Toon posts:

Nieuwe SSD macbook

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, recent is mijn SSD-kaart kapot gegaan van mijn Macbook Pro 2015 a1398.
Een reparateur bood een nieuwe SSD (een officiele van Apple) aan van 128gb voor 250 euro.
Is dit een goede prijs?
Maakt het uit voor de computer en de werkzaamheid wanneer er een ander merk dan Apple gebruikt wordt?

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-08-2020 12:15)

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
Veel te duur!

Je hebt een 2015 model, dus je hebt geluk. Begin met het lezen van dit topic. Doordat je een 2015 model hebt zal een NVME SSD zonder problemen werken en zullen alle functies werken. Koop de aanbevolen adapter (!) en kies een SSD uit een van de netjes uitgewerkte overzichten, dan weet je zeker dat het werkt (niet geteste SSD's leveren helaas de meeste onverklaarbare problemen op is mijn ervaring). Het erin schroeven is totaal geen moeite maar zorg wel even dat je de juiste schroevendraaier hebt omdat Apple vanzelfsprekend weer bijzondere schroeven gebruikt.

Klusje dat je prima zelf kan doen of kan laten doen en je houd nog geld over. Bij vragen zijn er genoeg mensen die je wel kunnen helpen.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:52
Als je een klein beetje handig bent zou ik het zelf doen.

YouTube: MacBook Pro Retina 15" A1398 SSD Card Replacement

Geen idee hoe het verder zit met OS en Garantie etc.

[ Voor 13% gewijzigd door corporalnl op 07-08-2020 13:27 ]

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Verwijderd schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:25:
Hallo, recent is mijn SSD-kaart kapot gegaan van mijn Macbook Pro 2015 a1398.
Een reparateur bood een nieuwe SSD (een officiele van Apple) aan van 128gb voor 250 euro.
Is dit een goede prijs?
Maakt het uit voor de computer en de werkzaamheid wanneer er een ander merk dan Apple gebruikt wordt?
Voor hem is dat een goede prijs ja.... Voor dat bedrag heb je een 2 TB (dus bijna 16 keer zoveel....) en dan kun je nog een paar bakken bier kopen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:23

nelizmastr

Goed wies kapot

PageFault schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Voor hem is dat een goede prijs ja.... Voor dat bedrag heb je een 2 TB (dus bijna 16 keer zoveel....) en dan kun je nog een paar bakken bier kopen.
Maar de SSD in een MacBook Pro is niet standaard, dus je moet er ook nog een passende adapter voor halen uit het buitenland. Kan je nog beter een tweedehands origineeltje opvissen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 15:41

Kek

3flix

PageFault schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

nee want niet elke willekeurige SSD gaat hier in passen.

250 euro voor de 128GB is wel aan de dure kant. Je zou zelf originele Apple SSDs kunnen krijgen voor minder..

• PageFault
nelizmastr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:28:
[...]

Maar de SSD in een MacBook Pro is niet standaard, dus je moet er ook nog een passende adapter voor halen uit het buitenland. Kan je nog beter een tweedehands origineeltje opvissen.
Die adapter zal toch ook wel niet de hoofdprijs kosten? Ik vind sowieso alles onder de 500 GB veel te weinig voor een notebook. En 250 euro voor 128 GB is echt schofterig. Zo ongeveer elke moderne telefoon heeft dat aan opslagruimte.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 15:41

Kek

3flix

Deze zou er bijvoorbeeld ook in passen, niet origineel van apple maar wel voor de macbook gemaakt: https://eustore.ifixit.co...sd?variant=31891235897425

en is direct meer GB voor minder geld..

• PageFault
Als je een beetje zoekt, vind je wel wat moois voor niet veel, bijv:

2TB Intel 660p M.2 nVME SSD and a Sintech NGFF M.2 nVME adapter

wordt genoemd in: https://forums.macrumors....retina-which-ssd.2030198/

Hier nog wat info en links: https://www.idownloadblog...-inch-retina-macbook-pro/

Voor 230 euro heb je een 480 GB passende op Apple via: https://eustore.ifixit.co...sd?variant=31891235864657

Acties:
  • Beste antwoord

• BlackMonkey
Veel te duur!

Je hebt een 2015 model, dus je hebt geluk. Begin met het lezen van dit topic. Doordat je een 2015 model hebt zal een NVME SSD zonder problemen werken en zullen alle functies werken. Koop de aanbevolen adapter (!) en kies een SSD uit een van de netjes uitgewerkte overzichten, dan weet je zeker dat het werkt (niet geteste SSD's leveren helaas de meeste onverklaarbare problemen op is mijn ervaring). Het erin schroeven is totaal geen moeite maar zorg wel even dat je de juiste schroevendraaier hebt omdat Apple vanzelfsprekend weer bijzondere schroeven gebruikt.

Klusje dat je prima zelf kan doen of kan laten doen en je houd nog geld over. Bij vragen zijn er genoeg mensen die je wel kunnen helpen.

• PageFault
BlackMonkey schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:56:
Veel te duur!

$ 8 voor de schroevendraaiers: https://www.amazon.com/Ki...4SF/?tag=franchiseco0a-20

• BlackMonkey
Helaas bezorgt .com niet gratis naar NL, maar dit lijkt mij het simpelste: http://eshop.sintech.cn/i...=130_132&products_id=1143

Heb je beide tegelijk :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:40

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar CAA.

Verwijderd

Topicstarter
nelizmastr schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:28:
[...]

Maakt het überhaupt uit of het een officiele Apple SSD is?

• BlackMonkey
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Maakt het überhaupt uit of het een officiele Apple SSD is?
In de 2013 en 2014 modellen wel. Die kunnen de bootloader niet updaten zonder de originele SSD (al lijkt dat nu ook te veranderen), in de 2015 modellen is dat geen probleem. Tevens zit vanaf het 2015 model de juiste NVME driver standaard in de bootloader waardoor je geen problemen hebt en alle functionaliteiten werken.

Verwijderd

Topicstarter
BlackMonkey schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:35:
[...]

In de 2013 en 2014 modellen wel. Die kunnen de bootloader niet updaten zonder de originele SSD (al lijkt dat nu ook te veranderen), in de 2015 modellen is dat geen probleem. Tevens zit vanaf het 2015 model de juiste NVME driver standaard in de bootloader waardoor je geen problemen hebt en alle functionaliteiten werken.
Goed om te weten, bedankt voor het advies
Pagina: 1