overstappen van lenovo ideapad 510 naar macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-09 17:02
hallo allemaal,

Ik ben een amateur fotograaf en maak af en toe filmpjes met mn gopro hero 7 black. maar laatste tijd loop ik tegen problemen aan met het editen van de gopro filmpjes. ik kan geen programma vinden waarmee ik gemakkelijk en beetje vloeiend mn gopro filmpjes kan editen. ik heb zo het idee dat de lenovo met 12mb geheugen (upgrade van 8mb) het niet aankan.
heb filmora en resolve al geprobeerd (begin me niet over quik van gopro zelf, dat is helemaal onwerkbaar 8)7 )

nu is mn lenovo al een paar jaartjes oud dus kan binnenkort wel vervangen worden en ik denk erover om voor een macbook pro te gaan. ik heb alleen wel wat vragen.

ik gebruik lightroom het meest en dat vraagt om 2 (of 4mb video geheugen), hoe werkt dat dan met integrated memory/videokaart?

kan ik beter een nieuwe (retedure) macbook kopen of een oudere, zat te denken aan een mid 2015 met R9 videokaart (zie eerdere vraag).als iemand een ander voorstel heeft, hoor ik dat graag met toelichting.

ik heb al een 4k monitor dus hoef niet echt een imac en een pro is net even buiten mn budget, denk ik :X

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, alvast bedankt voor de input

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:12

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is een desktop niet iets aangezien je al een beeldscherm hebt?
Meer power voor hetzelfde (of minder) geld.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
is een optie maar ik wil ook wat portabiliteit, en ik ben van plan over te gaan op de apple ecosysteem
ik sta nog open voor een mac mini, maar weet niet of die geschikt genoeg is ..

[ Voor 27% gewijzigd door A. Klooster op 10-08-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
* bump *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@A. Klooster Wat voor bestandsformaat / resolutie zijn die GoPro filmpjes en hoe vaak ga je dit doen?

Wat is verder het budget en wat doe je allemaal nog meer met je laptop?

Voor ~ 1100 heb je al een MacBook Air van 2020 met i5 en voor ~1300 een 2020 Pro instapmodel, die ik persoonlijk eerder zou aanbevelen voor foto en videobewerking.

[ Voor 34% gewijzigd door Greatsword op 12-08-2020 17:11 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
het zwaarste wat ik op de laptop ga doen is RAW foto bestanden (sony a6000) bewerken in lightroom, misschien later ook photoshop als ik het onder de knie kan krijgen.
En dus gopro filmpjes editen in mp4 4k bestanden, ben nog op zoek naar een eenvoudige video edit software.
ik heb enkele uitgeprobeerd maar nog niet echt een prettig werkend programma gevonden.
verder het simpele werk, web browsen met verschillende tabs open, netflixen, spotify, ziggo tv kijken etc.

na wat rondzoeken op het web heb ik al wat systeem eisen gevonden voor lightroom, alles is wel te doen met de meeste modellen maar ik hang een beetje op de 2/4 mb video geheugen (vandaar de vraag over integraded/dedicated video geheugen).
en welke hardware (procs, geheugen, etc) gebruiken de verschillende programmas het liefst.

als ik een grote uitgave doe wil ik wel dat ik de juiste aankoop doe en waarmee ik jaren vooruit kan ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@A. Klooster Heb zelf ook de A6000 gehad leuke (beginners) camera.

Als je dan toch al in de Adobe wereld zit kan je kijken naar Adobe Premiere Pro, op de Mac is Final Cut Pro ook heel populair. Voor beide zijn veel tutorials te vinden op bijvoorbeeld https://www.lynda.com/Video-training-tutorials/78-0.html

Aangezien het 4K materiaal is zou ik kijken naar een MBP 2020 met 16GB RAM, die doet dit zonder problemen.

Zie ook:

[ Voor 39% gewijzigd door Greatsword op 12-08-2020 21:12 ]

• A. Klooster
@Greatsword MBP 2020 met 16 gb RAM .. 13 of 16 inch?

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@A. Klooster Heb zelf de 13" omdat ik die toch meer portable vindt en krachtig genoeg is voor mijn fotoshoots en nabewerking.

De 16" vind ik persoonlijk te groot en zwaar om fijn mee te nemen, maar door de 6-core processor en dedicated GPU is hij natuurlijk wel krachtiger.

Uiteindelijk is het dus een kwestie van wat je wilt.

Ze kunnen allebei wat jij wilt, maar de 16" is wat krachtiger en sneller. De vraag is dus of je dat er voor over hebt, of dat je die paar minuten extra render tijd voor lief neemt en aardig wat euro's bespaard ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 13-08-2020 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Klooster
@Greatsword dankje, dat is advies wat ik kan gebruiken. Had 1 van de filmpjes al gezien, maar onafhankelijk advies van iemand die dezelfde software gebruikt is altijd beter ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rino
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 12:05
Misschien even out of the box gedacht. Maar voor 4k GoPro filmpjes snel, mooi en eenvoudig editen kan je ook de app van gopro gebruiken op bv een ipad pro 12,9”. En fotos editen lukt ook prima met Lightroom...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A. Klooster
ik heb al een 10" ipad en een ipad pro vind ik persoonlijk toch meer een gimmick ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 14:22
Wil je wachten of niet? De Macs gaan binnen nu en 2 jaar allemaal over van Intel naar ARM, of eigenlijk een afgeleide daarvan, die al in de iPad zit en die edit vrij soepel 4K. Ik verwacht dat bv de Mac mini van de ARM generatie veel vloeiender 4K gaat doen dan de huidige Intel.

Ik weet niet welke codec gopro gebruikt, maar bekijk deze ook eens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A. Klooster
@Dancing_Animal Deze had ik nog niet gezien, ben benieuwd welke accesoires er nodig zijn hiervoor.
Ziet er interresant uit ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Klooster
... en nu ben ik dus erg geïnteresseerd in de nieuwe M1 MacMini :) . eerst maar eens de reviews afwachten .. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:39
A. Klooster schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:30:
als ik een grote uitgave doe wil ik wel dat ik de juiste aankoop doe en waarmee ik jaren vooruit kan ..
Dan moet je zeker weten voor de macbook pro gaan en het maximale uitgeven wat je budget toelaat.
Dan nog de keuze of je een intel of m1 versie gaat halen. Echter waar je dan op moet letten is wat Adobe zegt over bv Lightroom:
https://fstoppers.com/app...vely-apple-silicon-530364
Adobe says: We’re excited to bring CC apps to Apple Silicon devices, including native support for Lightroom next month and Photoshop in early 2021...the team is working on a native version of Lightroom Classic for Apple Silicon, and it will be released next year. We’re also committed to continuing support for Intel-based Macs."

[ Voor 3% gewijzigd door Riptide op 14-11-2020 19:16 ]

Pagina: 1