Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-09 16:36
Beste Tweakers,

Ik heb een R420 met een defect moederboard volgens Dell, dit kan vervangen door Dell maar ik vroeg me af of het zelf te doen is, het is allemaal modulair en eenvoudig in elkaar te klikken; Youtube filmpjes tonen een redelijk eenvoudige procedure: YouTube: PowerEdge R420 : System Board

Het punt is alleen dat ik de data, in een RAID1 configuratie op een Perc H310 mini controller, wil behouden. Die kaart zit op het moederboard en is volgens mij over te zetten op een ander moederboard maar gaat dit zomaar weer functioneren?
Is een moederboard uit een andere R420 probleemloos compatible?

Bij voorbaat dank.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Nu online
Je kan voor zover ik weet gewoon een "foreign config" importeren in de raid controller. Voor de zekerheid wel even je backups controleren voor je iets doet.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
Dat is het probleem, de server is nu niet benaderbaar.
Er is wel een backup maar iemand heeft in een persoonlijke folder nog data die niet in de backup zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

mvandek2 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 19:56:
Dat is het probleem, de server is nu niet benaderbaar.
Er is wel een backup maar iemand heeft in een persoonlijke folder nog data die niet in de backup zit.
Gewoon door een Dell Service partner laten vervangen, die zetten alle instellingen over inclusief serienummer van oude server. Overigens zou een identieke controller de configuratie gewoon moeten herkennen, zolang er maar niet met disks geschoven gaat worden.

https://www.dell.com/supp...menu-system-setup?lang=nl

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
Wim-Bart,
Dell vraagt daar 500 voor terwijl die boards circa 100 zijn en een half uur werk is; ik heb het meerdere malen zien doen.
De server is 7 jaar oud.

Overigens, een Dell Service Partner inhuren verloopt toch via Dell? Dus dat betekent dezelfde tarieven als Dell zelf offreert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:27
mvandek2 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:23:
Wim-Bart,
Dell vraagt daar 500 voor terwijl die boards circa 100 zijn en een half uur werk is; ik heb het meerdere malen zien doen.
De server is 7 jaar oud.

Overigens, een Dell Service Partner inhuren verloopt toch via Dell? Dus dat betekent dezelfde tarieven als Dell zelf offreert?
Als het een kosten / baten verhaal is, wat is die data je waard mocht het misgaan. Als die data je minder waard is dan laten we zeggen €350 (Offerte Dell - 100 euro voor het bord, 50 euro voor je tijd) lekker zelf gaan lopen prutsen.

Vind je het risico te groot, laat het door Dell doen, al zal ook in dat geval uiteraard geen 100% garantie zijn op het terug kunnen halen van de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
Dennism schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:17:
[...]
Als het een kosten / baten verhaal is, wat is die data je waard mocht het misgaan. Als die data je minder waard is dan laten we zeggen €350 (Offerte Dell - 100 euro voor het bord, 50 euro voor je tijd) lekker zelf gaan lopen prutsen.

Vind je het risico te groot, laat het door Dell doen, al zal ook in dat geval uiteraard geen 100% garantie zijn op het terug kunnen halen van de data.
Volgens mij is het dan, als het me
  1. minder dan 150 waard is niets doen
  2. meer dan 150 maar minder dan 500 zelf "prutsen"
  3. meer dan 500 Dell laten doen
Kosten/baten spelen natuurlijk altijd een rol, in dit geval is de data me meer dan 500 waard maar probeer ik vast te stellen of het een optie is het board zelf te vervangen.
Je zegt "vind je het risico te groot"; dat probeer ik dus te taxeren, mijn "beslissingsdiagram" is dus niet die van jou hierboven maar
  1. is het moederboard rederlijkerwijze zelf te vervangen dan doe ik het zelf
  2. anders Dell laten doen

[ Voor 10% gewijzigd door mvandek2 op 09-08-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23
Zou gewoon moeten werken, je RAID samenstelling staat nml als metadata opgeslagen op de schijf.

Verder is het RAID1, grote kans dat je die als standalone disk zonder Dell controller ook kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
Het gaat vooral om Exchange data, enkel de schijf kunnen benaderen is dus niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Als je de schijf kan benaderen kun je ook de exchange data veiligstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvandek2
Ik kan geen PST's exporteren dan i.i.g.
Je bedoelt door de database op een ander systeem in Exchange weer online te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
mvandek2 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:56:
Je bedoelt door de database op een ander systeem in Exchange weer online te brengen?
Dat kan wel. Er zijn tools beschikbaar om de EDB van Exchange te exporteren naar PST.
Volgens mij kun je zelfs gratis Veeam Explorer downloaden en door de EDB bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
mvandek2 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:56:
Bijvoorbeeld, ook zijn er zoals Jimbo ook al aangeeft genoeg tools om zonder een werkende exchange installatie data uit exchange databases te halen.
Pagina: 1