Aanlevertemperatuur vloerverwarming gelijk aan retour

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-01 01:25
Wij wonen in een huis uit 2011 met een collectieve warmte- en koudeopslag (WKO) systeem. Dit betekent dat er zowel warmte als koude door de leidingen gepompt kan worden. Dit zorgt tijdens deze warme dagen voor een binnentemperatuur van ongeveer 21 graden. De aanlevertemperatuur van het water is 16.8 en de retour is 19.2. Op de begane grond en de 1e verdieping is dat ook zichtbaar op de verdelers.

Echter, op zolder is dit een ander verhaal. Hier zijn beide temperaturen rond de 20 graden, waardoor er dus geen delta is en er dus ook niet wordt gekoeld. En ik kom er maar niet achter waarom. Dit heb ik al gecontroleerd:

Situatie
Vanuit de trapkast komen 4 leidingen het huis binnen: warmte aanvoer en afvoer en koude aanvoer en afvoer. Welke aanvoer actief is wordt bepaald door 4 thermomotoren. Via een schakelkast kan er tussen warmte/koude/uit geschakeld worden. In de rest van het huis wordt dus gewerkt met een enkele aan- en afvoer, waar afhankelijk van de stand warm of koud water doorheen loopt.

Vanaf de afleverset gaan er twee setjes leidingen naar verdelers: 2 buizen naar de verdeler op de begane grond en twee naar de bovenverdieping. Hoe deze vervolgens gesplitst worden voor 1e en 2e verdieping is helaas niet zichtbaar. Feit is wel dat er bij beide verdiepingen op de verdeler 2 leidingen binnenkomen. De splitsing is dan dus al gebeurd.

Doorstroming
Als ik de ventielen op zolder dicht zet, zie ik de totale doorstroming op de centrale meter omlaag gaan. Zet ik ze weer open, dan gaat deze omhoog. Dit is ongeveer 100l/h meer of minder, op een totaal van 600 l/h. Er lijkt dus wel doorstroming te zijn. Ik hoor als de ventielen sluiten c.q. open gaan dat er water loopt en stopt.

Thermomotoren
De motoren zijn aangesloten op een WTH ontvanger, de zolder heeft twee zones. Ik heb beide thermostaten getest en die zijn correct gekoppeld. Als ik de temperatuur op 30 graden instel, gaan de motoren 'uit' en het ventiel dicht. En bij een lage temperatuur gaan ze netjes aan/open. Dit betekent ook dat de aansturing van warme en koude in de ontvangers klopt, aangezien hij snapt dat er nu koud water door het systeem loopt en dus ventielen open moet zetten om te koelen. Dit i.t.t. de winter, waarbij de ventielen juist open moeten om op te warmen.

Ontluchten
Omdat er op zolder twee extra ontluchters zitten heb ik nog even geprobeerd of er lucht in het systeem zat. Maar er kwam direct water uit. Sowieso lijken er bovenop alle verdelers ook automatische ontluchters te zitten.

Druk
Het systeem heeft op de 1e verdieping 2.3 bar en op zolder 2.0 bar. Volgens mij is dat normaal als je de hoogte in gaat? Als ik alles op de 1e verdieping dicht zet, gaat de druk op zolder ook iets omhoog.

Tja... en dat is het eigenlijk... ik heb geen idee wat ik verder nog kan proberen. Ik heb toch het idee dat het systeem op zolder te weinig doorstroming heeft om voldoende koud water aan te zuigen, maar kan dat ook echt het geval zijn? Zijn er nog zaken die ik over het hoofd zie?

In de eerste drie foto's heb ik de situatie op de 1e verdieping neergezet. Hier werkt het dus wel. De foto waar de twee motoren op zichtbaar zijn is van de zolder, waar het dus niet werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG0qGBu_hwE0oiRwWlZBGYkQb8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV46PPrjPUrdg8ueGbrKgF7Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNoSgCxNWGFsO-K8LSoxhZAGkpo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxO2N1WdqBRIzErvJ177Npmg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW91-l44BfC70gIpcSOJCo6gq8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RhPv0wWdZyAB2mICI1LmaQDO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tei3pMo3FhONH62N2LtIRyI5Wik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kx0YvbbgiFxCVIbHZl7OpNDi.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01 15:46
Is niet toevallig de thermometer op je aanvoerleiding kapot? Het is vreemd als je aanvoerleiding daar ineens een heel stuk warmer is dan de verdiepingen eronder.

Merk je zelf ook dat er niet word gekoeld? Ik vermoed van wel, anders was je waarschijnlijk niet op onderzoek uitgegaan.

Vreemd ook, want met de huidige temperaraturen zal er met een aanvoer van 20 graden nog steeds een Delta tov de ruimte zijn en zou je retourwater warmer terug moeten komen dan de aanvoer.

Je geeft aan dat er wel circulatie is, dus dan zou er ook warmteuitwisseling moeten zijn.

Ik zou de koppelingen op de leidingen zelf even meten met een temperatuursensor. Dan kun je een kapotte temperatuursensor in ieder uitsluiten

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb je de aanvoer en retourleidingen naar je verdeler, en de leidingen naar de vloer al apart gemeten via een IR thermometer? Meten = weten :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• eborn
pickboy schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:12:
Is niet toevallig de thermometer op je aanvoerleiding kapot? Het is vreemd als je aanvoerleiding daar ineens een heel stuk warmer is dan de verdiepingen eronder.
Daar heb ik inderdaad ook aan zitten denken, maar dat zou ik dan inderdaad moeten nameten. Ik heb daar helaas geen apparatuur voor, dus daar moet ik dan even achteraan.
Merk je zelf ook dat er niet word gekoeld? Ik vermoed van wel, anders was je waarschijnlijk niet op onderzoek uitgegaan.
Vreemd ook, want met de huidige temperaraturen zal er met een aanvoer van 20 graden nog steeds een Delta tov de ruimte zijn en zou je retourwater warmer terug moeten komen dan de aanvoer.
De vloer is inderdaad niet echt koel. Niet in verhouding tot de vloeren op de andere twee etages. Bovendien wordt het nu op zolder 26 graden, terwijl het bij de buren maximaal 22 wordt. Nu hebben wij wel extra raamoppervlakte, maar ik kan me niet voorstellen dat dat zoveel scheelt?
Je geeft aan dat er wel circulatie is, dus dan zou er ook warmteuitwisseling moeten zijn.
Klopt. Wat me wel opvalt is dat ik het water op zolder altijd blijf horen stromen, terwijl het op de 1e verdieping nadat de ventielen open zijn gewoon stil is. Ik heb de motoren er nog afgehaald en geprobeerd of ik de pinnen van de ventielen gewoon kon bedienen en dat was geen probleem. Anders had er misschien nog een ventiel vast kunnen zetten.

• eborn
Microkid schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:15:
Heb je de aanvoer en retourleidingen naar je verdeler, en de leidingen naar de vloer al apart gemeten via een IR thermometer? Meten = weten :)
Dan ga ik dat toch even doen. Moet ik alleen even op zoek naar een IR meter. Op zich geen ramp om er eentje te kopen, maar dan moet ik even op onderzoek uit wat een geschikt model is.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat meer foto's van de verdelers, ook boven, zou ook welkom zijn. En als je voelt aan de aanvoer en retour boven, is de aanvoer dan uberhaupt koud?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• eborn
Nog even een drietal foto's van de verdeler, WTH controlekast en motoren op zolder. Veel meer hangt daar eigenlijk niet. De motoren staan open en als ze dicht gaan schuiven de rode streepjes naar het midden. De lampjes van de controlebox gaan netjes aan en uit als je de thermostaat bedient. En ik heb nog even een foto van beide meters gemaakt. De R markering zit onder de zwarte kabel, maar de aanleverkant is wel zichtbaar.

Ik heb de leidingen nog even gevoeld, maar die zijn eigenlijk nergens echt 'koud'. Wel kouder dan je lichaamstemperatuur, maar ik merk zelf het verschil niet tussen 17 en 21. Ik weet niet of die witte leidingen een soort van ingebouwd isolatie hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ubgf-bja9Trrqk9TFG34JRXVd1s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZE7mk9jVdldSxbt99tmhZ3G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lh3iifoaW5NaOrEssHAw_idyGK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QoRt2Rf7gM6jsX7XFzONsVOy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTBia-tqio7LJEFhd8r1NvpNviE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fR6NoM4qTNQ1RhICPnLb1Mui.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 7% gewijzigd door eborn op 08-08-2020 10:52 ]

• eborn
Ik heb even een IR meter geleend en ben op onderzoek uitgegaan. Op de eerste verdieping is het al een vreemde situatie. Als ik de leiding die aan de A kant binnenkomt meet, geeft hij iets meer dan 20 graden aan. Als ik vervolgens de retour kant meet, komt daar eigenlijk altijd een lagere waarde uit (18.2 - 18.6). Die twee waardes komen ook niet overeen met de meting op de verdeler... Dus of de meter is gewoon niet tevoelig genoeg, of ik snap er niets meer dan. Zo'n verdeler bestaat toch uit twee losse delen (voor en achterkant), die enkel via de kunststof leidingen verbonden zijn?

Wat is sowieso de beste plek om de meest betrouwbare meting te krijgen? Op de witte leidingen of gewoon op de rode verdeler meten?

De verdelers zijn zijn van het type LT-N (https://www.wth.nl/lt-n-verdeler) en elke groep heeft een TS-98-V ventiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG0qGBu_hwE0oiRwWlZBGYkQb8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hV46PPrjPUrdg8ueGbrKgF7Z.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door eborn op 09-08-2020 11:04 ]

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02-2025
Je zou toch zeggen dat er ergens nog iets dicht zit. Het kan niet door je vloer lopen zonder verschil. Dus mogelijk zit er nog iets dat je open kan draaien.

• eborn
s138 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:15:
Je zou toch zeggen dat er ergens nog iets dicht zit. Het kan niet door je vloer lopen zonder verschil. Dus mogelijk zit er nog iets dat je open kan draaien.
Ik ga even een sleutel regelen voor die ventielen om te kijken hoe ver open die staan. Misschien staan die op een veel te lage stand omdat men op zolder in de winter minder wilde stoken... ik laat nog even weten wat daar uitkomt.

• eborn
Ik zie dat je op de oranje ventielen ook een schaal hebt, waardoor je de stand kan zien. Beide ventielen staan op stand 3 (van 5). Dus ze staan in principe wel open. Ik merk dat de verdeler momenteel ook erg veel condensatie heeft, dus het lijkt er wel op alsof er koeler water aangeleverd wordt. Anders zou dat neem ik aan niet gebeuren.

Ik ga nog even verder speuren wat ik kan vinden. Zover ik kan zien zitten er verder geen afsluiters meer op, maar misschien dat een mede-bewoner uit de wijk nog iets weet te vertellen.

Na nog eens meten, lijkt het wel alsof de leidingen verkeerd om zitten....? De kant waar R op staat, en waar de thermomotoren op zitten, is 19.8 graden. De kant waar Aanvoer op staat, is 21.2 graden. Ook de analoge meter voor de aanvoer is hoger dan de retour.

[ Voor 40% gewijzigd door eborn op 10-08-2020 09:36 ]

• eborn
Na wat speurwerk ben ik er inmiddels achter dat zodra ik de koude aanzet de waterstroom inderdaad omgedraaid is ten opzichte van de warmtestroom. De keerkleppen in het leidingnetwerk laten dat ook zien.

Punt is nu dat ik me afvraag in hoeverre die Herz TS-98-V ventielen water doorlaten als je het er vanaf de andere kant doorheen duwt... Ik zie in de technische specificaties enkel dat je moet letten op de doorstroomrichting. Maar er staat niet bij wat het effect is als je hem toch andersom monteert. Heeft iemand daar ervaring mee?
Pagina: 1