Ervaringen met PPL halen als lang persoon?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 12:27

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Goeiedag,

Ik zit te denken om over enkele jaren te beginnen aan mijn PPL.
Bij diverse vliegscholen zie ik dat er gebruik wordt gemaakt van Cessna Skyhawks's.
Nu vroeg ik mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met een PPL halen als langpersoon, ik ben namelijk behoorlijk lang (ongv. 2.05m).

Alvast bedankt!

~Luuk

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb een aantal collega die ook redelijk lang zijn (max is 2.03m) en die hebben hun PPL ook ooit gehaald. Dus mogelijk is het zeker, misschien kun je een keer naar een vliegveld om te passen :)

Even uitleggen en het mag vast wel, anders boek je een rondvluchtje.

Er zijn trouwens zat anders vliegtuigen in gebruik, dus staar je niet blind op de c172.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Fly-guy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:59:
Ik heb een aantal collega die ook redelijk lang zijn (max is 2.03m) en die hebben hun PPL ook ooit gehaald. Dus mogelijk is het zeker, misschien kun je een keer naar een vliegveld om te passen :)

Even uitleggen en het mag vast wel, anders boek je een rondvluchtje.

Er zijn trouwens zat anders vliegtuigen in gebruik, dus staar je niet blind op de c172.
Bedankt voor je reactie.
Ik las ergens dat de Cessna Skyhawk gemiddeld een stuk ruimer is dan het de gemiddelde singleprop.
Stel een Skyhawk zou geen probleem zijn dan zou ik het nog steeds zonde vinden als ik alleen in zo'n vliegtuigje zou mogen vliegen omdat ik in de rest niet pas.
Heb jij een idee of jou collega's hier meer ervaring mee hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertkuipers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 10:28
Ik ken heel wat mensen van jou lengte die met veel plezier vliegen in 172's, Archers en andere bromtorren.
ik zou me geen zorgen maken.

Met betrekking tot de opmerking:
"...zonde vinden als ik alleen in zo'n vliegtuigje zou mogen vliegen omdat ik in de rest niet pas"

De 172's zijn juist overal te vinden. Heerlijk vliegtuig. Bovendien zul je vaak in de praktijk maar op een gering aantal soorten vliegtuigen vliegen. Vliegtuigeigenaren willen namelijk dat je aantoonbare, recente(!), ervaring op een bepaalde kist hebt, voordat ze je er mee weg laten vliegen (overigens zeer terecht).

Dus volgende stap: Neem een proefles bij een club of vliegschool bij jou in de buurt :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
bertkuipers schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:51:
Ik ken heel wat mensen van jou lengte die met veel plezier vliegen in 172's, Archers en andere bromtorren.
ik zou me geen zorgen maken.

Met betrekking tot de opmerking:
"...zonde vinden als ik alleen in zo'n vliegtuigje zou mogen vliegen omdat ik in de rest niet pas"

De 172's zijn juist overal te vinden. Heerlijk vliegtuig. Bovendien zul je vaak in de praktijk maar op een gering aantal soorten vliegtuigen vliegen. Vliegtuigeigenaren willen namelijk dat je aantoonbare, recente(!), ervaring op een bepaalde kist hebt, voordat ze je er mee weg laten vliegen (overigens zeer terecht).

Dus volgende stap: Neem een proefles bij een club of vliegschool bij jou in de buurt :-D
Vriendelijk bedankt voor je reactie, daar heb ik wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-06 20:47
Ik ben zelf 196cm, in een warrior / archer zal je wat problemen kunnen hebben met max control uitslag (yoke komt tegen de knie) maar in een 172 is dit geen probleem. Je zitpositie is iets meer rechtop in een 172. Ook kisten zonder yoke maar met een stick denk aan een Diamond of Cirrus zullen prima gaan. De wat oudere kisten zitten meestal ook wel prima door de ingezakte stoelen ;p

Al met al zou ik me er niet te druk over maken maar gewoon een proef les boeken bij een vliegschool naar keuze. Neem even je tijd om een goede zitpositie te vinden en het komt vast goed.

[ Voor 22% gewijzigd door jwtje op 02-09-2020 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:21
Ik heb zelf met mijn 2.03 eens een proefles gedaan in een Tecnam P92, die is zelfs kleiner als een Cessna 152 en dat ging prima dus ik verwacht niet dat je veel problemen gaat krijgen in een 172.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 02-09-2020 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik ben ook 205cm lang en heb ik het verleden met de C172 gevlogen. Het gaat prima voor een paar uur, misschien niet de meest comfortabele houding, maar qua lengte past het wel. Ik heb een enkele keer in een Piper PA28 gevlogen en dat was een stuk kleiner allemaal.

En wat al is gezegd - de C172's kan je overal vinden. Het zou zonde zijn als je niet kan vliegen omdat net dat ene vliegtuig waar jij graag in vliegt in onderhoud is. Daarom zou de C172 een prima keuze zijn. Wat wellicht ook nog een argument voor de C172 is, is dat als je rondvluchten gaat doen met passagiers, je in een C172 meer zicht naar beneden hebt door de positie van de vleugels.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015

Luuk2015

Vires in numeris

Topicstarter
Widow schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:47:
Ik ben ook 205cm lang en heb ik het verleden met de C172 gevlogen. Het gaat prima voor een paar uur, misschien niet de meest comfortabele houding, maar qua lengte past het wel. Ik heb een enkele keer in een Piper PA28 gevlogen en dat was een stuk kleiner allemaal.

En wat al is gezegd - de C172's kan je overal vinden. Het zou zonde zijn als je niet kan vliegen omdat net dat ene vliegtuig waar jij graag in vliegt in onderhoud is. Daarom zou de C172 een prima keuze zijn. Wat wellicht ook nog een argument voor de C172 is, is dat als je rondvluchten gaat doen met passagiers, je in een C172 meer zicht naar beneden hebt door de positie van de vleugels.
Tijdens het Googlen naar vliegscholen die gebruikmaken van de C172 kwam ik ook uit bij verhuurbedrijven die de C172 verhuren, dat zou een mooie oplossing zijn als ik na het behalen van mijn PPL hier gebruik van kan maken. Fijn dat de C172 zo populair is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Luuk2015 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:02:
[...]

Tijdens het Googlen naar vliegscholen die gebruikmaken van de C172 kwam ik ook uit bij verhuurbedrijven die de C172 verhuren, dat zou een mooie oplossing zijn als ik na het behalen van mijn PPL hier gebruik van kan maken. Fijn dat de C172 zo populair is ;)
Ik heb destijds gehuurd bij Wings Over Holland bij Lelystad, die hebben een hoop leuks staan :p zie alleen dat de 172 die ik toen huurde er niet meer is :?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertkuipers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 10:28
Luuk2015 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:02:
[...]

Heb je al gekeken bij vliegclubs? Veel clubs zijn ook gecertificeerd DTO (declared trainings organisation). Je wordt dan lid van de club en doet de ppl opleiding binnen de club. (of onder licentie van een een vliegschool waar de club mee samen werkt) Na je opleiding blijf je dan op dezelfde clubkisten vliegen. Voordeel is dat je ook een keer met gebrevetteerde leden kunt meevliegen tijdens trips, waarbij je bijvoorbeeld je navigatie kunt oefenen. Bovendien is het bijzonder prettig om te blijven vliegen op kisten die je ook daadwerkelijk kent. De ene 172 is de andere niet.

Verschil met een vliegschool en een club is denk ik vooral het karakter van de opleiding. Wil je elke werkdag 2 uur lessen en zo in een paar maand je bevet hebben, dan past een vliegschool het beste lijkt me. Binnen clubs hebben de instructeurs ook veelal een baan erbij en heb je misschien maar 1 of 2 keer per week les. Of nog minder. Voor hobby doeleinden zou ik hier zeker naar kijken. Clubs zijn vaak wat goedkoper omdat het meer op verenigingsverband leunt. Bijvoorbeeld vrijwilligers die het onderhoud doen. Commerciële scholen zullen zich meer richten op continuïteit. Enfin, volgens mij herkent een ieder zich wel in het plaatje.
Pagina: 1