Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
Mijn vraag:
In mijn nieuwe Ryzen build met Windows 10 gebruik ik d.m.v. de voorkant USB 3.0 poorten mijn USB sticks. De eerste (Sandisk) USB 3.0 stick die ik probeerde deed het zoals verwacht snel met lezen en schrijven, binnen no-time had ik mijn backup overgezet.
Echter bij gebruik van 2 andere USB 3.0 sticks deden de sticks het ineens erg sloom.
Meest opvallend is de gelinkte Lexar USB 3.0 stick. Deze liet zelfs de explorer van Windows vastlopen en bleef maar knipperen waardoor Windows niet eens kon afsluiten.
Het rare is, in de oude PC waarin deze stick gebruikt werd op Windows Vista doet hij het wel gewoon snel in een USB 1.0. Ik snap dat in een nieuwe PC alle thumbnails (er zitten foto's op), etcetera nog moeten laden, maar dit gaat erg sloom. Je zou denken dat een USB 3.0 stick in een USB 3.0 stick veel sneller zou moeten werken dan op de oude PC.
Hoe komt dit precies? Hoe laat ik de stick gewoon snel werken zoals het hoort in Windows 10?
Is de stick "gewend" geraakt aan de Windows Vista PC met USB 1?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
https://tweakers.net/pric...30-jd-s37-32gb-zwart.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

M2M

medicijnman

De meeste USB sticks hebben notoir slechte controllers. HW.info test ze wel eens, maar enkel met het overzetten van grote files of grote foto's. Als je probeert 4kB bestandjes te lezen en te schrijven, en dat tegelijkertijd doet, merk je dat sommige sticks een randomIO hebben van 1 ongeveer. 1 ding per seconden, of lezen, of schrijven.

En dat zorgt voor een puinhoop.

Enfin, Windows heeft tegenwoordig, uit mijn hoofd, caching uitgeschakeld voor USB sticks om het "veilig verwijderen" niet meer te hoeven doen. Dat scheelt natuurlijk enorm in de performance als je schrijft naar zo'n ding.

Als er foto's op staan heeft een moderne Windows nogal eens de neiging om al die dingen in te lezen om thumbnails te maken en metadata uit de file te trekken. Veel randomIO waar sommige sticks echt niet goed in is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
M2M schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 01:39:
De meeste USB sticks hebben notoir slechte controllers. HW.info test ze wel eens, maar enkel met het overzetten van grote files of grote foto's. Als je probeert 4kB bestandjes te lezen en te schrijven, en dat tegelijkertijd doet, merk je dat sommige sticks een randomIO hebben van 1 ongeveer. 1 ding per seconden, of lezen, of schrijven.

En dat zorgt voor een puinhoop.

Enfin, Windows heeft tegenwoordig, uit mijn hoofd, caching uitgeschakeld voor USB sticks om het "veilig verwijderen" niet meer te hoeven doen. Dat scheelt natuurlijk enorm in de performance als je schrijft naar zo'n ding.

Als er foto's op staan heeft een moderne Windows nogal eens de neiging om al die dingen in te lezen om thumbnails te maken en metadata uit de file te trekken. Veel randomIO waar sommige sticks echt niet goed in is.
Dankje voor de informatie. Ik wist niet dat sticks zo'n slechte randomIO kunnen hebben, dit is iets dat je echt van tevoren moet weten voordat je een stick aanschaft.

Ik merkte dat mijn stick wel erg sloom was, aangezien die duizenden files probeerde te laden. Deze waren dan wel in mapjes verdeeld, maar elk mapje openen ging zo traag en de regelmatig bleef Windows hangen.

Naar aanleiding van het verhaal over caching van Windows heb ik de oplossing kunnen vinden door middel van een artikel. Daarin stond dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn0.tnwcdn.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2019/04/removal.png
Ik ben naar de eigenschappen van de USB stick gegaan, Snel Verwijderen uitgezet en veranderd naar Betere Prestatie en voilá! De stick werkt nu net zo snel als op de andere computer, eigenlijk sneller met USB 3.0. Caching bij Schrijven heb ik maar uit gelaten, om risico op dataverlies of corruptie te verminderen.
Ik was altijd al gewend aan Hardware Veilig Verwijderen, maar het is goed om te weten dat Windows 10 uit zichzelf al anders is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
Ik heb misschien te vroeg geconcludeerd. De USB stick doet het op zichzelf redelijk goed (hij is niet altijd even snel).
Maar het probleem ligt bij mijn PC aan 2 USB sticks tegelijk gebruiken op het voorpaneel. Als ik dat doe gaat de verkenner heel sloom werken of zelfs vastlopen. Zou het liggen aan dat de USB 3.0 front I/O kabel er niet goed in zit? Hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Met 2 sticks over hetzelfde kanaal, gaat de overdracht natuurlijk 50/50
Als je al een tragere stick erbij gebruikt, kakt de snelheid helemaal in.

Je zou kunnen testen om stick één voorin, en de andere achterin te steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
FreshMaker schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:30:
Met 2 sticks over hetzelfde kanaal, gaat de overdracht natuurlijk 50/50
Als je al een tragere stick erbij gebruikt, kakt de snelheid helemaal in.

Je zou kunnen testen om stick één voorin, en de andere achterin te steken
Jammer dat het zo werkt, maar het is best logisch, aangezien de USB 3.0 port 2 losse kabels heeft.
Ik probeer gewoon 2 USB 3.0 sticks te gebruiken, maar als ik dat doe slaat Windows helemaal vast of het duurt erg lang om de sticks te laden, omdat die duizenden foto's moet staan laden.
De enige oplossing nu is echt om 1 stick voor en 1 stick achter in de PC te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

M2M

medicijnman

F T schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:15:
[...]

Jammer dat het zo werkt, maar het is best logisch, aangezien de USB 3.0 port 2 losse kabels heeft.
Ik probeer gewoon 2 USB 3.0 sticks te gebruiken, maar als ik dat doe slaat Windows helemaal vast of het duurt erg lang om de sticks te laden, omdat die duizenden foto's moet staan laden.
De enige oplossing nu is echt om 1 stick voor en 1 stick achter in de PC te gebruiken.
in de device manager, kun je je apparaten in tree-view weergeven. Dan weet je precies op welke USB controller een bepaald USB apparaat aangesloten is.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
Update:
Het probleem is nog steeds niet verholpen. Blijkbaar doen de front I/O USB 3.0 poorten van mijn PC het heel slecht. De meeste sticks werken, maar bij enkele sticks bevriest Windows 10 helemaal en ik heb zelfs een zwart scherm gehad.
De LED van de stick blijft dan knipperen en de PC doet het was weer normaal als ik de stick eruit trek. Afsluiten doet het ook niet als dit gebeurt.
Wel kan ik een tijdje wachten tot die klaar is met knipperen, maar het lijkt me ongewoon om 5-10 min te wachten om een stick eindelijk te kunnen gebruiken.

Iemand een oplossing voor mijn probleem? Hoe kan ik mijn front I/O USB 3.0 poorten goed werkend krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

F T schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:14:
Update:
Het probleem is nog steeds niet verholpen. Blijkbaar doen de front I/O USB 3.0 poorten van mijn PC het heel slecht. De meeste sticks werken, maar bij enkele sticks bevriest Windows 10 helemaal en ik heb zelfs een zwart scherm gehad.
De LED van de stick blijft dan knipperen en de PC doet het was weer normaal als ik de stick eruit trek. Afsluiten doet het ook niet als dit gebeurt.
Wel kan ik een tijdje wachten tot die klaar is met knipperen, maar het lijkt me ongewoon om 5-10 min te wachten om een stick eindelijk te kunnen gebruiken.

Iemand een oplossing voor mijn probleem? Hoe kan ik mijn front I/O USB 3.0 poorten goed werkend krijgen?
Ophouden met die brakke usb sticks gebruiken waarbij je de problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:09

nelizmastr

Goed wies kapot

F T schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:14:

Als een bewezen goede USB stick (testen op je achterste poorten van je PC) het voorin niet goed doet ligt het dus aan je front poorten.

Dat betekent dat ze gewoon niet zo best zijn, of dat er een kabel niet goed vast zit intern.
USB kabel losmaken op je moederbord, goed terugsteken en nogmaals testen.

Blijft het probleem, dan heb je brakke poorten. Nieuwe kast kopen en boel overbouwen :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
nelizmastr schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:00:
[...]

Als een bewezen goede USB stick (testen op je achterste poorten van je PC) het voorin niet goed doet ligt het dus aan je front poorten.

Dat betekent dat ze gewoon niet zo best zijn, of dat er een kabel niet goed vast zit intern.
USB kabel losmaken op je moederbord, goed terugsteken en nogmaals testen.

Blijft het probleem, dan heb je brakke poorten. Nieuwe kast kopen en boel overbouwen :)
Ja, dat denk ik dat het is. Aangezien de sticks het perfect achterin doen in zowel USB 3.0 als 3.2 Gen 2.
Ik zal hem even los en vastkoppelen en hopen dat het werkt. Eventueel dacht ik dat het misschien een statisch probleem in de kast is, maar het kan ook zijn dat ik gewoon pech heb met slechte kabels.
USB 2.0 apparaten/sticks werken tot nu toe wel goed genoeg voorin, alleen daar heb je USB 3.0 niet speciaal voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:59
Het gebeurd ook nog wel eens dat de USB sloten aan de voorkant enkel USB 2.0 zijn en alleen die achterin USB 3.0 zijn.
Zijn die poorten aan de voorkant gewoon blauw, formeel moeten USB 3.0 poorten blauw zijn.

En er zitten zoals gezegd vaak hele brakke controllers in die stick waardoor je wel eens krijgt dat USB 3 sticks in een USB 2 poort niet lekker werkt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1