Ik lees hieruit dat het hier niet om de availability van de data gaat, maar om Business Continuity Management (BCM) overwegingen, dus over een recoverytijd van weken nadat vervangende/nieuwe hardware is geplaatst en geconfigureerd.
In dat perspectief is 6 TB "peanuts".
MAX3400 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:36:
[...]
...
En wat ik al subtiel aangaf: welke RTO & RPO is er? Grappig, 6TB aan base-data + x incrementals downloaden. En dan? Dat is nog geen restore en al zeker geen werkend omgeving. Plus ik lees dat eigenlijk niemand "beheert"; er is een RDS host en "anderen" beheren de applicaties.
@
Anoniem: 736981 is er al eens een disaster restore geprobeerd? Want vaak trekt men daar ook lessen uit qua requirements & nice to haves.
ls je het over BCM hebt, is inderdaad het volledige herstelscenario van belang: wat is je rampscenario (welke ramp overkomt je precies met welke gevolgen?) en hoe ga je daarvan recoveren.
Voorbeeld: brand je pand tot de grond toe af waardoor je geen hardware en geen onsite backups meer hebt. of is in één keer al je personeel "weg"? In geval 1 volstaan goede (cotacten/contracten) met leveranciers en regelt het ICT personeel de rest, in het tweede geval heb je niets aan een goede maar nog nooit gerestorede backup.
De vraag aan TS is veel meer: wáárom wordt deze vraag aan hem gesteld?
- zomaar, "als extra verzekering tegen een specifieke ICT-calamiteit"?
- of vanuit een specifiek rampscenario, met daaraan verbonden voorwaarden en/of budgetten?
En "moet hij de extra backup leveren" zonder meer, of moet hij restorescenario's testen, beschrijven en vervolgens opleveren/uitvoeren?
- geef even de definitie en waarde van RTO en RPO die de opdrachtgever hanteert aan ons door, want beide begrippen worden in de praktijk door elkaar heen gebruikt: het is de definitie die de begrijpbaarheid levert.
Wellicht schiet ik wat door, maar de vraag van TS is zo wel erg vaag en wellicht (te) snel geaccepteerd.
[
Voor 62% gewijzigd door
Renault op 08-08-2020 12:23
]