Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:00
Dag allemaal,
Binnenkort krijg ik van mijn werk een nieuwe MacBook Pro. Mijn privé MacBook Pro is verouderd, dus misschien biedt dit een mooie kans om wat zaken te verenigen.

Om werk en privé toch gescheiden te houden wil ik de MacOS op de Macbook Pro alleen voor werk gebruiken, en voor privézaken een externe SSD (met Thunderbolt) gebruiken om zowel een privé MacOs als een Windows10 op te draaien in losse partities. Deze dienen dus bootable te zijn.

Nu is de vraag: kan dat op één SSD? Dat je de Macbook Pro opstart en de juiste partitie selecteert?
En heeft iemand tips over hoe ik dat zo kan krijgen? Ik heb vooralsnog op internet alleen mensen gevonden die alléén Windows op een externe SSD zetten, waar ik dus ook MacOS wil.

Ik heb de nieuwe laptop dus nog niet, maar ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden en welke externe SSD ik daarvoor moet kopen.

Zou fijn zijn als ik niet overal twee SSD's mee naartoe hoef te nemen :)

Beste antwoord (via basto11 op 08-08-2020 22:42)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@basto11 Ja kan gewoon, kwestie van de externe SSD partitioneren of APFS volume aanmaken.

Tijden het opstarten dan gewoon OPTION ingedrukt houden en dan kies je voor het OS waarin je wilt opstarten.

Gebruik zelf een Samsung T5 en T7.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 07-08-2020 18:47 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@basto11 Ja kan gewoon, kwestie van de externe SSD partitioneren of APFS volume aanmaken.

Tijden het opstarten dan gewoon OPTION ingedrukt houden en dan kies je voor het OS waarin je wilt opstarten.

Gebruik zelf een Samsung T5 en T7.

[ Voor 8% gewijzigd door Greatsword op 07-08-2020 18:47 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is het niet handiger om virtualisatie te gebruiken? Dus extrerne disk met MacOS en daarin bijv Virtual box met je windows 10 draaien ? Een beetje Macbook Pro zal daar geen enkele moeite mee hebben en scheel potetioeel een hele boel rebooten.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
@Greatsword en werkt de rest het zelfde? Partities aanmaken en de OS’s installeren zoals je het zou doen wanneer het er maar één per SSD zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
@u_nix_we_all ik wil het liever helemaal gescheiden houden. En virtualisatie is toch minder snel, mocht ik een keer een game willen spelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
@basto11 Ik gebruik zelf een Samsung T3 om Windows 10 te draaien. De snelheid is alleen een stuk minder (400mb/s), maar voor mij prima werkbaar.

De T7 is een stuk sneller, met 1000mb/s.

[ Voor 16% gewijzigd door syltheboy op 07-08-2020 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basto11
Bedankt!
Pagina: 1