Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Huidige of nieuwe harde schijf voor backupstrategie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-11 23:57
Ik ben een nieuwe build aan het plannen en overweeg om een van mijn huidige schijven daarin mee te nemen. De bedoeling is dan om de schijf te gebruiken als onderdeel van een backupstrategie. Het komt er op neer dat ik van mijn data eerst lokaal versleutelde backups maak met Macrium Reflect, deze versleutelde backups opsla op een tweede schijf (de schijf in kwestie of een eventuele vervanger), en dat deze versleutelde backups regelmatig worden gekopieerd naar een externe harde schijf en voortdurend worden geupload naar Jottacloud. Het voordeel van deze strategie is dat ik mij, gezien de lokale versleuteling, geen enkele zorgen hoef te maken dat mijn gebackupte data in de handen van derden valt. Het nadeel is natuurlijk dat de lokale schijf waarop de versleutelde backups in eerste instantie worden geplaatst wel een extra point of failure is. De schijf die ik hiervoor overweeg te gebruiken geeft de volgende SMART-waardes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwHt8Y6QrN_ooqvkkXh7oqSLfA8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FVcHD2DOEwW28begOpcTRvWa.png?f=user_large

De schijf functioneert prima en de SMART-waardes zijn volgens mij zo netjes als ze maar kunnen zijn. Hij gaat echter ook al 6 jaar mee en heeft ruim 20k draaiuren achter de rug. Mijn vraag is: in hoeverre is het aan te raden om deze schijf voor de gewenste functie in te zetten? Is de kans op problemen substantieel groter dan bij het aanschaffen van een nieuwe schijf?