VGA Splitter voor uitbreiding werkt wel! maar toch niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert van Heijne
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-09-2020
Beste Tweakers,

Ik heb mij rot gezocht en helaas tast ik nog steeds in het duister.

Doel: het uitbreiden van mij laptop scherm naar mijn 2 monitoren middels VGA Splitter waardoor ik mijn laptop scherm niet meer nodig heb. Hoe krijg ik dit voor elkaar? aangezien die via een desktop wel werkt, maar laptop niet. Zie filmpje YouTube: How to Setup Dual Monitors (using a DVI-to-Dual VGA splitter)

Relevante software en hardware die ik gebruik

2 Dell monitoren (aansluitingen, Minidisplayport, DVI-D, VGA)
1 laptop HP 14s-dq1932nd (aansluitingen: 1 HDMI v1.4, 1 USB C, 2 USB v3.1)
1 videokaart Intel UHD Graphics 630

1 HDMI naar VGA kabel
1 VGA Splitter
2 VGA Kabels

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb online gevonden meerdere filmpjes waarin ik de koppeling zie tussen een desktop en 2 monitoren op uitbreidingsmodus middels een VGA Splitter vanaf DVI (zie youtube link bovenaan). Het lijkt mij dat dit vanuit een laptop op de zelfde wijze zou moeten kunnen.

Ik krijg het voor elkaar om de schermen te koppelen alleen als ik uitbreid heb ik (1) mijn laptop en (2) mijn twee Dell Schermen die synchroon beeld geven. Ook vanu

Ik weet dat er converters zijn waarmee ik de koppeling kan maken van USB C naar VGA/DVI om zo een extra koppeling te maken. Echter is het inmiddels een pricipe kwestie geworden aangezien ik geloof dat het kan om dit probleem middels een VGA Splitter op te lossen. Ik wil ook niet meerdere kabels hoeven aansluiten op mijn laptop en eerder heb ik geprobeer een adapter er tussen in te zetten ( USB C naar VGA/HDMI/USB/DVI) maar dat werkte niet omdat mijn beeldschermen niet gedetecteerd werden. Wie o Wie kan mij hierbij helpen?

Een antwoord van het is maar één signaal vanuit de poort is bekend en is geen antwoord op de vraag. Dan is mijn vervolg vraag waarom werkt dit wel op een desktop en niet op een laptop?

Ik sta open voor andere handige oplossingen! maar het liefst vanuit 1 poort.

Ik hoor graag van jullie!

Beste antwoord (via Bert van Heijne op 15-08-2020 14:41)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:53

Illusion

(the art of)

Een VGA splitter is wat anders dan het apparaat uit je filmpje. Dat is een speciale converter die DVI op hoge resolutie kan omzetten naar 2 VGA signalen op lage resolutie.
Dat pad moet je gewoon loslaten.

Je eerste monitor kan je aanlsuiten met een HDMI-DVI kabel.
Je tweede monitor kan je aansluiten met een USB-C naar DVI. Omdat ik niet weet of je USB-C ook alternate mode ondersteund, zou je ook een simpel displaylink port replicatortje kunnen aansluiten ala de HP3005PR.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Met een VGA splitter kan dit niet. Die dupliceert het beeld.
Sowieso moet je je afvrage of je wel VGA wil, gezien VGA zelfs bij modale resoluties niet echt lekker beeld kan geven.

Wat zo te zien wel kan is USB-C naar DisplayPort. HDMI naar DVI kan ook.
Met 2 kabels ben je d'r dus al, zonder analoog VGA signaal.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Een VGA splitter is wat anders dan het apparaat uit je filmpje. Dat is een speciale converter die DVI op hoge resolutie kan omzetten naar 2 VGA signalen op lage resolutie.
Dat pad moet je gewoon loslaten.

Je eerste monitor kan je aanlsuiten met een HDMI-DVI kabel.
Je tweede monitor kan je aansluiten met een USB-C naar DVI. Omdat ik niet weet of je USB-C ook alternate mode ondersteund, zou je ook een simpel displaylink port replicatortje kunnen aansluiten ala de HP3005PR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bert van Heijne schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:29:
waarom werkt dit wel op een desktop en niet op een laptop?
Met "wel op een desktop" doel je dan op dat youtube filmpje? Heb je de comments daaronder ook gelezen? Dat is geen standaard DVI poort, maar een speciale DMS-59 poort (en bijbehorende splitter) die het mogelijk maakt om 2 displays op aan te sluiten. Als jij eerst 1 enkele HDMI aansluiting omzet naar VGA en dan dat gaat proberen te splitten is dat een totaal andere constructie.

Wat heb je precies voor VGA splitter? Als dat domweg de contactpunten van 1 VGA aansluiting verbindt naar 2 aansluitingen, dan gaat dat natuurlijk nooit iets anders doen dan clonen. Je laptop ziet dan waarschijnlijk überhaupt maar 1 externe monitor?

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 07-08-2020 18:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Bert van Heijne schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:29:
Een antwoord van het is maar één signaal vanuit de poort is bekend en is geen antwoord op de vraag.
Dat is toch wel het antwoord op de vraag...
Dan is mijn vervolg vraag waarom werkt dit wel op een desktop en niet op een laptop?
HDMI naar VGA en vervolgens een VGA-splitter, werkt ook niet op een desktop.

In het filmpje wordt een DMS-59 connector gebruik (geen DVI!). Uit deze connector komen wel 2 signalen. Maar die connector zit niet op jouw laptop.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert van Heijne
Dank je wel voor de antwoorden mij vraag is nu beantwoord!

Echter loop ik nu weer tegen het volgende probleem aan. Ik heb een HDMI naar DVI en die werkt. daarnaast heb ik nu voor het 2de signaal een USB naar DVI gekocht. Echter zodra ik de laptop opstart duikt de monitor in "Entering Power Safemode". Weet een van jullie waar dit aan kan liggen en hoe het te verhelpen is?

Ik hoor graag van jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Bert van Heijne Heb je in Windows de 2e monitor wel geactiveerd?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En zijn de drivers van dat ding geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Bert van Heijne schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:42:
Dank je wel voor de antwoorden mij vraag is nu beantwoord!

Echter loop ik nu weer tegen het volgende probleem aan. Ik heb een HDMI naar DVI en die werkt. daarnaast heb ik nu voor het 2de signaal een USB naar DVI gekocht. Echter zodra ik de laptop opstart duikt de monitor in "Entering Power Safemode". Weet een van jullie waar dit aan kan liggen en hoe het te verhelpen is?

Ik hoor graag van jullie
Breng dat USB naar DVI ding terug, je hebt een USB videokaart gekocht denk ik. Post anders het typenummer even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert van Heijne
@unezra
Tweede scherm is geactiveerd, alleen derde wordt niet gepakt. Scherm van laptop werkt en scherm van 1 monitor, tweede externe monitor maakt geen verbinding, althans de monitor geeft aan "Entering Power Safe Mode".

@TERW_DAN
Welke drivers zou ik moeten installeren? en waar zou ik die kunnen halen?

@johnkeates
USB Videokaart? ik heb een kabel USB C naar DVI https://www.allekabels.nl...b-c-naar-dvi-d-kabel.html Zie hier een link naar de laptop voor overige specificaties: https://www.coolblue.nl/product/837862/hp-14s-dq1932nd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Uit de specificaties van dat kabeltje:
Om gebruik te kunnen maken van dit product moeten de apparaten die met elkaar gekoppeld worden wel ondersteuning bieden voor de doorgifte van het videosignaal.
Als je eerder al had vastgesteld dat een USB-C adapter naar VGA/HDMI/USB/DVI niet werkte, waarom zou dit kabeltje dan wel werken?

Bij de poorten op de laptop die je hebt staat nergens een thunderbolt of DP-altmode icoontje, dus veel kans ondersteunt je laptop gewoon niet om dergelijke kabels/adapters te gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 15-08-2020 16:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert van Heijne
@Orion84 Dank voor je reactie, Wat zou je dan wel aanraden om het alsnog mogelijk te maken met twee externe monitoren te kunnen werken? een adapter van HDMI naar DVI werkt wel maar dat geldt dus voor 1 scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
De laptop kan maar 1 extern scherm aansturen: https://support.hp.com/nl-nl/document/c06499879#AbT0
De USB-C aansluiting heeft geen alt modes dus geen video uitvoer.

De enige optie voor native dual-display is een Matrox DualHead2Go. De optie voor non-native dual-display is je 2e scherm via een DisplayLink USB videokaart aansluiten. Dat is voor kantoorapplicaties wel te doen, maar CAD/CAM, Games of beeld/videobewerking kan je dan vergeten op dat scherm.

[ Voor 48% gewijzigd door johnkeates op 15-08-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Waarschijnlijk lukt het met deze wel. In feite een 2e video kaart via USB-C
https://store.hp.com/Neth...d=1BG94AA&opt=ABB&sel=ACC
Jouw type laptop staat bij de compatibel aparaten.

Dus dan 1 monitor op je laptop HDMI poort en 1 via de HDMI-port op deze adapter.

[ Voor 4% gewijzigd door Dieks77 op 15-08-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bert van Heijne schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:48:

@TERW_DAN
Welke drivers zou ik moeten installeren? en waar zou ik die kunnen halen?
Als je een USB naar DVI adapter had, dan zaten daar drivers bij en kon je die installeren. Maar het is geen adapter, simpelweg een kabel. Daar ga je het dus niet mee redden.

Je moet dus zo'n ding pakken: https://www.allekabels.nl...rK6eI1s3AfqxoCl6UQAvD_BwE (of liever nog een USB3.0 variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert van Heijne
Thanks allen voor nu! ik heb een device gekocht aanbevolen door @Dieks77 . Ik hoop dat dit werkt en zal de update delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Als notitie: het kan zijn dat hij wel compatible is maar dan bijv. alleen USB-C en USB-A doet en HDMI niet activeert, de documentatie heeft het soms over USB-C 3.1 als input en soms over alt modes. Die alt modes zijn niet beschikbaar, dus stel dat ze dat als optioneel zien (om zichzelf in te dekken) dan heb je kans dat het nog steeds niet werkt.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de documentatie gewoon niet heel goed geschrevne is, en dat het gewoon perfect werkt. Laten we daar op hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bert van Heijne
Helaas slecht nieuws, de aangedragen oplossing https://store.hp.com/Neth...d=1BG94AA&opt=ABB&sel=ACC werkt niet. Ik hoor ook steeds een geluid alsof de USB C connectie wordt gemaakt en deze daarna weer direct verdwijnt. Daarnaast kreeg ik ook een melding hier naar toe. https://support.microsoft...roblems#connectionlimited

Komt dit bekend voor?

of Iemand die nog een mogelijk oplossing weet voor een redelijk prijs ':)? Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Nu online
Bert van Heijne schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 16:21:
Helaas slecht nieuws, de aangedragen oplossing https://store.hp.com/Neth...d=1BG94AA&opt=ABB&sel=ACC werkt niet. Ik hoor ook steeds een geluid alsof de USB C connectie wordt gemaakt en deze daarna weer direct verdwijnt. Daarnaast kreeg ik ook een melding hier naar toe. https://support.microsoft...roblems#connectionlimited

Komt dit bekend voor?

of Iemand die nog een mogelijk oplossing weet voor een redelijk prijs ':)? Ik hoor het graag.
Dat vind ik heel vreemd gezien de laptop compatible is aangegeven... |:(
Zou er haast een telefoontje aan HP aan wagen.

Werken de andere poorten op de HUB dan wel?

[ Voor 3% gewijzigd door Dieks77 op 18-08-2020 22:15 ]

• Bert van Heijne
@Dieks77

Ja de USB poort werkt, USB C heb ik geen spul voor om te checken, maar die HDMI poort maakt ergens ook wel verbinding echter duikt mijn monitor direct in "entering power safe mode". dus hij maakt wel verbinding maar daarna gebeurt er niks en gaat mijn scherm in stand-by. Ik denk een goede wat je zegt om HP eens te bellen. Ik ga dat doen en zal een update plaatsen zodra ik een antwoord heb.

'll keep you posted, en mocht iemand anders nog iets weten hoor ik het graag :)

Anoniem: 472287

Een andere oplossing is een betere laptop kopen, linksom of rechtsom heeft je laptop nou eenmaal geen ondersteuning voor iets anders dan datatransfer over je USB-C poort

https://support.hp.com/us-en/document/c06499878

Overigens een gigantische design-blunder als je het mij vraagt op een moderne laptop.

Je hebt dus alleen je HDMI poort of een echte externe grafsiche chip over USB, maar die zijn niet goedkoop en verre van een degelijke oplossing.

Long story short: Laptop ondersteunt het niet, hoe lang je ook zoekt en probeert

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Intelligo heeft wel een punt, als er over die USB-C poort geen video gaat (en voor zover ik kan zien doet die dat niet) dan zijn alle andere oplossingen een beetje houtje-touwtje, en voor incidenteel gebruik te doen, maar op langere termijn niet ideaal.

• Dieks77
  • Nu online
@Anoniem: 472287 en @TERW_DAN Dat zou zeker een punt zijn bij rechtstreeks aansluiten.
Echter in dit geval geeft HP zelf compatibiliteit aan voor de betreffende laptop in samenwerking met de port-replicator/HUB (heb geen sterretjes met beperkingen kunnen vinden)

Tenzij @Bert van Heijne per ongeluk een ander type laptop heeft opgegeven, denk ik dat er nog iets over het hoofd gezien wordt maar kan me vinger er niet op leggen waar. Wellicht een BIOS setting voor de usb-port of iets anders. :?
Ben erg benieuwd of je er met HP uitkomt of toch een afgelopen zaak is.

[ Voor 7% gewijzigd door Dieks77 op 20-08-2020 18:05 ]

• Illusion

Illusion

(the art of)

Neem lekker iets met een displaylink chip erin, dat ook op usb2 werkt. Dan weet je zeker dat het niet stiekem van een alternate mode van usb-c afhankelijk is.

Bijvoorbeeld de eerder door mij genoemde 3005pr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bert van Heijne
Update,

Probleem is nog niet opgelost..... nu een klacht aan het indienen bij CoolBlue, ik mis het stukje alles voor een glimlach. Zodra ik een update heb zal ik het laten weten.

[ Voor 78% gewijzigd door Bert van Heijne op 14-09-2020 12:36 ]

Pagina: 1