Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelsey1234
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-08-2020
Hallo allemaal! :w

Wie kan mij helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer!
Ik ben momenteel in het bezit verouderde camera, een Nikon D5300... (hiervoor vanaf mijn 12e levensjaar een Sony alpha 230 gebruik). Prima ding maar ik merk dat ik denk ik wel aan een stapje meer toen ben...

Ik gebruik hem veel op reis en bij natuur/-dieren fotografie, zeker het laatste. Hier merk ik dat hij veel tekortkomingen heeft ondanks dat ik echt wel gave foto's heb. Ik haal vaak de scherpte niet en soms de snelheid, in ook vaak wat slechtere lichtomstandigheden wat lichtbereik..

Nu is de markt zo groot dat ik niet weet waar ik moet beginnen met zoeken! Camera winkels in mijn buurt gaan puur voor het mooie verkoopplaatje maar ik wil iets wat bij mij past en wat straks weer aan mij vergroeid is zo als mijn Sony voorheen. Met deze Nikon heb ik dat gevoel nooit gehad tot mijn grote teleurstelling (sorry Nikon).

Ik denk dat ik naar een full frame moet maar ik vind dat heel lastig beoordelen en vraag dus jullie om hulp en ideeën. Buiten dat weet ik ook niet zo goed waar ik op moet letten zeker voor dierenfotografie, video is voor mij niet belangrijk maar een leuke optie. Mogelijkheden tot telelenzen wel en uiteraard snelheid!

Tja prijs.. Iedereen wil natuurlijk het beste voor weinig :+ maar voor een mooi setje wil ik wel beetje investeren. 1500 - 2000 is denk ik wel haalbaar? O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat bedoel je met snelheid? Hoge burst rate? Of diafragma, dat is uiteraard lens-gerelateerd.
Ik zou eens naar de canons kijken. De RP is volgens mij best betaalbaar met een 24-105. Dat zal alleen niet genoeg bereik geven voor wildlife.

Bedenk me nu dat je niet hebt gespecificeerd of je dslr wilt, of dat milc ook goed is. Misschien kun je dat ook laten weten. En welke lenzen gebruik je nu?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
De D5300 is een prima camera, waarbij je niet zo heel snel tegen echte limieten aan zult lopen. Wat voor limitaties loop je tegenaan? Je zegt scherpte en snelheid, maar scherpte zit voor een héél groot deel ook in de lenzen, en snelheid ben ik net zoals DirtyBird benieuwd of je frames per seconde bedoelt, of sluitertijd.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Ben je niet gewoon op zoek naar beter glas? Wat voor lenzen heb je nu dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
In mijn eigen perspectief is een camera eigenlijk de laatste stap in betere foto's. De lens, of eerlijk gezegd; de juiste set lenzen; doet enorm veel meer.
Bij de selectie van een eventueel nieuw systeem lijkt het me dan vooral cruciaal om te bekijken wat voor soort lenzen je interessant vind, en in welk systeem je dan uit komt. Zo ben ik zelf erg gecharmeerd van "snelle" primes, en dan liefst een 35mm equivalent. Om die reden ben ik bij Fuji uitgekomen... eigenlijk maar specifiek om drie lenzen, en dat waren destijds de 23mm f/1.4 (op 1.5x crop, dus op full frame vergelijkbaar met een 35mm - laten we de discussie over equivalent even negeren), de 14mm f/2.8 en de 55-200.
Vrij specifieke set, maar ik ben er gelukkig mee en de 23mm zit 95% van de tijd op mijn camera.
Een ander voordeel van Fuji vind ik de controls. Alles wat ik gebruik aan instellingen zit op een fysieke knop: diafragma-ring op de lens, iso knop links, shutterspeed rechts, ideaal!

Primes zijn natuurlijk niet voor iedereen, dus een goeie zoomlens is ook zeker een optie. Ik zou zeggen; kijk eerst eens of je voor een zachte prijs iets kan vinden om je huidige body nog wat meer te gebruiken, of kijk anders welke lenzen je interessant vind en op welk systeem je dan uit komt.

Elk systeem heeft zo wel voor en nadelen. Naar je huidige body gekeken zou ik eigenlijk weinig verbeteringen in beeldkwaliteit verwachten met iets anders. Voor Nikon zijn belachelijk veel lenzen te vinden, ook 3rd party.
Als ik nu iets voor Nikon zou samenstellen zou ik eens kijken naar een constante f/2.8 standaard-zoom zoals de pricewatch: Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF V2 (Nikon) en vanaf daar verder kijken.

Wat fotografeer je zoal op reis; wil je een extreme tele lens voor dieren, zoek je iets ultra-wide voor in de stad, wil je een "standaard" lens zoals iets rond de 23mm die bij kaarslicht nog foto's kan maken?

Met één lens kom je bijna nooit tot heel goede kwaliteit... Omdat je aangeeft te reizen zou ik mikken op iets zoals een 17-50mm f/2.8, een 70-300mm voor dieren en een snelle prime zoals de 24mm f/1.4 of zoiets. Dat zou het voor mij in ieder geval zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door TweakMDS op 08-08-2020 23:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:46
Een D5300 was 6 jaar geleden een van de beste instap-spiegelreflexcamera's die je kon kopen, met weinig tekortkomingen voor beginnende en geavanceerde fotografen. Een goede lichtgevoelige sensor, goede autofocus, 24MP resolutie, volledig draaibaar scherm. Als ik google op wildlife foto's die gemaakt zijn met de D5300 zie ik veel mooie voorbeelden voorbij komen. (y)
Ik probeer alleen maar te zeggen dat de problemen die je nu hebt waarschijnlijk niet automatisch zullen verdwijnen als je een nieuwe body en lens koopt. Dan spendeer je 2000 euro en dan loop je misschien weer tegen dezelfde problemen aan. Het is namelijk niet zo dat een duurdere camerabody automatisch mooiere foto's levert. Misschien is een andere lens al voldoende? Of misschien kun je iets bijschaven aan je techniek? Als je daar niet helder op kan antwoorden, dan zou ik adviseren om eerst aan de fotografie basis technieken te werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:21
En ook niet onbelangrijk, fotografeer je in de auto-modus, of toch (deels) manueel?
Ben je bekend met de 1/brandpuntsafstand "regel" voor sluitertijd?
Gebruik je een statief voor het tele-bereik?

Weet ook dat mislukte foto's er bij horen. Dat er voor die ene mooie foto, er 10,20,30 aan vooraf zijn gegaan die ergens niet goed waren, is geen schande en hoort er gewoon bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roboog
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-06-2022
Met een paar woorden of een paar zinnen ben je niet te helpen, denk ik.
Zelf raadpleeg ik veel
http://bythom.com/
of kenrockwell.com

Ga daar eens lezen, raad ik je aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@kelsey1234 heb even de titel verduidelijkt

Zo te lezen zijn er nogal wat vragen die men heeft voordat we kunnen adviseren.
Het belangrijkste om te weten is welke beperkingen je precies tegenaan loopt en in welke scenario's.
Wat wil je precies voor foto's maken? Dieren fotograferen kan variëren van een portret van de chihuahua van tante bep tot een tot één of ander obscuur vogeltje najagen door de bossen, dat heeft totaal andere behoeften.

Heb je niet wat voorbeeldfoto's van waar je niet helemaal tevreden over bent? Dat zou onwijs helpen bij het mee denken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:20

bobcom

Dedicated dabbler

Vergeleken met je Sony heeft de Nikon een supergeavanceerd AF-systeem, dat zo'n beetje op alles wat je wilt kan scherpstellen. Gevolg: onscherpe foto's als je de camera niet vertelt wat je scherp wilt hebben. De Sony had IBIS - als je geen VR-lenzen hebt zul je met een kortere sluitertijd bewegingsonscherpte moeten voorkomen.
En, zoals meermalen gezegd: preciseer wat er aan schort. Waarom zijn je onscherpe foto's onscherp? Te lange sluitertijd of misfocus? Wat bedoel je met snelheid? Is de AF van je lenzen te traag, of wil je (nog) meer foto's achter elkaar kunnen schieten? Hoezo lichtbereik? Als je meer licht wil hebben, heb je geen andere camera maar lichtsterkere lenzen nodig.

Voor €1500-2000 kun je een prachtige camera of een aantal fantastische lenzen voor je Nikon kopen. Maar trek er eerst €300 van af en investeer die in een paar daagjes meelopen met een ervaren Nikon-fotograaf. En kijk dan welke nieuwe apparatuur je nodig hebt. Zo voorkom je dat je over een paar jaar weer €1500 uittrekt voor weer een nieuw systeem (been there, done that).

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaikzelf
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-01-2021
Ik fotografeer al jaren met een Nikon D5200 en die voldoet prima. Was niet duur maar mijn 3 Sigma lenzen wel, Dus ik heb gewoon 3 jaar gespaard en 3 jaar op rij het vakantiegeld er bij gedaan, gelukkig vond mijn vrouw dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelsey1234
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-08-2020
Heel erg bedankt voor jullie denkwijze als eerst!

Kwa snelheid bedoel ik inderdaad die bijzondere vogel, leeuw of zebra op vakantie volgen en mijn honden en paard in de wei. Hier merk ik toch soms wat beweging onscherpte bij snel bewegende dieren.
Ik probeer met enige regelmaat wel semi handmatig te werken, indien ik wat makkelijkere omstandigheden heb. Kwa licht merk ik dat bij een vriendin (Cannon) dat die gewoon meer licht heeft.. Dit kan uiteraard ook onderanderen aan mijn lens liggen, Ik heb een Tamron tamron 18-270mm di ii vc pzd en heb al eerder getwijfeld of dit aan mijn lens lag..

Misschien is het wel inderdaad zo als hier boven beschreven word ik een dagje mee moet lopen met een Nikon fotograaf om nog meer uit mijn camera te halen..

Ik twijfel gewoon heel erg en heb er gewoon te weinig kennis voor om deze keuze te maken vandaar mijn oproep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
kelsey1234 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:02:

Kwa snelheid bedoel ik inderdaad die bijzondere vogel, leeuw of zebra op vakantie volgen en mijn honden en paard in de wei. Hier merk ik toch soms wat beweging onscherpte bij snel bewegende dieren.
Voor snelbewegende onderwerpen (zoals dieren) wil je vooral een snelle sluitertijd, bijvoorbeeld 1/500 of sneller. En dat kan jouw huidige camera al prima, daar heb je geen nieuwe voor nodig.
Ik probeer met enige regelmaat wel semi handmatig te werken, indien ik wat makkelijkere omstandigheden heb. Kwa licht merk ik dat bij een vriendin (Cannon) dat die gewoon meer licht heeft..
Wat voor camera heeft je vriendin precies? Welke Canon? Want dikke kans dat die Canon qua sensor heel vergelijkbaar is met wat jij hebt, en het dus niet de camera is die het verschil maakt :)
Dit kan uiteraard ook onderanderen aan mijn lens liggen, Ik heb een Tamron tamron 18-270mm di ii vc pzd en heb al eerder getwijfeld of dit aan mijn lens lag..
Die lens is geinig omdat je een heel groot bereik hebt, maar daar houdt het dan ook bij op. Het zal niet de snelste lens zijn qua focussen, en de lichtsterkte laat ook heel erg te wensen over, door het grote bereik.
Misschien is het wel inderdaad zo als hier boven beschreven word ik een dagje mee moet lopen met een Nikon fotograaf om nog meer uit mijn camera te halen..
Een keertje samen met iemand met meer verstand ervan kan nooit kwaad, dus ik zou zeggen, vooral doen! Dat hoeft overigens niet per se een Nikon-fotograaf te zijn, camera instellingen (ISO, sluitertijd, diafragma, etc) zijn vrij universeel.
Ik twijfel gewoon heel erg en heb er gewoon te weinig kennis voor om deze keuze te maken vandaar mijn oproep.
Je camera beter leren kennen en eens kijken naar een betere lens lijken me 2 hele goede eerste stappen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zie ook wel lenzen die tot 300mm gaan en zeker een halve stop sneller zijn.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:21
Misschien toch een goed idee om wat foto's te delen, foto's die je mislukt vind, maar ook foto's die je geslaagd vind. Dan kunnen we wellicht aangeven waar het mis gaat en hoe dat op te lossen is. Heb je een account op Flickr.com?

Ik denk wel dat een betere lens, bijvoorbeeld een Tamron of Sigma 70-200 2.8 (puur kijkende naar specs) je gaat helpen. Zowel qua focussnelheid als qua bruikbaarheid in schemer.

Het is ook goed om te kijken welke brandpuntsafstand je het meest gebruikt, of iig of een lens dat dekt. Kan zomaar zijn dat je weinig groothoek gebruikt en het stuk tussen 18-70mm niet eens mist. Anders zou je daar een aparte lens voor kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Dit kan uiteraard ook onderanderen aan mijn lens liggen, Ik heb een Tamron tamron 18-270mm di ii vc pzd ...

Met alle respect, je lijkt me ook te weinig kennis te hebben, om het optimale uit je huidige camera+lens te halen. Wellicht kan je vriendin je al verder helpen, want haar resultaten zijn, in jouw ogen, beter. Zij doet dus waarschijnlijk meer dingen goed. (welke lens gebruikt zij?)

Verder heb je met de Tamron 18-270mm een slaapverwekkend trage, snel pompende (zoekt autofocus en gaat meermaals aan het juiste punt voorbij) en daarbij vooral boven de 200mm niet bijzonder scherpe lens te pakken. Die is voor snelle dieren gewoon niet erg geschikt. Met f6,3 (bij 270mm) tevens lichtzwak.

Als je voor een laag budget leuk dieren en vogels (niet te ver weg) wilt schieten, en geen bezwaar tegen gewichtheffen hebt, dan is een oudere Sigma 100-300/f4 HSM een heel goede lens.
Ondanks de 100mm meer tov de 70-200mm/2.8 lenzen, is de autofocus vergelijkbaar snel. Goede exemplaren zijn bijzonder scherp, en met f4 heb je 1,5 stop meer licht, dan met je Tamron.
Voor 300-325€ heb ik afgelopen jaar meerdere goede exemplaren te koop gezien. Voor dat geld krijg je niks scherper/sneller(AF)/lichtsterker.
Nadeel is dat ie bijna 1,5kg weegt en vrij lang is. Verder mist ie stabilisatie. (wat bij sluitertijden van ~1/250 en korter geen probleem is) Ik gebruik hem zelf regelmatig voor sport, kocht hem 2e hands in 2006, en ben er nog steeds verknocht aan. (die gaat pas weg, als ie "dood" is)

Alternatief zijn er diverse goede 100-400mm telezooms op de markt. Daar betaal je wel meer voor, ze zijn iets minder lichtsterk, iets lichter, maar hebben wel stabilisatie.
Maar naast de aanschaf van een bruikbare lens voor je favoriete motieven, moet je iig leren hoe ermee om te gaan, en er uit te halen wat er inzit. (youtube kan daarbij ook behulpzaam zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Ik probeer met enige regelmaat wel semi handmatig te werken, indien ik wat makkelijkere omstandigheden heb. Kwa licht merk ik dat bij een vriendin (Cannon) dat die gewoon meer licht heeft.. Dit kan uiteraard ook onderanderen aan mijn lens liggen, Ik heb een Tamron tamron 18-270mm di ii vc pzd en heb al eerder getwijfeld of dit aan mijn lens lag..

No offence, maakt klinkt als user error.

Onscherpe platen als in beweging? Of onscherp op het verkeerde punt?

Als je onscherpte hebt omdat je een lange sluitertijd hebt gekozen is iets anders dan onscherpte op het verkeerde punt omdat bv je AF van je lens te langzaam is om het dier te volgen.

Beide kunnen met je huidige set up opgevangen worden, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Als je met enige oefening met je huidige lens dit soort zaken op kan vangen kan je verder kijken.

Schiet je wel eens op "S"? En welke sluitertijd kies je dan?

Heb je wel eens voorgefocussed op een bepaald punt met je lens op manual of door AF Lock te gebruiken en dan al dan niet een Burst te maken?
Of heb je wel eens gepanned/meegetrokken met een lagere sluitertijd?

Als dit soort zaken je niets zeggen grote kans dat je meer baat hebt bij een cursus/boek/YouTube zoektocht dan een andere camera/lens.
Pagina: 1