Ventilatiebox (type D) tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-01 19:46

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
Ik ben bezig met de verbouwing van mijn huis en wil graag meteen een type D ventilatie aanleggen aangezien alles nu toch open ligt. Ik heb via http://www.ekbouwadvies.n...latiebalansberekening.asp al een berekening gedaan van hoeveel ik moet inblazen/afzuigen en kom op ongeveer 200m^3/h uit.

Nu ben ik op zoek naar een goeie ventilatie unit hiervoor en ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met bepaalde boxen cq merken. Ik was momenteel aan deze aan het denken, mede vanwege de prijs die toch een stukje lager is dan bijvoorbeeld een Ducobox ofzo: https://www.ventilatielan...350m3-h-euro-stekker.html maar ik heb er geen ervaring in dus misschien zie ik wel iets totaal over het hoofd. De box is leverbaar met perilex en euro stekker, interesseert dat nog wat? Als het goed is is het energieverbruik niet heel groot dus 3fase lijkt me qua vermogen niet nodig, heeft dat nog een ander voordeel?
Momenteel zal mijn zolder vooral opslag en wasmachineplek worden, maar later wil ik daar misschien nog een leefruimte van maken dus de box moet wel nog wat extra capaciteit houden.

Ook vroeg ik me af hoe het inregelen van zo'n ventiel werkt, je kunt ze op een bepaalde flow zetten, maar doe je dit dan op de minimale, maximale, of ergens ertussenin stand van je ventilatiebox?

Alvast bedankt :)

Alle reacties

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mark-k schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:08:
Als het goed is is het energieverbruik niet heel groot dus 3fase lijkt me qua vermogen niet nodig, heeft dat nog een ander voordeel?
Die Perilex stekker gebruiken ze samen met een 3 standen schakelaar. Op de extra pennen van de Perilex stekker komt dan 220 te staan zodat de ventilatiebox weet welke van de 3 snelheden de ventilator moet draaien.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-01 19:46

mark-k

AKA markkNL

Topicstarter
masaman schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:52:
[...]

Die Perilex stekker gebruiken ze samen met een 3 standen schakelaar. Op de extra pennen van de Perilex stekker komt dan 220 te staan zodat de ventilatiebox weet welke van de 3 snelheden de ventilator moet draaien.
Ahzo, dus als ik gewoon een RF afstand bediening gebruik is dat verder niet nodig of misschien zelfs ongewenst?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het hangt er vooral van af wat voor aansluiting er evt. al zit. In bestaande huizen is dat vaak Perilex, niet i.v.m. krachtstroom, maar voor meerdere standen zoals hierboven aangegeven. Als je nu iets nieuws gaat kopen voor een huis dat die bedrading voor een 3-standenschakelaar niet al heeft, koop dan absoluut een met euro-stekker en draadloze bediening.

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mark-k schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:11:
[...]
Ahzo, dus als ik gewoon een RF afstand bediening gebruik is dat verder niet nodig of misschien zelfs ongewenst?
In mijn huis zit zo'n box met een Perilex stekker, ik heb hem vervangen door een nieuwe (omdat de oude versleten was). Op die nieuwe heb ik 2 RF afstandsbedieningen aangesloten. Nu kunnen we in de keuken en op 2 andere plekken de ventilatiebox regelen.