Beste mede-tweakers,
Mijn zoon gaat beginnen met de HBO opleiding Logistic Engineering.
Aan mij de taak om een laptop voor hem te regelen.
Nu heb ik wel wat verstand van desktop pc's, maar totaal niet van laptops.
Laat ik beginnen met de aanbevelingen vanuit school: (zelfde eisen laptop als voor een opleiding HBO-ICT)
De processor moet een Quadcore I7 Intel processor zijn van een recente generatie die minimaal op 3.3Ghz draait. (een AMD wordt niet genoemd, terwijl deze wel bij andere opleidingen aangegeven wordt)
16 GB ram geheugen wordt aanbevolen.
De videokaart mag een intern of extern exemplaar zijn.
De harde schijf moet een 512 GB SSD - 256 GB SSD zijn. ( dit is mij onduidelijk; moeten het nu 2 SSD schijven zijn of zit er een type foutje in en moet het een SSD zijn tussen 512 en 1256 GB zijn?)
Als beeldscherm wordt minimaal 15,6 inch aanbevolen zodat je hem eventueel thuis op een scherm kan aansluiten.
Hij moet usb en audio uitgangen hebben om presentaties te kunnen geven.
Eigen inbreng : een verlicht toetsenbord en een netwerkpoort lijken me wel handig maar niet noodzakelijk?
-Wat ga je met je laptop doen?
Hij wordt dus alleen gebruikt voor school; er gaat niet op gegamed worden omdat hij een game-pc heeft.
Er moet Windows 10 64 bit opstaan ( home of pro staat er niet bij)
Wat is je budget?
Ik had ongeveer 1000 euro in gedachten, maar als er voor 100 of 200 euro meer een veel beter exemplaar is ga ik dat wel overwegen. ( hij moet toch minimaal 4 jaar meegaan)
-Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij zal hem dagelijks meenemen naar school, dus hij moet wel tegen een stootje kunnen en een goede accuduur hebben.
-Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een merk omdat ik geen ervaringen met laptops heb.
De reden dat ik deze vraag hier ook plaats is omdat ik nieuwsgierig ben naar de goede en slechte ervaringen van andere studenten over bijvoorbeeld zwakheden van bepaalde merken/ type laptops of juist exemplaren die prima bevallen.
Dan nog de vraag waar ik hem het beste koop.
Ik zag de campusshop, maar daar lees ik veel slechte ervaringen over de reparatiedienst..
Deze biedt b.v. de Lenovo Ideapad 5 15IIL05 - 81YK00DFMH aan...
Ik zit me af te vragen of zelf verzekeren niet beter is.
Je leest het wel, veel vragen nu nog de goede raad.
Alvast bedankt.
Mijn zoon gaat beginnen met de HBO opleiding Logistic Engineering.
Aan mij de taak om een laptop voor hem te regelen.
Nu heb ik wel wat verstand van desktop pc's, maar totaal niet van laptops.
Laat ik beginnen met de aanbevelingen vanuit school: (zelfde eisen laptop als voor een opleiding HBO-ICT)
De processor moet een Quadcore I7 Intel processor zijn van een recente generatie die minimaal op 3.3Ghz draait. (een AMD wordt niet genoemd, terwijl deze wel bij andere opleidingen aangegeven wordt)
16 GB ram geheugen wordt aanbevolen.
De videokaart mag een intern of extern exemplaar zijn.
De harde schijf moet een 512 GB SSD - 256 GB SSD zijn. ( dit is mij onduidelijk; moeten het nu 2 SSD schijven zijn of zit er een type foutje in en moet het een SSD zijn tussen 512 en 1256 GB zijn?)
Als beeldscherm wordt minimaal 15,6 inch aanbevolen zodat je hem eventueel thuis op een scherm kan aansluiten.
Hij moet usb en audio uitgangen hebben om presentaties te kunnen geven.
Eigen inbreng : een verlicht toetsenbord en een netwerkpoort lijken me wel handig maar niet noodzakelijk?
-Wat ga je met je laptop doen?
Hij wordt dus alleen gebruikt voor school; er gaat niet op gegamed worden omdat hij een game-pc heeft.
Er moet Windows 10 64 bit opstaan ( home of pro staat er niet bij)
Wat is je budget?
Ik had ongeveer 1000 euro in gedachten, maar als er voor 100 of 200 euro meer een veel beter exemplaar is ga ik dat wel overwegen. ( hij moet toch minimaal 4 jaar meegaan)
-Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij zal hem dagelijks meenemen naar school, dus hij moet wel tegen een stootje kunnen en een goede accuduur hebben.
-Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een merk omdat ik geen ervaringen met laptops heb.
De reden dat ik deze vraag hier ook plaats is omdat ik nieuwsgierig ben naar de goede en slechte ervaringen van andere studenten over bijvoorbeeld zwakheden van bepaalde merken/ type laptops of juist exemplaren die prima bevallen.
Dan nog de vraag waar ik hem het beste koop.
Ik zag de campusshop, maar daar lees ik veel slechte ervaringen over de reparatiedienst..
Deze biedt b.v. de Lenovo Ideapad 5 15IIL05 - 81YK00DFMH aan...
Ik zit me af te vragen of zelf verzekeren niet beter is.
Je leest het wel, veel vragen nu nog de goede raad.
Alvast bedankt.