Meer opslag toevoegen - msi x470 gaming plus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nick157
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-02-2021
[b]Ik zoek een snelle ssd om te gamen
[i]Ik heb een nieuwe desktop pc besteld met een msi x470 gaming plus moederbord en daarop zit al een evo 970 in het snelste m.2 slot. Het tweede slot is een PCIe 2.0 x4 maar ik heb geen flauw idee wat dit wil zeggen, kan ik hier nog een evo 970 op steken of niet, is dat de moeite waard en wat is eventueel een beter alternatief? Ik heb een budget van rond de 130 euro en zou liefst minimaal 500 gb hebben maar hoe meer hoe beter.

Msi x470 gaming plus
Amd ryzen 5 3600
Rtx 2060 super 8gb
16 gb ram

Beste antwoord (via Nick157 op 08-08-2020 18:28)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Nick157 Ik heb geen idee of PCI-E 2.0 x4 de input/output per seconde in de weg staan. Volgens mij heeft dat alleen betrekking tot de bandbreedte ipv hoe snel de schijf toegankelijk is met het lezen en/of schrijven van random blokjes data verspreid op de gegevensdrager. Want hoe meer, hoe sneller hij dit kan.

Echt merkbaar zal het niet zijn tenzij je gaat vergelijken, dan kunnen zulke kleinigheden gaan opvallen. Ik vind de verschillen nogal groot voor het kleine verschil in prijs.

Uiteindelijk ligt het eraan hoe belangrijk de extra 21 Euro zijn voor jou.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Neem de goedkoopste M2 van 1TB die je kunt vinden als het voor opslag is. Verschil ga je namelijk niet merken bij die toepassing.

• Nick157
Ook niet bij de laadtijd van games?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:35
Niet noemenswaardig. Aangezien het prijsverschil tussen de goedkoopste 1TB M2 en pricewatch: Crucial P1 1TB vrij gering is zou ik de Crucial adviseren. QLC is prima want het aantal schrijfacties is laag op een ssd die alleen voor opslag wordt gebruikt. Een snellere nvme heeft geen zin omdat het PCI-e2.0 x4 slot de dataoverdracht toch beperkt tot max 1500 MB/s

• Nick157
Oke superhard bedankt! Allemaal zo moeilijk om zelf te vinden 😁!

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Staar je niet blind op ''maar'' 2.0 x4 veel SSD's kunnen die 1500MB toch niet langdurig volhouden.
We willen vaak de snelste aansluitingen op M.2, maar stoppen vervolgens een SSD erin die dit toch niet langdurig vol kan houden.

• bierschuit
  • Niet online
@Nick157
Kijk ook eens naar de IOPS !! Hoe meer hoe beter! Kan gepaard gaan met prettig gevoel dat het net allemaal wat directer aanvoelt als het gaat om bestanden te openen e.d. Vergelijk het maar met access times.

Vergelijk die P1 maar eens met de Gigabyte bijvoorbeeld: 100 Euro vs de Gigabyte van 121 euro.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1256433;1476506/

Echt een no-brainer !

[ Voor 4% gewijzigd door bierschuit op 08-08-2020 13:57 ]

• Nick157
@bierschuit
Ik veronderstel dan dat die iops niet gelimiteerd wordt zoals door de 2.0X4 poort? Ben echt maar juist begonnen met een desktop, heb altijd een prebuilt laptop gehad dus heb niet veel verstand van alle termen. Indien het echt zo een verschil zou zijn heb ik inderdaad voor slechts 20 euro meer liever één die dan sneller is.

Acties:
  • Beste antwoord

• bierschuit
  • Niet online
@Nick157 Ik heb geen idee of PCI-E 2.0 x4 de input/output per seconde in de weg staan. Volgens mij heeft dat alleen betrekking tot de bandbreedte ipv hoe snel de schijf toegankelijk is met het lezen en/of schrijven van random blokjes data verspreid op de gegevensdrager. Want hoe meer, hoe sneller hij dit kan.

Echt merkbaar zal het niet zijn tenzij je gaat vergelijken, dan kunnen zulke kleinigheden gaan opvallen. Ik vind de verschillen nogal groot voor het kleine verschil in prijs.

Uiteindelijk ligt het eraan hoe belangrijk de extra 21 Euro zijn voor jou.
Pagina: 1