Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 23:38
Ik maak zo nu en dan foto's en filmpjes van onderwerpen in mijn aquaria maar ben vaak teleurgesteld over het resultaat. Ik heb een pricewatch: Fujifilm FinePix S6500fd en een Oneplus 6 gebruikt in verschillende instellingen, macro, met flits, handmatig etc. De Fujifilm stelt moeilijk en traag scherp en heeft een erg korrelig objectief. De Oneplus is ook niet ideaal. Ik heb vroeger een analoge Canon EOS 650 gehad en heb daar nog enkele lenzen van liggen die volgens mij op een Canon DSLR gebruikt kunnen worden. Ik zit daarom te denken aan een occasion Canon 400d of beter. Budget tussen 100 en 150 euro. Zou dit betere foto's en video's kunnen opleveren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-10 10:43
Filmen gaat niet met een 450D, wel met een 500D en nieuwer. Scherpstelling met video zal alleen goed werken met de 800D/77D en nieuwer.
Bedenk wel dat de beeldkwaliteit minder korrelig is, maar je daarvoor ook scherptediepte inlevert. Dat wil zeggen, dat als een vis wat schuin op je afkomt, de kop scherp is, maar de staart onscherp.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:26
Het objectief is nooit korrelig, dit komt doordat je waarschijnlijk naar een hogere ISO waarde gaat schakelen door te weinig licht. Ik heb zelf weinig ervaring met dit onderwerp maar ik hoor wel regelmatig dat je bij onderwater fotografie bijna altijd licht tekort komt. Kijk maar eens naar de lampen die onderwaterfotografen aan hun behuizingen schroeven. Investeer eens in meer licht (spots, lichtbakken e.d.) en kijk of je daarmee, samen met een ISO waarde waarbij jouw camera (sensor) minder ruis geeft, niet al een verbetering ziet.