Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

laptop voor de opleiding Logistic Engineering gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 19:28
Beste mede-tweakers,
Mijn zoon gaat beginnen met de HBO opleiding Logistic Engineering.
Aan mij de taak om een laptop voor hem te regelen.
Nu heb ik wel wat verstand van desktop pc's, maar totaal niet van laptops.
Laat ik beginnen met de aanbevelingen vanuit school: (zelfde eisen laptop als voor een opleiding HBO-ICT)
De processor moet een Quadcore I7 Intel processor zijn van een recente generatie die minimaal op 3.3Ghz draait. (een AMD wordt niet genoemd, terwijl deze wel bij andere opleidingen aangegeven wordt)
16 GB ram geheugen wordt aanbevolen.
De videokaart mag een intern of extern exemplaar zijn.
De harde schijf moet een 512 GB SSD - 256 GB SSD zijn. ( dit is mij onduidelijk; moeten het nu 2 SSD schijven zijn of zit er een type foutje in en moet het een SSD zijn tussen 512 en 1256 GB zijn?)
Als beeldscherm wordt minimaal 15,6 inch aanbevolen zodat je hem eventueel thuis op een scherm kan aansluiten.
Hij moet usb en audio uitgangen hebben om presentaties te kunnen geven.
Eigen inbreng : een verlicht toetsenbord en een netwerkpoort lijken me wel handig maar niet noodzakelijk?

-Wat ga je met je laptop doen?
Hij wordt dus alleen gebruikt voor school; er gaat niet op gegamed worden omdat hij een game-pc heeft.
Er moet Windows 10 64 bit opstaan ( home of pro staat er niet bij)

Wat is je budget?
Ik had ongeveer 1000 euro in gedachten, maar als er voor 100 of 200 euro meer een veel beter exemplaar is ga ik dat wel overwegen. ( hij moet toch minimaal 4 jaar meegaan)

-Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Hij zal hem dagelijks meenemen naar school, dus hij moet wel tegen een stootje kunnen en een goede accuduur hebben.

-Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een merk omdat ik geen ervaringen met laptops heb.
De reden dat ik deze vraag hier ook plaats is omdat ik nieuwsgierig ben naar de goede en slechte ervaringen van andere studenten over bijvoorbeeld zwakheden van bepaalde merken/ type laptops of juist exemplaren die prima bevallen.

Dan nog de vraag waar ik hem het beste koop.
Ik zag de campusshop, maar daar lees ik veel slechte ervaringen over de reparatiedienst..
Deze biedt b.v. de Lenovo Ideapad 5 15IIL05 - 81YK00DFMH aan...
Ik zit me af te vragen of zelf verzekeren niet beter is.
Je leest het wel, veel vragen nu nog de goede raad.
Alvast bedankt.

Alle reacties

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:39
Je kan bij Lenovo altijd voor een paar tientjes je garantie upgraden naar premium care met next business day on-site. Ik heb zelf wel goeie ervaringen met campusshop dus ik herken me niet in de kritiek. Ze bestaan al heel lang en er zal overal weleens wat fout gaan.

• jenk
Ben inmiddels nog steeds zoekende...
Ondanks dat er een i7 processor aanbevolen wordt, neig ik toch meer naar een amd 4700U of 4800U.
Verder wordt er door school een 15.6 scherm aanbevolen.
Ik vraag me af of een 14 inch niet beter is qua mobiliteit en zuinigheid omdat de laptop elke dag mee naar school moet en waarschijnlijk de hele dag op de accu moet kunnen werken.
Zijn er hier mensen met ervaringen voor de opleiding Logistic Engineering of HBO ict (zelfde eisen laptop van school) die me kunnen vertellen of een 14 inch te klein is of niet?
Bij de mediamarkt werd me de lenovo Legion 5 15ARH05 - 82B5007CMH aanbevolen maar die heeft volgens reviews op internet niet zo'n goede accuduur vanwege de externe videokaart en is met 2,5 kg best wel zwaar.

Ideaal zou een 15.6 inch laptop zijn met een 4800U processor , 16GB geheugen en 1TB SSD die onder de 2 kg weegt en een lange accuduur heeft.
Helaas heb ik die nog niet kunnen vinden....

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-11 21:22
jenk schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 18:41:Ideaal zou een 15.6 inch laptop zijn met een 4800U processor , 16GB geheugen en 1TB SSD die onder de 2 kg weegt en een lange accuduur heeft.
Helaas heb ik die nog niet kunnen vinden....
Laat de 15.6 inch vervallen en je komt op de Lenovo Yoga Slim 7 uit! Voldoet volledig aan het lijstje, behalve dat die 'maar' 14 inch is. Dat is naar mijn idee een prima grootte en valt net zo goed aan te sluiten op een extern scherm.

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Hallo @jenk,

Ik heb de laptop specs van de school nog nagelezen.

Adhv uw specificaties en die van de school de volgende gevolgtrekkingen:
1- liefst goede accu duur => grootste batterij en energiezuinige cpu
2- de laptop hoeft grafisch niet krachtig te zijn
3- de 15.6" is niet een keiharde eis, het is wat je zoon prettig vindt. Een 15.6" laptop kan wel een grotere batterij huizen
4- laptop moet liefst hdmi aansluiting hebben, zodat je geen verloopstekker hoeft mee te nemen
5- je stelt prijs op een goede reparatieservice

Ik kom uit op de volgende 15" laptop opties:
1- Thinkpad E15 AMD 4700U [sneller en zuiniger dan de snelste Intel i7-1065G7 ]
2- Ideapad 5 15 AMD 4700U. Deze heeft de grootste batterij [70Wh]
3- Ideapad 5 15 Intel
. Heeft zelfde batterijduur als 2.

Met optie 1 kun je een goede zakelijke reparatieservice afsluiten - is degelijker dan optie 2/3, maar heeft kortere accuduur, met optie 2 heb je een langere accuduur dan 1, is minder kwa bouwkwaliteit. Optie 3 is dezelfde als 2, maar heeft langzamere cpu. Alleen als de school echt een intel noodzakelijk vind, zou ik kiezen voor 3.

Alle 3 opties hebben een hdmi aansluiting. Als je kiest voor de Yoga Slim 7 [iets betere bouwkwaliteit dan 2/3], heb je een dongle nodig, en is de accu kleiner. Met de Yoga kun je wel een 2de opslagdisk laten inbouwen. Een Yoga met 4700U en 16GB is nu niet beschikbaar geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door 4myra op 17-08-2020 08:45 ]

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
4myra schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 08:42:
... Alle 3 opties hebben een hdmi aansluiting. Als je kiest voor de Yoga Slim 7 [iets betere bouwkwaliteit dan 2/3], heb je een dongle nodig, ...
@4myra
De Yoga Slim 7 modellen hebben gewoon een HDMI aansluiting. Deze is zelfs beter met HDMI v2.0 dan de Ideapads met HDMI v1.4.

(Daarnaast hebben ze beide ook via USB-C, DisplayPort Out (DP)! Yoga Slim 7 heeft DP v1.4 en de Ideapads hebben DP v1.2).

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:51
Ik zou nooit een 15,6"-laptop voor school kopen. Grotere laptops zijn (verrassing) groter en zwaarder, wat juist onhandig is als je hem vaak mee moet nemen. Ik zou maximaal een 14"-laptop nemen om deze reden.

• 4myra
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
theodeboer schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

@4myra
De Yoga Slim 7 modellen hebben gewoon een HDMI aansluiting. Deze is zelfs beter met HDMI v2.0 dan de Ideapads met HDMI v1.4.

(Daarnaast hebben ze beide ook via USB-C, DisplayPort Out (DP)! Yoga Slim 7 heeft DP v1.4 en de Ideapads hebben DP v1.2).
Excuus, ja je hebt gelijk.

• jenk
Kom er gisteravond achter dat de school een fout op hun website heeft gemaakt...

De echte eisen voor de opleiding zijn: Hedendaagse intel i5 of rijzen 5 (3000 serie)
minimaal 8 GB RAM, 12 of 16GB RAM
zowel intern als externe videokaarten volstaan
minimaal 256 GB SSD of 512 GB SSD ( geen HDD)

Mijn zoon heeft de 14 inch laptop van zijn zus bekeken en vind hem te klein ook al moet hij mee naar school.
Toch neig ik er naar om een snellere laptop met een 4700U processor, 16 GB geheugen en 512GB SSD en een AMD Radeon Pro videokaart of zo voor hem te kopen.
De reden hiervoor is dat ik merk dat mijn zoon twijfelt of de opleiding wel iets voor hem is en dat als hij eventueel naar een andere technische opleiding zou switchen, hij dan niet weer een nieuwe laptop zou moeten kopen met hogere eisen.
Moeilijk,moeilijk,moeilijk.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
wat is er mis met de 81Y400F7MH? (https://www.campusshop.nl.../80056645/product/11542#_)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• jenk
wat is er mis met de 81Y400F7MH? (https://www.campusshop.nl.../80056645/product/11542#_)

accuduur van 45 Wh en gewicht van 2.2 kg?

• Bockelaar
  • Nu online
45Wh heeft de Lenovo ThinkPad E15 AMD Ryzen-7 4700U 15.6" laptop ook, dus?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• jenk
45Wh heeft de Lenovo ThinkPad E15 AMD Ryzen-7 4700U 15.6" laptop ook, dus?

Intel is zuiniger dan een Amd processor?

Ik heb vandaag even contact met een docent? van school gehad.
Hij gaf aan dat de quad-core intel i7 (recente generatie) 3.3 GHZ of hoger betekende dat de basis snelheid minimaal 3.3 GHZ moest zijn en dat dit geen turbo boost snelheid was.
Nu heb ik bij Intel op de site gekeken en zal dat er maar 2 i7 mobiele processoren zijn die als basis 3.3 GHZ of hoger hebben.
Dit zijn de i7 6576U en i7 7576U. (7th generatie)
Klopt dit echt of heb ik het misschien van de docent verkeerd begrepen?

• Bockelaar
  • Nu online
ik denk dat de docent niet helemaal begrijpt wat een laptop is, laat staan een mobiele processor ;)

Pagina: 1