Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:13

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Zie deze screenshot na een aantal Cinebench R20 en R15 runs. In R20 haal ik 6287 en in R15 2562

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/virqUSFd9KTm3xk17WIUqHaf4js=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mSTdQ5MTi58OPRUnNjrOqNkS.png?f=fotoalbum_medium

Volgens mij wordt mijn CPU te warm? Volgens mij staat er met Auto ook veel te veel volt op de CPU heb ik het idee. Ik heb max fan speeds draaien. Dus de pc maakt veel lawaai. Ik heb alleen het XMP profiel geladen en Multi Core Enhancement aangezet in de BIOS. De rest staat op Auto. Ik heb het volgende systeem:

CPU: Intel Core i9 10900K
Moederbord: Gigabyte Aorus Z490 Ultra
Geheugen: G.Skill Trident Z RGB 3200MHz C16
Bootschijf: Samsung 970 EVO Plus 512GB
Mass storage: 2x Crucial MX500 1TB in RAID0
Videokaart: MSI Gaming X Trio GeForce RTX 2080 Super
Voeding: Corsair RM750x
CPU koeling: Fractal Design Celsius S36+ Prisma AIO 3x120MM Outtakes (boven)
Casefans: 1x140MM Fractal Design Outtake (achter), 1x 140MM Fractal Design Intake (onder), 3x 140MM Noctua Intake (voorkant)
Case: Fractal Design Define 7

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:16
Dat is inderdaad vrij warm, nu is echter de Define 7 ook geen koele kast, maar dit lijkt wel zeer warm al weet ik natuurlijk niet wat de temperatuur is in de ruimte waar de PC staat.

Ik zou eerst een kijken wat de cpu op daadwerkelijke stock setting doet en dan pas gaan kijken naar zaken als MCE daar dat gewoon overklokken is.

Als de temperaturen dan te hoog blijven misschien toch eens kijken naar de mounting van de koeler en of deze wel goed gemonteerd is.

Veel moederborden geven inderdaad standaard vaak teveel voltage, ook daar kan je nog mee spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 13:15

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Vanwege MCE draait de CPU op 5.3Ghz all-core en waarschijnlijk ook zonder power limit (je tikt 270W CPU power aan). Gezien de temps (je throttlet) die je nu krijgt zou ik ofwel de power limit weer aanzetten (op 200W bijv.) of MCE uit.
Auto-voltage voor vcore is waarschijnlijk ook te hoog.

[ Voor 22% gewijzigd door Kanarie op 09-08-2020 00:00 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Zonder MCE en XMP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERcpqIqKUJNq1MoOp2Pg7ZNabgQ=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/k2Y7j5mITdBZ9KJOGMke5Jbk.png?f=fotoalbum_medium

Zonder MCE en met XMP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9vm_Pgq78qfct_8tq5F2B0ilTQk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/HzOeTxLBGUC6jHh1EAMefaBv.png?f=fotoalbum_medium

Ik zit in een ruimte met een airco. Het is hier 21 tot 22 graden. Met power limits heb ik niets gedaan. Dit staat allemaal nog op Auto. Ik heb overigens de laatste BIOS versie gebruikt van Gigabyte en als koelpasta gebruik ik Thermal Grizzly Kryonaut. Op Auto te hoge Vcore? Welke settings zou ik handmatig in kunnen voeren? Zou het een slecht gemount CPU block kunnen zijn van de AIO?

Edit: Als ik de pc laat idle'en dan staat de Vcore in HWiNFO64 op 1.474 volt en tijdens de Cinebench r20 run zelfs op 1.573 volt. Dat lijken mij toch veel te hoge waardes. Helemaal omdat alles in de BIOS nu op Auto/Default staat. Dat zou ook de hoge temps kunnen verklaren en uitsluiten dat het een slecht gemount CPU block van de AIO is. Of zijn die idle temps van de CPU ook te hoog?

[ Voor 17% gewijzigd door Techno Overlord op 09-08-2020 00:48 ]

Forever raver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Zet het voltage eens vast, bijv. op 1.2 ofzo. Dan weet je of je temps door het voltage komen. 1.5v over 10 cores trekt wel flink wat Watts inderdaad.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Met 1.2volt op de Vcore, boot de pc niet naar Windows met MCE ingeschakeld. Met 1.3volt wel. Temps zijn dan iets minder heftig. In de lage 90 ipv tegen de 100 aan. Hij throttelt wel niet meer volgens HWiNFO64 en ik haalde iets hogere score in CBr20.

Ik vind het nog te hoog als ik de temps bekijk in het Cinebench Wall of Fame topic.

Wat kan ik nog meer doen om enigszins normale waardes te krijgen?

[ Voor 5% gewijzigd door Techno Overlord op 09-08-2020 12:19 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Is het hele idee van die processor niet, dat Intel de beste uitzoekt en voor jou al maximaal overklokt? De architectuur (Skylake) is tenslotte al 5 jaar oud en ze hebben dingen gedaan zoals de plak silicium zo dun mogelijk maken en hem weer solderen, voor optimale warmteafgifte. Hij zit dus al aan het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14
Heb je de S36+ op Auto of PWM staan? De auto-stand van de Fractal aio's is gericht op zo weinig mogelijk geluid, iets wat met dit weer niet heel goed is voor de cpu-temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsxLYsxdtTt_VagPkbegN-gZBMs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/PEsOE75PWfeJ0d503aT1HLJ2.png?f=fotoalbum_medium

Als je 'm op PWM zet kun je zelf een curve aanmaken in het bios van je moederbord (of de standaard curve gebruiken). Kan veel uitmaken :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
De S36+ staat op PWM. In de OP stel ik zelfs dat wanneer ik alle koeling op full speed zet, dus een flinke herrie produceert, ik die temperaturen al haal. Er zitten nota bene 8 fans (9 inclusief die in de voeding) in de case.

Ik loop een beetje tegen een muur aan zo. Ik snap dat er nog niet heel veel info is op Tweakers gezien hoe nieuw de 10900K is. Eigenlijk bedoel ik dat de verkrijgbaarheid nu pas op gang komt en dat er daardoor nog niet veel ervaringen zijn.

Ik denk echter dat er nog veel meer uit te halen valt. Zowel op temperatuur, lager Vcore en dus verbruik, en wellicht steady OC op misschien wel 5.4GHz. Iemand anders ervaringen met de 10900K die mij kunnen helpen?

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Techno Overlord schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:55:

Ik denk echter dat er nog veel meer uit te halen valt. Zowel op temperatuur, lager Vcore en dus verbruik, en wellicht steady OC op misschien wel 5.4GHz. Iemand anders ervaringen met de 10900K die mij kunnen helpen?
Ik denk dat dit mogelijk redelijk optimistisch is, zie bijv. deze binning statistieken (onderaan de pagina). Zij verkopen binned 10900K's met een all core van 5.1Ghz voor 900+ dollar en geven aan dat slechts 24% van de geteste 10900K's binnen die categorie valt.

https://siliconlottery.com/pages/statistics

Gezien het feit dat zij geen 5.2 (of hogere) bin verkopen laat al zien dat niet veel 10900K's stabiel op 5.2+Ghz zullen draaien.

Ik zou dus niet zomaar verwachten dat een 10900K "even snel" op 5.3 of 5.4Ghz stabiel te overklokken zal zijn, zeker niet direct met "huis, thuis en keuken" hardware,dat zal echt voorbehouden zijn aan golden samples.

Hier kun je de settings zien die zij veilig achten, misschien daar eens mee starten en kijken of je het systeem stabiel kan krijgen. Daarna zal je altijd nog verder kunnen kijken als deze settings bij jou inderdaad stabiel zijn en je nog thermal headroom hebt (settings zijn wel voor Asus borden, maar Gigabyte zal ongetwijfeld dezelfde opties hebben, mogelijk met een iets andere naam). https://siliconlottery.co...etlake/products/10900k51g

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChronoTtrigger
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-02 00:42
Volgens Fractal zit je ook wel aardig tegen het tdp aan wat hij kan hebben.

Max. Thermal Cooling Performance operation at full speed (12V):

Kelvin T12 – CPU TDP 250 Watt and GPU total 150 Watt (Kelvin + 1 GPU block)

Kelvin S24 – CPU TDP 250 Watt and GPU total 300 Watt (Kelvin + 2 GPU blocks)

Kelvin S36 – CPU TDP 250 Watt and GPU total 600 Watt (Kelvin + 4 GPU blocks)

Max. Thermal Cooling Performance operation at low speed (9V):

Kelvin T12 – CPU TDP 187,5 Watt and GPU total 112,5 Watt

Kelvin S24 – CPU TDP 187,5 Watt and GPU total 225 Watt

Kelvin S36 – CPU TDP 187,5 Watt and GPU total 450 Watt

Komt er ook nog eens bij dat het weer nu ook niet echt meehelpt. Dus ik denk dat je AIO gewoon saturated is en door de kast ook niet echt genoeg airflow voor heeft om dit monster chipje te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Dennism schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Ik denk dat dit mogelijk redelijk optimistisch is, zie bijv. deze binning statistieken (onderaan de pagina). Zij verkopen binned 10900K's met een all core van 5.1Ghz voor 900+ dollar en geven aan dat slechts 24% van de geteste 10900K's binnen die categorie valt.

https://siliconlottery.com/pages/statistics

Gezien het feit dat zij geen 5.2 (of hogere) bin verkopen laat al zien dat niet veel 10900K's stabiel op 5.2+Ghz zullen draaien.

Ik zou dus niet zomaar verwachten dat een 10900K "even snel" op 5.3 of 5.4Ghz stabiel te overklokken zal zijn, zeker niet direct met "huis, thuis en keuken" hardware,dat zal echt voorbehouden zijn aan golden samples.

Hier kun je de settings zien die zij veilig achten, misschien daar eens mee starten en kijken of je het systeem stabiel kan krijgen. Daarna zal je altijd nog verder kunnen kijken als deze settings bij jou inderdaad stabiel zijn en je nog thermal headroom hebt (settings zijn wel voor Asus borden, maar Gigabyte zal ongetwijfeld dezelfde opties hebben, mogelijk met een iets andere naam). https://siliconlottery.co...etlake/products/10900k51g
toon volledige bericht
Ik krijg de cpu nu toch al op 5.3GHz door alleen Multi Core Enhancement aan te zetten? Ik heb daarmee tests gedraaid en hij throttled niet (ondanks temps rond de 90~95 graden). Ik zie in deze link (gevonden in Intel Nieuwsdiscussie topic) dat het te verwachten is dat ik deze temps haal. Ook met een goede AIO waterkoeler. Met andere woorden zijn die temps gewoon "ok" en moet ik niet zeiken. De TJmax is 115 graden dus het zijn gewoon heethoofden.
ChronoTtrigger schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:05:
Volgens Fractal zit je ook wel aardig tegen het tdp aan wat hij kan hebben.

Max. Thermal Cooling Performance operation at full speed (12V):

Kelvin T12 – CPU TDP 250 Watt and GPU total 150 Watt (Kelvin + 1 GPU block)

Kelvin S24 – CPU TDP 250 Watt and GPU total 300 Watt (Kelvin + 2 GPU blocks)

Kelvin S36 – CPU TDP 250 Watt and GPU total 600 Watt (Kelvin + 4 GPU blocks)

Max. Thermal Cooling Performance operation at low speed (9V):

Kelvin T12 – CPU TDP 187,5 Watt and GPU total 112,5 Watt

Kelvin S24 – CPU TDP 187,5 Watt and GPU total 225 Watt

Kelvin S36 – CPU TDP 187,5 Watt and GPU total 450 Watt

Komt er ook nog eens bij dat het weer nu ook niet echt meehelpt. Dus ik denk dat je AIO gewoon saturated is en door de kast ook niet echt genoeg airflow voor heeft om dit monster chipje te koelen.
toon volledige bericht
Ik heb trouwens de Celsius+ variant van de Fractal Design S36 (heb het aangepast in mijn OP). Ik weet overigens niet of de Thermal Cooling Performance afwijkt van de Kelvin.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 13:15

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Je throttlet wel, zie je eerste screenshot in dit topic, rechter-kolom. Core X Thermal Throttling, Maximum: Yes. Daar zie je dus dat 6 cores tegen hun thermal limits aan zijn gelopen.
TJMax lijkt ook 100C te zijn uit die screenshot (Core X Distance to TJMax), ik zou sowieso ook geen 115C aanraden.

Simpelweg MCE aanzetten en auto vcores aanhouden is heel optimistisch op zo'n kleine chip met z'n enorme
power usage. 270W gaat net wel/niet op een AIO met deze chip size.

Als het mijn CPU was:
MCE uit
Overclocks uit (of beperken tot <= 8 cores max met overclock), Intel is al tot het maximum gedwongen te gaan bij deze chip
Power limits verhogen naar 225/250W (even testen met welke waarde je max rond 80C haalt). Zo kan de AIO het bijhouden.

Wil je per se 5.3Ghz blijven doen:
Manual voltages
LLC tuning, uitvinden wat minimale LLC is om stabiel te zijn.
Power limit instellen als temps dan nog steeds te hoog blijven, dan throttle je op basis van power usage als je op verbruik komt wat je AIO niet aan kan.
Techno Overlord schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 00:39:
Edit: Als ik de pc laat idle'en dan staat de Vcore in HWiNFO64 op 1.474 volt en tijdens de Cinebench r20 run zelfs op 1.573 volt. Dat lijken mij toch veel te hoge waardes. Helemaal omdat alles in de BIOS nu op Auto/Default staat.
Weet je zeker dat je naar vcore kijkt? VID is wat anders (en is altijd hoger dan vcore).

[ Voor 33% gewijzigd door Kanarie op 10-08-2020 13:30 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 13:15

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Sowieso wil je weg van die 1.5V. Zeker met dat soort temperaturen gaat je CPU in no time degraderen.

Ik vind het eerlijk gezegd totaal niet verbazingwekkend dat op 1.5V en all core 5.3GHz je CPU te heet wordt. Recipe for disaster dit.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Kanarie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:14:
Je throttlet wel, zie je eerste screenshot in dit topic, rechter-kolom. Core X Thermal Throttling, Maximum: Yes. Daar zie je dus dat 6 cores tegen hun thermal limits aan zijn gelopen.
TJMax lijkt ook 100C te zijn uit die screenshot (Core X Distance to TJMax), ik zou sowieso ook geen 115C aanraden.
Klopt, maar na aanpassing van de Vcore throttelt ie niet meer zoals ik zei en laat zien een aantal posts verder. Ik ben het zeker met je eens dat je weg moet blijven van de TJmax. Ook al zou die 100 graden zijn ipv 115. Hell, 90 graden vind ik nog te hoog.
Simpelweg MCE aanzetten en auto vcores aanhouden is heel optimistisch op zo'n kleine chip met z'n enorme
power usage. 270W gaat net wel/niet op een AIO met deze chip size.

Als het mijn CPU was:
MCE uit
Overclocks uit (of beperken tot <= 8 cores max met overclock), Intel is al tot het maximum gedwongen te gaan bij deze chip
Power limits verhogen naar 225/250W (even testen met welke waarde je max rond 80C haalt). Zo kan de AIO het bijhouden.

Wil je per se 5.3Ghz blijven doen:
Manual voltages
LLC tuning, uitvinden wat minimale LLC is om stabiel te zijn.
Power limit instellen als temps dan nog steeds te hoog blijven, dan throttle je op basis van power usage als je op verbruik komt wat je AIO niet aan kan.

[...]

Weet je zeker dat je naar vcore kijkt? VID is wat anders (en is altijd hoger dan vcore).
toon volledige bericht
Ik ga ermee aan de slag. Jullie horen nog van mij. Ik kijk zeker naar de Vcore. Die staat niet in de screenshots inderdaad maar wel apart benoemd in HWiNFO64 als ik wat verder naar beneden scroll. Momenteel staat ie op 1.4.
Blaat schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:26:
Sowieso wil je weg van die 1.5V. Zeker met dat soort temperaturen gaat je CPU in no time degraderen.

Ik vind het eerlijk gezegd totaal niet verbazingwekkend dat op 1.5V en all core 5.3GHz je CPU te heet wordt. Recipe for disaster dit.
Ja true, ik ga ook zeker wegblijven van die 1.5V. Ik had wel meer verwacht van deze cpu maargoed hij zit al aan de max van zijn kunnen vanwege de limitaties van het 14nm procede. 5.3GHz stabiel met goede temps door middel van spelen met voltages, LLC en power limits en hun duur moet denk ik wel haalbaar zijn. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Techno Overlord schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Ik krijg de cpu nu toch al op 5.3GHz door alleen Multi Core Enhancement aan te zetten? Ik heb daarmee tests gedraaid en hij throttled niet (ondanks temps rond de 90~95 graden). Ik zie in deze link (gevonden in Intel Nieuwsdiscussie topic) dat het te verwachten is dat ik deze temps haal. Ook met een goede AIO waterkoeler. Met andere woorden zijn die temps gewoon "ok" en
De vraag is natuurlijk of je dat ook op stabiliteit getest hebt, dat een machine boot en dat het lukt wat tests te draaien wil niet betekenen dat het stabiel genoeg is als 24/7 OC. Uit mijn hoofd doet Silicon Lottery 8 of 24 uurs stabiliteitstesten waarbij ze de zwaarste workloads (zowel AVX en Non-AVX testen) en dan hou je dus een percentage over van "slechts" 23% die all-core 5.1Ghz stabiel bevonden worden op een voltage dat zij veilig achten.

Het zou natuurlijk best kunnen dat jij een cpu hebt die in de top 5 of 10% zit en misschien dus inderdaad 5.3Ghz all core zou kunnen draaien, echter zou dat ik dat toch wat uitgebreider testen dan tot op heden gedaan lijkt te zijn.

Of dat artikel een leidraad moet zijn weet ik niet dat was een (mogelijk fake) leak voor de release, Reviewers die ik hoger inschat haalden aanzienlijk lagere temperaturen en ook de review van de site waar jij naar linkt heeft in hun 10900K review een stuk staan over dat eerdere bericht over die leak van ze:

https://www.tweaktown.com...als-and-Power-Consumption

Dat de 10900K een heethoofd is klopt zeker, maar met afdoende koeling en normale workloads (dus geen powervirussen) zou je eigenlijk de 90c niet aan moeten tikken, zelfs niet bij een goed getunede 24/7 overklok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Ik heb nu voor 13uur aan 1 stuk een AIDA64 System Stress test laten draaien. De CPU loopt op 5.3GHz. op alle cores zonder te throttlen met een gemiddelde temperatuur van ~85c (hoogst gemeten 88c) op een fixed vcore van 1.375v. Ik heb alle Power Limits in de BIOS uitgeschakeld. XMP profiel op 3200c14. Multi-Core Enhancement staat ook uit. De rest staat alles op Auto. Na een aantal uur CoD Warzone gespeeld te hebben komt de CPU niet eens aan de 72c (hoogst gemeten). En bij Overwatch niet eens boven de 60c.

Ik had dus toch een goed vermoeden. Ik ben best tevreden met deze waardes. Wat vinden jullie? Zou ik nog wat meer performance eruit kunnen persen door een memory overclock in de vorm van bijvoorbeeld een hogere score in Cinebench? Ik weet niet of de 10900K net zo'n baat bij een memory oc heeft als een AMD Ryzen 3000 serie.

[ Voor 9% gewijzigd door Techno Overlord op 18-08-2020 22:12 ]

Forever raver!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-06 14:15
Ik heb vandaag mijn gigabyte + 10900k geïnstalleerd. Nog best “gedoe” als je wel wat verstand hebt maar niet veel, alle filmpjes etc gaan over een asus bios.

Ik ben wel benieuwd naar je bios settings, ik ben nu uitgekomen op 1.39v op 5.3ghz.. maar wordt wel 95gr onder r20.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Scr33x0r schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 01:52:
Ik heb vandaag mijn gigabyte + 10900k geïnstalleerd. Nog best “gedoe” als je wel wat verstand hebt maar niet veel, alle filmpjes etc gaan over een asus bios.

Ik ben wel benieuwd naar je bios settings, ik ben nu uitgekomen op 1.39v op 5.3ghz.. maar wordt wel 95gr onder r20.
Logisch met zo’n hoog voltage en die kloksnelheid ja. Als je genoegen neemt met 5GHz (zelfs met een RTX3090 heb je niet meer nodig) kan je waarschijnlijk bijna 0,2v minder draaien.

I reject your reality and substitute my own

• Scr33x0r
Nou, wat ik niet snap aan die bios van Gigabyte, ik pleur vcore lager, maar in hwinfo blijft ie gewoon hoger doen af en toe.

Edit:
Als ik vcore mode van adaptive naar fixed zet, pakt hij wel mijn ingevoerde 1.38v. Temp blijft met 5.2 dan ook rond de 75graden onder R20 test. Daarnaast heb ik nog niet zo'n hoge score (6651) gehad met adaptive vcore in R20, zelfs op 5.3 (6512)

Edit 2:
Op 1.37 crasht hij, 1.38 lijkt stabiel en wordt niet warmer dan 78graden.. Lijkt me prima? Volgens HWinfo VR VOUT op gemiddel 1.369 max is 1.380 geweest..

[ Voor 70% gewijzigd door Scr33x0r op 26-09-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Scr33x0r schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 01:52:

Ik draai 5.3 all core op 1.375v
Scr33x0r schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:16:
Nou, wat ik niet snap aan die bios van Gigabyte, ik pleur vcore lager, maar in hwinfo blijft ie gewoon hoger doen af en toe.

Edit:
Als ik vcore mode van adaptive naar fixed zet, pakt hij wel mijn ingevoerde 1.38v. Temp blijft met 5.2 dan ook rond de 75graden onder R20 test. Daarnaast heb ik nog niet zo'n hoge score (6651) gehad met adaptive vcore in R20, zelfs op 5.3 (6512)

Edit 2:
Op 1.37 crasht hij, 1.38 lijkt stabiel en wordt niet warmer dan 78graden.. Lijkt me prima? Volgens HWinfo VR VOUT op gemiddel 1.369 max is 1.380 geweest..
Vcore staat bij mijn in HWiNFO64 op 1.375 als min en current en max op 1.397 ondanks dat ik in de bios 1.375 heb aan staan. Wellicht dat dit komt omdat ik ook alle power limits uit heb staan en dit alleen gebeurt als ik aan 't gamen ben. VR VOUT staat op min 1.319 en max op 1.374. In Windows in Idle schommelt ie tussen de 1.364 en 1.368.

Ik zou een Aida System Stress test draaien als ik jou was van minimaal een aantal uur om te checken of je OC echt stabiel is. Hij mag in die tijd niet crashen of throttlen. Welke koeling gebruik je? En in welke case zit alles? Met hoeveel case fans en welke?

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Techno Overlord schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:41:
[...]

Ik draai 5.3 all core op 1.375v

[...]

Vcore staat bij mijn in HWiNFO64 op 1.375 als min en current en max op 1.397 ondanks dat ik in de bios 1.375 heb aan staan. Wellicht dat dit komt omdat ik ook alle power limits uit heb staan en dit alleen gebeurt als ik aan 't gamen ben. VR VOUT staat op min 1.319 en max op 1.374. In Windows in Idle schommelt ie tussen de 1.364 en 1.368.

Ik zou een Aida System Stress test draaien als ik jou was van minimaal een aantal uur om te checken of je OC echt stabiel is. Hij mag in die tijd niet crashen of throttlen. Welke koeling gebruik je? En in welke case zit alles? Met hoeveel case fans en welke?
toon volledige bericht
Ik vind met name de bios instellingen van Gigabyte rond de vcore/voltage irritant, snap er niks van :-)

Draait met een X63, 3 intake fans, 1 outtake aan achterkant en de outtake van radiator op top, in een H710. Liquid van de X63 wordt niet heel warm, 38-40graden ongeveer. Ik zal eens een wat langere test runnen, maar wil eigenlijk eerst meer snappen van die vcore settings. Heb hem dus nu op adaptief staan, want met stock bios draait ie gewoon af en toe 1.5vcore..

Zaterdagavond een uur of 4 warzone gespeeld ook, kwam niet boven de 45graden..

[ Voor 3% gewijzigd door Scr33x0r op 28-09-2020 08:51 ]

Pagina: 1