Wie heeft ervaring met buiten isoleren van garagedak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cor-Jan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-04-2025
Hallo allemaal

Nu met deze tropische dagen wordt het toch belangrijk dat ik mijn garagedak (garage zit aan het huis vast) ga naisoleren. In de garage wordt het veel te warm en hierdoor moeten alle aanwezige koelingen (extra koelkast en vriezer) extra hard werken. Ook de andere opgeslagen levensmiddelen worden er niet beter van.

Min garagedak is uit 1992 en nog nooit vervangen, nu weet ik dat het dus aan de beurt is, maar tot die tijd wil ik graag eenvoudig de isolatie verbeteren. Nu zat ik te denken aan isolatie op de buitenkant plaatsen (XPS platen en dan 30/30 stenen er op). Zo iets hadden we ook in mijn oude appartement en dat werkte aardig.

Nu dus even de vraag : Kan ik zo maar mijn huidige bestaande dak vol leggen met XPS platen en gaat het dan helpen met de isolatie ?

Wie o Wie heeft daar ervaring mee ?

Groeten Cor-Jan

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Alle reacties

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 10:56
Ik zou geen moeite doen met EPS. Ik zou of het dak nu renoveren of kiezen voor een eenvoudigere upgrade. Je kan van die witte dakcoating krijgen, dat zal al wat warmte schelen. Je hoeft dan alleen het dak op met een emmertje en een verfroller ipv dat je en half trottoir je dak op moet slepen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je meteen de juiste platen neerlegt kan een dakdekker er meteen zijn dakbedekking op branden (na vastschroeven).

De oude dakbedekking blijft gewoon liggen en de isolatie komt er boven op. De oude dakbedekking werkt dan als damp scherm.

• Slagschroef
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-12-2020
TheGhostInc schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:22:
Als je meteen de juiste platen neerlegt kan een dakdekker er meteen zijn dakbedekking op branden (na vastschroeven).

De oude dakbedekking blijft gewoon liggen en de isolatie komt er boven op. De oude dakbedekking werkt dan als damp scherm.
Dit

Hou er wel rekening mee dat je dak hoger gaat worden waardoor er ook timmerwerk bij komt kijken (opstaande rand timmeren en bredere boeidelen.)

Verwijderd

Cor-Jan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:14:
Hallo allemaal

Nu met deze tropische dagen wordt het toch belangrijk dat ik mijn garagedak (garage zit aan het huis vast) ga naisoleren. In de garage wordt het veel te warm en hierdoor moeten alle aanwezige koelingen (extra koelkast en vriezer) extra hard werken. Ook de andere opgeslagen levensmiddelen worden er niet beter van.

Min garagedak is uit 1992 en nog nooit vervangen, nu weet ik dat het dus aan de beurt is, maar tot die tijd wil ik graag eenvoudig de isolatie verbeteren. Nu zat ik te denken aan isolatie op de buitenkant plaatsen (XPS platen en dan 30/30 stenen er op). Zo iets hadden we ook in mijn oude appartement en dat werkte aardig.

Nu dus even de vraag : Kan ik zo maar mijn huidige bestaande dak vol leggen met XPS platen en gaat het dan helpen met de isolatie ?

Wie o Wie heeft daar ervaring mee ?

Groeten Cor-Jan
Als je huidige dakleer nog in goede staat is dan na-isoleren een prima oplossing. Zoek eens op de term "warm plat dak isoleren".

Het is misschien iets meer werk maar bied ook meer voordelen als van binnenuit isoleren.

• Cor-Jan
Ok,bedankt voor het meedenken. Zal eens zoeken op "warm plat dak isoleren" wellicht geeft dat een goede uitkomt. Natuurlijk willen we in de toekomst het dak vervangen en dan ook de isolatie verbeteren en wellicht daarna er een sedum dak van maken, maar niet deze zomer.

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-01 14:48
Dan zou ik je oorspronkelijke idee uitvoeren en er losse isolatieplaat opleggen met balast in de vorm van stoeptegels. Dan ben je voor relatief weinig geld ook relatief goed geïsoleerd.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:46
Wat je gaat doen is een zogenaamd “omgekeerd dak“, xps is dan een prima materiaal en neemt blijkbaar minder water op dan eps. Qua dikte rekening houden met de dakopstanden en water afvoer (dus bijv een band van 10-20 cm richting afvoer geen xps leggen ofzo)

• Cor-Jan
brokenp schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:49:
Qua dikte rekening houden met de dakopstanden en water afvoer (dus bijv een band van 10-20 cm richting afvoer geen xps leggen ofzo)
Dit is inderdaad het idee, Waarom zou je geen dikkere platen kunnen gebruiken ? Natuurlijk moet je wel 20 a 30 cm vanaf de randen weg blijven zodat er voldoende ruimte is voor water

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:46
Je kan dikkere platen gebruiken, Dan heb je minder water opvang capaciteit maar als het over een groot oppervlakte gaat kan je de situatie krijgen dat er in totaal te veel water valt om af te voeren en het dus over een dakrand heen gutst, of je op een gekke plek een lekkage krijgt

• Cor-Jan
brokenp schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:14:
Je kan dikkere platen gebruiken, Dan heb je minder water opvang capaciteit maar als het over een groot oppervlakte
Ik begrijp het niet helemaal (of helemaal niet). Wanneer de platen dikker worden dan blijft de opvang capaciteit toch gelijk ? Immers de ruimte tussen de randen van het dak en de randen van de isolatieplaat blijven gelijk.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:13

Nhz

Als je de boeidelen even hoog laat en dus minder afstand krijgt tussen bovenkant dak en bovenkant dakopstand (boeideel) dan wordt de 'inhoud' dus minder.

Wanneer je de dakopstand evenveel hoger maakt als het dak dan heb je dat probleem niet.

Groetjes

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-01 10:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Cor-Jan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:00:
[...]

Dit is inderdaad het idee, Waarom zou je geen dikkere platen kunnen gebruiken ? Natuurlijk moet je wel 20 a 30 cm vanaf de randen weg blijven zodat er voldoende ruimte is voor water
Daarnaast ziet het er niet uit om tegen de zijkant van eps platen aan te kijken vanaf de straatzijde.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-01 10:59
Cor-Jan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:56:
Ok,bedankt voor het meedenken. Zal eens zoeken op "warm plat dak isoleren" wellicht geeft dat een goede uitkomt. Natuurlijk willen we in de toekomst het dak vervangen en dan ook de isolatie verbeteren en wellicht daarna er een sedum dak van maken, maar niet deze zomer.
Wanneer staat het wel op de planning? Komende zomer?
Zo ja, zou ik dit jaar niet meer al teveel gaan doen, zomer is immers al half om. Xps is in verhouding een stukje duurder als drukvaste eps/pir. Maar deze voldoen als het toch weer onder nieuwe dakbedekking komt. Dan heb je al een gedeelte van de dakbedekking "verdiend".

• Cor-Jan
bonzz.netninja schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:20:[...]Daarnaast ziet het er niet uit om tegen de zijkant van eps platen aan te kijken vanaf de straatzijde.
Daar heb je helemaal gelijk in, dat is een duidelijk argument om het laag te houden.
SjorsC schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:58:
[...]Wanneer staat het wel op de planning? Komende zomer?
Daar zit ik wel over na te denken. Isolatie werkt natuurlijk ook in de winter, dus dat betekend dat het niet meer zal vriezen in de garage wanneer ik de boel isoleer.

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-01 10:59
@Cor-Jan : als het toch voor komend jaar op de planning staat zou ik persoonlijk er dit jaar niet te veel aan doen en in 1 keer incl. De dakbedekking goed afwerken.
Ook kun je er dan eens over nadenken om de afwatering en bekleding aan de zijkant aantepakken.
Waardoor je een dikker en volledig pakket isolatie kunt plaatsen.
Pagina: 1