Renovatie project geluidsisolatie buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-04 09:50
Vorige week is mijn oog gevallen op een renovatieproject en ik heb een vraag betreffende geluidsisolatie.

Het gaat om een jaren 30 machine fabriek met 2 bedrijfswoningen. De projectontwikkelaar gaat van de hal lofts maken en het geheel wordt casco opgeleverd. Zelf heb ik gereageerd op de woning die tussen de hal en de andere woning staat. Gebouwen zijn gescheiden door een dubbel steens muur (20cm). De gang van beide woningen liggen naast elkaar. De woonkamer van de woning en de loft liggen naast elkaar. In de hal (12m breed) zit een verdieping die op 2 houten balken op 2 grote I profielen ligt. Het I profiel steunt weer af op de de scheidingsmuur tussen de woning en de hal. Ook zit er een trap langs de scheidingswand. Nu zit deze volgens mij net vrij van de muur, maar ik denk dat de trap vervangen gaat worden. Dat is qua geluidsisolatie zeker geen ideale situatie, maar ik vroeg mij af hoe anderen hier over denken.

Voor een 3d model en foto's zie: https://imgur.com/a/yxBv3GF. Note: In het model zouden de vloer van de woning en de I profielen volgens mij iets verder in hoogte versprongen moeten zijn.

Mijn referentie:
Bij een verhuizing weet je bijna nooit hoe je buren zijn en ik ben verder niet extreem gevoelig voor geluid, maar ik zou het jammer vinden als ik continu de TV van de buren zou horen of dat ik kan horen als men 's nachts over de verdieping vloer loopt om naar het toilet te gaan. Ook andersom wil ik niet dat de buren naar mijn TV kunnen luisteren en ik wil ook niet op zachte sloffen moeten lopen. Zo nu een dan een feestje of een keer de muziek wat harder vind ik geen probleem (de andere kant op hoop ik ook niet).

Huidige situatie, huurwoning 2016 in rijtje. Hier hoor je de buren amper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42
Wat is nu uiteindelijk je vraag?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Hahn schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 01:57:
Wat is nu uiteindelijk je vraag?
Ik vraag mij af hoe anderen hier over denken. Wellicht is er iemand met een bouwkundige achtergrond die hier iets over kan zeggen of wellicht zijn er hier mensen die een soort gelijke muur tussen hun een hun buren hebben. Ik ben dus vooral opzoek naar ervaringen. Zowel positief als negatief.

Edit: En wellicht zijn er dingen die je bij de renovatie kunt doen om het geluid te isoleren. Zo heb ik al wat informatie gevonden over een zwevende voorzetwand, maar misschien is het ook mogelijk om de vloer boven de I profielen te ontkoppelen (?). Maar voor er aan oplossingen gedacht wordt vraag ik mij voornamelijk of je met de uitgangssituatie problemen kunt verwachten.

[ Voor 29% gewijzigd door Bumpy_NL op 08-08-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Een voorzetwand kan contactgeluid wat door de steense muur wordt uitgestraald dempen. Ik kanme echter voorstellen dat er ook aan jouw kant eea aan deze muur bevestigd is qua vloeren en plafonds. dat word dan weer een ander verhaal als dat niet al ontkopped is .
Ga eens praten met de vorige bewoners, of ga eens rondlopen met een paar personen hoe eea klinkt zoals het er nu bijligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-04 11:32
Ik heb een tijd geleden het boek Home studios, build it like the pros van Rob Gervais gelezen. Erg duidelijk boek die de principes van geluidsisolatie goed uitlegde met praktische voorbeelden van oplossingen. Mogelijk dat die je een stap verder kunnen helpen.

Even googlen op pdf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:21
Een steensmuur is 21 cm dik, uitgaande van standaard Waalformaat baksteen. Afhankelijk van de kwaliteit van de steen kunnen die muren redelijk to matig gehorig zijn maar het is lang niet zo erg als een halfsteensmuur. Wat @Anoniem: 511810 al schreef over een wand ervoor, gipsplaat op metal stud met isolatiemateriaal. Dat gaat zeker helpen geluid te isoleren. Steenwol is zwaarder dan glaswol en wordt daarom aangeraden wanneer geluidsisolatie belangrijk is. Twee lagen gipsplaat is ook erg effectief.

Een ander ding is inderdaad het contactgeluid. Daarvoor zullen denk ik toch wat vloeren ontkoppeld moeten worden. Vergeet ook de tappen niet. Die leveren altijd veel contactgeluid op.

Op de onderste foto, plafond fabriekshal, zie je in het verlengde van de TL-balk een stuk opgemetseld wat volgens mij op een schoorsteen lijkt. Dat is dan bij de buren en dus in beginsel niet jouw probleem. Maar voor de algehele brandveiligheid zou ik toch willen opmerken dat het geen kwaad kan om oude schoorstenen te saneren, weghalen of vervangen door een dubbelwandig systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Het dient opgemerkt te worden dat ik nu nog geen probleem heb. Wellicht komt er ook geen probleem. Ik probeer voornamelijk een beeld te krijgen over wat ik kan verwachten en of ik er eventueel voorbereidingen kan treffen om het probleem op te lossen mocht het ontstaan.
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:28:
Een voorzetwand kan contactgeluid wat door de steense muur wordt uitgestraald dempen. Ik kanme echter voorstellen dat er ook aan jouw kant eea aan deze muur bevestigd is qua vloeren en plafonds. dat word dan weer een ander verhaal als dat niet al ontkopped is .
Ga eens praten met de vorige bewoners, of ga eens rondlopen met een paar personen hoe eea klinkt zoals het er nu bijligt?
De woning heeft de laatste jaren als kantoor gediend. De woning ernaast werd wel bewoond, maar dat was iemand van het bedrijf (de eigenaresse?). Ik ken haar niet, maar ik denk ook niet dat ze een goed beeld zou kunnen geven, want als het bedrijf dicht is dan zal het in huis stil zijn geweest. Wel bedankt voor de tip.

Het is denk ik niet realistisch om het plafond te ontkoppelen (maar ik ben geen bouwkundige). In eerste instantie dacht ik er ook aan om de keuken aan die zijde te plaatsen, maar ik overweeg nu om deze tegen een (dragende) binnenmuur te plaatsen. Mijn gehak met het keukenmes zou anderen wellicht storen ;). Wellicht zou ik nog wat schilderijtjes willen ophangen of een dressoir of kast tegen die (voorzet)wand willen zetten. De tv zou denk ik ook aan de dragende binnenmuur kunnen.
Nilvo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:04:
Ik heb een tijd geleden het boek Home studios, build it like the pros van Rob Gervais gelezen.
Gedownload. Ik ga het lezen. Dankjewel voor de tip.
FrankHe schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:51:
Een steensmuur is 21 cm dik, uitgaande van standaard Waalformaat baksteen. Afhankelijk van de kwaliteit van de steen kunnen die muren redelijk to matig gehorig zijn maar het is lang niet zo erg als een halfsteensmuur. Wat @Anoniem: 511810 al schreef over een wand ervoor, gipsplaat op metal stud met isolatiemateriaal. Dat gaat zeker helpen geluid te isoleren. Steenwol is zwaarder dan glaswol en wordt daarom aangeraden wanneer geluidsisolatie belangrijk is. Twee lagen gipsplaat is ook erg effectief.
22cm volgens de tekening (zie afbeelding). blijkbaar had ik mij vergist. Mijn gevoel zegt dat het een redelijk massieve muur is. Wellicht dat het jaartal (begin jaren 30) en de functie nog wat zegt. Het was een machine fabriek en er zitten een paar dikke hijsbalken in. Bedoel de twee lagen gipsplaat met nog een laag isolatiemateriaal? Ik had al wat gelezen om er voor de zorgen dat je de studs niet stijf bevestigd.
Een ander ding is inderdaad het contactgeluid. Daarvoor zullen denk ik toch wat vloeren ontkoppeld moeten worden. Vergeet ook de tappen niet. Die leveren altijd veel contactgeluid op.
Is dit een beetje goed te doen? De casco oplevering is zonder nieuwe vloer. De nieuwe bewoners moeten dat zelf verzorgen. Ik denk dat de trap in de fabriekshal ook vervangen moet worden. En wellicht wordt die direct in de muur verankerd (als ik niet beter zou weten zou ik dat doen). Misschien dat daar vooraf wat afspraken over gemaakt kunnen worden.
Op de onderste foto, plafond fabriekshal, zie je in het verlengde van de TL-balk een stuk opgemetseld wat volgens mij op een schoorsteen lijkt. Dat is dan bij de buren en dus in beginsel niet jouw probleem. Maar voor de algehele brandveiligheid zou ik toch willen opmerken dat het geen kwaad kan om oude schoorstenen te saneren, weghalen of vervangen door een dubbelwandig systeem.
Goed gespot. In de woning zit ook een stuk van de de schoorsteen. Deze staat nog volledig in een slaapkamer. De woningen worden gasloos en ik hoop eigenlijk ook dat er een haard verbod komt/is. Ik hoop dat de schoorsteen puur cosmetisch wordt ze passen goed bij het gebouw, maar het liefst zou ik hem ook uit de slaapkamer willen hebben.

Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dRgKJ8b.png%5D
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yi2NMK0.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kXn2i63.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NdyMau4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S2QYfAx.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ayEKWxr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EYij8OT.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fgLTWvU.png
Pagina: 1