wat terugkomt als speakers opgeblazen worden?
- een versterker die zoveel ohm is dan wel levert?

Iedereen zit helemaal vast in de speakers zijn overbelast en versterker is dus niet goed genoeg stomme pmpo cijfers - aanname, maar er is ook een decoder stuk. Dus er lijkt meer aan de hand. Wel moeilijk om te bedenken hoe beide apparaten stuk zijn gegaan. Ik heb zelf wel eens de preouts van mijn head unit gesloopt door kortsluiting te maken met de voedingskabel van de versterker die aan de preouts hing; kennelijk stroom over signaal kabels gaan lopen. Maar die speakers zijn niet verbonden met de aarde zou je zeggen.
Eens. Gisterenavond in de hitte heb ik alles uit het plafond geschroefd. Vanmiddag rijdt ik langs de winkel met de spullen om aan te horen wat hun denken dat het probleem kan zijn.

Ik houdt jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
nono1234 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:33:
Je versterker heeft te weinig vermogen om de 4 luidsprekers bij hogere volumes goed aan te kunnen sturen. bij hoge volumes heeft de voeding van de versterker dan ook onvoldoende reserve en zal je in plaats van mooie sinusvormige signalen deze afgeplat worden en zal er dus gelijkspanningscomponent naar je speakers gaan.
Sowieso verwacht ik dat TS het hoorde als zijn speakers vol aan het klippen waren. Maar goed, laten we ervan uitgaan dat TS daar niks van merkte. Als een sinus klipt, waarom zou dat in hemelsnaam DC componenten geven zolang het symmetrisch gebeurd? (Wat wel zo logisch is). Wat het wel oplevert is hoogfrequente signalen door het klippen die een tweeter zouden kunnen opblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
...

[ Voor 99% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
RobbieT schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

Ik dacht dat de TS ook een sub heeft.

Als de cross-over frequentie goed is afgesteld dan scheelt dat al een heleboel vermogen wat de versterker niet hoeft te leveren.
En daarnaast scheelt het ook een hoop belasting op de speakers.

Ik zie wel als issue met dit soort speakers dat je zelf voor een kast moet zorgen in je plafond. Vrij spelen zonder kast die wat tegendruk geeft vinden speakers niet fijn.

Kan met dit soort speakers ook maar zo de oorzaak zijn in combinatie met een keer veel te hard.
De LPF en crosover stonden ingesteld op 80 HZ
Plafond speakers op klein.
De zelf gemaakte Backboxen (volume vergelijkbaar met de orginele) zitten bij mij in het plafond gebouwd met noppenschuim demping.

Ik heb ooit bij iemand in de auto gezeten die zijn speakers zo hard had staan dat de speakers en het laag heel de rit vervomde en nog blies hij ze niet op. Hoe het dan dat de mijne nu opgeblazen zijn terwijl er geen vervorming hoorbaar was. Mensen die thuis feestjes geven met de hifi set waarbij je ook vervoming hoord en volgende dag niks aan de hand :?

Ik ben net bij de winkel geweest, de speakers roken in eerste instantie niet verbrand vertelde hun mij. Ze worden ter reparatie opgestuurd. Versterker werd ter plekke getest en die zou volgens hun in orde moeten zijn. Ik heb aangegeven dat ik liever heb dat ze de versterker goed nakijken aangezien ik ook met een kapotte ontvanger zit. Dat zouden ze doen, dus voor nu wacht ik af.

[ Voor 7% gewijzigd door Luuk013 op 11-08-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-05 17:11
Vervorming kan komen door een overstuurde versterker of een speaker die een te grote uitslag maakt.

Als je met een filter op 80Hz speelt, dan bereikt de speaker zijn maximale uitslag niet. Dus de speaker gaat niet vervormen. De versterker ook niet als die voldoende vermogensreserve heeft.
Het kan dan echter nog steeds dat je meer vermogen in je speaker pompt dan ie thermisch kan verwerken. De spreekspoel warmt op en kan dan uiteindelijk falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricDH
Luuk013 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:33:
[...]

Wie heeft het over een feestje gehad? Achtergrond muziek voor in de tuin.
Feestje geen feestje, lekker belangrijk; je had het over achtergrondmuziek in de tuin op een middelhard tot hard volume. Mogelijk hadden de woofers al een optater gehad en was de laatste tuinactie de druppel.

Denk overigens dat er helemaal niets mis is met de receiver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

@EricDH knap dat je dat zo kan zien, zou willen dat ik dat ook kon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricDH
Jag schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:12:
@EricDH knap dat je dat zo kan zien, zou willen dat ik dat ook kon
We kunnen wel door blijven miepen op dit topic maar daar is TS niet mee geholpen.
Dus vertrouwt TS de receiver niet... lekker wegbrengen naar de winkel voor controle. De speakers zijn toast dus vervangen of garantie claimen.

Edit: lees net dat TS al alles ter controle bij de shop heeft. Top 👌 ben benieuwd naar de uitkomst

[ Voor 11% gewijzigd door EricDH op 11-08-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jorgen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:25:

@aljooge Lekker opbouwende hulp. Ik weet dat je het doorgaans oneens bent met de consensus op dit forum - en dat mag gerust. Maar voor je je Galileo waant, zou ik nog even geduld hebben.
Door deze consensus: er zijn wel 4 speakers stuk hoogstwaarschijnlijk door de receiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

aljooge schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:47:
[...]

Door deze consensus: er zijn wel vermoedelijk 4 speakers stuk hoogstwaarschijnlijk door de receiver. een nog onbekende oorzaak.
Klopt als een bus :Y :+

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 12-08-2020 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
...

[ Voor 116% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
RobbieT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:45:
Het hele verhaal klinkt alsof er (onbewust) zoiets is gebeurd:
YouTube: boxen opblazen
of
YouTube: speakertje opblazen deel 2

<knip>
Hoop voor de TS dat het goedkomt, maar als het op bovenstaande filmpjes lijkt, dan is er weinig hoop voor garantie.
In welke relatie staat een kleine speaker van een paar watt (aanname) op een autoradio met 4x50 watt (in de praktijk 15-20 watt per kanaal) tot een Denon receiver met een stel B&W inbouw speakers. Die speakers van B&W kunnen vrij veel vermogen (80 watt) aan en hebben een conus waar menig Samsung/LG subwoofer jaloers op is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
...

[ Voor 99% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die video zijn vooral hele kleine speakertjes die veel teveel signaal krijgen en waarvan de isolatie op de spreekspoel smelt door warmte en die verolgens kortsluit of vastloopt. Die mythe 'te kleine versterker sloopt speakers' is hardnekkig. Ja het kan, maar je bent wel echt een domme lul of een domme puber als je het vervormen van het geluid negeert. Een versterker over de klif jagen is echt extreem goed hoorbaar namelijk.

En nogmaals, kilo's zeggen niets over versterkervermogen. Bij hard spelen heb je heel niet 30 watt per kanaal nodig. Dat is orkaankracht hard waar je het dan over hebt. Je zit meer op 0,1 - 5 watt continu gemiddeld met wat pieken naar misschien eens 20 - 50 watt (En dat is al ehct ENORM HARD). Iets dat die Denon prima kan.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 12-08-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
Precies dat. In de video is het ook andersom, "veel" vermogen door een klein speakertje. En qua gewicht ook eens met JvS. De klasse D versterkers welke vaak gebruikt worden zijn zodanig efficiënt dat deze weinig koeling behoeven. Weinig koeling = weinig koellichaam = weinig gewicht. Kijk als voorbeeld maar eens naar die Ebay T-amps.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag

Jag

RobbieT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Je sloopt speakers zelden met een versterker met teveel vermogen, veel vaker met een onderbemeten versterker door alle vervorming die ontstaat.

Als je binnen een viertal speakers aansluit en ook buiten blijkbaar nog een paar, dan blijft er bij die Denon niet zoveel meer over qua vermogen.

Op 2 kanalen red die Denon het prima, maar als je alle kanalen tegelijk stevig gaat belasten dan komt de voeding in het ding ernstig tekort.
Ding weegt maar net iets meer dan 10 kilo, waarvan ruim de helft de behuizing.

Wat de video vooral laat zien is hoe snel het kapot is.
Dan moet je toch eens uitleggen hoe je met een "te kleine versterker" speakers sloopt. Dat is ook weer typisch zonder broodje aap die iedereen klakkeloos van elkaar overneemt.

Neem een versterker die in zijn lineaire bereik max 10watt doet met een speaker eraan met max thermische belastbaarheid van 100watt (serieus getest lange termijn belasting). Hoe gaat die versterker die speaker kapot krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
...

[ Voor 99% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

RobbieT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:03:
[...]

Misschien jezelf even in de werking van electronica verdiepen voordat je het zo af serveert. Kijken wat er effectief over blijft als alle pieken niet gehaald worden en dus afgetopt worden.

Maar geloof wat je wilt, verwacht alleen geen reactie verder als je er zo in gaat.
Dat heb ik al gedaan, jij ook? Je krijgt harmonischen en je kan effectief meer vermogen uit een versterker halen, dus in zekere zin klopt het wel dat als je het diep in de clip draait dat je het dan kan slopen. Maar dat komt niet door het clippen zelf, maar gewoon door dan meer power dan anders mogelijk was. Daarom klopt de conclusie van dat een lichtere amp gevaarlijker is niet, het is het tegenovergestelde. Er zijn natuurlijk wel andere redenen om veel power te willen hebben, maar veiligheid van de drivers is er niet één van.

Dit artikel is een mooie bespreking van dit probleem. Het is oprecht een aanrader, omdat het ook de extra belasting voor tweeters door de harmonischen bespreekt (conclusie is er wel maar valt mee, mn de "power compression" is het probleem).

Edit: en misschien dat dit nog helpt: ik was ook altijd van de school beter maar wat meer amp vermogen want niet clippen dus veiliger, maar in feite klopt het niet. Kan je nog steeds wel meer amp vermogen gebruiken, zo lang je een beetje verstandig doet gaat er niks stuk. Ik heb in het verleden mega dikke versterkers op relatief kleine hifi drivers gehad en niet stuk gegaan :).

[ Voor 13% gewijzigd door Jag op 12-08-2020 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

RobbieT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:17:
[...]

Je zou zeggen dat ze bij Teufel wel weten waar ze het over hebben:
https://blog.teufelaudio....-match-for-your-speakers/
Zij halen het clippen geeft meer harmonischen dus meer energie naar tweeter argument aan. Dit wordt mooi in het door mij gelinkte artikel besproken (gekwantificeerd + besproken waarom meer amp vermogen het niet veiliger maakt).
Het probleem met clippen is dat je op dat moment een tijd geen beweging hebt, de spreekspoel staat als het ware een moment op een positie.
Het is effectief een blokgolf geworden.
Maar voor een woofer zit een low pass, dus die ziet geen blokgolf.
Daar zit doorgaans het probleem waardoor dingen stuk gaan, blijft dat je dan als gebruiker dan inderdaad sowieso al niet opgelet hebt want dat kan je prima horen.
Ik denk dat er bij deze user iets anders gebeurd is. Maar wat wel lijkt me op dit moment niet precies te zeggen, ik weet het niet precies iig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:13
Even om te stoken: zijn coaxiale speakers door bovenstaande dan per definitie ongeschikt voor electronische muziek? Je weet wel van die muziek waar opzettelijk vrij veel blokgolven in voor komen...

Hint: ze worden veel toegepast in car audio, waar de iets volume lievende types vaak geen mozart draaien.

[ Voor 21% gewijzigd door Propheticus op 12-08-2020 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

RobbieT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:32:
[...]

Op 2 kanalen red die Denon het prima, maar als je alle kanalen tegelijk stevig gaat belasten dan komt de voeding in het ding ernstig tekort.
Ding weegt maar net iets meer dan 10 kilo, waarvan ruim de helft de behuizing.
Dat zegt dus echt geen toeter zonder dat je weet wat voor klasse versterker het is. Wat weegt mijn versterking? 6kg? Levert toch 2x200W@8/400W@4/600W@2.

• RobbieT
...

[ Voor 98% gewijzigd door RobbieT op 23-08-2020 10:34 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:41

Cheezus

Luiaard

RobbieT schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

De spoel blokkeert de hoge tonen voor de woofer.
De condensator blokkeert de lage tonen voor de tweeter.

De woofer heeft dus pech.
Een blokgolf is geen lage toon. Het is een lage sinus met daarbij een hoop hoge tonen die de sinus een blok maken. Die hoge tonen worden dus gewoon door die spoel tegengehouden waardoor de woofer alleen een sinus ziet. Juist de hoge tonen van de blokgolf zijn het probleem (voor de tweeter, niet de woofer).

Plaatje voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0a/Synthesis_square.gif
Hier zie je de basis sinus en het effect van het toevoegen van harmonischen waardoor je uiteindelijk een blokgolf krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door Cheezus op 13-08-2020 08:14 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-06 13:22

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Cheezus schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 08:08:
[...]

Een blokgolf is geen lage toon. Het is een lage sinus met daarbij een hoop hoge tonen die de sinus een blok maken. Die hoge tonen worden dus gewoon door die spoel tegengehouden waardoor de woofer alleen een sinus ziet. Juist de hoge tonen van de blokgolf zijn het probleem (voor de tweeter, niet de woofer).

Plaatje voor de duidelijkheid:
[Afbeelding]
Hier zie je de basis sinus en het effect van het toevoegen van harmonischen waardoor je uiteindelijk een blokgolf krijgt.
Toch een vraag hierover. (beetje offtopic maargoed)

Ik snap dat je op deze manier from scratch een blokgolf maakt.

Ik dacht echter dat bij clipping de blokgolf ontstaat omdat de lage toon tegen de max voedingsspanning aan loopt van de versterker. Dan heb je dus gewoon een lage toon sinusgolf waarvan de koppen af worden gesneden door het einde van +V en -V .

Dan is er dus geen hoogfrequente component die je er uit kunt filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag

Jag

De woofer geeft de hogere frequenties niet weer. Maar bovendien is het elektrische signaal niet hetzelfde als de conus beweging.

Gitaar versterkers/speakers doen niet anders dan zwaar geclipte signalen weergeven.

Maar ben je er nog steeds ervan overtuigd dat meer amp vermogen veiliger is :) ?

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
AtomicShockwave schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Ik dacht echter dat bij clipping de blokgolf ontstaat omdat de lage toon tegen de max voedingsspanning aan loopt van de versterker. Dan heb je dus gewoon een lage toon sinusgolf waarvan de koppen af worden gesneden door het einde van +V en -V .
En dat is ook zo.
Je kunt het zelfs nabootsen door een simpele versterker te maken met een opamp en een ingangssignaal dusdanig te versterken dat het uitgangssignaal groter wordt dan de voedingsspanning. Wanneer je het resultaat op een oscilloscoop bekijkt zie je dat de sinus mooi wordt afgesneden wanneer de uitgangsspanning hoger wordt dan de voedingsspanning.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-06 11:39
AtomicShockwave schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Dan is er dus geen hoogfrequente component die je er uit kunt filteren.
Nou... die is er wel. :) Een blokgolf bestaat altijd uit een grondtoon met hogere frequenties, de harmonischen. Precies zoals @Cheezus zegt. Het maakt hierbij niet uit hoe die blokgolf ontstaat.

Het wordt vaak uitgelegd door een grondtoon (je lage toon, de sinus) te nemen en er harmonischen aan toe te voegen. Hoe meer harmonischen, hoe mooier de blokgolf. In de praktijk is dat wel moeilijk en gebeurt het eigenlijk andersom: je neemt een sinus en laat die zo hard mogelijk clippen. Zo ontstaat je blokgolf met harmonischen vanzelf. En hoe harder je clipt, hoe mooier de blokgolf, en hoe meer harmonischen.

Filter je de harmonischen eruit, krijg je je sinus weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Jag schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 19:00:
[...]
Gitaar versterkers/speakers doen niet anders dan zwaar geclipte signalen weergeven.
Ja en nee.

De clipping is vrijwel altijd in de voorversterker gevormd. Een clippende transistor-eindtrap is geen aangename vervorming, ook niet bij een gitaarversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

TMDC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Ja en nee.

De clipping is vrijwel altijd in de voorversterker gevormd. Een clippende transistor-eindtrap is geen aangename vervorming, ook niet bij een gitaarversterker.
I know, maar het is dan nog wel een geclipt signaal toch :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 14:21:
[...]

I know, maar het is dan nog wel een geclipt signaal toch :)?
Een geclipt signaal wat accuraat binnen de bandbreedte en ontwerpparameters (supply voltage) van de versterker weergegeven kan worden ;)

https://sound-au.com/clipping.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

TMDC schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:04:
[...]

Een geclipt signaal wat accuraat binnen de bandbreedte en ontwerpparameters (supply voltage) van de versterker weergegeven kan worden ;)

https://sound-au.com/clipping.htm
Dat maakt voor het vermeende stil staan niet uit toch? Wat is je punt precies :+?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk013
Vanmiddag reactie gehad van Hifi Klubben. Speakers waren doorgebrand en niet te repareren..

Gelukkig konden ze mijn weekend toch weer goedmaken. Ze kwamen met het goede nieuws dat ze aanboden de speakers eenmalig te vervangen voor nieuwe!

Hoewel de oorzaak nog niet duidelijk is werdt mij toch aangegeven de speakers goed in de gaten te houden met vervormen van het versterker signaal wat kan zorgen voor overbelasting. De versterker lijkt goed te werken dus die krijg ik terug.

Ondanks dat ik nog niet helemaal zeker weet wat de oorzaak is ben ik blij dat het netjes opgelost is. :)

Bedankt voor jullie input.

Het topic mag van mij afgesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23
Dus ze vervangen de kapotte speakers zonder extra kosten voor nieuwe? Erg netjes, of waren het nog vrij nieuwe speakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk013
LA-384 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 06:21:
Dus ze vervangen de kapotte speakers zonder extra kosten voor nieuwe? Erg netjes, of waren het nog vrij nieuwe speakers?
Dat klopt. De speakers waren op dat moment ongeveer 2 maanden.

Wij hebben deze club vanwege de goede ervaringen van vrienden gekozen. Nu blijkt weer dat service erg belangrijk kan zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:23
Ah kijk 2 maanden. Wat ik uit het shopping forum heb opgepikt is dat producten altijd aan bepaalde kwaliteitsverwachtingen moeten voldoen. Dat betekent dat ze de eerste X maanden/jaren niet stuk mogen gaan. Nou kan dat altijd gebeuren, vaak door misbruik, maar dat moet de eerste 6 maanden na aankoop door de shop worden aangetoont. Kan deze dat niet hardmaken, dan valt het gewoon binnen garantie. Na die 6 maanden moet de consument geloof ik aannemelijk maken dat er sprake was van normaal gebruik.

Dus netjes dat ze het zonder slag of stoot vergoeden, maar feitelijk volgen ze gewoon de wet :)
Pagina: 1