Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor school max 500 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DJ44NoFear
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Wat ga je met je laptop doen?
Mijn broertje heeft een laptop voor school nodig. Verslagen en presentaties maken (Office pakket).

Wat is je budget?
maximaal 500 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Elke dag mee naar school. Verder heeft hij een desktop thuis staan, dus veel meer dan school zal de laptop niet gebruikt worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Moet licht zijn, maximaal scherm grootte is 15,6" inch, goede accuduur zou mooi zijn. Moet natuurlijk de minimaal 4 schooljaren mee kunnen gaan.

Deze viel mij zelf direct op (gezien de prijs):
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4006EMH)

Andere die ik tegen kwam:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 14IIL05 (81WD00B6MH)
pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 14ARE05 (81W30033MH)

Maar wat is nu een goede prijs/kwaliteit verhouding? Is de goedkoopste prima, of kunnen we beter een wat duurdere aanschaffen.

Alle reacties

• Moxxii
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-10-2024
Zo op papier lijkt me die 14ARE juist een geweldige keuze. De eerste die je noemt is inderdaad een stuk goedkoper, maar schiet gewoon tekort in opslag en scherm.
De 14ARE heeft een 10Wh grotere accu, 512gb opslag 8gb ram en een goed scherm. Tov de andere twee zeker dubbel en dwars het geld waard.

Als scholier kijk je toch een flink aantal uur op een dag naar je scherm. Dan moet dat wel fijn kijken imo

• DJ44NoFear
Thanks voor het meekijken @Moxxii !

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Voor dat geld zou ik eens naar refurbished Dell of HP gaan.
Een paar jaar oude refurbished Dell Latitude kan nog prima een tijd mee en is relatief voordelig.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Inderdaad wat @Moxxii hierboven zegt: die extra 100 euro is die extra opslag en beeldscherm zeker waard.

Verder zou ik, omdat het budget het gewoon toelaat, juist niet een refurbished laptop kopen, zoals @unezra hierboven aanraadt.

Refurbished laptops hebben meestal gelimiteerde garantie van een paar maanden en meestal is niet zeker of de accu's vernieuwd zijn. Daarnaast verbruiken de oudere chipsets meestal meer stroom, waardoor de accuduur van refurbished laptops tegen kunnen vallen ten opzichte van nieuwe laptops met nieuwe chipsets, zoals de AMD 4000 serie, terwijl de Ryzen 4300u stukken beter presteert dan menig paar jaar oude core i5 of i7 "u" (=energiezuinig, met 2 cores) laptop.

• unezra

unezra

@DeArmeStudent Je gaat volledig voorbij aan het feit dat je met refurbished, vaak fors meer laptop koopt voor hetzelfde geld. Je krijgt domweg meer waar voor je geld, mits je de juiste laptop koopt.

Daarbij, een 5 jaar oude Dell Latitude kan nog makkelijk 5 jaar mee. SSD of NVMe d'r in, beetje geheugen en gaan met die banaan. Kost je een stuk minder dan een nieuwe terwijl je een veel degelijker laptop hebt dan je nieuw voor dat geld kunt kopen.

• DeArmeStudent
@unezra
Een jaar geleden had ik je misschien gelijk gegeven (voordat AMD zijn 4000 serie cpu's uitgebracht had). Want dan zat je voor een redelijke, nieuwe laptop al snel op de 650 tot 700 euro. Maar nu?

Kom maar met wat voorbeelden, zou ik zeggen!

Juist als ik diverse 'webwinkels' bekijk met hun refurbished aanbod (van Dell bijvoorbeeld), dan valt dit zwaar tegen wat je krijgt voor je geld.

Ik ben benieuwd.

Hier het prestatieniveau van een AMD 4300U processor:
https://www.cpubenchmark....AMD+Ryzen+3+4300U&id=3664

==============================================================

Kijk...een laptop die je dus niet moet kopen:
https://www.asbascomputer...VtPpt5lsl6cUaAl7hEALw_wcB

die heeft dus een "energiezuinige core i7" van 5 a 6 jaar geleden...en hoe presteert hij?:
https://www.cpubenchmark....4600U+%40+2.10GHz&id=2033
Bagger (3x zo langzaam, vergeleken met de AMD 4300U), terwijl ze er alsnog bijna 500 euro voor vragen met gelimiteerde garantie.

[ Voor 54% gewijzigd door DeArmeStudent op 11-08-2020 20:13 ]

• DJ44NoFear
Thanks nog voor de reacties! Ik had ook nog even naar refurbished gekeken, maar ik denk dat de keuze toch de Lenovo IdeaPad 3 14ARE05 wordt :)

• unezra

unezra

@DeArmeStudent Die Dell Latitude was geen toevallig voorbeeld. :)

• DeArmeStudent
unezra schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:05:
@DeArmeStudent Die Dell Latitude was geen toevallig voorbeeld. :)
Inderdaad, dat was geen goed voorbeeld..het was de eerste refurbished laptop die google aanwees voor 500 euro. Maar je moet dus nog meer zoeken om een beetje goede koop tegen te komen.

Hier een beter voorbeeld van een redelijk presterende refurbished laptop die het geld wat meer waard is:

https://www.refurbishednotebooks.nl/dell-latitude-7280-touch
.
.
.
Dan als nog presteert die 2x zo langzaam als een nieuwe AMD 4300U laptop.

[ Voor 7% gewijzigd door DeArmeStudent op 11-08-2020 20:11 ]

• Moxxii
@unezra dan mag je mijn https://tweakers.net/pric...9/hp-envy-13-ab021nd.html wel hebben voor €600, stop ik er ook nog een nieuwe accu in. Koop ik wel lekker die Lenovo.

Ik weet wel dat ik meer plezier en performance uit die laptop ga halen als jij uit een machine die een paar jaar geleden nog €1200 kostte.

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:23
unezra schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:01:
Voor dat geld zou ik eens naar refurbished Dell of HP gaan.
Een paar jaar oude refurbished Dell Latitude kan nog prima een tijd mee en is relatief voordelig.
Inderdaad. Ik zeg Thinkpad X250 X260 X270 als het compact maar zeer bruikbaar moet zijn. Genoeg aanbod. Laatst voor mijn dochter op het VO een X250 gehaald, was al met SSD en was 200 kwijt. Snel en met Win licentie.

• unezra

unezra

Moxxii schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:15:
@unezra dan mag je mijn https://tweakers.net/pric...9/hp-envy-13-ab021nd.html wel hebben voor €600, stop ik er ook nog een nieuwe accu in. Koop ik wel lekker die Lenovo.

Ik weet wel dat ik meer plezier en performance uit die laptop ga halen als jij uit een machine die een paar jaar geleden nog €1200 kostte.
Ik heb een Latitude 5491 van nog een jaar oud met Intel Core i7-8850H @ 2.60GHz. :) Die was iets duurder dan €1200...

Dus nee, ik ga niet gelukkig worden van jouw HP Envy of zo'n Lenovo.

• DeArmeStudent
@unezra
Was die 500 euro?

Maar, ik ben hier niet om te bashen: als een topicposter aangeeft dat hij/zij max 300 euro kwijt wil aan een schoollaptop, dan zou ik ook zoiets aanraden, zoals @pennywiser hierboven, omdat in de categorie 'nieuw' voor 300 euro gewoon niets beters te koop is.

En 4 jaar geleden heb ik ook zelf een tweedehands laptop aangeschaft met een i7 4710hq erin en die presteert nog steeds redelijk voor zijn leeftijd, zeker waar...maar dit waren alleen de duurdere i7 4 cores/8 thread laptops.

Maar als ik nu rond de 500 euro moet uitgeven voor een laptop, zou ik gewoon iets nieuws kopen.

[ Voor 34% gewijzigd door DeArmeStudent op 11-08-2020 20:31 ]

• unezra

unezra

DeArmeStudent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:25:
@unezra
En ik ben hier niet om te bashen: als een topicposter aangeeft dat hij/zij max 300 euro kwijt wil aan een schoollaptop, dan zou ik ook zoiets aanraden, zoals @pennywiser hierboven, omdat je in de categorie 'nieuw' gewoon niets beters te koop is.

Maar rond de 500 euro, zou ik gewoon iets nieuws aanraden.
Ik dus juist niet. Omdat het niet alleen om synthetische benchmarks gaat.
Sure, zo'n Ryzen gaat vrij hard, maar hoe school-bestendig is zo'n Lenovo?

Mijn Latitude (nja, die van mijn werk, de 5590) is dusdanig stevig dat hij zelfs heel bleef toen ik er met de achterwielen van mijn auto overheen reed. Behuizing was gebarsten, scherm zat een beetje verkleuring in, dat was het. Ik weet niet of je dát met zo'n Lenovo van €500 hoeft te proberen.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Moxxii schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:15:

Die CPU is wel echt...traag/oud. Voor 450 euro heb je quad-core i5's en i7's die rondjes lopen om die CPU. Het scherm is leuk van die laptop..maar 600 euro...dat lijkt me wel een beetje fors^^

Zit toevallig zelf te zoeken in dit segment en ik koop eigenlijk altijd laptops voor onder de 500 euro die gewoon nog garantie hebben en best vlot zijn. Je krijgt er meestal betere schermen, betere constructie en meer gebruikersplezier voor terug. Ik heb soms wat budget laptops gekocht van dat prijssegment en meestal was het gewoon veel fijner een gebruikte laptop van een hogere prijsklasse te gebruiken.

• DJ44NoFear
Was nu toch even gaan kijken naar Thinkpad x250 etc.
Het budget is 500 maar hoe goedkoper hoe beter :9

Zou zoiets dan ook prima zijn? V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad X260 i5-6300U / 8GB /
Enkel school gebruik en dus met name office...

Ik ben iemand die door de bomen het bos niet meer ziet 7(8)7

• pennywiser
unezra schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:27:
[...]

Ik dus juist niet. Omdat het niet alleen om synthetische benchmarks gaat.
Sure, zo'n Ryzen gaat vrij hard, maar hoe school-bestendig is zo'n Lenovo?

Mijn Latitude (nja, die van mijn werk, de 5590) is dusdanig stevig dat hij zelfs heel bleef toen ik er met de achterwielen van mijn auto overheen reed. Behuizing was gebarsten, scherm zat een beetje verkleuring in, dat was het. Ik weet niet of je dát met zo'n Lenovo van €500 hoeft te proberen.
Die staan er wel om bekend stevig te zijn, ik er hier 3 maar eerlijk is eerlijk nog nooit dat geprobeerd wat jij aangeeft.

• pennywiser
DJ44NoFear schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:33:
Was nu toch even gaan kijken naar Thinkpad x250 etc.
Het budget is 500 maar hoe goedkoper hoe beter :9

Zou zoiets dan ook prima zijn? V&A aangeboden: Lenovo ThinkPad X260 i5-6300U / 8GB /
Enkel school gebruik en dus met name office...

Ik ben iemand die door de bomen het bos niet meer ziet 7(8)7
Top apparaat, ga je geen spijt van krijgen. Mijn dochter (niet zomaar tevreden) is er erg content mee, alleen al qua gewicht, maar zeker ook de snelheid. Ze heeft een X250, nog generatie ouder ook dan deze X260.
En je kan ze krijgen met verlicht toetsenbord en fingerprint, dat is altijd nth.

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 11-08-2020 20:41 ]

• unezra

unezra

pennywiser schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:36:
[...]
Die staan er wel om bekend stevig te zijn, ik er hier 3 maar eerlijk is eerlijk nog nooit dat geprobeerd wat jij aangeeft.
Ik raad het je ook niet aan. :)
Needless to say dat het per ongeluk ging maar menig laptop had dát niet overleefd.

Het ding werkte ook gewoon nog volledig. Heb er een volle dat op kunnen werken voordat het (wegens accidental damage warranty) door Dell on-site werd gefixed.

• Moxxii
@majic inderdaad. Maar dat kunnen we zeggen voor het gros van de refurbished laptops zeker nu we van dual naar quad cores zijn gegaan. En nu met Ryzen competitief is het nog een stapje erger. Neemt niet weg dat er ook goede aanbiedingen tussen zitten.

Daarnaast kwam je in die klasse qua portability standaard uit op een dual core.
Fijn apparaat verder, lekker licht. Had ooit goede accuduur en voor alles erg snel. Heb mijn media vormgeving opleiding zonder problemen mee af kunnen ronden. Er liepen er rond met koelkasten en H processoren van 2+kg wat ik gewoon veel te zwaar vond in mijn tas, naast dat zij iedere anderhalf uur aan het netsnoer moesten.
Op school is het gewoon heel fijn dat je niet iedere zoveel tijd moet hopen dat er plek is om je laptop op te laden.

• Moxxii
@DJ44NoFear als het zo goedkoop mogelijk moet, dan kun je beter gaan voor de Lenovo die je opviel, en daar een 250gb ssd in stoppen. Kost je €50 extra en is het zeker waard. Die 128gb zit namelijk met alleen het OS en een paar maanden gebruik al vol.
Zelf vind ik die refurbished laptops behoorlijk prijzig voor wat je krijgt.

Die x260 die je linkt zou ik echt niet aanraden. Werken op die resolutie is echt een nachtmerrie. Ik overdrijf niet. Fatsoenlijk een powerpoint presentatie in elkaar zetten of een webpagina bekijken is er niet bij. Zet je eigen scherm maar eens op die resolutie, dan zie je wel wat ik bedoel. Daarnaast zal de accuduur van dat apparaat zoveel minder zijn.

Die €120 meer koopt je 24 maanden garantie ipv 6 maanden, beter scherm, processor, ongetwijfeld accuduur, portability en nog een aantal andere dingen die waarschijnlijk minder significant zijn.

• DJ44NoFear
@Moxxii Thanks nog voor het meekijken! Dan wordt dat toch ook weer een optie... ik ga ook nog even op Pricewatch neuzen voordat ik echt de knoop doorhak (gelukkig hoeft hij pas over 3 weken naar school haha)

• Moxxii
@DJ44NoFear dit soort beslissingen kun je vaak beter niet overhaast nemen ;) succes, en we zien het wel als je nog advies o.i.d. nodig mocht hebben.

• DJ44NoFear
Ben ik weer. Nu kwam ik deze ook tegen: pricewatch: HP 15s-fq1732nd
In vergelijking met : pricewatch: Lenovo IdeaPad 3 15ARE05 (81W4006EMH)
Scheelt 20 euro in prijs.

Verschillen wat ik zo snel zie HP vs Lenovo: Intel vs AMD Ryzen, IPS vs VN, 41Wh vs 35Wh.

Het idee is om er zelf eventueel nog een grotere SSD in te zetten. Maar bij welke krijg ik meer waar voor mijn geld? Vroeger zou ik Intel zeggen, maar dat is afgelopen jaren volgens mij heel erg veranderd (heb zelf eergister eigen pc gebouwd met een Ryzen7 :9 )

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
ik zou je de ideapad 3 afraden vanwege de slechte bouwkwaliteit.

Als ik jou was zou ik naar lenovo.nl kijken, als student krijg je korting en kijken naar de volgende opties:

1) Ideapad 5 15 4500U 600 euro zonder korting.

2) Ideapad 5 14 i5, zelfde prijs, iets minder kwa performance maar net zo degelijk als 1

Als laatste heeft Paradigit ook kortingen op goede laptops zoals Asus Vivobook 14 555 euro

Succes met het vinden van je laptop!
Pagina: 1