Macbook Air valt uit zonder stroom

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-08-2020
Hoi,

Ik heb een Macbook Air (13", uit 2017). Ik ben verder een leek dus vandaar dat ik hier ben en iemand advies kan geven. Mijn macbook valt uit als hij niet aan de stroom zit, misschien werkt hij nog voor 2 secondes en valt uit dan, tot de lader er weer in zit en start dan opnieuw op. Ik heb al gelezen dat coconutbattery kan vertellen of ik wellicht de accu moet vervangen, maar volgens mij is de batterij nog helemaal goed. Weet iemand wat ik hiermee moet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jERVnpNNUksatcs7G_xf3ymoaaw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VZcO5WDNxfCOVyieN13tr7Qo.jpg?f=user_large

Dit is coconutbattery voor mijn macbook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:27
Als hij opgeladen is, en uitvalt binnen enkele seconden zodra je de stroomkabel loskoppelt, dan lijkt het me vrij sterk dat je accu nog 'helemaal goed' is. Waarom denk jij dat 'ie nog helemaal goed is?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
Als ik kijk naar coconut battery vergeleken met andere MacBooks waarvan wel de accu vervangen moet worden, ziet dit er denk ik prima uit, maar zoals gezegd, ik ben een leek. Alvast heel erg bedankt voor uw reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Hoe lang heb je Coconutbattery gedraaid? Dat soort tools analyseren je accu, en dat wordt preciezer als je het langer/vaker draait. 1x een korte tijd draaien zal niet heel betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
Ik heb deze 20 minuten geleden geïnstalleerd, hoelang moet het minimaal laten draaien voor een betrouwbaar beeld? Dan stuur ik na die tijd weer een screenshot van hoe het er dan uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@lalax De staat van de batterij in je Mac controleren

Je kunt controleren of de batterij in je draagbare Mac naar behoren functioneert en tot hoever de batterij ongeveer nog kan worden opgeladen.

Om de batterijstaat te bekijken, houd je de Option-toets ingedrukt en klik je op het batterijsymbool in de menubalk.

De volgende waarden kunnen worden weergegeven voor de batterijstaat:

Normaal: De batterij werkt naar behoren.

Reparatie aanbevolen: De batterij werkt naar behoren, maar kan minder ver worden opgeladen dan een nieuwe batterij. Overweeg om de batterij te vervangen.

Opmerking: De batterij werkt mogelijk niet naar behoren en je merkt mogelijk dat de batterij anders werkt of dat de batterij minder ver kan worden opgeladen. Breng je computer weg voor service. Totdat je je computer laat controleren, kun je de batterij gewoon blijven gebruiken zonder schade aan de computer toe te brengen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
lalax schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:48:
Ik heb deze 20 minuten geleden geïnstalleerd, hoelang moet het minimaal laten draaien voor een betrouwbaar beeld? Dan stuur ik na die tijd weer een screenshot van hoe het er dan uit ziet.
Hoe langer hoe beter, maar ik zou het in ieder geval een paar dagen laten draaien.

[ Voor 64% gewijzigd door Hahn op 08-08-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
@Hahn

Dankje voor je hulp. Ik heb dit gedaan en er staat Normaal, wat mij wel opvalt is dat er ook staat batterij wordt niet opgeladen. Terwijl deze wel aan de stroom hangt en er wel een bliksemschicht door de batterij, wat volgens mij aangeeft dat hij wel aan het laden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
@Hahn

Oke, dan laat ik deze even draaien en daarna kijk ik even wat het programma aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
lalax schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:30:
@Hahn

Dankje voor je hulp. Ik heb dit gedaan en er staat Normaal, wat mij wel opvalt is dat er ook staat batterij wordt niet opgeladen. Terwijl deze wel aan de stroom hangt en er wel een bliksemschicht door de batterij, wat volgens mij aangeeft dat hij wel aan het laden is.
Ik gok dat je niet mij bedoelde in deze post ;)

De bliksemschicht in het icoontje betekent alleen maar dat 'ie aangesloten is op stroom, niet per se dat 'ie aan het opladen is. Tegenwoordig laden MacBooks niet altijd constant op tot 100%. Soms laat 'ie het ontladen tot 90% en gaat dan weer laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:21
lalax schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:48:
Na een handjevol volledige ontlaad- en laadcycly zal het redelijk betrouwbaar worden.

Maar gezien je momenteel helemaal niet op de accu kunt werken, gaat zo'n programma nooit iets zinnigs opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Zou een nieuwe accu het probleem oplossen? Of zou dit probleem meer in iets anders zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Het zou kunnen dat het de accu is, maar het zou bijvoorbeeld ook iets op het logic board kunnen zijn in het gedeelte dat met de accu/power management te maken heeft. Dat is zo niet 1-2-3 te zeggen. Misschien even contact opnemen met Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:39
Heb je ook andere laders geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:55
1) Iets mis met de laadcircuit op component niveau
2) accu toch defect

Enige manier om erachter te komen 'meten is weten'
Accu uitbouwen, mutimeter erbij.
Dat is wat ik zou doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
osmosis schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:24:
1) Iets mis met de laadcircuit op component niveau
2) accu toch defect

Enige manier om erachter te komen 'meten is weten'
Accu uitbouwen, mutimeter erbij.
Dat is wat ik zou doen
Dank voor de reactie, dacht zelf ook aan die 2 dingen maar ben wel een leek wat betreft uitbouwen van de accu:')
Denk dat ik eerst maar contact ga opnemen met Apple om sowieso even te kijken wat zij kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lalax
Archie_T schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:20:
Heb je ook andere laders geprobeerd?
Inderdaad al gedaan, maar geen verschil. Laptop doet het überhaupt niet zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:39
Ik zou lekker langs de Apple store lopen. Batterij vervangen is niet heel duur: https://support.apple.com/nl-nl/mac/repair/service en wellicht vinden ze wel wat anders. Ik ben altijd goed geholpen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heb je de batterij al een keer gecalibreerd? Ik weet niet of dat op MacOS anders moet, maar op Windows doe je dat als volgt:

1) batterij volledig ontladen (laptop moet uitvallen)
2) volledig opladen voor 24/48 uur
3) de batterij is gecalibreerd en de accuduur is waarschijnlijk flink beperkt t.o.v. nieuwstaat, maar de laptop zal niet meer uitvallen.

Overigens accu vervangen zou ik inderdaad bij Apple laten doen. Dat is de enige manier dat je zeker weet een originele accu te krijgen. Apple verkoopt geen accu's aan derden, maar er zijn wel refurbished accu's en namaak accu's in de omloop.

Als blijkt dat een nieuwe batterij niet het probleem oplost, zou ik iemand zoeken die op componenten niveau het moederbord kan nalopen. Apple smeert je direct een nieuw moederbord aan van 1k+, terwijl repareren een fractie kost.

Soms kun je aan het moederbord zien dat er iets mis mee is. Bij waterschade heb je allemaal groenige meuk op het moederbord en vlekken van opgedroogd vocht. Als er een componentje kapot is, is die soms helemaal verbrandt, maar het gebeurt ook vaak dat je niks ziet, maar er toch een condensator of weerstand je of een chip oid kapot is.

[ Voor 16% gewijzigd door hoi1234 op 08-08-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:12
SMC reset zou het moeten verhelpen. Zo niet, langs service center.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201295
Pagina: 1