Volvo C30 2.4 radiator fan start niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Mijn vraag
De radiator fan in mijn C30 start niet, niet als de AC aan staat en niet als de motor warm wordt.
Gelukkig gaat het nog goed, rijwind koelt genoeg. Echter in de file loopt de temperatuur wel op.
Dan de details:
De stekker naar de fan toe geeft de volgende waarden in volt, het maakt niet uit of daarbij de AC aan staat of niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SwzyKdN.jpg

De 50A weerstand op positie F1 lijkt mij ook goed, geeft een weerstand van 0,1 A weer:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/84BzHDj.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uan8SOr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gWijw6o.jpg

Daarnaast heb ik een andere fan geprobeerd van de sloop, zou getest en werkend moeten zijn. Maar werkt niet bij mijn auto. Heb ook de auto laten uitlezen en de temperatuur sensoren moeten allemaal goed zijn.

Wie kan mij in de goede richting helpen?

[ Voor 13% gewijzigd door Vae Victus op 08-08-2020 22:56 ]

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Werkt de fan wel als je er zelf rechstreeks 12V op zet?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Juup schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:50:
Werkt de fan wel als je er zelf rechstreeks 12V op zet?
Je bedoeld wat draden doortrekken vanaf de accu en zo handmatig doorlussen? Dat geeft toch hetzelfde effect als nu aangezien ik de waarden heb gemeten op de stekker. Kan het morgen wel proberen.

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:35
Hoe meet je precies?
Want -12? Heeft ie dan niet een onderbreking met massa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:50
Hoe bedoel je -12V? Heb je dan 24V spanningsverschil tussen -12V en +12V? Dat zou apart zijn...

Of is links op de foto gewoon gelijk aan GND / 0V? Hoe meet je dit dan?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Een 'Volvo C30' heeft toch ook gewoon een 12V accu aan boord?

In dat geval kloppen je spanningen in de OP al niet.

Hou eens (en voor de rest van alle metingen in dit topic!) de zwarte draad van je meter tegen de massa (=kaal stuk ijzer van het chassis, of de accu-minpool) van je auto, en meet dan nog eens met de overgebleven rode draad de spanningen op die connector.

[ Voor 16% gewijzigd door AllesKan op 08-08-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Ik zal morgen even meten met de tips die jullie geven. Heb nu gemeten door de ene draad in de connector te steken en de andere op de plus of min pool van de accu. Vandaar de plus en min waarde waar ik op uit kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
-12 krijg je als je de multimeter andersom aansluit.

Heb je 1 stekker naar de fan, of 2? Als het goed is heb je 2 draden voor stroom en nog eentje voor de aansturing van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zo'n Volvo C30 werkt toch ook gewoon met 12V DC?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:00
De kleine pin is een PWM-signaal. De 12v is verder constant.
Bij mijn v50 was het de regelaar op de koeler zelf.
Kun je het PWM signaal meten?

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Is dat de stekker op de vin of module?

Die min -12 moet je even opnieuw meten.
Gemeten met de massa van de multimeter op de plus denk ik? Zit je vin niet gewoon vast?

AC niet aanzetten zonder vin druk word veel te hoog.

[ Voor 40% gewijzigd door Mapro op 09-08-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk013
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06-06 08:51
-12 krijg je idd als je de plus en massa van de multimeter verkeerd om hebt. Dat betekend dus gewoon 12 volt op de massa van de meter en op de plus van de multimeter massa. Ventilator krijgt dus spanning. Als ik eerlijk ben zou ik proberen een schema te regelen, ben eigenwijs bel de dealer op en vraag om een schema of zoek op internet. Wie weet is het massa geschakeld? En als de AC aanstaat wil niet zeggen dat de koelvin dan ook moet draaien. Welnmoet de airco pomp dan gaan draaien. De koelvin draait alleen wanneer de tempratuur oploopt. Je bijv. Lang stilstaat zonder rijwind en de koelvloeistof tempratuur oploopt. Mocht het wel zo zijn kan je dat ook uit je schema halen.

Ff kort

Vin is vervangen werkt nog niet. Ventilator krijgt wel spanning maar wordt dan waarschijnlijk niet aangestuurd. De reden hiervan kan zijn. Het is niet nodig of de aansturing werkt niet. Waar komt de aansturing vandaan en is het massa of plus geschakeld? Dat moet je uitzoeken, daar meten en dan weet je het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Luuk013 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:46:
-12 krijg je idd als je de plus en massa van de multimeter verkeerd om hebt. Dat betekend dus gewoon 12 volt op de massa van de meter en op de plus van de multimeter massa. Ventilator krijgt dus spanning. Als ik eerlijk ben zou ik proberen een schema te regelen, ben eigenwijs bel de dealer op en vraag om een schema of zoek op internet. Wie weet is het massa geschakeld? En als de AC aanstaat wil niet zeggen dat de koelvin dan ook moet draaien. Welnmoet de airco pomp dan gaan draaien. De koelvin draait alleen wanneer de tempratuur oploopt. Je bijv. Lang stilstaat zonder rijwind en de koelvloeistof tempratuur oploopt. Mocht het wel zo zijn kan je dat ook uit je schema halen.

Ff kort

Vin is vervangen werkt nog niet. Ventilator krijgt wel spanning maar wordt dan waarschijnlijk niet aangestuurd. De reden hiervan kan zijn. Het is niet nodig of de aansturing werkt niet. Waar komt de aansturing vandaan en is het massa of plus geschakeld? Dat moet je uitzoeken, daar meten en dan weet je het antwoord.

[ Voor 11% gewijzigd door Mapro op 09-08-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Ik lees nergens dat de vin is vervangen of kijk ik daar over heen?

Als je de airco aanzet moet de koelvin gaan draaien dit om te koelen en de hoge druk onder de 15/18 bar houden dit is bij alle autos met airco. Werken beide standen niet of 1 stand?
Heeft hij de module bij de vin zitten net als de ford 2.0?

De 50a is geen weerstand maar een zekering

Heb je niet toevallig gemeten met beide pinnetjes van de multimeter in de stekker? Dus de massa ook op de 12v want dan zou de massa goed moeten zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Mapro op 09-08-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Na jullie tips nu nog een keer gemeten, zwarte kabel op de minpool van de accu, rode in de stekker.
Daar kwamen wel andere waarden uit, zie afbeelding.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yMLzSXQ.jpg
Wat me hier eigenlijk al meteen opvalt is dat de stuurdraad (PWM?) geen spanning heeft.

Verder heb ik wat foto's gemaakt van de fan van de sloop, dan weten jullie over welk model het gaat. Als ik dus deze fan gewoon los aansluit werkt die ook niet. Is getest en geleverd door Elferink.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r1qFkmh.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uurf5kl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hjZgQn3.jpg

Die zekering waarvan ik dacht dat het een weerstand was heb ik doorgemeten door op de multimeter 1 in de COM poort te doen en de andere in de Ohm poort. Was dat correct of moet ik hier nog iets anders op meten?

[ Voor 4% gewijzigd door Vae Victus op 09-08-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Vae Victus schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:25:
Die zekering waarvan ik dacht dat het een weerstand was heb ik doorgemeten door op de multimeter 1 in de COM poort te doen en de andere in de Ohm poort. Was dat correct of moet ik hier nog iets anders op meten?
Dat was ansich correct maar dan ook alleen omdat je zekering nog heel was. Zou je zekering stuk geweest zijn, dan had je dus 12V op je multimeter gezet terwijl die in het weerstandsbereik stond. Het leeuwendeel van de multimeters geeft dan de pijp aan Maarten.

Voortaan of zekering verwijderen en deze los doormeten, of wederom de zwarte draad op de minpool houden en met de rode draad meten of er zowel voor als na de zekering 12V aanwezig is.

Ik zou beginnen met het volgende:

Op de (brede) contacten links en rechts (+12V en 0V) even een belasting aansluiten (losse lamp van een remlicht o.i.d. zeg 21W ofzo) zodat je weet dat de aansluiting ook enig vermogen kan leveren.

Als die lamp dan gewoon brand, dan gaan uitzoeken waar die PWM vandaan moet komen, en of dat systeem nog functioneert. (Zou best een aparte zekering kunnen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• david19861
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-08-2024
je kan een plus en een min op de vin zetten van de sloop of hij het doet.
je moet kijken of je aansturing krijgt om de vin te laten werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
Vaak voorkomend probleem paarse kabel onderbroken tussen ecu en regelaar.
Zit je ecu niet links voor in de wielkuip?

Weerstand altijd meten met een los component

[ Voor 17% gewijzigd door Mapro op 09-08-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
AllesKan schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

Dat was ansich correct maar dan ook alleen omdat je zekering nog heel was. Zou je zekering stuk geweest zijn, dan had je dus 12V op je multimeter gezet terwijl die in het weerstandsbereik stond. Het leeuwendeel van de multimeters geeft dan de pijp aan Maarten.

Voortaan of zekering verwijderen en deze los doormeten, of wederom de zwarte draad op de minpool houden en met de rode draad meten of er zowel voor als na de zekering 12V aanwezig is.

Ik zou beginnen met het volgende:

Op de (brede) contacten links en rechts (+12V en 0V) even een belasting aansluiten (losse lamp van een remlicht o.i.d. zeg 21W ofzo) zodat je weet dat de aansluiting ook enig vermogen kan leveren.

Als die lamp dan gewoon brand, dan gaan uitzoeken waar die PWM vandaan moet komen, en of dat systeem nog functioneert. (Zou best een aparte zekering kunnen hebben)
Heb de zekering wel eerst verwijderd voordat ik deze doormeette ;)
Heb het geprobeerd met een led lamp die ik nog had liggen maar dat werkt niet, die heeft een hoger wattage nodig denk ik.
Die PWM kabel loopt naar de onderkant van de zekeringkast waarna ik hem kwijt raak. Ik zal meer moeten los halen om deze na te lopen.

Morgen gaan we op vakantie, het zal dus pas over twee weken zijn voordat ik hier mee verder kan.

Heb even kort gezocht naar die "paarse"kabel vanaf de ECU, maar vind niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Vae Victus schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:19:
[...]

Heb de zekering wel eerst verwijderd voordat ik deze doormeette ;)
Heb het geprobeerd met een led lamp die ik nog had liggen maar dat werkt niet, die heeft een hoger wattage nodig denk ik.
Die PWM kabel loopt naar de onderkant van de zekeringkast waarna ik hem kwijt raak. Ik zal meer moeten los halen om deze na te lopen.

Morgen gaan we op vakantie, het zal dus pas over twee weken zijn voordat ik hier mee verder kan.

Heb even kort gezocht naar die "paarse"kabel vanaf de ECU, maar vind niks.
Dan heeft deze dat niet, mijn fout
Je hebt wel plus en min op de zwarte en witte kabel gezet? Niet op de module want dan doet die het niet

[ Voor 7% gewijzigd door Mapro op 10-08-2020 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Vae Victus Mocht je in de file komen te staan met 30+ graden, ramen open en kachel op max zijn je vrienden.
2 jaar terug zo naar Denemarken geweest bij 30+ graden in de baustelle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Ik weet dat er ooit een terugroepactie is geweest voor oa. volvo's S40/V50 (en geheid ook C30) en concerngenoot Ford Focus, omdat de ventilatoren uit een bepaalde generatie stuk gingen.

Ik heb destijds een Fofo gehad waarop ik de terugroepactie heb laten doen en daarna een V50 waarop de ventilator ook inderdaad stuk was (de eigenaar ten tijde van de terugroepactie heeft helaas nooit wat met de terugroepactie gedaan)

Kans dus dat je ventilator echt stuque is.

[ Voor 11% gewijzigd door mystic op 10-08-2020 08:44 ]

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:07:
@Vae Victus Mocht je in de file komen te staan met 30+ graden, ramen open en kachel op max zijn je vrienden.
2 jaar terug zo naar Denemarken geweest bij 30+ graden in de baustelle.
Vanwege een omleiding moesten we door het centrum van Hamburg met 34+ graden. Motor overgekookt, bijgevuld een daarna toch je tip opgevolgd. Was wel erg warm!

Ben ondertussen weer verder aan het kijken geweest, multimeter is gewoon mee :)
Kan tot aan de zekeringkast geen breuken oid ontdekken op de kabels. Het enige wat me opviel is dat er geen zekering zit op de alternator.
Afbeeldingslocatie: https://fuse-box.info/wp-content/uploads/2018/02/Volvo-C30-2007-2013_20180228074847120.jpg
Nummer F31, heb daar nu een 10A zekering in gedaan maar geen resultaat helaas. Lijkt me overigens dat die er wel in hoort.

[ Voor 24% gewijzigd door Vae Victus op 10-08-2020 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-06 20:49

MLLL

Palm Treo 650

Waarom zoek je geen garage op om het euvel op te lossen i.p.v. dat je je motor aan puin probeert te rijden?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Ten eerste heb ik niet zo'n zin in de kosten en ten tweede was het daar te kort dag voor. Maar als ik er niet uit kom ga ik na mijn vakantie daar zeker naar kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ben je nou met die bak op vakantie zo zonder fan?

Held :o O+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 19:38

NoFearCreations

3DPrint the world!

Als je temperatuur meter in de auto wel de goede temperatuur aan geeft, betekend dat jouw ecu geen signaal geeft om de fan te starten. Of in iedergeval komt dat signaal niet aan bij de fan. Kan ook een dood relais zijn. Maar zoals ik het lees heb je er niet echt verstand van, en weet je ook niet echt hoe een multimeter werkt. Dan is het beter om er iemand met verstand naar te laten kijken.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Vae Victus schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:01:
Ten eerste heb ik niet zo'n zin in de kosten en ten tweede was het daar te kort dag voor. Maar als ik er niet uit kom ga ik na mijn vakantie daar zeker naar kijken.
Wauw. Je hebt toch wel een potje voor onderhoud en reparaties aan de auto? Laat het dan op z'n minst repareren bij een garage bij je vakantie adres. Je motor moedwillig stukrijden is behalve slecht voor het milieu volgens mij ook nog onder een artikel 5 te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Vae Victus schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:05:
[...]

Vanwege een omleiding moesten we door het centrum van Hamburg met 34+ graden. Motor overgekookt, bijgevuld een daarna toch je tip opgevolgd. Was wel erg warm!

Ben ondertussen weer verder aan het kijken geweest, multimeter is gewoon mee :)
Kan tot aan de zekeringkast geen breuken oid ontdekken op de kabels. Het enige wat me opviel is dat er geen zekering zit op de alternator.
[Afbeelding]
Nummer F31, heb daar nu een 10A zekering in gedaan maar geen resultaat helaas. Lijkt me overigens dat die er wel in hoort.
Hoe weet je dat er geen kabel breuk is?
Komt de aanstuur draad niet vanaf de ecu en niet vanaf de zekeringenkast?
Relais gecontroleerd?
Hoop voor je dat je het red, anders op de terug weg snachts rijden is het koeler en rustiger op de weg. Meer rijwind is meer koeling. Ik zou denk ik toch een garage opzoeken ondanks dat je geen zin hebt in de kosten. Ben je anwb lid? Die bellen die gaan wel even meten misschien dat je dan de oorzaak hebt. Zijn ze eigenlijk wel niet voor bedoelt, als je met een niet goed functionerende auto op pad gaat is vragen om problemen in mijn optiek.

Artikel 5 lijkt me wat overdreven, je auto kan altijd stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
KnoxNL schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:02:

Bij ons noemen ze dat iets anders 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
KnoxNL schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:02:

2 jaar terug ook gedaan, maar als je weet dat de fan niet werkt houd je de temperatuur in de gaten en wacht je zeker niet tot de motor kookt.

Overigens destijds wel mee naar garage geweest, 400 euro armer en eerstvolgende stoplicht motor weer naar 100 graden. Uiteindelijk zelf maar gefixt. Dealer had dat met computer aansturen kunnen uitzoeken, maar die gingen in plaats van de fan testen de airco opnieuw vullen omdat die op 23 bar stond (duh, fan was kapot, weerstand oneindig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-06 20:49

MLLL

Palm Treo 650

Ik hoop voor je dat de koppakking nog goed is, anders krijg je helemaal geen zin meer in kosten.
Nu heb het geluk dat de 2,4 l motor van Volvo taai is dus dat zal wel loslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vae Victus

Vae Victus

Awesome God

Topicstarter
Probleem opgelost bij een garage. Het aansturingselement op de radistorfan was kapot. Blijkt dat de V50 dezelfde fan heeft, een via de sloop kunnen regelen. Was ongeveer €380 kwijt en we zijn weer onderweg. Bedankt voor de reacties en het meedenken. Scheelde toch weer tijd in de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat bosch ding op de fan? Had je die overgezet van je oude fan?
Pagina: 1