Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 19:51
Beste (zonne)Tweakers, met het oog op de hitte en brandveiligheid de komende dagen zit ik met onderstaande vraag. Via de handleiding, google en telefonisch contact met de leverancier ben ik niet veel wijzer geworden.

Kan een losgekoppelde collector van een zonneboiler-systeem veilig in de volle zon blijven liggen, zonder dat er koelvloeistof in het paneel zit?

Het betreft een Nefit solarline 1 van ongeveer 10 jaar oud, die pal op het zuiden 'in' het dak ligt. Liever wordt er nog even gewacht met het verwijderen van het paneel omdat we er op termijn twee nieuwe collectoren voor in de plaats willen leggen. Zou mooi zijn als dit in een keer zou kunnen.

Het paneel zelf is volledig afgeschreven dus het gaat hier puur om het risico op oververhitting van (omliggende) materialen en een eventueel daaruit resulterende brand.

Alvast bedankt voor het meedenken. :)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ericplan

5180 Wp PV

Een Nefit Solarline is een koperen buis in een zwarte plastic bak achter een glasplaat. Dat wordt warm, maar meer gebeurt er niet, zeker niet in een leeg systeem met de aansluitingen vrij en open.

A'dam PVOutput

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-11 19:51
@ericplan Bedankt voor je snelle en duidelijke antwoord, mijn dank is groot.