Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Beste Tweakers en Tweakerettes!

Ik heb vandaag een MBP ontvangen met een GPU defect.
Bekende kernel panics en strepen van boven naar beneden over het display.
Ik heb hierna geprobeerd Mac OS te installaren via Internet recovery.
Dit lukte behoorlijk tot ongeveer het gedeelte waar je gevraagd wordt een account te maken.
Helaas kwam het hierna niet verder en kwamen inderdaad de kernel panics naar voren.

Maar nu viel mij op los van het feit dat deze mbp al ouder is hij echt ontzettend heet werdt zonder af te schakelen. Wat mij best verbaaste, Ik heb een setje van 20,- gehad in computeronderdelen en zelf dit is beveiligd tegen thermische overload"So to speak".
Maar de macbook ging niet uit, ook niet naar de kernel panics.

Nu ben ik gewoon te laat voor garantie en zou herstel ook niet een lange optie zijn.
maar ik vraag mij wel af of anderen dit ook gehad hebben? En/of ze hier misschien ervaring mee hebben?
of iemand die mij tegen kan spreken? ik was helaas te snel voor een temperatuurmeting te doen maar het is vandaag 30+ graden buiten dus alles heeft wel iets te lijden...\

Iemand die mij hier meer over kan vertellen hoe deze dingen daar tegen beveiligd zijn? en of ze beveiligd zijn? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Reflow van de GPU kaan nog wel eens helpen.

Heel het moederbord dus verwijderen en desnoods met een föhn als je geen heat gun hebt, de gpu echt goed verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Oke Helder, Hoe denk jij over Reballen. Hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Nee, reflow is onzin. Deze problemen worden door een defecte condensator veroorzaakt. Bekend probleem, relatief eenvoudige oplossing door de cap te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
rvanpruissen Dank voor de input, Weet je waar deze zit? en hoe dit te doen is? Zie ook dat je van Repear bent. Kan je dit repareren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Een beetje tweaker kan dit zelf ;) Zoek eens op c9560 op YouTube. Bv Louis Rossmann heeft hier goede video's over. Mocht je er niet uitkomen, ik doe dit soort reparaties dagelijks inderdaad, zie mijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Helder Bedankt voor de informatie. Ik ga je markeren als beste antwoord.
Mijn oorspronkelijke vraag was eigenlijk of iemand mij meer kan vertellen over de thermische beveiliging van een Macbook? Omdat mij opviel dat het apparaat kookte maar niet afschakelde. Kan je hier ook wat over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Zo'n beveiliging zit er zeker in, maar gewoonlijk gaat je CPU gewoon throttlen, dus minder vermogen produceren. Hoe heet wordt hij eigenlijk? Temperaturen van 90-100 celcius zijn niet vreemd. Ook zorgt Apple ervoor dat de ventilatoren pas laat optoeren, vaak pas bij 70-80 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
Ik ben er niet aan toe gekomen om te meten maar vondt het wel bar slecht gereeld.
Zijn body kon je al niet meer aanraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:13

4POX

Everybody is wired

Er is een speciale EFI bios door iemand geschreven die de GPU volledig uitschakelt bij machines met GPU problemen. Geloof dat het nadeel was dat je daarmee ook de mogelijkheid van externe schermen kwijtraakt. Als reflow of die condensator niet helpt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
4pox! Ik zat hier toevallig aan te denken. Ik heb een programmer voor BIOS.
Iemand ervaringen hiermee?
Dan zou hij dus werken op de CPU graphics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royba
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-05-2021
Inderdaad een Reflow wil nog weleens helpen. Meende dat in theorie door het verwarmen het 'Soldeersel' opnieuw aan elkaar smelt en hierdoor het probleem 'weg' is. Al hoewel dit geen garantie bied dat het probleemloos blijft werken. Je zal kunnen overwegen om het reflowen te doen doormiddel het heel kort even in de oven te verwarmen. Maar zoals hier boven beschreven word is de GPU uitschrijven ook een goede oplossing als je de machine even wilt gebruiken. Helaas gaat inderdaad het externe beeldscherm functionaliteit verloren.

Of als je echt van tweaken houd is wellicht een een moederbord swap mogelijk maar ja dat moet je aanstaan omdat te doen.

MacBook Pro - iMac (24 inch M1) - Apple watch Series 6 44mm - iPhone 11 Pro Max - iPad mini - iPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

4POX schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:35:
Er is een speciale EFI bios door iemand geschreven die de GPU volledig uitschakelt bij machines met GPU problemen. Geloof dat het nadeel was dat je daarmee ook de mogelijkheid van externe schermen kwijtraakt. Als reflow of die condensator niet helpt.
Dit gaat over het programmeren van de grafische mux denk ik (dus niet de bios/efi).Vooral bedoeld voor het 2011 model met de GPU problemen.
Royba schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:11:
Inderdaad een Reflow wil nog weleens helpen...

Of als je echt van tweaken houd is wellicht een een moederbord swap mogelijk maar ja dat moet je aanstaan omdat te doen.
Reflow is gewoonlijk onzin, maar hier al helemaal omdat er niks aan de hand is met de GPU. Als je het moederbord eruit hebt kun je net zo goed die condensator even vervangen voor een euro, dan hoef je geen vervangend exemplaar te zoeken.
Pagina: 1